Voeradvies oud paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Voeradvies oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:44

Ik vind dat wel te mager ja.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:45

Daar mag idd wel wat bij, is erg schraal.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:48

Eens met bovenstaand commentaar. Goed voer erin wellicht aangevuld met eiwitten?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 11:49

Bedankt, vind ik dus ook!

Ik wil idd gaan beginnen met fibrebeet, voor de eiwitten. Deze week houd ik het even bij de Speedibeet, maar daarna wil ik overstappen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:52

Vrijbuiter34 schreef:
Eens met bovenstaand commentaar. Goed voer erin wellicht aangevuld met eiwitten?

Dit, en zeker ook voor de aanvulling met eiwitten.

Kijk ook echt nog even kritisch naar hoeveel rust je paard pakt in het PP. Dat kan ook echt een energievreter zijn en soms heeft dat ook consequenties voor hoe je je paard stalt. Ruwvoer kreeg 'ie wel voldoende binnen toch?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:56

Heb je m een deken op met regen en slecht weer? Op mijn oudje heeft namelijk dag in de regen staan echt invloed, dan is ze meteen schraler. Nu gaat dat bij haar heel snel heen en weer maar regendeken scheelt hier echt in gewicht.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 11:56

Hilli schreef:
Vrijbuiter34 schreef:

Dit, en zeker ook voor de aanvulling met eiwitten.

Kijk ook echt nog even kritisch naar hoeveel rust je paard pakt in het PP. Dat kan ook echt een energievreter zijn en soms heeft dat ook consequenties voor hoe je je paard stalt. Ruwvoer kreeg 'ie wel voldoende binnen toch?

Dat wordt hier op stal echt onbeperkt gevoerd met stuk of 7 of 8 voerplekken waar ze met stuk of 5 paarden per plek kunnen eten. Ik zie haar wel vaak eten, maar weet niet of ze genoeg eet.

Ze heeft gekeken naar haar leeftijd wat extra voeding nodig en wil dit ook gaan doen. Het lopen moet ik eens in de gaten houden, daar heb ik nog niet echt op gelet.

Voor eiwitten wil ik dan beginnen met fibrebeet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:57

Voor 28 valt het reuze mee hoor! Zorg dat ze in haar tempo kan eten( zet haar apart ) en kijk wat je nog aan het voer kan sleutelen. Maar paarden van deze leeftijd zijn paarden “ van de dag “. Geniet ervan en accepteer dat ze niet meer het “ powerlijf “ hebben van toen ze 15 waren.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 11:58

Pinacolada schreef:
Heb je m een deken op met regen en slecht weer? Op mijn oudje heeft namelijk dag in de regen staan echt invloed, dan is ze meteen schraler. Nu gaat dat bij haar heel snel heen en weer maar regendeken scheelt hier echt in gewicht.

Oh dat heeft ze nu nog niet. Op de vorige stal stond ze veel binnen in de herfst en winter, dus heb nog geen deken. Ik was wel van plan om een winterdeken voor aankomende herfst en winter aan te schaffen.

Er staat hier wel echt een mega grote schuilstal, een halve binnenkank is minstens. Die staat altijd open, dus kunnen wel altijd naar binnen.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 20-07-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 12:00

Pareltjes schreef:
Voor 28 valt het reuze mee hoor! Zorg dat ze in haar tempo kan eten( zet haar apart ) en kijk wat je nog aan het voer kan sleutelen. Maar paarden van deze leeftijd zijn paarden “ van de dag “. Geniet ervan en accepteer dat ze niet meer het “ powerlijf “ hebben van toen ze 15 waren.

Dankjewel!! Dat probeer ik wel. Met het bijvoeren zet ik haar op stal en laat ik haar in alle rust eten. Als ik haar terugzet probeer ik haar altijd bij een hooibak te zetten waar nog geen paarden bijstaan.

———

Oh en de tandarts is geweest vandaag! Hij gaf aan dat hij wilde dat alle paarden zo braaf waren. Ze staat er half bij te slapen, niet eens tegenstribbelen (zonder verdoving).

Hij was erg tevreden met haar gebit. Ze heeft al haar tanden nog en niks dat los zat. Hier en daar moest er wat geveild worden, maar dat was gewoon wat onderhoud. Hij vond het echt een goed gebit voor een 28 jarige.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:25

Ook de achterste kiezen goed? Hier ook een oudje die hooi / kuil toch slecht weg krijgt.. gras wel goed maar krijgt dus 1x per dag beetje extra priores
/ bieten pulp ( mix) er extra bij naast.naast haar gewone basis brok..+ merrie brok

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 21:37

snorkel1986 schreef:
Ook de achterste kiezen goed? Hier ook een oudje die hooi / kuil toch slecht weg krijgt.. gras wel goed maar krijgt dus 1x per dag beetje extra priores
/ bieten pulp ( mix) er extra bij naast.naast haar gewone basis brok..+ merrie brok

Ja die waren ook nog goed! Moest wel wat bijgevijld worden, maar niks ernstigs.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 09:33

Ze doet er echt 45 min over om het op te eten. Het is slecht voor een paard om krachtvoer te krijgen, net voordat je gaat rijden.

Ik rijd zelf niet meer met mijn paard, maar ik heb wel een jong meisje als verzorger die wat stapt en beetje draaft, absoluut niet intensief.

Ik vroeg mij af, zou ze bijv. een kwart tot de helft voor het rijden kunnen krijgen? Of werkt dat met pulp voor de maag hetzelfde als brok? Dan scheelt het weer met tijd dan kan mijn verzorger ondertussen poetsen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:51

ik zou rustig een kwart durven geven hoor, kan prima :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:42

Pulp reageert als ruwvoer in de maag en darmen, dus kun je prima van te voren geven :j

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 10:53

ellepel schreef:
ik zou rustig een kwart durven geven hoor, kan prima :j

Top!

Marije_jiplover schreef:
Pulp reageert als ruwvoer in de maag en darmen, dus kun je prima van te voren geven :j

Fijn om te horen, maar 6 kilo (met water) is dan best veel lijkt me, maar het kan dus wel gewoon. Ik zou dan de helft doen denk ik.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 10:26

We zijn nu een maand verder, maar voor me gevoel is ze niet aangekomen. Ik weet niet of ik nog geduld moet hebben of iets anders moet proberen.

Als ik het niet vergeet, maak ik vanmiddag een foto. Ik zet het nu de avond van te voren klaar met een emmer met een deksel. Dus ik kan het langer weken.

Ik heb het topic even kritisch doorgenomen en luzernebrok en grasbrok (fibrenugget) spreken me toch ook aan.

Ik gaf 1 kilo fibrebeet en sinds een week heb ik dit verhoogd naar 1,4 kilo.

Wat zouden jullie doen?

1. Fibrebeet blijven voeren en gewoon geduld hebben.
2. Fibrebeet gecombineerd met luzernebrok
3. Fibrebeet gecombineerd met fibrenuggets
4. Luzernebrok gecombineerd met fibrenuggets
5. Of niet combineren en gewoon 1 brok geven?

In welke hoeveelheden? Hoeveel gram van elk?

Seniores en pavo 18+ durf ik niet aan te beginnen vanwege de hb. Ik voer daarnaast pavo vital en lijnzaadolie.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:29

Hoeveel olie voer je? Om een paard te laten aankomen mag je echt wel fiks olie voeren - mijn merrie krijgt winterdag 200 ml olie bij haar eten en dat is nog niet eens het maximum van wat je kunt geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:52

hier werkt olie helaas averechts bij mijn merrie.
die raakt er van aan de diarree.
ik zou kijken of je in plaats van 1x , 2 x slobber bij kunt gaan geven.
of misschien zelfs 3x. beetje verdelen over de dag.

de combinatie met fibrenuggets kan,of met de luzerne kan ook.
even uitproberen wat ze lekker vind :j

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 11:44

Hili
Ik voer het niet in zulke hoeveelheden. Dat zou eventueel kunnen. Komen ze daar echt van aan?

Ellepel
Ik ben helaas niet in de mogelijkheid om meerdere keren per dag te voeren..

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:18

Hi Maria, krijgt ze ook onbeperkt ruwvoer? Ik merkte enorm verschil toen hij weer de wei op kon na een supernatte winter en dus onbeperkt op het gras stond. Overigens vind ik een maand nog redelijk kort, denk dat het gezonder is voor je pony om rustig gelijkmatig aan te komen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:19

@maria500: bij mijn merrie maakt het wel degelijk verschil. Ze mist een aantal kiezen, dus dit soort 'makkelijke' calorieën helpen haar zeker. Voordeel is dat ze er niet heter van wordt in het werk, ze is vlot zat van zichzelf. De 200 ml is bij mijn paard wel verdeeld over 2 porties eten per dag, dus 100 ml per keer. Wel langzaam opbouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:23

maria500 schreef:
Hili
Ik voer het niet in zulke hoeveelheden. Dat zou eventueel kunnen. Komen ze daar echt van aan?

Ellepel
Ik ben helaas niet in de mogelijkheid om meerdere keren per dag te voeren..

geen stalgenoten of stalhouder die kan geven?
zou wel beter zijn voor het aankomen in gewicht.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:17

Olie boven een hoeveelheid van 250 ML per dag gaat de opname van vitamines (vooral e en Selenium) dwarsbomen. Dus dan moet je ook alweer vit e en Selenium bijvoeren maar in grotere hoeveelheden dan normaal aanbevolen wordt omdat de olie dus opname verhindert en zelfs afbraak doet aan de vit e en Selenium in het lijf zelf.

Paarden zijn geen olie drinkers en al zeker geen mais, zonnebloem etc! Enige olie die je mag overwegen is lijnzaadolie of omega 369 of iets van die kwaliteit.
Maar gezond om paarden hoge hoeveelheid olie te voeren is het dus absoluut niet.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 17:07

Vrijbuiter34
Ze heeft onbeperkt hooi ter beschikking. Afgelopen weken goed in de gaten gehouden of ze mag en kan eten. Met regelmaat dat er voerplekken vrij zijn.

Hilli
Ik wil vanaf nu 100 ml lijnzaadolie gaan voeren of het werkt.

Ellepel
Helaas niet. Ik heb al een stalgenoot die bijvoert op de dagen dat ik niet kan.

Little_gift
Ik zit te denken om 100 ml te geven. Ik wil niet teveel in 1 voerbeurt doen.

Jullie denken allemaal even afwachten of ze nog verder gaat aankomen met fibrebeet?