Supplement opbouw spieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Supplement opbouw spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:04

Voor spier opbouw heeft een paard eiwitten nodig!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:17

Maar wat als je teveel eiwit voert? Ik vraag me dat nu af omdat mijn paard veel lijkt te drinken en ook veel plast. Plas is niet altijd even geconcentreerd... Meende dat dit kon samenhangen met eiwit.

Paard moet zeker aankomen in bespiering, heeft een schrale bovenlijn. Ze krijgt nu dagelijks 2 scheppen lucerne (havens mix) en 1 schep merrie muesli (aan eiwitten, verder nog een halve schep SP en 90 ml lijnzaadolie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:24

Teveel plassen wordt inderdaad vaak gekoppeld aan teveel eiwitten. Hoe eiwitrijk is het hooi en het gras wat ze krijgt? Staat er bijvoorbeeld veel witte klaver in de wei?
Als 2 scheppen luzerne 1 kilo is, dan krijgt ze zo'n 150 gr eiwitten binnen. Bij een gemiddeld paard dat niet veel werkt lag de dagbehoefte aan eiwitten volgens mij rond de 320 gram. Als ze al heel veel eiwit binnenkrijgt via gras/hooi, dan kan het zijn dat dit teveel is.
Veel plassen kan echter ook een signaal zijn van nierproblemen an sich. En het kan ook voorkomen bij paarden die Cushing hebben of insulineresistent zijn, die krijgen door deze aandoeningen namelijk veel dorst en gaan dus ook veel plassen. Een symptoom is in dit geval helaas niet genoeg om meteen te weten wat de oorzaak is.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:29

Popstra schreef:
Voor spier opbouw heeft een paard eiwitten nodig!

Marstall AMP is een eiwitsupplement.
Had gehoopt op wat ervaringen hier maar blijkbaar is het erg onbekend.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:34

xyzutu2 schreef:
Teveel plassen wordt inderdaad vaak gekoppeld aan teveel eiwitten. Hoe eiwitrijk is het hooi en het gras wat ze krijgt? Staat er bijvoorbeeld veel witte klaver in de wei?
Als 2 scheppen luzerne 1 kilo is, dan krijgt ze zo'n 150 gr eiwitten binnen. Bij een gemiddeld paard dat niet veel werkt lag de dagbehoefte aan eiwitten volgens mij rond de 320 gram. Als ze al heel veel eiwit binnenkrijgt via gras/hooi, dan kan het zijn dat dit teveel is.
Veel plassen kan echter ook een signaal zijn van nierproblemen an sich. En het kan ook voorkomen bij paarden die Cushing hebben of insulineresistent zijn, die krijgen door deze aandoeningen namelijk veel dorst en gaan dus ook veel plassen. Een symptoom is in dit geval helaas niet genoeg om meteen te weten wat de oorzaak is.

Ze staat op een vrij schraal weiland, geen klaver te bekennen. Hoe eiwitrijk het hooi is durf ik zo niet te zeggen. De luzerne is max 400 gram, niet mega veel dacht ik. Ik ga daar nu even iets minder van voeren, kijken of het uitmaakt.

Paard wordt nu wel flink getraind dus ik vind het wel belangrijk om de juiste voedingsstoffen te voeren. Lastig hoor.

Zou het nog te maken kunnen hebben met dat ik sinds kort een mineralenbrokje bijvoer? Zit te bedenken dat het meer plassen misschien wel ongeveer tegelijk met het voeren van dat brokje is gekomen. Ik voer er 75 gram van ipv de aanbevolen 100 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:47

Ik dacht dat je luzernebrok voerde, vandaar mijn hoge schatting van 2 scheppen brok. ;)
400gr Luzerne is inderdaad heel weinig. Zeker ook omdat er voor spiervorming en dus echte eiwitvoorziening geadviseerd wordt om minimaal 1-1,5 kilo/dag te voeren.
Het klinkt alsof jouw paard heel weinig eiwitten gevoerd krijgt en weinig vitamines en mineralen krijgt, terwijl ze hard moet werken en tegelijkertijd te schraal blijft.

Ik zou in jouw geval gewoon eens een voedingsadviseur naar je dieet laten kijken, want het klinkt alsof de input (dat wat je er aan energie en eiwitten instopt) niet helemaal klopt met de output (hard werken + het feit dat ze schraal blijft). Ook kan zo iemand kijken naar of je trainingsplan wel klopt. Ik hoor bijvoorbeeld vaak van mensen met schrale paarden dat die vrijwel elke dag onder het zadel zijn, maar volgens de mens geldt maar 3x van die dagen als training want die zijn in de bak en de overige drie dagen zijn lekkere ontspannen buitenritjes van 1-2 uur. Waarmee ze vergeten dat een spier 48 uur nodig heeft om volledig te herstellen van (over)belasting en sterker te worden, en ze wel elke dag op die lange rugspier zitten. Dus zelfs als het maar een buitenritje is waarbij het paard in zijn eigen tempo mag slenteren, dan nog is die bovenlijn continu aan het werk om de mens de lucht in te houden. En juist paarden met een zwakke bovenlijn hebben na elke rijdag echt 1 a 2 dagen rust nodig zodat de lange rugspier sterker kan worden na elke rijbeurt.
Ik weet natuurlijk niet wat jouw schema is, maar dat zijn zo van die dingen die ook mee kunnen spelen in het totaalplaatje wanneer bespiering niet klopt.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:24

Ik stuur je vanmiddag even pb goed? (;

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:39

@TS: Heb je ook aleens een bloedtest laten doen op vit.E en selenium? Selenium is nl nodig voor spieropbouw. Steeds meer paarden krijgen hier last van. De grond in NL wordt steeds armer vwb selenium en dus ook de gewassen (bijv. hooi) die hier vanaf komen. Naar mijn mening wordt dit nog steeds ernstig onderschat en wordt hier door veel DA niet aan gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:56

Een bloedtest doen heeft weinig zin omdat het lichaam selenium-arm bloed kan hebben en tegelijkertijd giftige seleniumwaardes in organen kan hebben. Dat wat in het bloed zit is niet representatief om te bepalen of het lichaam er teveel of te weinig van heeft. Ook magnesium is dacht ik onbetrouwbaar in het bloedbeeld.

Als je echt wilt weten hoe het zit met de voedingstoestand van je paard dan kun je het best een haaranalyse laten doen in een laboratorium. Haarvorming heeft voor het lichaam namelijk de laagste prioriteit (slecht haar functioneert namelijk ook gewoon), dus als er ergens een tekort aan is in het lichaam dan haalt het lichaam dat mineraal het eerste uit de haarproductie weg. Als je de onderste centimeters van de manen naar een lab stuurt, dan krijg je zo een perfect beeld van wat je paard de afgelopen twee maand aan overschotten/tekorten had. In Duitsland is dat al heel gebruikelijk omdat dat de enige echt betrouwbare manier is om tekorten/overschotten/opbouw van gifstoffen te krijgen.
Alleen is het zo dat bloedonderzoek een dagwaarde oplevert (hoe staat je paard er vandaag bij) en haaronderzoek een globaal beeld geeft van de afgelopen twee maand. Bij acute situaties heeft bloedonderzoek dus nog steeds de voorkeur, hoe onbetrouwbaar ook, maar als een betrouwbaar totaalbeeld wilt krijgen van tekorten/overschotten in de voeding dan is haaranalyse een betere optie.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:02

Ook bij bloedonderzoek is het mogelijk over de periode van 2-3 mnd te testen. Dat is een andere uitslag dan de momentopname. GSH waarde

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:22

Sarah_Elise schreef:
xyzutu2 schreef:

Ze staat op een vrij schraal weiland, geen klaver te bekennen. Hoe eiwitrijk het hooi is durf ik zo niet te zeggen. De luzerne is max 400 gram, niet mega veel dacht ik. Ik ga daar nu even iets minder van voeren, kijken of het uitmaakt.

Paard wordt nu wel flink getraind dus ik vind het wel belangrijk om de juiste voedingsstoffen te voeren. Lastig hoor.

Zou het nog te maken kunnen hebben met dat ik sinds kort een mineralenbrokje bijvoer? Zit te bedenken dat het meer plassen misschien wel ongeveer tegelijk met het voeren van dat brokje is gekomen. Ik voer er 75 gram van ipv de aanbevolen 100 gram.

Vergeet niet dat de havens mix een mix is tussen gras en luzerne. De mijne krijgt het ook, maar dan sochtends een halve emmer en smiddags weer. En dan zit je aan een kilo, maar dat is dus geen kg luzerne. Eentje op stal die echt eiwitten moest hebben zijn we gaan voeren met luzernebrok, dat zet beter zoden aan de dijk.
En voor de spieren eens vit. E en selenium proberen, en evt een musclebuilder?
Ik ben fan van pharmahorse, alles 100% puur en niet te duur

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:33

Bedankt voor het meedenken, dat er ook nog andere ingrediënten in havens mix zitten dan alleen luzerne ben ik me van bewust. Het eiwitgehalte is 14% ipv 16% bij pure luzerne dus nog steeds hoog. En dan voer ik dus nog cavalor probreed.

Door het plassen twijfel ik of ik er goed aan doe om de hoeveelheid eiwitten in het rantsoen nog verder op te hogen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:54

Sarah_Elise schreef:
Door het plassen twijfel ik of ik er goed aan doe om de hoeveelheid eiwitten in het rantsoen nog verder op te hogen.

Hier ook zo'n pony terwijl hij volgens mij best wat extra eiwitten zou kunnen gebruiken.
Weet ook niet zo goed wat ik daarmee moet....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:57

Mag ik vragen hoe jullie weten dat jullie paarden veel plassen? Is dat omdat ze vaak plassen als je erbij bent? En welke kleur heeft de urine?

Dan weet ik of mijn ervaring relevant kan zijn voor jullie...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:08

Eerder plaste mijn paard zelden waar ik bij was. De laatste tijd plast ze standaard na het rijden/mennen. En dan ook echt een enorme hoeveelheid. Maar wat me opvalt, is dat de urine niet zo geconcentreerd is. Dus vrij waterig. Ik vond het pas echt bijzonder toen ze laatst zowel voor het rijden als na het rijden (ong. 2 uur ertussen) een enorme hoeveelheid plaste. Lijkt me toch wel vaak. En dus niet zo geconcentreerd. Ze piest zo op de stenen, deed ze eerder ook niet. Na het werk loopt ze meestal direct door na de waterbak.

Maar goed, grootste deel van de dag ben ik er natuurlijk niet bij dus het is vooral een vermoeden en ik ben er nu extra alert op.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:58

Wijslander schreef:
Mag ik vragen hoe jullie weten dat jullie paarden veel plassen? Is dat omdat ze vaak plassen als je erbij bent? En welke kleur heeft de urine?

Dan weet ik of mijn ervaring relevant kan zijn voor jullie...

Mijn pony plast sowieso veel als ik er ben (alles ook uitgedokterd door internist) maar hij ging duidelijk nog meer drinken en plassen bij het voeren van helemaal niet veel luzerne (nog geen 300 gram per dag)
Stal was duidelijk natter.

Ben daarna iets eiwitarmer gaan voeren ipv de luzerne mar zou hem graag wat meer eiwit bouwstoffen geven

Hier ook vrij waterige urine maar test heeft uitgewezen dat hij wel kan concentreren.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 01:03

Zou iemand mij willen vertellen of mijn paard het juiste binnen krijgt mbt to eiwitten etc.

Mijn paard is een 15 jarige ruin wat op lichte tour niveau loopt, ik train hem zo'n 4x per week paard is een harde werker maar we maken ook regelmatig een sprongetje en maken een buitenritje.

Hij krijgt 2x per dag een volle schep Energy Control en bij hard werken savonds nog een halve
Hij krijgt onbeperkt hooi dus hij kan de hele dag ruwvoer eten, wat de samenstelling is geen idee maar dit zijn balen van de 1e snede.
Over zijn krachtvoer krijgt hij ook nog lijnzaad olie.

Nu wil ik hem iedere dag wat pavo slobber geven gewoon voor de lekker en omdat daar ook aardig wat eiwitten inzitten en omdat hij echt een verschrikkelijke kieskeurige eter is en heel veel muesli niet lekker vind dacht ik misschien is dit wat.

Pavo Topsport is geen optie meneer at het na een paar x niet meer en hij kreeg er ook dikkebenen van, poedertjes etc. eet hij ook niet zelfs de muscle build van Pavo eet tie niet...

Brand los.. _/-\o_

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 07:13

Ik zou eens het verhaal op Vitalbix Facebook lezen van de 2 subtoppers die gesponsord worden door hen. Erg inspirerend en leerzaam.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:55

Sarah_Elise schreef:
Maar wat als je teveel eiwit voert? Ik vraag me dat nu af omdat mijn paard veel lijkt te drinken en ook veel plast. Plas is niet altijd even geconcentreerd... Meende dat dit kon samenhangen met eiwit.

Paard moet zeker aankomen in bespiering, heeft een schrale bovenlijn. Ze krijgt nu dagelijks 2 scheppen lucerne (havens mix) en 1 schep merrie muesli (aan eiwitten, verder nog een halve schep SP en 90 ml lijnzaadolie).

Te veel aan eiwit word weer uit geplast. Kan geen kwaad
Een paard wat te schraal is in de bovenlijn moet meer Krachtvoer krijgen. ik weet niet hoe zwaar je paard in het werk staat maar vind 1 schep müsli erg weinig. Zo blijft ze schraal in de bovenlijn

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:22

Popstra schreef:
Sarah_Elise schreef:

Te veel aan eiwit word weer uit geplast. Kan geen kwaad
Een paard wat te schraal is in de bovenlijn moet meer Krachtvoer krijgen. ik weet niet hoe zwaar je paard in het werk staat maar vind 1 schep müsli erg weinig. Zo blijft ze schraal in de bovenlijn

Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit wel een belasting voor de nieren en is daarom niet gunstig. Maar goed, ik heb inmiddels begrepen dat ik eigenlijk al heel weinig Luzerne voer en inderdaad is 1 schep merrie muesli ook niet heel veel dus het zou niet heel logisch zijn dat ze teveel eiwitten binnen krijgt. Al weet ik zo niet hoeveel eiwit het ruwvoer en gras bevat.

Meer krachtvoer is lastig omdat mijn paard niet heter moet worden. Vandaar de bietenpulp en lijnzaadolie. Uiteindelijk rijden en mennen we recreatief (bosritten van 1,5 tot 2,5 uur, voor de wagen wel aardig zwaar ivm zand) maar ik zou zeggen dat een paard een heel eind moet komen met onbeperkt ruwvoer (mix van gras en goed hooi in dit geval).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:18

Schraal in de bovenlijn is vooral ook eiwitten en ruwvoer, hoeft niet perse meer krachtvoer te zijn, heb ik tenminste altijd geleerd en ervaren...
Door voldoende ruwvoer en eiwitten te voeren en evt een oliesupplement bouwen ze makkelijker de spieren op in de bovenlijn, met het juiste werk natuurlijk, want bespiering komt er ook met de juiste voeding niet helemaal vanzelf...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:32

Ja juist trainen is natuurlijk een essentieel onderdeel ervan. En daar ligt het ook wel hoor, als mijn meninstructeur ment, zie ik direct dat mijn paard beter gaat lopen en haar lijf daarbij beter gebruikt. Haar buikspieren spannen aan en haar rug vult op. Daarom ben ik nu veel aan het lessen ook.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:36

Ik vind het iets te kort door de bocht; meer krachtvoer voor een goeie bovenlijn en teveel eiwitten worden uitgeplast.
Gevolg van teveel eiwit kan ook jeuk of dunne ontlasting zijn. Een goeie bovenlijn kan middels eiwitten en overige goeie aminozuren voor goeie opname.
Maar meten = weten. Ik zou eerst hooianalyse doen en dan berekenen wat er uberhaupt nu in gaat aan eiwitten en verteerbare eiwitten. En oo basis daarvan een plan maken.
Ook denk ik dat een paard dat heet wordt van voer eerder gebaat is bij een goed sportdieet van vitalbix dan kilo's bix maar binnen werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:10

Krachtvoer is voor de bovenlijn
Ruwvoer voor een vollere buik.

Mijn paarden krijgen als zij zwaardere training hebben gerust 3 kilo Krachtvoer. 1 schep is niet altijd een hele kilo. Weeg het maar eens.
(een volle schep musli is bij mij maar 700 gram)
Ik vind anderhalf tot 2 uur mennen ook best pittig om eerlijk te zijn. Ik zou dit paard echt wat meer Krachtvoer geven en dan vooral na een zware rit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:45

Ik deel de bovenstaande mening niet.
Ruwvoer zie ik als basis, ook daar zitten al een boel eiwitten in. Daar boven op wil ik dat mn paard voldoende vitamine/mineralen krijgt. Ik zie dat liever in de vorm van een geconcentreede vitamime/mineralenbrok, gezien ik geen enkel gewone bix/muesli heb gevonden met allerlei toevoegingen waarvan je geen kilo's moet voeren om op de juiste waarden te zitten.
Meer energie zou ik zoeken in een olie en meer spiermassa zou ik zoeken in een whey product.

Ik gaf hiervoor havens gastro, moest 1,2 kilo geven (dat was 1 voerschep) en dan nog had ik niet voldoende van alle waarden (wel vd eiwitten overigens).
Ik geef nu 400gr vitalbix, dat zou gelijk staan aan een paard die zwaar in training staat.
Daar zou ik dan wheypoeder aan toevoegen voor een betere bovenlijn a 50gr per dag en lijnzaadolie voor meer trage energie.