Hilary schreef:Ik bedoel meer dat een paard wat bokt bij het aangalopperen door rugpijn dat in ongeveer alle (rij)situaties zal doen, ongeacht het moment in je dagtraining of de locatie daarvan (thuis, wedstrijd). Zoals ik het lees, kun je het thuis nog net bolwerken qua arbeid, maar vindt hij het daar ook moeilijk, terwijl hij op wedstrijd eigenlijk gewoon "afslaat" terwijl je niet extreem lang losrijdt oid. Heb ik dat goed begrepen zo?
Ik ga wel met Tamary mee wat betreft het tweedelige probleem.
Hoe makkelijk kun je zelf met de trailer weg? Want ik denk dat buitenrijden (met anderen, maar gewoon lieve rustige paarden) best goed kan helpen. Ik snap overigens ook dat je dat niet zomaar in je eentje gaat doen of vanuit de locatie waar hij nu gestald staat, je bent niet levensmoe

Zou werken aan de dubbele lange lijnen, en dan met name in menpositie hem kunnen helpen bij zelfstandigheid? Je kunt een groot deel van je dressuurtraining aan de lange lijnen doen, maar ook af en toe een onderdeel van schriktraining (eerst aan de hand, dan aan de lange lijnen, dan erop, bijvoorbeeld).
Ik ben trouwens ook wel van de alternatieven in druppels en kruiden, ik weet niet in hoeverre je daarvoor open staat?
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt
En inderdaad, thuis is het onder begeleiding 'net bolwerken', zoals je het zo mooi uitdrukt
Maar als ik alleen ben, komt hij er een stuk vermoeider vandaan. Terwijl we met les echt flink meer doen.
Met de trailer weg is op zich vrij eenvoudig. Ik mag in principe zelf rijden, alleen verzekeringstechnisch is dit niet heel erg gewenst voor de eigenaar.
Echter is het voor mij ook niet heel erg gewenst op het moment, omdat ik thuis ook nog aan het bouwen ben, wat voor december af moet. Sta enigszins onder druk
Druppels en kruiden, ik sta overal voor open
Seltje schreef:Bijna alles gelezen maar ik gooi het even over een andere boeg:
Hoe is je paard op de trailer? Komt de verzuring misschien door stress op de trailer? Ga je ook wel eens met de trailer weg zonder wedstrijd?
Ik heb hier een paard dat echt een enorme spierverzuring krijgt van een trailerrit, die doet voorlopig alléén wedstrijden op wandelafstand.
Paard is heel erg makkelijk op de trailer.
Toen ik begon met hem te rijden was dit niet het geval. Hij wilde echt NIET op de trailer. Na een paar weken (we gingen heel veel met de trailer weg) hebben we John Erb erbij gehad. Was helemaal klaar, groot stuk ongeloof bij mij. De volgende dag lukte het niet meer. Contact met John, die gaf aan dat hij het al verwachtte omdat ik zo vol ongeloof bleef controleren of het 'deze keer' wel lukte die middag. Hij gaf aan dat we even een paar keer moesten oefenen zonder druk. Dus ik weer aan het oefenen, lukte niet. Eigenaar had die middag met John ook gekeken en die nam paard van me over, en paard liep er meteen op. Via de camera zagen we wel regelmatig dat hij in bochten heel erg aan het touw ging hangen. Daarop hebben we hem langer vastgezet, wat er in resulteerde dat hij nog eenvoudiger laadde en veel prettiger op de trailer staat. Hij poept wel altijd op de trailer.
Inmiddels gaat het al ruim 3,5 jaar probleemloos. Stalgenootje heeft wel een keer onvoorzichtig gereden en heel hard geremd met hem (veel te laat voor een stoplicht dat allang op rood stond). Waardoor hij uitgleed en op zijn kont kwam te zitten. Hij bleef heel erg rustig en toen ik de stang van buiten los had is hij ook heel relaxed opgestaan. Hij kwam thuis heel rustig van de trailer af en liep er de volgende dag heel erg makkelijk weer op.
We gingen (nu niet meer nodig ivm binnenbak thuis) wel regelmatig weg met de trailer. Om te rijden in een binnenbak of voor les. Hij was dan niet anders dan thuis.
@ Swanzie en BHMP, bedankt voor jullie gespar over vitamine e/selenium en msm! Erg constructief!!
Ben er blij mee dat er zo in gesprek wordt gegaan met elkaar, geeft mij alleen maar meer informatie!
Maanlicht schreef:Wat een interessant topic! Heel erg leerzaam. Ik denk ook gelijk aan spierspanning/-verzuring door stress. Heb toevallig zelf ook dat probleem. Als ik stress ervaar, span ik mijn spieren op de meest rare plekken aan als reactie op de stress. Dit zorgt voor veel verzuring en pijn. Als ik ontspannen ben kan ik best veel op sportief gebied, maar als ik stress ervaar "lukt" het gewoon niet. Dan zit er een blokkade. Dit kan best ook bij jouw paard gebeuren op de trailer of tijdens het losrijden/begin van de proef.
Het klinkt misschien heel stom, en ik heb altijd geleerd dat mensen en paarden niet te veel vergeleken moeten worden, maar op gebied van stress lijkt me dit heel logisch klinken eigenlijk.
Als dit aan de orde zou kunnen zijn, zou ik supercompensatie zeker afraden omdat je paard zijn spieren dan al overbelast op de stressmomenten.
Bedankt voor je reactie, ik ben blij dat ik niet de enige ben die op dit vlak mensen en paarden begint te vergelijken.
Ben wel benieuwd op basis waarvan je supercompensatie afraad?
Elisa2 schreef:Als ik het zo lees dan zit er nog wat werk in de aanspanning, hij stuwt dus makkelijk en draagt moeilijker. Dus moet hij leren achter kleiner te leren gaan en meer te gaan dragen..dat kost veel kracht en duurt bij sommige paarden jaren voordat dat goed ontwikkeld is.
En voordat je daar naar toe kan moet de lengtebuiging ook echt goed voor elkaar zijn zodat je hem echt recht kan richten.
Absoluut mee eens, en dat is ook precies waar ik mee bezig ben. Alleen heb ik het idee dat ik geen steek verder kom.