Mizora schreef:In mijn ogen niet. Wel even rustig opbouwen. Iedere 4 dagen een kwart tot een derde meer voeren.
Dus stel je begint vrijdag 1/9 (dat legt makkelijk uit). Dan voer je vrijdag, zaterdag, zondag en maandag 0.25kg bietenpulp, 0.25kg grasbrok en 0.25kg nature's best per maaltijd (de vitaminekorrel bij de dagen dat je 2x per dag voert mag direct volle dosis).
Dinsdag 5/9, woensdag, donderdag en vrijdag voer je dan 0.5kg bietenpulp, 0.5kg grasbrok en 0.5kg NB per maaltijd.
Zaterdag 9/9, zondag, maandag en dinsdag voer je dan 0.75kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd.
Vanaf woensdag 10/9 voer je dan de volledige dosis van 1kg bietenpulp, 0.75kg grasbrok en 0.75kg NB per maaltijd, dan heeft zijn lijf even de tijd om te schakelen.
Het is belangrijk dat je de hoeveelheden echt afweegt en niet gokt met de maatschep. Als je het een tijdje gewogen hebt dan weet je wel ongeveer hoeveel iedere portie is, maar een schep is echt niet standaard een kg. Ik probeer altijd ervoor te zorgen dat ik scheppen heb die ongeveer de juiste portie zijn. Een kwart schep valt iedere keer weer anders, en dat scheelt soms wel 200g. Wij hebben dus een "shettenschep" daarvan gaan er 4 afgestreken in een gewone schep en is een kwart schep gewoon een vaste maat.
Wees je er wel van bewust dat het ook zo geen ideale situatie is. Maar soms moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt en nu kan je in ieder geval eerst stabiliseren.
Dankjewel Mizora, ik weeg alles en doe het daarna in bakjes, zodat ik niet iedere dag opnieuw hoef te wegen maar gewoon de hele week kan pakken dus dat ga ik nu ook doen. Ik begrijp dat de situatie verre van ideaal is, en we denken al een tijd hoe we het ruwvoer-probleem kunnen oplossen maar voor mij is het geen optie om hem ergens op stal te zetten terwijl hij hier nog heerlijk buiten kan zijn. Bij ons in de omgeving zijn er niet zoveel locaties waar je een paard neer kan zetten, en al zeker niet buiten. Wij hebben ook niet voorzien dat hij ziek zou worden en zoveel zou afvallen. idd roeien met de riemen die je hebt. Zeker gezien het kribbebijten of luchtzuigen wil ik zorgen dat hij het zo aangenaam mogelijk heeft zodat hij dat zo min mogelijk gaat doen.