Graasmaskers en veels te groene weiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:12

Poekkie schreef:
superpony schreef:
Hoezo over 5 jaar? Graasmaskers zijn er al langer en worden vaak ook al jaren gebruikt. Die van ons zijn echt ouder.

Ja, ook wij kiezen anders, maar niet vanwege het wel of niet dragen van een graasmasker.

Gras is bij ons gewoon geen belangrijk onderdeel van het dieet en slechts voor een snack en het mentale dat ze er even op hebben gemogen.

Je ziet steeds meer 24/7 buiten plekken waar paarden op zand staan en hooi aangeboden krijgen en wei gespaard wordt en slechts kort aangeboden wordt. Door de combinatie van korter gras eten, met paardenmengeling gezaaid, niet zwaar bemest, op de uren dat het minder fructaan rijk is, pas erop als het uitgegroeit is etc kan je de ergste problemen voorkomen.
Maar ook omdat de paarden naast dat gras meer bewegen en goed hooi en stro eten voor het vezelrijke dieet.En juist dat bewegen is de oplossing naast gras.

Ik begrijp jullie oplossing zeker en vind het zeer fijn dat jullie het zo voor elkaar hebben. Maar persoonlijk kies ik liever voor een graasmasker voor enkelen en dan iedereen happy op gras (wel beperkt, hier is het strook) dan iedereen te doemen tot alleen water en hooi voor de hele zomer. Ik weet het niet, misschien psychologisch. Maar ik heb het gevoel dat ze hen in de winter altijd meer vervelen dan in de zomer waar er gras is. Ook al geven wij dan onbeperkt hooi, staan ze samen en hebben ze een mooie loop. Dus alhoewel je omschrijving best wel mooi kan zijn, lijkt het me niet per se 'de beste oplossing' en zie ik het masker in vele gevallen als voordeliger voor het paard.

Maar gras is niet veelzijdig genoeg. Een paard moet echt gevarieerder eten dan alleen gras. Zeker in Nederland is alleen gras niet een goed dieet.

Daarbij is er bij lange na niet genoeg gras om alle paarden het hele jaar rond van gras te voorzien. Zelfs niet de gehele zomer. Dat is op enkele plekken misschien zo, maar lang niet overal.

Paarden op een wei vervelene zich wel degelijk. Naast ons staan pony's die in April 24/7 de wei op zijn gekomen en ik zie bij hun veel meer verveling.

Ik heb 2 weitjes en een strook gras naast ons die ze mogen begrazen. Die gooien we open wanneer het een goed moment is en dan kunnen ze daar vrij bewegen, grazen etc. Ze komen er echt zelf weer vanaf. Laatst op een nieuw stuk na 2,5 uur en vd week al binnen 1 uur van de strook. Waar gewoon voldoende gras staat en ze vrijwel dagelijks eten.

Wij hebben geen vierkante zandpaddock met 1 bak hooi. Dat is een mega verschil. Wij hebben stukjes bomen aangeplant, waar gras omheen groeit en ze de kantjes bijhouden vanaf de paden.
We hebben een heuvel met 4 vakken vol kruiden plantjes en nu ook weer gras.
Een poel waar alles aangroeit.
En meerdere plekken waar hooi is. Daarbij hebben ze elkaar.

Destijds stonden ze in pension en gingen paarden vrij snel het gras op. Mijn ex hb'er toen een graasmasker om gedaan, zodat hij daarin mee kon. Maar ook omdat ze daarna op stal werden gezet. Wij gooiden ze dan 's avonds nog op de paddock, maar dat zijn vaak ook kleine ruimte's die niet voldoende uitnodigen tot bewegen.
Ik heb sowieso altijd vanaf het opbouwen op gras extra beweging gegeven in de vorm van rijden en longeren etc.

Als je gaat kijken naar mensen die echt paarden in hun natuurlijke habitat hebben bestudeert, eten paarden dan ook niet 24/7/365 gras. En dat zie ik hier ook. Eetbare bomen en planten zijn ontzettend in trek. En juist die andere structuur heeft weer een gunstig effect ook op de darmen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:13

beatje schreef:
Heeft er iemand deze ? https://www.paardeerlijk.nl/a-52797530/ ... escription Mijn hysterisch anti graasmasker paard zou dat misschien wel wat vinden,ik vind hem alleen te idioot duur om het te proberen.Of eenweet iemand een goedkopere versie er van?

Ik heb een vergelijkbare versie gisteren in de webshop gegooid. Maar voor nu enkel nog maar in kleine maten.

https://www.mylittledesign.nl/webshop/p ... aasmaskers

Afbeelding

Afbeelding

Ik liep er vooral tegenaan dat de nylonmaskers die ik gebruikte niet braken als ze vast zaten -O- Hoe hebben jullie dat opgelost? Want ik zie dat ze toch nog erg veel gebruikt worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:18

mirriejj schreef:
beatje schreef:
Heeft er iemand deze ? https://www.paardeerlijk.nl/a-52797530/ ... escription Mijn hysterisch anti graasmasker paard zou dat misschien wel wat vinden,ik vind hem alleen te idioot duur om het te proberen.Of eenweet iemand een goedkopere versie er van?

Ik heb een vergelijkbare versie gisteren in de webshop gegooid. Maar voor nu enkel nog maar in kleine maten.

[ [url=m/Cf27q4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YSuX4C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik liep er vooral tegenaan dat de nylonmaskers die ik gebruikte niet braken als ze vast zaten -O- Hoe hebben jullie dat opgelost? Want ik zie dat ze toch nog erg veel gebruikt worden.

Als deze een omtrek van 72 cm ongeveer krijgt, geef me aub even een seintje :)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:21

mirriejj schreef:
beatje schreef:

Doe mij ook een seintje als je maat Full gaat doen, gewoon omdat ik ook een roze wil <3

GDG

Re: Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:25

Kan iemand me uitleggen waarom bij de meeste maskers geen echte keelriem zit maar meer een soort kaakriem? Hierdoor kan het kopstuk veel makkelijker over de oren, vind ik onlogisch maar gezien ze het bijna allemaal zo hebben zal er toch wel een logica achter zitten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:30

Dat het minder snel in de ogen komt?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:38

mirriejj schreef:
beatje schreef:

[ [url=m/Cf27q4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die is leuk,en een betere prijs ook.
[ [url=m/YSuX4C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:59

superpony schreef:
Hoezo over 5 jaar? Graasmaskers zijn er al langer en worden vaak ook al jaren gebruikt. Die van ons zijn echt ouder.

Ja, ook wij kiezen anders, maar niet vanwege het wel of niet dragen van een graasmasker.

Gras is bij ons gewoon geen belangrijk onderdeel van het dieet en slechts voor een snack en het mentale dat ze er even op hebben gemogen.

Je ziet steeds meer 24/7 buiten plekken waar paarden op zand staan en hooi aangeboden krijgen en wei gespaard wordt en slechts kort aangeboden wordt. Door de combinatie van korter gras eten, met paardenmengeling gezaaid, niet zwaar bemest, op de uren dat het minder fructaan rijk is, pas erop als het uitgegroeit is etc kan je de ergste problemen voorkomen.
Maar ook omdat de paarden naast dat gras meer bewegen en goed hooi en stro eten voor het vezelrijke dieet.En juist dat bewegen is de oplossing naast gras.

Precies.... Voor mijn ruin is gras absoluut junkfood. Hij wordt er ernstig ziek van, kan ik wel zeggen, na jarenlang gevochten te hebben tegen gras. Graasmasker? Is allang geen optie meer. Heb mijn ruin vanaf 2 jaar oud, hij is inmiddels 16. Ruim twee jaar geleden besloten hem officieel van het gras te halen, nadat hij nog minimaal op het gras stond. Kolieken, bevangenheid, insuline resistentie, EMS. Breek me de bek niet open.

Heb alles omgegooid om voor hem de juiste situatie te creëren. Eigen paddock met verharde track naar de schuilstal. Had er gelukkig al een schat van een Shetlander bij. Hooi in porties verdeeld over de dag, stro net hangt er standaard. Ze knabbelen van de meidoorn, eten wilgentakken... Ik zie happy, gezonde paarden, die zich prima vermaken. Ze zijn samen erg close, er is veel te zien, ze lopen regelmatig heen en weer, slapen in het zonnetje op het zand of dutten in de schuilstal, waar ze ook eten en drinken. Wij (manlief en ik) komen 3 a 4x per dag, ben weer lekker bezig met ze.

Gras is bij ons totaal onbelangrijk geworden. Mijn Shetlandermerrie mag straks best weer wat uurtjes grazen, als ik naar buiten ben met mijn ruin. Ik heb geen gefrustreerde ruin, hoor, verre van. Nu hij fysiek zo opgeknapt is van totaal geen gras meer, zit hij beter in zijn vel dan ooit. Ik ben na al die lastige jaren helemaal klaar met al dat gras en alle aanpassingen, die we uitgeprobeerd hebben. Het heeft me heel erg veel ellende bezorgd én hoge dierenartsrekeningen (en vele slapeloze nachten). En veel gedoe met pensionstallen en stalgenoten. Helaas. Nu dankbaar voor ons eigen stekkie met ons eigen beleid voor onze lieve paarden, die verre van zielig zijn en zo uiteindelijk happier zijn dan op het gras met alle gezondheidsrisico's van dien.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:50

Voor de mensen met het thinline graasmasker; wat doen jullie nu met dit warme weer?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:53

Love_Rosie schreef:
Voor de mensen met het thinline graasmasker; wat doen jullie nu met dit warme weer?

Dat wilde ik hier ook net leerleggen...
Tot nu toe geen problemen gehad maar gisteren kwam hij echt benauwd van de wei af met het graasmasker om... -O-
Ik zit heel erg te twijfelen wat ik nu moet doen...

Ze hebben gisteren de hele dag buiten gestaan maar ik heb ze nu om 11.00 binnen gezet, te warm en teveel vieze plakvliegen.
Rond 17.00 gaan ze weer naar buiten en de wei op, maar ga ik ‘m dan omdoen of niet... echt lastig...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:31

Ik heb ze nu in de nacht buiten en dan met het graasmasker van Cheepoo met de open neusgaten.
Die is fijn.

Echt als iemand er nog 1 heeft in XXL aub laat me weten, want die bestaat niet meer.
(harry's horse gaat tot XL)

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:08

De warme dagen waren tot nu toe geen probleem met mijn zelfgemaakte thinline, maar misschien dat die van mij ook iets anders is.
Nu staan ze i.v.m de warmte in de nacht buiten en dan wil ik verder niks om qua veiligheid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:11

Ik heb tot nu toe ook geen problemen gehad maar gisteren was het echt te blijkbaar...
Daarom vandaag alles ook maar naar binnen met die hitte...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:23

Hier staan er twee met graasmasker, al jaren. Ze staan samen met mijn PRE die wel gewoon zonder korf kan. Persoonlijk vind ik het ideaal, ze kunnen op deze manier toch samen staan en krijgen ieder de juiste hoeveelheid gras binnen.

Na jaren gebruik merk ik ook dat je je paard beter met graasmasker op een weide met volop gras kunt zetten dan een paar zonder masker op kort gras. Daar dat laatste is mijn shetlander vorig jaar HB geraakt. Hier zijn de paarden ook niet anders gewend. Ze associëren de masker met gras en vinden het dus niet vervelend om ze te dragen. Wel zijn de neusgaten vrij, dat vind ik erg belangrijk met dit warme weer.

Overigens staan ze hier wel op strookbegrazing. Mijn PRE kan dus meer eten dan de shetlander en Fjord. Dit doe ik al een paar jaar zo en het is echt ideaal! Uiteraard gaan de maskers ook iedere dag een paar uur af zodat ze elkaar kunnen kriebelen e.d. ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:53

_Penotti schreef:
Ik heb ze nu in de nacht buiten en dan met het graasmasker van Cheepoo met de open neusgaten.
Die is fijn.

Echt als iemand er nog 1 heeft in XXL aub laat me weten, want die bestaat niet meer.
(harry's horse gaat tot XL)

Cheepo is aan het kijken of ze ze weer in eigen beheer kunnen gaan maken. Ze dachten dat dat dit najaar wel rond zou komen.

Ik heb bij de ene masker af, maar bij de andere masker gewoon nog op. Ben een beetje bang dat door de warmte en het feit dat het gras wat korter is, er veel suiker in zit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:56

Ja klopt. En dan bestel ik er meteen meerdere :D
Maar mijn masker heb ik al laten maken bij de zadelmaker omdat het zo ongeveer uit elkaar dondert.
En hoop dat het die gaat redden totdat Cheepoo ze weer heeft.

Op die niet warme dagen heeft hij al die van shires aan om die van cheepoo te sparen.

Hier is het kurkdroog, dus de suiker moet sky-high zijn.
Durf juist nu niet zonder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:05

Ik heb zo'n app voor fructaan. Die zei gisteren 7 op z'n hoogst. Maar ik geloof daar gewoon niet in. Denk dat het gras aardig gestressed is nu.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:08

Ja hier wel in ieder geval.
Hier knispert het gras als je er over loopt, dus kan me niet voorstellen dat het in staat is nu te groeien.
Geef op de wei ook vol op hooi bij.

Vorig jaar stond bij de Nederlandse fructaan index op een gegeven moment een tekst bij dat het op vele plaats droog is en dat de index daar geen rekening mee houd.
Maar die waarschuwing heb ik nu nog niet gezien.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:08

Oke nog een vraag. Hoe groot hebben jullie je gat? :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:35

Heel klein en nog worden ze dik :(

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:29

Volgens mij 2,5

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:44

Als je paard met masker met de kudde mee kan en meer kan bewegen omdat de weide nu eenmaal groter is dan de het alternatief als paddock op stal, zou ik voor masker kiezen.

Mijn shet heeft jaren bij m'n grote merrie gelopen, met een masker met neusgaten vrijheid. Zo konden ze toch nog samen lopen de hele zomer. Inmiddels is ze toch HB geraakt een keer (niet in de zomer en niet door gras), en lop3n de in de zomer maanden niet meer samen. En ik vind dat toch wel heel naar. Ik ben blij dat ze nog jaren wel samen kondrn lopen, door het dragen van een masker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:45

Ik heb de thinline en er een gat van 3,5 in laten maken.
Ik vond 2,5 echt klein voor die paar uurtjes dat ze hier op de wei staan.
Nog steeds op hier trouwens, met die hitte een paar keer laatste uurtje af gedaan.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:05

Ik heb de thinline gister geprobeerd met 2,5 maar het idee dat ie dan helemaal geen gras te pakken krijgt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:29

2,5 vind ik ook erg klein.
Als ik die van Shires opmeet kom ik uit op 3 cm.
En die vind ik voor mijn paarden ook al te klein. Dat vind ik echt voor de paarden die echt zeer weinig binnen moeten krijgen.
Die van Harry's horse heeft een rechthoekig gat, dat is voor mijn paarden goed. Ze eten minder, maar ook weer niet bijna niets.