Dikmaker voor sportmerrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 02:57

Ik zou echt zeker olie (vet) voeren. In gras zitten vetzuren, die niet in hooi zitten.
Je kan het in de vorm van de subli geven maar ook van gewone olie. Langzaam opbouwen. En genoeg geven, een scheutje heeft alleen voor een mooie vacht zin. Voor een gemiddeld paard kan je opbouwen tot 500ml (maximaal 100ml per 100kg). Zit enorm veel energie in. Zoek eens in mizora haar posts, zij heeft eens uitgelegd welke olieen en in welke verhouding je moet voeren, en hoeveel vitamine e je moet bijvoeren. Want dat is wel heel belangrijk als je veel olie geeft, en genoeg ruwvoer!

Verder lekker veel eiwit bijvoeren, over sojaschroot lees ik veel goede dingen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 22:10

Vleddertje1 schreef:
Ergens in het begin gaf je aan dat het paard bij vorige eigenaar meer gras kreeg en toen geen klachten had...is het niet mogelijk om dan nu ipv extra krachtvoer extra gras te voeren? Dus grasmix (dengie/havens)of evt grasbrok (moet wel nat) ipv lucerne geeft dit ook geen scheve verhoudingen...

Dat zou een optie kunnen zijn, maar is dat nodig als ze genoeg hooi binnenkrijgt?

Olie ga ik bijvoeren! :j
En de soyaschroot staat inmiddels ook in de schuur, dus die ga ik ook bijvoeren! :)
Vitamine E voer ik al bij, net als magnesium. Ik zal mizora haar posts eens opzoeken!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:51

upendo schreef:
Inmiddels is magnesium en Vitamine E supplement wel onderweg, dat bijvoeren kan nooit kwaad. :)

Dat kan wel degelijk kwaad. Magnesium is is één van de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van enterolieten. Enterolieten zijn darmstenen. Je kunt het vergelijken met nierstenen bij mensen. Darmstenen veroorzaken koliek.

In het begin milde koliek, die telkens opnieuw terugkeert. Naarmate de steen (of stenen, want er kunnen in de darm meer dan één steen gevormd worden) groter wordt, wordt ook de koliek ernstiger. Uiteindelijk raakt de darm volledig afgesnoerd, en zonder operatie wordt de koliek fataal.

https://equusmagazine.com/diseases/understanding-enteroliths-8139

Hoe lang ben je magnesium aan het bijvoeren ? Magnesium verhoogt de pH in de dikke darm, en dat kan een goede fermentatie ( en dus vertering) verstoren.

MarrieLeen

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:05

BigBen, geldt dat voor alle soorten magnesium dan of alleen de oxide?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 19:59

Ik voer het nu een week bij, een schepje van 20 gram per dag. :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:31

MarrieLeen schreef:
BigBen, geldt dat voor alle soorten magnesium dan of alleen de oxide?

Voor alle soorten.

Upendo schreef:
Ik voer het nu een week bij, een schepje van 20 gram per dag.

Okee, een week zal het verschil niet maken. Maar ik zou er toch mee stoppen :+ .

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:15

Maar waarom wordt er dan aan de andere kant weer zo gezweerd bij magnesium? Dat komt toch ook niet uit de lucht vallen lijkt me.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:02

Ik schrik wel even in alles wat je die merrie bijgeeft ..bijna alle tips neem je erbij en wil je proberen of ben je al aan het proberen ..dat is op zich al een aanslag op haar maag ..paard krijgt dat allemaal niet verwerkt en dan geef je ook nog eens medicatie tegen de maagzweren ..
In het stal beleid mis ik gewoon hooi hooi en nog eens hooi
S morgens brok en beetje lucerne en dan tot ver in de namiddag buiten ( in gras zit nu niets meer, dus dat moet je niet meerekenen ) pas daarna beetje hooi en later nog een keer hooi
Begin eerst met 3 a 4 keer per dag hooi waar ze het telkens een paar uur meedoet en daarbij een goed brok of muesli ( en echt geen kilo's )
Goede lijnzaadolie of inderdaad rijstolie ( is topspul voor spieropbouw -maar is dopingpositief dus daar dien je rekening mee te houden )
Voor wat jij doet met je paard is dat ruim voldoende
Spieren opbouwen gaat helaas heel erg langzaam dus gewoon geduld
Heb zelf 20 paarden staan thuis van jong tot internationaal springen maar allemaal op hooi ( bijna onbeperkt :D ) en verder 3 x per dag 1 schep voer ( havens basis voor de jonge paarden , sportbrok havens of coolmix havens voor de sportpaarden ..lunch krijgen ze schep structuurmuesli of havens mix ter vervanging van gras ) en heb geen schraal of slechtbespierd paard staan integendeel
Rij je ook wedstrijden trouwens ?

SophieVajori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:05

Heb je al eens merriebrok geprobeerd? Dat vult goed maar geeft niet extra energie ofz.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 23:12

Besita, het ruwvoerbeleid is al aangepast en ik verander de laatste tijd niet meer in voersoorten, ik ben alleen supplementen bij gaan geven. :)
Dat ik dingen op mijn lijst zet wil niet zeggen dat ik ze meteen allemaal de voerbak in mik. :)

Wedstrijden rijden staat voor dit jaar op de planning.

Merriebrok staat ook op de lijst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:22

BigBen schreef:
upendo schreef:
Inmiddels is magnesium en Vitamine E supplement wel onderweg, dat bijvoeren kan nooit kwaad. :)

Dat kan wel degelijk kwaad. Magnesium is is één van de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van enterolieten. Enterolieten zijn darmstenen. Je kunt het vergelijken met nierstenen bij mensen. Darmstenen veroorzaken koliek.

In het begin milde koliek, die telkens opnieuw terugkeert. Naarmate de steen (of stenen, want er kunnen in de darm meer dan één steen gevormd worden) groter wordt, wordt ook de koliek ernstiger. Uiteindelijk raakt de darm volledig afgesnoerd, en zonder operatie wordt de koliek fataal.

https://equusmagazine.com/diseases/understanding-enteroliths-8139

Hoe lang ben je magnesium aan het bijvoeren ? Magnesium verhoogt de pH in de dikke darm, en dat kan een goede fermentatie ( en dus vertering) verstoren.

Interessant artikel BigBen. Ik heb het zo goed mogelijk proberen te begrijpen (mijn Engels is niet meer wat het geweest is) en het is een goed onderbouwd artikel.

Ik vraag mij eerlijk gezegd ook af, waarom er zoveel en zo vaak magnesium toegevoegd word? Het is toch al enige jaren duidelijk dat het bijna niet voorkomt dat paarden een magnesiumtekort hebben?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:48

Eens [***]
Er komt niets aan tekorten uit een bloedonderzoek ( wat zelf vaak niet eens gedaan wordt)
En toch magnesium ,vit E en nog allerlei troep bijgeven.
Of het geven van medicatie tegen maagzweren zonder een endoscopie uit te voeren ?? Je neemt toch ook geen paracetamol als je niets hebt ;)
Heb er ook eentje die 8 maanden gerevalideerd heeft en ja natuurlijkn is de bespiering weg maar ik geef geen supplementen . Ik heb oefeningen die we na de training doen ( gekregen van kliniek en fysio ) , veel afwisseling in training , cavaletti , buitenritten met heuvel op/ af en ook bvb aan de hand verschillende keren 10m achterwaarts stappen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:40

Ik ga met Besita mee. Je bent wel erg met voeding aan het proberen. Te veel in eens door elkaar. Hierdoor krijg je geen goed beeld wat wel of niet helpt.

En TS, hoe past het zadel? Persoonlijk vind ik hem wat te ver naar voren liggen voor dit paard.
En ik zie op de foto's waar ze stil staat haar linker voorbeen licht gebogen heeft, staat ze altijd zo? Zou mij niet verbazen dat daardoor het rechter voorbeen wat vast komt te zitten.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:24

MarrieLeen schreef:
Maar waarom wordt er dan aan de andere kant weer zo gezweerd bij magnesium? Dat komt toch ook niet uit de lucht vallen lijkt me.

Het is allemaal begonnen met een rekenfout.
Eén of andere 'deskundige' had de behoefte aan magnesium veel te hoog ingeschat.
Op die manier begon de mythe van het magnesiumtekort te circuleren,
en daar is de supplementenindustrie enthousiast mee aan de slag gegaan.

Hier wordt het hele verhaal door Anneke Hallebeek netjes uitgelegd : Magnesiumtekort berust op rekenfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:30

Ah dat onderzoek heb ik al eens gelezen BigBen. Dat bedoelde ik.

Medicatie tegen maagzweren zonder scopie, kan ik wel begrijpen. Verder heb ik het idee dat TS er alles aan gelegen is om haar paard wat voller en ronder te krijgen. Ze doet dit in overleg met haar dierenarts, dus ik geloof niet dat ze allerlei troep in haar paard gooit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:44

Maagzweren komen van stress of te weinig ruwvoer ( even grof gezegd )

Paard gaat nog niet eens op wedstrijd / transport en staat de hele dag buiten dus lijkt stress niet meteen de oorzaak hier

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:46

Een overgang van stal en eigenaar kan wel degelijk stress veroorzaken. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:50

De tip is al gegeven, maar ik zou ook olie bijvoeren. Zet goed aan zonder ontploffingsgevaar. Wel voorzichtig opbouwen en afbouwen, omdat het lichaam even moet wennen aan de hoeveelheid vet. Hier ging er op advies van de dierenarts een halve liter per dag in (netjes opgebouwd). Mijn merrie kocht ik mager, ze kwam uit een vervelende situatie. Na een aantal weken flink voeren schoot het nog niet zo op... Vandaar dat we met de olie zijn begonnen. Ik reed haar toen niet, omdat die energie niet wilde verbruiken.

Afbeelding
Afbeelding

De olie heeft haar niet dik gemaakt, maar het hele schrale was er wel vlot af. Ik kon haar er na een paar weken al wel weer afhalen.

*edit: iets duidelijker gemaakt
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 07-01-18 14:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:52

besita schreef:
Maagzweren komen van stress of te weinig ruwvoer ( even grof gezegd )

Paard gaat nog niet eens op wedstrijd / transport en staat de hele dag buiten dus lijkt stress niet meteen de oorzaak hier

Klopt helemaal!

Maar het vervelende van dieren is, dat ze niet kunnen zeggen wáár ze stress van ondervinden. Een verhuizing zoals Marrieleen aangeeft kan bijzonder veel stress veroorzaken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:01

MarrieLeen schreef:
Een overgang van stal en eigenaar kan wel degelijk stress veroorzaken. :)

Paard staat nu toch al meer dan een aantal weken bij ts ?
Een week of 2 -3 oke maar toch niet blijvend ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:11

[***] schreef:

Medicatie tegen maagzweren zonder scopie, kan ik wel begrijpen. Verder heb ik het idee dat TS er alles aan gelegen is om haar paard wat voller en ronder te krijgen. Ze doet dit in overleg met haar dierenarts, dus ik geloof niet dat ze allerlei troep in haar paard gooit.

Als ik een mager paard op stal heb en weet dat deze een stressvolle periode heeft gehad begin ik ook standaard met maagcompositum of support als ze niet bijkomen met normaal voer.
Een scopie geeft niet 100% uitsluitsel en is bovendien erg vervelend voor het paard. De kruiden mengsels die ik dan geef zijn niet schadelijk en daarmee een stuk prettiger voor het paard om te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:39

Anoniem schreef:
[***] schreef:

Als ik een mager paard op stal heb en weet dat deze een stressvolle periode heeft gehad begin ik ook standaard met maagcompositum of support als ze niet bijkomen met normaal voer.
Een scopie geeft niet 100% uitsluitsel en is bovendien erg vervelend voor het paard. De kruiden mengsels die ik dan geef zijn niet schadelijk en daarmee een stuk prettiger voor het paard om te proberen.

Daarom zeg ik toch ook dat ik begrijp dat ts medicatie tegen maagzweren geeft zonder scopie? Of begrijp ik je verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:44

[***] schreef:
Anoniem schreef:

Daarom zeg ik toch ook dat ik begrijp dat ts medicatie tegen maagzweren geeft zonder scopie? Of begrijp ik je verkeerd?

Oeps verkeerd geqoute }:0 :o Ik had de post van Besita willen qoute

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 16:07

Wat een reacties. :)

Besita:
Ik voer supplementen bij om ervoor te zorgen dat er een extra is voor haar spieropbouw. Als mens hoef je ook niet perse een tekort te hebben aan eiwitten om het mee te pakken als je veel sport: je spieropbouw gaat dan sneller.
Ik wil haar de stress van een scopie niet aandoen en na overleg met de dierenarts besloten om een kuur te geven, gezien de symptomen wel wijzen op maagzweren.

Aikon: het zadel is afgelopen maand gecheckt door de zadelmaker en dat is hoe haar beenstand linksvoor is. Ze is op de foto geweest en daar zijn geen bijzonderheden op gevonden dus het zit niet in de weg. :)

Ik ga olie ook op de lijst zetten, dank voor je tip Lorette!

Besita; ik merk dat ik het vervelend vind dat je zo kort door de bocht bent zonder de hele achtergrond van mijn paard te kennen. Wellicht dat je bij de jouwe na 2/3 weken op een nieuwe stal geen stress meer ervaart, maar mijn paard heeft na de verhuizing een dikke maand stress gehad. Daarna is ze van stal binnen onze pensionstal verhuisd waar ze ook nog flink stress van heeft gehad en ik ben steeds wat meer met haar aan het oppakken. Het is een neurootje, ze kan dagen van slag zijn van kleine dingen die veranderen zoals een voerton die opeens naast de bak staat. Dus dat stress niet van toepassing is; dat vind ik te snel beoordeeld van je.

Fijn dat andere mensen mijn beweegreden om omeprazol bij te voeren wel snappen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:14

Anoniem schreef:
Oeps verkeerd geqoute }:0 :o Ik had de post van Besita willen qoute

:D hi, hi, oh gelukkig. Ik begreep er al niets van ;)