Poekkie schreef:superpony schreef:Hoezo over 5 jaar? Graasmaskers zijn er al langer en worden vaak ook al jaren gebruikt. Die van ons zijn echt ouder.
Ja, ook wij kiezen anders, maar niet vanwege het wel of niet dragen van een graasmasker.
Gras is bij ons gewoon geen belangrijk onderdeel van het dieet en slechts voor een snack en het mentale dat ze er even op hebben gemogen.
Je ziet steeds meer 24/7 buiten plekken waar paarden op zand staan en hooi aangeboden krijgen en wei gespaard wordt en slechts kort aangeboden wordt. Door de combinatie van korter gras eten, met paardenmengeling gezaaid, niet zwaar bemest, op de uren dat het minder fructaan rijk is, pas erop als het uitgegroeit is etc kan je de ergste problemen voorkomen.
Maar ook omdat de paarden naast dat gras meer bewegen en goed hooi en stro eten voor het vezelrijke dieet.En juist dat bewegen is de oplossing naast gras.
Ik begrijp jullie oplossing zeker en vind het zeer fijn dat jullie het zo voor elkaar hebben. Maar persoonlijk kies ik liever voor een graasmasker voor enkelen en dan iedereen happy op gras (wel beperkt, hier is het strook) dan iedereen te doemen tot alleen water en hooi voor de hele zomer. Ik weet het niet, misschien psychologisch. Maar ik heb het gevoel dat ze hen in de winter altijd meer vervelen dan in de zomer waar er gras is. Ook al geven wij dan onbeperkt hooi, staan ze samen en hebben ze een mooie loop. Dus alhoewel je omschrijving best wel mooi kan zijn, lijkt het me niet per se 'de beste oplossing' en zie ik het masker in vele gevallen als voordeliger voor het paard.
Maar gras is niet veelzijdig genoeg. Een paard moet echt gevarieerder eten dan alleen gras. Zeker in Nederland is alleen gras niet een goed dieet.
Daarbij is er bij lange na niet genoeg gras om alle paarden het hele jaar rond van gras te voorzien. Zelfs niet de gehele zomer. Dat is op enkele plekken misschien zo, maar lang niet overal.
Paarden op een wei vervelene zich wel degelijk. Naast ons staan pony's die in April 24/7 de wei op zijn gekomen en ik zie bij hun veel meer verveling.
Ik heb 2 weitjes en een strook gras naast ons die ze mogen begrazen. Die gooien we open wanneer het een goed moment is en dan kunnen ze daar vrij bewegen, grazen etc. Ze komen er echt zelf weer vanaf. Laatst op een nieuw stuk na 2,5 uur en vd week al binnen 1 uur van de strook. Waar gewoon voldoende gras staat en ze vrijwel dagelijks eten.
Wij hebben geen vierkante zandpaddock met 1 bak hooi. Dat is een mega verschil. Wij hebben stukjes bomen aangeplant, waar gras omheen groeit en ze de kantjes bijhouden vanaf de paden.
We hebben een heuvel met 4 vakken vol kruiden plantjes en nu ook weer gras.
Een poel waar alles aangroeit.
En meerdere plekken waar hooi is. Daarbij hebben ze elkaar.
Destijds stonden ze in pension en gingen paarden vrij snel het gras op. Mijn ex hb'er toen een graasmasker om gedaan, zodat hij daarin mee kon. Maar ook omdat ze daarna op stal werden gezet. Wij gooiden ze dan 's avonds nog op de paddock, maar dat zijn vaak ook kleine ruimte's die niet voldoende uitnodigen tot bewegen.
Ik heb sowieso altijd vanaf het opbouwen op gras extra beweging gegeven in de vorm van rijden en longeren etc.
Als je gaat kijken naar mensen die echt paarden in hun natuurlijke habitat hebben bestudeert, eten paarden dan ook niet 24/7/365 gras. En dat zie ik hier ook. Eetbare bomen en planten zijn ontzettend in trek. En juist die andere structuur heeft weer een gunstig effect ook op de darmen.