Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:31

xyzutu2 schreef:
Geweldig!
Ik ben nog steeds voorstander van 24/7 buiten houden, maar heb net als jij in praktijk gemerkt dat dat voor de meeste paarden alleen goed is als alle omstandigheden 100% zijn: dus altijd ruwvoer op meer plekken dan er paarden zijn, de voerplekken ver genoeg van elkaar af zodat 1 paard de anderen niet tijdens het eten van de andere plekken weg kan dreigen, ruime en vooral brede paden, een schuilstal waar iedereen tegelijk in kan schuilen/liggen en een paddock die ruim genoeg is waardoor de ene helft kan spelen terwijl de andere helft gewoon kan verder gaan met slapen of suffen.
Heb je dat, dan heb je goud in handen. Heb je dat niet, dan gaat het met de wat zelfverzekerdere paarden waarschijnlijk ook nog redelijk goed, maar de ranglaagsten zoals de onze krijgen dan een stressvol en ellendig leven, hoe goed de bedoelingen ook allemaal zijn. :(

Ik heb hiervoor 24/7 buiten gestaan. Dat deed hem ook goed. Maar dat was een super stabiele kudde. Toen ging het goed. Maar hier in de buurt is vrij weinig 24/7 buiten. Hier kon ik terecht heel snel en de paarden zagen er goed uit! Er was heel veel mogelijk, dat voelde gewoon goed. Ik weet dat hij een stal niet zo erg vindt in de avond, zeker in de winter niet (nogal een miep doos met regen)..

Paardenfann4

Re: Paard valt af na verhuizing? Mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:34

Fijn dat je nu een betere plek gevonden hebt. Goed gedaan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:33

Fijn dat je al zo snel een goede oplossing hebt gevonden!

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:27

Wat fijn dat het zo goed gaat!
Ziet er happy uit in zijn nieuwe weiland <3
Succes op je nieuwe plek!

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:29

Wat geweldig fijn voor je paard en voor jou! En dat zo snel gevonden!
Fijn om te lezen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 12:32

Hij is na een paar dagen flink opgeknapt. Alleen de wonden moet nog helen.. Ben blij dat ik de keuze heb gemaakt. Een paddock paradise is gewoon niet voor hem weggelegd..

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:18

Gizeppie schreef:
Hij is na een paar dagen flink opgeknapt. Alleen de wonden moet nog helen.. Ben blij dat ik de keuze heb gemaakt. Een paddock paradise is gewoon niet voor hem weggelegd..

Dat hangt van zoveel dingen af, maar voerbeleid is daar wel een van de belangrijkste van.

groepshuisvesting klinkt heel sociaal, maar als de verkeerde paarden bij elkaar komen te staan heb je hommeles.
Met een heel groot stuk grond kom je daar misschien ook nog wel mee weg maar dat is in Nederland niet voorhanden.

Ik ben blij dat er nu zo snel al positieve veranderingen zijn. Het is moeilijk hoeveel tijd ze nodig hebben om te wennen of dat ze echt fout staan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 13:26

BMHP schreef:
Gizeppie schreef:

Dat hangt van zoveel dingen af, maar voerbeleid is daar wel een van de belangrijkste van.

groepshuisvesting klinkt heel sociaal, maar als de verkeerde paarden bij elkaar komen te staan heb je hommeles.
Met een heel groot stuk grond kom je daar misschien ook nog wel mee weg maar dat is in Nederland niet voorhanden.

Ik ben blij dat er nu zo snel al positieve veranderingen zijn. Het is moeilijk hoeveel tijd ze nodig hebben om te wennen of dat ze echt fout staan.

Normaal gesproken was Flynn na een week gestabiliseerd qua kudde. Heb nooit problemen gehad met het samenvoegen. Hij is heel sociaal, staat in het midden van rang. Hij past zich vaak aan aan zijn omgeving. Maar hier werd het alleen maar erger. Een hap en een trap is aan het begin normaal, maar na 2,5 week zag hij er echt niet meer uit. In combinatie met het afvallen en zijn gedrag was ik er niet gerust op. Ik had dit nog nooit zo eerder mee gemaakt. Een paddock paradise heeft gangen, hij werd klem gezet (heb t een aantal keer gezien). Ook is hij een keer door de bedrading gegaan, omdat het andere paard achter hem aan zat. Daarnaast was het voerbeleid niet voor hem geschikt. Hij had veel meer ruwvoer nodig..

Nu staat hij in een kudde van 6 (hiervoor met 3 andere paarden). Daar doet hij het heel goed in. Geen bijt of trapwonden, geen gewichtverschil meer.. Ik geef nu 300 gram Vitalbix en lucerne, de rest eet hij bij op de weide en in de avond krijgt hij ruwvoer. Hij wordt zelfs te dik nu.. Hij staat er nu sinds zaterdag.. Wat een verschil.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:35

ik had het idee dat het een grotere groep was.
ik ben echt heel blij voor jullie beiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:55

Juist met kleine groepjes paarden is het probleem dat die vaak ook op kleine stukjes grond staan die vroeger gebruikt werden voor 's nachts op stal en overdags in de paddock/wei, maar nu ineens paddock paradise moeten worden.

Hier kom ik ook regelmatig langs een stalletje waar vroeger 4 paarden 's nachts in de box stonden en overdags in het bakje van 10x30 of op de wei van 20x60. Daar heeft het paddock paradise virus nu ook toegeslagen en inmiddels staan er nu 6 paarden op datzelfde stukje grond, want paarden zijn nou eenmaal sociale dieren en hebben graag kuddegenootjes om zich heen. Aangezien de wei in de winter niet begaanbaar is staan ze dan met z'n zessen 24/7 in dat bakje en een paar smalle verharde gangetjes naar de boxen die nu permanent open staan. De open boxen bieden maar 4 schuilstallen voor 6 paarden en er staat 1 slowfeederbak in het zicht die als ik erlangs kom altijd leeg is. Soms zie ik een paard in zo'n open box staan, vaak staan er dan een of twee paarden voor de opening zodat die er niet meer uit kan. Als er 2 in het bakje gaan klooien/spelen zie je de andere paarden direct humeurig worden omdat ze ze niet uit de weg kunnen gaan. Het laatste paard dat erbij gekomen is staat permanent met zijn oren naar achteren gedraaid. Wel ziet iedereen er goed doorvoed uit, maar ze kunnen geen kant op en hebben geen enkele persoonlijke ruimte of rust.
Niet mijn idee van een paradijs. Als je zo weinig ruimte hebt dan moet je in mijn ogen gewoon de conclusie trekken dat jouw stukje grond alleen geschikt is voor overdags buiten voor de beweging en sociale contacten en 's nachts binnen zodat de paarden tenminste een deel van de tijd kunnen rusten zonder dat er continu iemand in de persoonlijke ruimte staat.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:11

xyzutu2 schreef:
Juist met kleine groepjes paarden is het probleem dat die vaak ook op kleine stukjes grond staan die vroeger gebruikt werden voor 's nachts op stal en overdags in de paddock/wei, maar nu ineens paddock paradise moeten worden.

Niet mijn idee van een paradijs. Als je zo weinig ruimte hebt dan moet je in mijn ogen gewoon de conclusie trekken dat jouw stukje grond alleen geschikt is voor overdags buiten voor de beweging en sociale contacten en 's nachts binnen zodat de paarden tenminste een deel van de tijd kunnen rusten zonder dat er continu iemand in de persoonlijke ruimte staat.

Ik heb mij altijd afgevraagd waar de naam padock paradijs vandaan kwam |( |( |(

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:15

BMHP schreef:
xyzutu2 schreef:

Ik heb mij altijd afgevraagd waar de naam padock paradijs vandaan kwam |( |( |(

Ik denk dat het oorspronkelijke idee van een paddock paradise heel mooi is. Helaas zijn er mensen mee aan de haal te gaan door postzegeltjes land met touwtjes in nóg kleinere postzegeltjes te verdelen en daar teveel paarden op te zetten.
M.i. heeft dat niets met een PP te maken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:31

Ik zie hier ook allerlei paddock "paradijzen" de grond uit rijzen. Het idee is leuk maar dan moet je flink wat hectares hebben. Nu wordt het een grote blubberzooi in de winter en lopen er veel te veel paarden op amper een hectare. Het wordt een grote vieze stinkende smeerboel. Ik vind ook niks natuurlijks aan een paard op het zand houden met hooinetjes het hele jaar door.

Ben blij dat je paardje het nu zo goed doet. Het was duidelijk niet de juiste plek voor hem.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:52

Bij aparte postzegeltjes gaat het nog wel, want dan kunnen ze toch niets, maar zodra al die diverse paarden ineens een 'groep' moeten zijn, en ook nog braaf en lief, dan kan het misgaan. De eigenaar heeft dan niet helemaal begrepen, of negeert het juiste concept van een PP. Dat omvat iets meer dan een track en bij elkaar knikkeren.
Mooi dat het nieuwe plekje voldoet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 14:59

BMHP schreef:
ik had het idee dat het een grotere groep was.
ik ben echt heel blij voor jullie beiden

Nee joh een kleine groep, maar dat gaat dus niet goed. Hiervoor stond hij in een kudde van 12, dat ging wel goed.. En nu staat tie met 6.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:02

xyzutu2 schreef:

Hier kom ik ook regelmatig langs een stalletje waar vroeger 4 paarden 's nachts in de box stonden en overdags in het bakje van 10x30 of op de wei van 20x60. Daar heeft het paddock paradise virus nu ook toegeslagen en inmiddels staan er nu 6 paarden op datzelfde stukje grond, want paarden zijn nou eenmaal sociale dieren en hebben graag kuddegenootjes om zich heen. Aangezien de wei in de winter niet begaanbaar is staan ze dan met z'n zessen 24/7 in dat bakje en een paar smalle verharde gangetjes naar de boxen die nu permanent open staan. De open boxen bieden maar 4 schuilstallen voor 6 paarden en er staat 1 slowfeederbak in het zicht die als ik erlangs kom altijd leeg is. Soms zie ik een paard in zo'n open box staan, vaak staan er dan een of twee paarden voor de opening zodat die er niet meer uit kan. Als er 2 in het bakje gaan klooien/spelen zie je de andere paarden direct humeurig worden omdat ze ze niet uit de weg kunnen gaan. Het laatste paard dat erbij gekomen is staat permanent met zijn oren naar achteren gedraaid. Wel ziet iedereen er goed doorvoed uit, maar ze kunnen geen kant op en hebben geen enkele persoonlijke ruimte of rust.

Ik denk dat dit ook het probleem was. Maar in combinatie met te weinig eten en vervelen denk ik dat het mis is gegaan. Er was ook te weinig ruimte voor hem denk ik.. Het was gewoon niet ideaal voor hem.. Nu op de weide gaat het wel weer goed..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:05

Floortz schreef:
Bij aparte postzegeltjes gaat het nog wel, want dan kunnen ze toch niets, maar zodra al die diverse paarden ineens een 'groep' moeten zijn, en ook nog braaf en lief, dan kan het misgaan. De eigenaar heeft dan niet helemaal begrepen, of negeert het juiste concept van een PP. Dat omvat iets meer dan een track en bij elkaar knikkeren.
Mooi dat het nieuwe plekje voldoet.

Ik denk dat ze te weinig kennis heeft over normaal kudde gedrag. Daarbij ook niet over voerbeleid.. Want die van mij werd veel te dun. Ook het koppelen is niet goed gegaan. Die van mij is heel rustig en heel lief, nooit iets gehad. Ook niet bij deze stal of de stal voor het Paddock Paradise. Dus ik begreep het ook al niet zo goed, waarom het allemaal niet ging en hoe hij steeds aan die wonden kwam. Tot ik ging observeren een middag en zag wat er gebeurde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:09

Ik denk dat we Paddock Paradise in veel gevallen beter om kunnen dopen tot Postzegel Paradise. ;)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:02

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat we Paddock Paradise in veel gevallen beter om kunnen dopen tot Postzegel Paradise. ;)

Inderdaad. Maar veel mensen vinden 1 hectare al heel veel grond en denken dat je daar heel het jaar door meerdere paarden op kunt houden. Ik heb nog nergens gezien dat het een succes is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:52

Kan prima, maar dan moet het goed ingericht zijn en geen drekbende in de winter met een te kleine paddock die zaiknat is. Het gaat meestal fout met te veel paarden in een niet stabiele groep of met veel wisselingen.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:05

Misschien als we de mensheid kunnen overtuigen dat NL paddocks te klein zijn voor een paradijs, dat het nog goed kan komen. Het probleem wat Jaimy Jackson niet had kunnen inschatten bij het verzinnen van de naam bij het concept want geen Nederlander ;-). In Amerika is alles BIG dus ook de paddocks. Een paard heeft ruimte nodig om fatsoenlijk te kunnen bewegen, en weg te komen van irritante pestkoppen. Maar ja de meeste weides in NL zijn al zo klein dat de gemiddelde amerikaan ze als paddock zou bestempelen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:11

Precies een hectare is niks, veel te weinig om het hele jaar door 24 uur per dag paarden op te houden. Dat zand wordt volledig onder gepiest dus je ruikt die bende al op verre afstand. En dan die blubberzooi in de winter er ook nog bij. Het idee is leuk als je tientallen hectares hebt. Verder is er niks natuurlijks aan en al helemaal geen paradijs.