Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xyzutu2 schreef:Teveel plassen wordt inderdaad vaak gekoppeld aan teveel eiwitten. Hoe eiwitrijk is het hooi en het gras wat ze krijgt? Staat er bijvoorbeeld veel witte klaver in de wei?
Als 2 scheppen luzerne 1 kilo is, dan krijgt ze zo'n 150 gr eiwitten binnen. Bij een gemiddeld paard dat niet veel werkt lag de dagbehoefte aan eiwitten volgens mij rond de 320 gram. Als ze al heel veel eiwit binnenkrijgt via gras/hooi, dan kan het zijn dat dit teveel is.
Veel plassen kan echter ook een signaal zijn van nierproblemen an sich. En het kan ook voorkomen bij paarden die Cushing hebben of insulineresistent zijn, die krijgen door deze aandoeningen namelijk veel dorst en gaan dus ook veel plassen. Een symptoom is in dit geval helaas niet genoeg om meteen te weten wat de oorzaak is.
Sarah_Elise schreef:xyzutu2 schreef:Teveel plassen wordt inderdaad vaak gekoppeld aan teveel eiwitten. Hoe eiwitrijk is het hooi en het gras wat ze krijgt? Staat er bijvoorbeeld veel witte klaver in de wei?
Als 2 scheppen luzerne 1 kilo is, dan krijgt ze zo'n 150 gr eiwitten binnen. Bij een gemiddeld paard dat niet veel werkt lag de dagbehoefte aan eiwitten volgens mij rond de 320 gram. Als ze al heel veel eiwit binnenkrijgt via gras/hooi, dan kan het zijn dat dit teveel is.
Veel plassen kan echter ook een signaal zijn van nierproblemen an sich. En het kan ook voorkomen bij paarden die Cushing hebben of insulineresistent zijn, die krijgen door deze aandoeningen namelijk veel dorst en gaan dus ook veel plassen. Een symptoom is in dit geval helaas niet genoeg om meteen te weten wat de oorzaak is.
Ze staat op een vrij schraal weiland, geen klaver te bekennen. Hoe eiwitrijk het hooi is durf ik zo niet te zeggen. De luzerne is max 400 gram, niet mega veel dacht ik. Ik ga daar nu even iets minder van voeren, kijken of het uitmaakt.
Paard wordt nu wel flink getraind dus ik vind het wel belangrijk om de juiste voedingsstoffen te voeren. Lastig hoor.
Zou het nog te maken kunnen hebben met dat ik sinds kort een mineralenbrokje bijvoer? Zit te bedenken dat het meer plassen misschien wel ongeveer tegelijk met het voeren van dat brokje is gekomen. Ik voer er 75 gram van ipv de aanbevolen 100 gram.
Wijslander schreef:Mag ik vragen hoe jullie weten dat jullie paarden veel plassen? Is dat omdat ze vaak plassen als je erbij bent? En welke kleur heeft de urine?
Dan weet ik of mijn ervaring relevant kan zijn voor jullie...
Sarah_Elise schreef:Maar wat als je teveel eiwit voert? Ik vraag me dat nu af omdat mijn paard veel lijkt te drinken en ook veel plast. Plas is niet altijd even geconcentreerd... Meende dat dit kon samenhangen met eiwit.
Paard moet zeker aankomen in bespiering, heeft een schrale bovenlijn. Ze krijgt nu dagelijks 2 scheppen lucerne (havens mix) en 1 schep merrie muesli (aan eiwitten, verder nog een halve schep SP en 90 ml lijnzaadolie).
Popstra schreef:Sarah_Elise schreef:Maar wat als je teveel eiwit voert? Ik vraag me dat nu af omdat mijn paard veel lijkt te drinken en ook veel plast. Plas is niet altijd even geconcentreerd... Meende dat dit kon samenhangen met eiwit.
Paard moet zeker aankomen in bespiering, heeft een schrale bovenlijn. Ze krijgt nu dagelijks 2 scheppen lucerne (havens mix) en 1 schep merrie muesli (aan eiwitten, verder nog een halve schep SP en 90 ml lijnzaadolie).
Te veel aan eiwit word weer uit geplast. Kan geen kwaad
Een paard wat te schraal is in de bovenlijn moet meer Krachtvoer krijgen. ik weet niet hoe zwaar je paard in het werk staat maar vind 1 schep müsli erg weinig. Zo blijft ze schraal in de bovenlijn