Waar heeft mijn paard baat bij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:09

Swanzie schreef:
Nee, msm

Citaat:
Msm gekort krijgen ze al snel als ze niet lang genoeg op vers gras staan... het zut nl nagenoeg niet meer in hooi.

hoe moet ik dit dan zien.
MSM of Methyl sulfonyl methaan is een chemische stof voor zover ik weet. Dit zit niet in voer.
Het is een supplement.

Ik weet wat het doet in het lichaam, maar alleen als ook bv vitamine e gegeven wordt.
dat zelfde geld voor selenium, zonder vitamine e wordt het niet of onvoldoende opgenomen.

Tot voor kort stond MSM zelffs nog op de dopinglijst, geloof dat het vorigjaar verwijderd is.
Zaken die in ruime mate in normale voeding zitten staan nooit op de dopinglijst.

Voor selenium geld bv in Nederland en Duitsland dat de bodem /weides uitgeput zijn.
In franse zwarte haver zijn meestal de hoeveelheden selenium wel normaal.

ben benieuwd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 11:16

Elisa2 schreef:
Er zijn hier al een heleboel nuttige tips en adviezen gegeven.

Zelf dacht ik nog aan een ander dingetje wbt het rijtechnische gedeelte. Je schrijft dat je commentaar krijgt van de jury op de lengtebuiging.
Veel friezen lopen van nature met veel front en drukken gemakkelijk hun rug weg waardoor de lengtebuiging niet mogelijk is. Op die manier breken ze ook gemakkelijk af qua lopen en lopen ze ook niet goed van achter naar voren door hun lijf waardoor je ook eerder storingen en vertragingen e.d. hebt.

Ik weet niet hoe je rijdt, maar het zou kunnen helpen om in de training meer te focussen op voorwaarts/ neerwaarts rijden in combi met goed scherp maken en goed van achteren naar voren te rijden en beter recht te richten dmv de lengtebuiging. Dit kan ook heel goed aan de dubbele longe vanuit de menpositie en dan korte krachtstukken doen zodat het goed te behappen blijft voor hem. Op die manier werk je ook meer en goed naar de echte verzameling toe.

Hij loopt niet echt met enorm veel front. Heeft wel een mooie kap, maar is geen showbink.
Hij loopt heel makkelijk vwnw, halsstrekken ook altijd voor 7, 8 of 9.

Maar loopt door de lengte in zijn lichaam wel makkelijk van het achterbeen af. Hij is moeilijk korter te krijgen. Daarin mist hij nog fiks kracht. Het stukje kracht daarin lijkt echter ook niet te komen. Hij drukt zich er makkelijk uit.

Gisteravond wel wat meer ingebogen, met name in galop. Kost echt wel moeite om hem dat uit eigen beweging te doen. Maar het lukte wel en liep op die momenten heel fijn. Dus was het voor mij ook weer voldoende.

De rest probeer ik vanavond even op te reageren!

Swanzie

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:20

Gewone zwavel zit vooral in vers gras en groente als broccoli ed
Je ziet vooral in de winter hiervoor tekorten bij paarden ontstaan omdat ze dan vaak minder of niet meer op de weide staan..

Maar zeer zeker ook vit e en magnesium zijn vaak tekorten in..

Die van mij had, achteraf gezien, een vitamine e tekort..
Kreeg wrl al een vitamine brok, maar deed het oo deze brok niet goed..
Bij overstap naar equilin had ik binnen 2 weken een ander paard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:46

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Er zijn hier al een heleboel nuttige tips en adviezen gegeven.

Zelf dacht ik nog aan een ander dingetje wbt het rijtechnische gedeelte. Je schrijft dat je commentaar krijgt van de jury op de lengtebuiging.
Veel friezen lopen van nature met veel front en drukken gemakkelijk hun rug weg waardoor de lengtebuiging niet mogelijk is. Op die manier breken ze ook gemakkelijk af qua lopen en lopen ze ook niet goed van achter naar voren door hun lijf waardoor je ook eerder storingen en vertragingen e.d. hebt.

Ik weet niet hoe je rijdt, maar het zou kunnen helpen om in de training meer te focussen op voorwaarts/ neerwaarts rijden in combi met goed scherp maken en goed van achteren naar voren te rijden en beter recht te richten dmv de lengtebuiging. Dit kan ook heel goed aan de dubbele longe vanuit de menpositie en dan korte krachtstukken doen zodat het goed te behappen blijft voor hem. Op die manier werk je ook meer en goed naar de echte verzameling toe.

Hij loopt niet echt met enorm veel front. Heeft wel een mooie kap, maar is geen showbink.
Hij loopt heel makkelijk vwnw, halsstrekken ook altijd voor 7, 8 of 9.

Maar loopt door de lengte in zijn lichaam wel makkelijk van het achterbeen af. Hij is moeilijk korter te krijgen. Daarin mist hij nog fiks kracht. Het stukje kracht daarin lijkt echter ook niet te komen. Hij drukt zich er makkelijk uit.

Gisteravond wel wat meer ingebogen, met name in galop. Kost echt wel moeite om hem dat uit eigen beweging te doen. Maar het lukte wel en liep op die momenten heel fijn. Dus was het voor mij ook weer voldoende.

De rest probeer ik vanavond even op te reageren!

Als ik het zo lees dan zit er nog wat werk in de aanspanning, hij stuwt dus makkelijk en draagt moeilijker. Dus moet hij leren achter kleiner te leren gaan en meer te gaan dragen..dat kost veel kracht en duurt bij sommige paarden jaren voordat dat goed ontwikkeld is.
En voordat je daar naar toe kan moet de lengtebuiging ook echt goed voor elkaar zijn zodat je hem echt recht kan richten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:58

Misschien is het al gevraagd maar inmiddels zijn het zoveel pagina s! Hoe vaak rijdt je thuis met zweep? Je zou dit paard (mits gezond) thuis eigenlijk "te heet" moeten maken maar echt op je been! Je moet het thuis nu juist wat moeilijker maken zodat het dan op wedstrijd "makkelijker"wordt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:03

dresjoepie schreef:
Misschien is het al gevraagd maar inmiddels zijn het zoveel pagina s! Hoe vaak rijdt je thuis met zweep? Je zou dit paard (mits gezond) thuis eigenlijk "te heet" moeten maken maar echt op je been! Je moet het thuis nu juist wat moeilijker maken zodat het dan op wedstrijd "makkelijker"wordt!

Ja inderdaad, dat is ook een goede tip. :)
Echt aan je been, en dan krijg je ook echte aanspanning.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:19

Zo ver ik weet kunnen friezen heel erg slecht over haver. Ze krijgen er zo'n energie boost van die ze niet kunnen verdragen/verwerken/gebruiken zoals bijv. een arabier/warmbloed waardoor ze verzuren omdat het op de spieren slaat. Ik kan er helaas geen artikel over vinden.

En verder. Ga lekker naar buiten. Ook al vind je het geen zak aan en wil je alleen maar perfectioneren en presteren. Het koppie moet ook mee. Even fris in het hoofd.

En. Ze zijn ook eens uitgetraind. Vooral friezen vinden het moeilijk om gedragen gesloten en bij elkaar gereden te worden. Misschien maakt je paard je dat nu wel duidelijk ;) (of probeerd hij dat...) Lees vooral in je laatste bericht dat hij veel kracht mist en hij het dus best moeilijk vind op dit niveau

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:48

dresjoepie schreef:

Momenteel alleen met losrijden, ik heb het idee dat ik hem vlotter krijg zonder. Maar het zweepje heb ik bij het losrijden wel even (misschien zit het tussen mijn oren hoor) om hem wat scherper te kunnen buigen.

En als ik hem op been alleen niet krijg (die vertraagde reactie) dan wil het zweepje nog wel eens wat gewenste bijstand verlenen. Is toch wat scherper dan je been.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:51

Kabayo schreef:
Zo ver ik weet kunnen friezen heel erg slecht over haver. Ze krijgen er zo'n energie boost van die ze niet kunnen verdragen/verwerken/gebruiken zoals bijv. een arabier/warmbloed waardoor ze verzuren omdat het op de spieren slaat. Ik kan er helaas geen artikel over vinden.

En verder. Ga lekker naar buiten. Ook al vind je het geen zak aan en wil je alleen maar perfectioneren en presteren. Het koppie moet ook mee. Even fris in het hoofd.

En. Ze zijn ook eens uitgetraind. Vooral friezen vinden het moeilijk om gedragen gesloten en bij elkaar gereden te worden. Misschien maakt je paard je dat nu wel duidelijk ;) (of probeerd hij dat...) Lees vooral in je laatste bericht dat hij veel kracht mist en hij het dus best moeilijk vind op dit niveau

Misschien even goed doorlezen, dan weet je wat de gecombineerde reden is dat ik niet zomaar naar buiten ga.

Zal hier nog even aan toevoegen dat met de trailer weg veel extra tijd kost en ik ook nog aan het bouwen ben bij mijn huis.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:52

En juist dat stukje moet je met je been op gaan lossen En dat is heel moeilijk maar dat is het laatste stukje!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:53

Probeer ook snel been te geven voor een snelle reactie! Dus niet been maar tak tak kort snel pop pop

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:17

Hilary schreef:
Ik bedoel meer dat een paard wat bokt bij het aangalopperen door rugpijn dat in ongeveer alle (rij)situaties zal doen, ongeacht het moment in je dagtraining of de locatie daarvan (thuis, wedstrijd). Zoals ik het lees, kun je het thuis nog net bolwerken qua arbeid, maar vindt hij het daar ook moeilijk, terwijl hij op wedstrijd eigenlijk gewoon "afslaat" terwijl je niet extreem lang losrijdt oid. Heb ik dat goed begrepen zo?

Ik ga wel met Tamary mee wat betreft het tweedelige probleem.
Hoe makkelijk kun je zelf met de trailer weg? Want ik denk dat buitenrijden (met anderen, maar gewoon lieve rustige paarden) best goed kan helpen. Ik snap overigens ook dat je dat niet zomaar in je eentje gaat doen of vanuit de locatie waar hij nu gestald staat, je bent niet levensmoe ;)

Zou werken aan de dubbele lange lijnen, en dan met name in menpositie hem kunnen helpen bij zelfstandigheid? Je kunt een groot deel van je dressuurtraining aan de lange lijnen doen, maar ook af en toe een onderdeel van schriktraining (eerst aan de hand, dan aan de lange lijnen, dan erop, bijvoorbeeld).

Ik ben trouwens ook wel van de alternatieven in druppels en kruiden, ik weet niet in hoeverre je daarvoor open staat?

Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt :j
En inderdaad, thuis is het onder begeleiding 'net bolwerken', zoals je het zo mooi uitdrukt :) Maar als ik alleen ben, komt hij er een stuk vermoeider vandaan. Terwijl we met les echt flink meer doen.

Met de trailer weg is op zich vrij eenvoudig. Ik mag in principe zelf rijden, alleen verzekeringstechnisch is dit niet heel erg gewenst voor de eigenaar.
Echter is het voor mij ook niet heel erg gewenst op het moment, omdat ik thuis ook nog aan het bouwen ben, wat voor december af moet. Sta enigszins onder druk :o

Druppels en kruiden, ik sta overal voor open :j

Seltje schreef:
Bijna alles gelezen maar ik gooi het even over een andere boeg:

Hoe is je paard op de trailer? Komt de verzuring misschien door stress op de trailer? Ga je ook wel eens met de trailer weg zonder wedstrijd?

Ik heb hier een paard dat echt een enorme spierverzuring krijgt van een trailerrit, die doet voorlopig alléén wedstrijden op wandelafstand.

Paard is heel erg makkelijk op de trailer.
Toen ik begon met hem te rijden was dit niet het geval. Hij wilde echt NIET op de trailer. Na een paar weken (we gingen heel veel met de trailer weg) hebben we John Erb erbij gehad. Was helemaal klaar, groot stuk ongeloof bij mij. De volgende dag lukte het niet meer. Contact met John, die gaf aan dat hij het al verwachtte omdat ik zo vol ongeloof bleef controleren of het 'deze keer' wel lukte die middag. Hij gaf aan dat we even een paar keer moesten oefenen zonder druk. Dus ik weer aan het oefenen, lukte niet. Eigenaar had die middag met John ook gekeken en die nam paard van me over, en paard liep er meteen op. Via de camera zagen we wel regelmatig dat hij in bochten heel erg aan het touw ging hangen. Daarop hebben we hem langer vastgezet, wat er in resulteerde dat hij nog eenvoudiger laadde en veel prettiger op de trailer staat. Hij poept wel altijd op de trailer.

Inmiddels gaat het al ruim 3,5 jaar probleemloos. Stalgenootje heeft wel een keer onvoorzichtig gereden en heel hard geremd met hem (veel te laat voor een stoplicht dat allang op rood stond). Waardoor hij uitgleed en op zijn kont kwam te zitten. Hij bleef heel erg rustig en toen ik de stang van buiten los had is hij ook heel relaxed opgestaan. Hij kwam thuis heel rustig van de trailer af en liep er de volgende dag heel erg makkelijk weer op.

We gingen (nu niet meer nodig ivm binnenbak thuis) wel regelmatig weg met de trailer. Om te rijden in een binnenbak of voor les. Hij was dan niet anders dan thuis.

@ Swanzie en BHMP, bedankt voor jullie gespar over vitamine e/selenium en msm! Erg constructief!! :D Ben er blij mee dat er zo in gesprek wordt gegaan met elkaar, geeft mij alleen maar meer informatie!

Maanlicht schreef:
Wat een interessant topic! Heel erg leerzaam. Ik denk ook gelijk aan spierspanning/-verzuring door stress. Heb toevallig zelf ook dat probleem. Als ik stress ervaar, span ik mijn spieren op de meest rare plekken aan als reactie op de stress. Dit zorgt voor veel verzuring en pijn. Als ik ontspannen ben kan ik best veel op sportief gebied, maar als ik stress ervaar "lukt" het gewoon niet. Dan zit er een blokkade. Dit kan best ook bij jouw paard gebeuren op de trailer of tijdens het losrijden/begin van de proef.

Het klinkt misschien heel stom, en ik heb altijd geleerd dat mensen en paarden niet te veel vergeleken moeten worden, maar op gebied van stress lijkt me dit heel logisch klinken eigenlijk.

Als dit aan de orde zou kunnen zijn, zou ik supercompensatie zeker afraden omdat je paard zijn spieren dan al overbelast op de stressmomenten.

Bedankt voor je reactie, ik ben blij dat ik niet de enige ben die op dit vlak mensen en paarden begint te vergelijken.

Ben wel benieuwd op basis waarvan je supercompensatie afraad?

Elisa2 schreef:
Als ik het zo lees dan zit er nog wat werk in de aanspanning, hij stuwt dus makkelijk en draagt moeilijker. Dus moet hij leren achter kleiner te leren gaan en meer te gaan dragen..dat kost veel kracht en duurt bij sommige paarden jaren voordat dat goed ontwikkeld is.
En voordat je daar naar toe kan moet de lengtebuiging ook echt goed voor elkaar zijn zodat je hem echt recht kan richten.

Absoluut mee eens, en dat is ook precies waar ik mee bezig ben. Alleen heb ik het idee dat ik geen steek verder kom.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:17

dresjoepie schreef:
Probeer ook snel been te geven voor een snelle reactie! Dus niet been maar tak tak kort snel pop pop

Dat is precies wat ik probeer, maar de reactie komt echt seconden later... :(

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:45

Ben toch benieuwd of je je wat zou willen verdiepen in het werken aan de hand. Zijn verschillende manieren en stijlen om dat te doen. Lange lijnen achter het paard (zoals geopperd), direct achter het paard, naast het paard. Kijk toch eens op de site van ncsah als voorbeeld. Dat is op dit moment mijn referentiekader maar er zijn er nog veel meer die hierin les geven. Ik kon aan de hand alle oefeningen die mijn paard onder het zadel ook deed. En juist voor het versterken van het achterbeen cq achterhand werkt dat echt goed. Heb het jarenlang maar onzin en zweverig gevonden, maar heb er echt baat bij gehad om mijn paard onbelast te kunnen trainen. Het sneller scherper maken achter vond ik juist makkelijker er naast. Paard werd er ook heel enthousiast van :-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:26

Charmaine schreef:
Ben toch benieuwd of je je wat zou willen verdiepen in het werken aan de hand. Zijn verschillende manieren en stijlen om dat te doen. Lange lijnen achter het paard (zoals geopperd), direct achter het paard, naast het paard. Kijk toch eens op de site van ncsah als voorbeeld. Dat is op dit moment mijn referentiekader maar er zijn er nog veel meer die hierin les geven. Ik kon aan de hand alle oefeningen die mijn paard onder het zadel ook deed. En juist voor het versterken van het achterbeen cq achterhand werkt dat echt goed. Heb het jarenlang maar onzin en zweverig gevonden, maar heb er echt baat bij gehad om mijn paard onbelast te kunnen trainen. Het sneller scherper maken achter vond ik juist makkelijker er naast. Paard werd er ook heel enthousiast van :-)

Werken aan de hand is niet per se mijn ding. Het 'werken aan de hand' geeft me al de kriebels.
Niet omdat ik het penny-achtig vind, integendeel... Ik heb helemaal geen oordeel hierover.

Wel eens geprobeerd hoor, in de winter werkte ik liever een keer extra aan de hand. Kijk, hem over een zeil laten lopen, is geen enkel probleem. Maar Tristan Tucker achtige dingen aanleren, pfff... ik heb daar het geduld niet voor of ik doe het gewoon verkeerd. Wat me natuurlijk ook meteen best onzeker maakt.

Wat veel meer mijn ding is, is dan richting massage achtige technieken gaan. Dat is voor mij een stuk concreter ofzo? Of iets waar ik me veiliger bij voel? Zeg het maar...

Ik sta er dus wel voor open, maar ik wil het breder zoeken dan het daadwerkelijke werken aan de hand. Voordat ik me comfortabel genoeg kan voelen om ook dat te doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:22

Ik denk dat met werken aan de hand bedoeld wordt dressuuroefeningen aan de hand. Dus meer richting academische rijkunst. Ik doe daar een beetje wat van, maar werk dus met name aan de dubbele lange lijnen, veel in menpositie. Je kunt dan t/m wijken en schouderbinnenwaarts prima vragen. Travers eigenlijk niet, dan zit de longeersingel in de weg. Je zou dan kunnen overstappen op lange teugelen, dan lukt travers (en appuyement) wel.

Qua druppels en kruiden: mijn merrie en mijn ruin hebben beide baat bij Strezz druppels van Phytonics. Haalt net de spanning er een beetje af en helpt bij de verwerking van prikkels.
Mijn ruin heeft afgelopen jaar ook kruiden gehad die passen bij wat hij op dat moment nodig had, werkend volgens de paardentypen zoals beschreven door Erik Laarakker in het gelijknamige boek. Kruiden zijn ook gekozen door een van de artsen van Laarakker (Annika ten Napel). Mijn paard zat had een combinatie nodig; deels zat hij in een soort rouwfase (zijn vriendinnetje heeft twee keer een periode op de kliniek in Utrecht gestaan en hij kon daar moeilijk mee omgaan) en we wilden hem helpen met zijn plek in de kudde (hij kan soms wat vreemd uit de hoek komen als hij een andere pony op de plek probeert te zetten). Mijns inziens heeft het goed geholpen, hij is weer vrolijk, staat niet meer een lange tijd over het draadje in de verte te staren en is ook eerlijker / beter in staat om te reageren op de anderen.
Mijn pony's gaan beide regelmatig (1 à 2 keer per jaar) op controle bij Den Hoek, ik ben er nog steeds tevreden mee :)

Ik vind het wel jammer dat je zover weg woont, TS. Ik was graag met een aantal dingen komen helpen (buitenrijden, hartslagmeter, training observeren), maar het is eh best ver rijden, helaas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:46

Hilary schreef:
Ik denk dat met werken aan de hand bedoeld wordt dressuuroefeningen aan de hand. Dus meer richting academische rijkunst. Ik doe daar een beetje wat van, maar werk dus met name aan de dubbele lange lijnen, veel in menpositie. Je kunt dan t/m wijken en schouderbinnenwaarts prima vragen. Travers eigenlijk niet, dan zit de longeersingel in de weg. Je zou dan kunnen overstappen op lange teugelen, dan lukt travers (en appuyement) wel.

Qua druppels en kruiden: mijn merrie en mijn ruin hebben beide baat bij Strezz druppels van Phytonics. Haalt net de spanning er een beetje af en helpt bij de verwerking van prikkels.
Mijn ruin heeft afgelopen jaar ook kruiden gehad die passen bij wat hij op dat moment nodig had, werkend volgens de paardentypen zoals beschreven door Erik Laarakker in het gelijknamige boek. Kruiden zijn ook gekozen door een van de artsen van Laarakker (Annika ten Napel). Mijn paard zat had een combinatie nodig; deels zat hij in een soort rouwfase (zijn vriendinnetje heeft twee keer een periode op de kliniek in Utrecht gestaan en hij kon daar moeilijk mee omgaan) en we wilden hem helpen met zijn plek in de kudde (hij kan soms wat vreemd uit de hoek komen als hij een andere pony op de plek probeert te zetten). Mijns inziens heeft het goed geholpen, hij is weer vrolijk, staat niet meer een lange tijd over het draadje in de verte te staren en is ook eerlijker / beter in staat om te reageren op de anderen.
Mijn pony's gaan beide regelmatig (1 à 2 keer per jaar) op controle bij Den Hoek, ik ben er nog steeds tevreden mee :)

Ik vind het wel jammer dat je zover weg woont, TS. Ik was graag met een aantal dingen komen helpen (buitenrijden, hartslagmeter, training observeren), maar het is eh best ver rijden, helaas.

Dat begrijp ik, juist daarom zie ik dat niet zitten. Als in 'als ik het onder het zadel al niet voor elkaar krijg, hoe moet ik het dan aan de hand wel kunnen?

De druppels zijn er eentje voor op het lijstje!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:49

Oooh, ik dacht dat je dacht dat met werken aan de hand obstakeltraining en grondwerk bedoeld werd. Dan heb ik niks gezegd :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 22:18

Hilary schreef:
Oooh, ik dacht dat je dacht dat met werken aan de hand obstakeltraining en grondwerk bedoeld werd. Dan heb ik niks gezegd :)

Nee, maar daarvan weet ik ook dat het appetje eitje is aan de hand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:43

Met de dubbele longe in menpositie kun je zoveel meer bereiken dan alleen ohz, het is belangrijk om het punt te gaan ontdekken van waaruit hij zelf enthousiast/ heet word en gaat meedenken. Ik weet uit ervaring dat dat bij sommige friezen soms wat minder makkelijk te bereiken is.
Maar het kan wel, als hij makkelijk stuwt en moeilijk draagt dan kun je eens proberen om schijnovergangen te rijden naar de stap en van daaruit weer te vertrekken. Is een hele goede om ze achter en sterker te maken qua dragen, en om ze scherper te krijgen.

Vit e en selenium en msm heb ik ook hele goede ervaringen mee, maar er zitten hier mensen die meer weten wbt spierverzuring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 20:10

Elisa2 schreef:
Met de dubbele longe in menpositie kun je zoveel meer bereiken dan alleen ohz, het is belangrijk om het punt te gaan ontdekken van waaruit hij zelf enthousiast/ heet word en gaat meedenken. Ik weet uit ervaring dat dat bij sommige friezen soms wat minder makkelijk te bereiken is.
Maar het kan wel, als hij makkelijk stuwt en moeilijk draagt dan kun je eens proberen om schijnovergangen te rijden naar de stap en van daaruit weer te vertrekken. Is een hele goede om ze achter en sterker te maken qua dragen, en om ze scherper te krijgen.

Vit e en selenium en msm heb ik ook hele goede ervaringen mee, maar er zitten hier mensen die meer weten wbt spierverzuring.

Ik weet wel dat het kán, ik ben alleen bang dat ik het niet kan.

Het probleem van scherper en sterker worden, heb ik vandaag opnieuw ervaren (ik ben momenteel tijdens het rijden extra aan het denken en voelen). Het is elke dag opnieuw beginnen. Er zit elke dag een scherp momentje in, waarbij hij redelijk draagt maar te weinig impuls heeft, dus hij mist dan weer de kracht. En het is niet zo dat dat scherpe moment elke dag (of voor mijn part elke week) langer wordt, of beter.

Ik ben heel erg benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt, zelf heb ik natuurlijk sterk het idee dat er iets te verbeteren valt. Zodat hij lichamelijk ook fitter is. En een lichamelijk fit paard is ook sneller mentaal enthousiast te krijgen. Waardoor we op verschillende gebieden sprongen kunnen maken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:25

Ik ben benieuwd naar de uitslag en blijf jullie volgen!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 06:17

Vooral dat stuk veel denken en voelen zit mij ook reglmatig in de weg! Tuurlijk moet je voelen en altijd na blijven deken over je training maar soms is het beter dit los te laten en gwn doen!

Mijn paard is ook liever lui dan moe dus ik moet echt super consequent zijn met mijn been lukt dit elke dag NEE ik ben ook weleens moe of minder scherp helaas

Als je snel been geeft en er komt nog een trage reactie dan moet je nog sneller en feller zijn Je wilt dat die er van "schrikt" Als je dat een tijd vol houd reageert die straks gwn op een kleine been hulp maar voor nu nog sneller en feller! Dat zal die best heel moelijk vinden en misschien wel sterk worden maar daar moet je echt even doorheen!

Zoals Charlotte zegt bij hete paarden houd je je been eraan en bij luie paarden je been eraf!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 07:42

dresjoepie schreef:
Vooral dat stuk veel denken en voelen zit mij ook reglmatig in de weg! Tuurlijk moet je voelen en altijd na blijven deken over je training maar soms is het beter dit los te laten en gwn doen!

Mijn paard is ook liever lui dan moe dus ik moet echt super consequent zijn met mijn been lukt dit elke dag NEE ik ben ook weleens moe of minder scherp helaas

Als je snel been geeft en er komt nog een trage reactie dan moet je nog sneller en feller zijn Je wilt dat die er van "schrikt" Als je dat een tijd vol houd reageert die straks gwn op een kleine been hulp maar voor nu nog sneller en feller! Dat zal die best heel moelijk vinden en misschien wel sterk worden maar daar moet je echt even doorheen!

Zoals Charlotte zegt bij hete paarden houd je je been eraan en bij luie paarden je been eraf!

Snap ik. Maar ik vind het niet eerlijk als er wat blijkt te mankeren. Dit was namelijk nooit het geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:29

Eerst maar even uitzoeken of er wat loos is inderdaad, hij moet wel fysiek in staat zijn om het uit te voeren.