3 jarige krachtvoer geven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 16:17

Mizora schreef:
In mijn ogen niet. Wel even rustig opbouwen. Iedere 4 dagen een kwart tot een derde meer voeren.

Dus stel je begint vrijdag 1/9 (dat legt makkelijk uit). Dan voer je vrijdag, zaterdag, zondag en maandag 0.25kg bietenpulp, 0.25kg grasbrok en 0.25kg nature's best per maaltijd (de vitaminekorrel bij de dagen dat je 2x per dag voert mag direct volle dosis).
Dinsdag 5/9, woensdag, donderdag en vrijdag voer je dan 0.5kg bietenpulp, 0.5kg grasbrok en 0.5kg NB per maaltijd.
Zaterdag 9/9, zondag, maandag en dinsdag voer je dan 0.75kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd.
Vanaf woensdag 10/9 voer je dan de volledige dosis van 1kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd, dan heeft zijn lijf even de tijd om te schakelen.

Het is belangrijk dat je de hoeveelheden echt afweegt en niet gokt met de maatschep. Als je het een tijdje gewogen hebt dan weet je wel ongeveer hoeveel iedere portie is, maar een schep is echt niet standaard een kg. Ik probeer altijd ervoor te zorgen dat ik scheppen heb die ongeveer de juiste portie zijn. Een kwart schep valt iedere keer weer anders, en dat scheelt soms wel 200g. Wij hebben dus een "shettenschep" daarvan gaan er 4 afgestreken in een gewone schep en is een kwart schep gewoon een vaste maat.

Wees je er wel van bewust dat het ook zo geen ideale situatie is. Maar soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt en nu kan je in ieder geval eerst stabiliseren.

Dankjewel Mizora, ik weeg alles en doe het daarna in bakjes, zodat ik niet iedere dag opnieuw hoef te wegen maar gewoon de hele week kan pakken dus dat ga ik nu ook doen. Ik begrijp dat de situatie verre van ideaal is, en we denken al een tijd hoe we het ruwvoer-probleem kunnen oplossen maar voor mij is het geen optie om hem ergens op stal te zetten terwijl hij hier nog heerlijk buiten kan zijn. Bij ons in de omgeving zijn er niet zoveel locaties waar je een paard neer kan zetten, en al zeker niet buiten. Wij hebben ook niet voorzien dat hij ziek zou worden en zoveel zou afvallen. idd roeien met de riemen die je hebt. Zeker gezien het kribbebijten of luchtzuigen wil ik zorgen dat hij het zo aangenaam mogelijk heeft zodat hij dat zo min mogelijk gaat doen.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 16:17

Mizora schreef:
In mijn ogen niet. Wel even rustig opbouwen. Iedere 4 dagen een kwart tot een derde meer voeren.

Dus stel je begint vrijdag 1/9 (dat legt makkelijk uit). Dan voer je vrijdag, zaterdag, zondag en maandag 0.25kg bietenpulp, 0.25kg grasbrok en 0.25kg nature's best per maaltijd (de vitaminekorrel bij de dagen dat je 2x per dag voert mag direct volle dosis).
Dinsdag 5/9, woensdag, donderdag en vrijdag voer je dan 0.5kg bietenpulp, 0.5kg grasbrok en 0.5kg NB per maaltijd.
Zaterdag 9/9, zondag, maandag en dinsdag voer je dan 0.75kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd.
Vanaf woensdag 10/9 voer je dan de volledige dosis van 1kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd, dan heeft zijn lijf even de tijd om te schakelen.

Het is belangrijk dat je de hoeveelheden echt afweegt en niet gokt met de maatschep. Als je het een tijdje gewogen hebt dan weet je wel ongeveer hoeveel iedere portie is, maar een schep is echt niet standaard een kg. Ik probeer altijd ervoor te zorgen dat ik scheppen heb die ongeveer de juiste portie zijn. Een kwart schep valt iedere keer weer anders, en dat scheelt soms wel 200g. Wij hebben dus een "shettenschep" daarvan gaan er 4 afgestreken in een gewone schep en is een kwart schep gewoon een vaste maat.

Wees je er wel van bewust dat het ook zo geen ideale situatie is. Maar soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt en nu kan je in ieder geval eerst stabiliseren.

Dankjewel Mizora, ik weeg alles en doe het daarna in bakjes, zodat ik niet iedere dag opnieuw hoef te wegen maar gewoon de hele week kan pakken dus dat ga ik nu ook doen. Ik begrijp dat de situatie verre van ideaal is, en we denken al een tijd hoe we het ruwvoer-probleem kunnen oplossen maar voor mij is het geen optie om hem ergens op stal te zetten terwijl hij hier nog heerlijk buiten kan zijn. Bij ons in de omgeving zijn er niet zoveel locaties waar je een paard neer kan zetten, en al zeker niet buiten. Wij hebben ook niet voorzien dat hij ziek zou worden en zoveel zou afvallen. idd roeien met de riemen die je hebt. Zeker gezien het kribbebijten of luchtzuigen wil ik zorgen dat hij het zo aangenaam mogelijk heeft zodat hij dat zo min mogelijk gaat doen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:16

En mijn suggestie om hem 's nachts (of overdag natuurlijk) op een apart stukje te zetten met onbeperkt hooi? Hier werkt dat prima. Ook als je grotere hoeveelheden (geweekt) voer geeft is dat handig omdat je er dan niet bij hoeft staan te wachten. Wat ik ook wel doe is de merrie die de neiging heeft om schraal te worden een deel van de tijd op een ander (voller) stukje gras zetten, maar als het niet je eigen weiland is snap ik dat dat misschien lastig is. Een afgezet stukje met hooi daarentegen lijkt me eenvoudig te realiseren. (En als het niet kan of mag zou ik als ik jou was toch echt overwegen om te verhuizen.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:41

Venmenoens schreef:
Fransje23 ik vind het niet erg om het te weken als dat beter voor hem is, maar kan ik dan daarnaast het voer blijven geven wat ik nu geef? Moet ik dat dan minderen of niet, en moet ik dat meeweken of echt ernaast geven? Sorry ik weet het even niet meer, dat het land kaal is zie ik ook, en ik hoopte dat ze deze week weer over zouden gaan naar een fijn groen stuk, maar daar heb ik nog geen bevestigend antwoord op, en ondertussen doet mijn paard naar hartelust luchtzuigen op alles dat hij tegenkomt..

Mizora heeft het antwoord al gegeven :j

Meeweken is dus geen enkel probleem en ik zou een deel krachtvoer vervangen met de grasbrok.

Pas je buiten je paard ook op jezelf? Niet dat je aan de drukte van meermalen per dag bijvoeren er onder doorgaat. Dan is het echt tijd om naar een andere plek uit te kijken.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:05

Ik geef de grasmix erbij.
Hij krijgt hooi van de pensionhoudster.
Overigens hebben we nu weer goede balen *\o/*
Hij krijgt een emmer als ik met mijn oude paard naar buiten ga (om hem af te leiden).
En hij krijgt een emmer na het "werken".
Dan ben ik er toch en heb ik hem even op stal.
Toen hij schraal was gooide ik ook zijn bak op stal vol, zodat zodra hij binnen kwam er en hooi en grasmix lag.
Overigens gebruik ik de grasmix ook door de brok om te zorgen dat ze beter kauwen.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 13:29

goeroe schreef:
En mijn suggestie om hem 's nachts (of overdag natuurlijk) op een apart stukje te zetten met onbeperkt hooi? Hier werkt dat prima. Ook als je grotere hoeveelheden (geweekt) voer geeft is dat handig omdat je er dan niet bij hoeft staan te wachten. Wat ik ook wel doe is de merrie die de neiging heeft om schraal te worden een deel van de tijd op een ander (voller) stukje gras zetten, maar als het niet je eigen weiland is snap ik dat dat misschien lastig is. Een afgezet stukje met hooi daarentegen lijkt me eenvoudig te realiseren. (En als het niet kan of mag zou ik als ik jou was toch echt overwegen om te verhuizen.)

Inmiddels zijn ze weer verhuisd naar een stuk waar genoeg gras staat, en lijkt het kribbebijten ook gelijk een stuk minder, ik heb de landeigenaar er ook over gesproken uiteraard, en zal als het weer zo lang duurt voor ze over gaan idd vragen of hij het erg vindt als ik m snachts ergens anders zet met hooi.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 13:36

fransje23 schreef:
Venmenoens schreef:
Fransje23 ik vind het niet erg om het te weken als dat beter voor hem is, maar kan ik dan daarnaast het voer blijven geven wat ik nu geef? Moet ik dat dan minderen of niet, en moet ik dat meeweken of echt ernaast geven? Sorry ik weet het even niet meer, dat het land kaal is zie ik ook, en ik hoopte dat ze deze week weer over zouden gaan naar een fijn groen stuk, maar daar heb ik nog geen bevestigend antwoord op, en ondertussen doet mijn paard naar hartelust luchtzuigen op alles dat hij tegenkomt..

Mizora heeft het antwoord al gegeven :j

Meeweken is dus geen enkel probleem en ik zou een deel krachtvoer vervangen met de grasbrok.

Pas je buiten je paard ook op jezelf? Niet dat je aan de drukte van meermalen per dag bijvoeren er onder doorgaat. Dan is het echt tijd om naar een andere plek uit te kijken.

Dankjewel Fransje23, ik kan me moeilijk neerleggen bij situaties die ik niet kan veranderen zoals het kribbebijten, en dat levert wel het een en ander aan stress op. Gelukkig heb ik een hele lieve "sidekick" die als ze er is altijd een en ander uit handen neemt. En ach, het paard is het waard, hij is zo lief! Ik ben wel op zoek naar iemand die hem bv 2 dagen in de week smiddags kan voeren, en evt 2 dagen savonds.

Evelijn

Re: 3 jarige krachtvoer geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:17

Als het kribbebijten een stuk minder is bij een weiland met ruim voldoende gras... zou ik zeker zorgen dat hij veel ruwvoer blijft krijgen want kribbebijten kan uiting zijn van maagproblemen die makkelijk ontstaan door te weinig ruwvoer. Hij heeft dus waarschijnlijk gewoon last van zijn maag als hij op een wat kaal weiland staat.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 23:40

Afbeelding
Mijn paardje vandaag, een lange lompe slungel zonder bespiering

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 01:40

Chester23 schreef:
Ik moet altijd een beetje lachen om dat suiker verhaal. Iemand enig idee hoeveel suiker er in gras zit?

Zij jonge sportpaarden ook niet allergisch voor.

Suiker hoeft ook niet automatisch voor problemen te zorgen MITS een paard het MET VEZELS eet. In gras zitten vezels. Hoe veel is afhankelijk van de grassoort, de groeifase van de planten en de manier van bemesten.

Suikers zonder vezels (krachtvoer) is een ander verhaal, en dan kan het wel degelijk kwaad.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 05:44

Over het algemeen kunnen paarden verdomd goed tegen suikers ( mits niet ziek)..
Krachtvoer kan een paard ook redelijk goed tegen mits niet kilo's gevoerd. En tegenwoordig is er veel keuze uit brokken met wat minder suiker en zetmeel.
Mijn paard wordt druk van suiker/ kan niet tegen suiker: dat zijn er in de praktijk echt maar heel weinig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:41

In veel krachtvoer zitten nog meer overbodige ingredienten naast toegevoegde suikers en zetmeel.

Dat paarden suiker nodig hebben en goed kunnen verbruiken, is bekend. Maar dan nog ligt het aan HOE je suikers aanbiedt en wat het paard werkelijk nodig heeft en verbruikt.

Gezonde paarden kunnen voer goed verteren, maar gezonde paarden worden ook ziek van slechte voeding en slechte management. Dus de combinatie van voer tegenover beweging en training. Het si een welvaart ziekte en elk paard kan ziek worden, dus waarom dat niet voorkomen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:52

Dat voorkom je toch door er niet 4 a 5 of nog meer kilo's in te gooien! Maar een kilo 1/5 2 moet t gemiddelde paard toch echt wel kunnen hebben!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 00:45

Dat hangt nog steeds van het paard af en de beweging en training die hij krijgt. Voor de ene kan elke dag een kilo al veel zijn. Puur en alleen omdat hij het niet nodig heeft bijvoorbeeld of de brok van hele slechte kwaliteit is. Maar ook door op een verkeerde manier ruwvoer geven of ook weer slechte kwaliteit. Als dat al ''rijk'' is, moet je daar niet nog eens rijk bovenop gooien. Waar er waarschijnlijk aan de andere kant tekorten zijn, te weinig vezels gevoerd worden etc. Tekorten zorgen ook voor problemen, niet alleen overdaad.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 00:49

Wat versta jij onder slechte kwaliteit?
Ik voer vitaminekorrel, maar bij geen enkele kreeg ik wat ik zocht.
Nu krijgt meneer 500 gram muesli zonder melasse als aanvulling, en dat werkt goed.
Daarom pak ik maar een middenweg, liefst had ik geen muesli maar het welzijn van mijn pony gaat voor.
Ik zie hier overigens veel paarden die het top doen op gewoon een goede brok met hoge vitaminering.
Dus voer waarbij een kilo per dag gemiddeld prima volstaat.
Gewoon afhankelijk per paard kennelijk, maar ik hoef het niet te proberen om alle vitamines met brok of muesli te voeren.
Veel teveel suikers voor hem, maar als een paard er tegen kan vind ik beperkt acceptabel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 04:05

Hier krijgt de grootste (1.78) en tevens de oudste (26) 2kg, ook de jongste 15 mnd krijgt dat. Alle andere zitten daar ver onder. Dit in overleg met de eigenaar. Ik raad mensen altijd een vitamine brokje te voeren om zo zeker te zijn van de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen. Er zijn er maar 3 van de 15 die dat doen! Alle paarden doen het fantastisch en zien er goed uit, zijn nooit ziek! Ik voer wel vrijwel onbeperkt ruwvoer! Dus ondanks dat de fabrikant veel meer kilo's aanraadt doen zij het allen goed. Ik vind beperkt dus ook prima acceptabel!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:53

Slechte kwaliteit is als er goedkope en onnodige ingredienten worden gebruikt.

Een paard dat op slechte kuil staat en te weinig ruwvoer krijgt, zal sneller last krijgen, dan een paard dat voldoende goed ruwvoer krijgt. Dat heeft ook met een gezonde darmflora te maken wat een paard kan verwerken.

Daarnaast is en blijft beweging belangrijk.

Hoe een paard eruit ziet zegt helaas niet alles. Problemen worden ook niet altijd gezien en erkend. Of het wordt in een andere hoek opgelost, waar een goed management vaak de oplossing is.

Het ging hier om een vrij dunne 3 jarige. Paardje is in de groei en stond op een kale weide. Daar kilo's biks in gooien om hem dikker en mooier te krijgen is dan geen oplossing. Misschien lukt het en lijkt het op het oog wat, maar gezond is dat niet. Het aantal kilo's dat je van iets bij voert, moet naast het ruwvoer en dan zou een gewone gift genoeg moeten zijn.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:29

ff nieuw leven inblazen. Inmiddels geef ik 2 keer per dag bietenpulp met luzernebrok (grasbrok hebben ze niet hier) en nature's best, en 1 keer per dag vitaminekorrel. Ze krijgen inmiddels op het land een plukje hooi per dag (ik weet het, niet veel, maar in ieder geval beter dan niets). Gras is er eigenlijk niet meer. Ik heb gevraagd of hij apart kan staan maar dat kan niet (wil niet), dus nog steeds is het geen optie zelf hooi bij te voeren. Ik ben overal gaan rondvragen naar plekjes waar hij beter zou kunnen staan maar er is gewoon nergens plek (manege is voor mij echt geen optie).

Nu heb ik plotseling een plek aangeboden gekregen met 2 stallen, 2 stukjes weiland, een bak, water, stroom etc etc. Wel helemaal doe het zelf, de mensen die erbij wonen hebben niets met paarden en alles moet dus zelf gedaan worden. Voor mij geen probleem. Ik twijfel heel erg of ik moet verhuizen omdat het weiland waar hij nu staat wat achteraf ligt, heel rustig, uit het zicht van het grote publiek en veeeeeel groter is dan waar hij komt als ik hem verhuis. Daarentegen heb ik daar een bak, poetsplek, zadelkamer, klein stukje weiland, stroom, water, maar het allerbelangrijkste: voerbeleid in eigen hand. het ligt aan een vrij drukke weg, waar ontzettend veel fietsers langskomen, ook veel scholieren, en hij valt direct op als hij daar staat. Dat zou voor mij een reden zijn om hem snachts toch niet buiten te laten. tegenwoordig lopen er zoveel gekken rond dat ik niet lekker zou slapen als ik weet dat hij snachts zo makkelijk te benaderen is. Ik zou cameras op kunnen hangen maar daar voorkom je niets mee, daar heb je achteraf misschien wat aan. kortom, ik zit erg in 2-strijd, en hoop op goede voor- en tegenargumenten??

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:35

Toch zou ik het niet doen.
Je hebt nu de luxe dat de pony gedaan wordt, en je hebt er wel meer zorgen over maar de pony zal niet te mager zijn neem ik eventjes aan.

Als je alles zelf moet doen moet je voor iedere dag die je een keer weg wilt mensen regelen die voor je paard zorgen. Als je op vakantie gaat zul je ook een probleem hebben. Eigen management lijkt heel mooi, maar is heel veel werk, kost heel veel tijd.

Ik heb Mn hele leven de paarden al aan huis, maar dat is dus bij ons achter. Maar ook dan, op verjaardagen soms nog even heen en weer naar hiis, want de paarden moeten nog naar binnen en vond het dan bv te vroeg. Of ze moeten nog eten krijgen en dat kan niet al om 16u hun avondportie.

Daarnaast een drukke weg met veel fietsers. Komen er ook veel scholieren langs? Daar zou ik banger voor zijn dan een gek die het weiland in gaat. Verhalen van scholieren komen af en toe langs op Bokt, die vinden dan dat zij het recht hebben op jullie pony te gaan rijden etc.

Venmenoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 10:40

Mijn paard staat nu op de wei maar voeren doe ik zelf, iedere ochtend en iedere avond. dat vind ik geen probleem, en voor vakanties heb ik altijd mijn beste vriendin die er voor hem is. daarbij heb ik nog een verzorgster die achtervang is. hij zal er ook niet alleen komen te staan, er zijn 2 stallen en ik zal dus zeker zorgen dat er een paard bij komt. in principe wil ik kijken of ik het weiland en de stallen zo af kan zetten dat de stallen gebruikt kunnen worden als inloopstallen, zonder bodembedekking (ik dacht aan rubber matten) waardoor mest en vooral urine voornamelijk op het weiland terecht komt en er dus zo min mogelijk mest te ruimen valt. Waar ik het meeste over twijfel is de rust van het weiland nu tegen de drukte langs het weiland daar, en daarbij dus idd mensen die misschien mijn paard iets aan doen. Dan denk ik niet eens zozeer aan berijden, maar meer aan mishandelen. Daarentegen staan de paarden bij het huis van de eigenaren van het land en die willen zowiezo geen vreemden op hun erf, en hebben zicht over de gehele grond dus overdag zal er weinig gebeuren.

Mijn eerste reactie was YES!!! En daarna ga ik altijd twijfelen, doe ik er wel goed aan, neem ik niet teveel hooi op mijn vork, staat mijn paard daar prettiger. ik hoop dat door middel van onbeperkt hooi en evt inloopstal het luchtzuigen/kribbebijten wat hij nu doet erg verminderd zo niet stopt, maar dat kan ik van tevoren natuurlijk niet voorzien. Een mogelijkheid is om hem deze winter te verplaatsen en als het echt niet werkt hem van de zomer weer terug te zetten op het grote weiland. Overigens is mijn paard niet erg dik, wat voor mij maakt dat hij echt wel onbeperkt ruwvoer kan gebruiken, hij begint nu alweer in te vallen en om het zo de winter in te laten gaan vind ik lastig. daarbij staan ze dus snachts ook buiten en hebben ze dan geen ruwvoer, waardoor warm blijven wel een probleempje is aangezien hij nog niet zo lang geleden uit Spanje naar Nederland is gekomen en dus niet gewend is aan ons Nederlandse klimaat (lossen we op met een deken, maar toch).