Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vleddertje1 schreef:Ergens in het begin gaf je aan dat het paard bij vorige eigenaar meer gras kreeg en toen geen klachten had...is het niet mogelijk om dan nu ipv extra krachtvoer extra gras te voeren? Dus grasmix (dengie/havens)of evt grasbrok (moet wel nat) ipv lucerne geeft dit ook geen scheve verhoudingen...
upendo schreef:Inmiddels is magnesium en Vitamine E supplement wel onderweg, dat bijvoeren kan nooit kwaad.
BigBen schreef:upendo schreef:Inmiddels is magnesium en Vitamine E supplement wel onderweg, dat bijvoeren kan nooit kwaad.
Dat kan wel degelijk kwaad. Magnesium is is één van de belangrijkste oorzaken van het ontstaan van enterolieten. Enterolieten zijn darmstenen. Je kunt het vergelijken met nierstenen bij mensen. Darmstenen veroorzaken koliek.
In het begin milde koliek, die telkens opnieuw terugkeert. Naarmate de steen (of stenen, want er kunnen in de darm meer dan één steen gevormd worden) groter wordt, wordt ook de koliek ernstiger. Uiteindelijk raakt de darm volledig afgesnoerd, en zonder operatie wordt de koliek fataal.
https://equusmagazine.com/diseases/understanding-enteroliths-8139
Hoe lang ben je magnesium aan het bijvoeren ? Magnesium verhoogt de pH in de dikke darm, en dat kan een goede fermentatie ( en dus vertering) verstoren.
MarrieLeen schreef:Maar waarom wordt er dan aan de andere kant weer zo gezweerd bij magnesium? Dat komt toch ook niet uit de lucht vallen lijkt me.
besita schreef:Maagzweren komen van stress of te weinig ruwvoer ( even grof gezegd )
Paard gaat nog niet eens op wedstrijd / transport en staat de hele dag buiten dus lijkt stress niet meteen de oorzaak hier
[***] schreef:Ah dat onderzoek heb ik al eens gelezen BigBen. Dat bedoelde ik.
Medicatie tegen maagzweren zonder scopie, kan ik wel begrijpen. Verder heb ik het idee dat TS er alles aan gelegen is om haar paard wat voller en ronder te krijgen. Ze doet dit in overleg met haar dierenarts, dus ik geloof niet dat ze allerlei troep in haar paard gooit.
Anoniem schreef:[***] schreef:Ah dat onderzoek heb ik al eens gelezen BigBen. Dat bedoelde ik.
Medicatie tegen maagzweren zonder scopie, kan ik wel begrijpen. Verder heb ik het idee dat TS er alles aan gelegen is om haar paard wat voller en ronder te krijgen. Ze doet dit in overleg met haar dierenarts, dus ik geloof niet dat ze allerlei troep in haar paard gooit.
Als ik een mager paard op stal heb en weet dat deze een stressvolle periode heeft gehad begin ik ook standaard met maagcompositum of support als ze niet bijkomen met normaal voer.
Een scopie geeft niet 100% uitsluitsel en is bovendien erg vervelend voor het paard. De kruiden mengsels die ik dan geef zijn niet schadelijk en daarmee een stuk prettiger voor het paard om te proberen.
[***] schreef:Anoniem schreef:
Als ik een mager paard op stal heb en weet dat deze een stressvolle periode heeft gehad begin ik ook standaard met maagcompositum of support als ze niet bijkomen met normaal voer.
Een scopie geeft niet 100% uitsluitsel en is bovendien erg vervelend voor het paard. De kruiden mengsels die ik dan geef zijn niet schadelijk en daarmee een stuk prettiger voor het paard om te proberen.
Daarom zeg ik toch ook dat ik begrijp dat ts medicatie tegen maagzweren geeft zonder scopie? Of begrijp ik je verkeerd?