4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 18:30

Eight schreef:
Mijn vriend en ik zijn beiden in goede conditie maar hij heeft altijd de behoefte om flink door te stappen en ikzelf niet. Daarom zette ik in mijn bericht dat ik denk dat de aard van het beestje gewoon niet bij jouw doeleinden past. Uiteraard moet ieder paard goed aan het been zijn, en voeding kan ondersteunen maar zal het karakter niet veranderen. Maar goed dat is mijn mening. Verder kan ik je vertellen dat paarden die altijd buiten staan in een groep echt niet meer blessures hebben dan stal paarden. Vooral als de groep stabiel is, maar ik begreep dat ze volgend jaar wel gewoon in een groep komt?

Nee ik doe haar niet in een groep, maar ze staat zeker in contact met andere paarden. Ik denk ook wel dat het van karakter een rustiger paard is dan wat ik ben gewend en dat zal ik moeten accepteren. Maar waar ik een drukker paard wat koeler probeer te krijgen, zou ik deze graag wat heter willen krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:30

paardje schreef:
bruintje123 schreef:
Maar als je gewoon gezond bent van lijf maar mentaal in een burn-out zit dan maakt dat gezond eten ook niet veel meer. En nee ik zeg niet dat een paard een burn-out heeft maar ter vergelijk.

Je doet net of mijn paard iets vergelijkbaars heeft....

Misschien.
Maar ik niet alleen, er zijn een heleboel mensen die zeggen dat als een paard mentaal niet lekker in zijn vel zit jij dat met rijden kunt merken.
En een paard alleen is natuurlijk niet echt zoals een paard gehouden hoort te worden.

Maar eigenlijk klets je daar steeds overheen en zie je dat denk ik niet als waardevolle tips.
Dat mag. Mijn mening is daarin compleet anders. Een paard hoort in een groep. Of bij minstens 1 ander.

Caira

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:32

Ik ben er uit, Thanks TS.

Ik stop met lesgeven en ga voer verkopen! Veel doeltreffender...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:35

Gini schreef:
Seventeen schreef:
Voer kan wel zeker een verandering brengen in de looplust van het paard. Als de mens immers gezonder, beter en passender gaat eten kun je je ook frisser, gezonder en voornamelijk fitter voelen. Dat is bij een paard niet anders.

Inderdaad! Goed gras is lekker gezond en zit vol vitaminen en mineralen! Daar wordt menig paard fitter en gezonder van.

Precies, mijn paard staat de hele dag buiten, jaar rond op de weide. Maar mocht er gewoon net een tikkeltje sneller worden. Op een informatie avond voor voer gewoon gratis advies gekregen, ons probleem voorgelegd en van te voren veel gelezen over voer wat bij mijn paard past, met welke inspanning die levert. Dat in combinatie met ons eigen gezonde verstand zijn we bij een perfecte combinatie voor mijn paard gekomen. Niet elk paard is hetzelfde, het ene paard heeft hier wat tekorten en de andere weer ergens anders. Ook levert elk paard een andere inspanning en het voer kan gewoon net dat laatste stukje aanvullen.

Laat bloed trekken zodat je weet waar de tekorten zitten en hoe je dat kunt veranderen en waar je moet aanvullen en ga vervolgens rondkijken.

Kleine aanvulling: Dit begint vanuit een basis: Paard de hele dag uit de stal met voldoende voer, dit mag gras zijn of hooi.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 10-06-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:35

Sorry maar ts lest bij *. Die weet waarschijnlijk een stuk meer als de meeste bokkers hier bij elkaar..
Laatst bijgewerkt door Angela op 14-06-17 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam instructie verwijderd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:41

Jester_ schreef:
Sorry maar ts lest bij *. Die weet waarschijnlijk een stuk meer als de meeste bokkers hier bij elkaar..

Citaat:
Luie paarden
Een luier of flegmatieker paard werkt korte, intensieve stukken, afgewisseld met korte ontspanningsmomenten. “Ook met zo eentje zijn gezamenlijke buitenritjes tussendoor ideaal”, weet *.

dus niet het filmpje van ts.

Citaat:
Bij * begint het uiteraard met een gezond paard om mee te werken. En dat ‘gezond’ heeft zowel betrekking op het fysieke aspect, als op het mentale. “Een paard moet fysiek en mentaal in staat zijn om het gevraagde trainingswerk uit te voeren.

Dat is geen paard alleen in de paddock.
Laatst bijgewerkt door Angela op 14-06-17 23:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:46

Jester_ schreef:

Dat vind ik nou ook.

Toch vraagt ze hier advies dat ie feller/ looplustiger mag worden.

Ik denk toch wel dat het gewoon in het karakter van het dier zit.
De een is feller en de andere wat minder.

Maar ik zeg ook ff tijdje rustiger aan doen en meer weidegang bieden, kijken wat dat doet met het dier, of die wat looplustiger gaat worden of niet.
Mogelijk is het geestelijk ff wat te veel ofzo, hij is nog jong........

Wij kunnen het hier alleen maar raden, want wij kennen het dier niet.
Laatst bijgewerkt door Angela op 14-06-17 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:51

bruintje123 schreef:
Jester_ schreef:

Citaat:
Luie paarden
Een luier of flegmatieker paard werkt korte, intensieve stukken, afgewisseld met korte ontspanningsmomenten. “Ook met zo eentje zijn gezamenlijke buitenritjes tussendoor ideaal”, weet *.

dus niet het filmpje van ts.

Citaat:
Bij * begint het uiteraard met een gezond paard om mee te werken. En dat ‘gezond’ heeft zowel betrekking op het fysieke aspect, als op het mentale. “Een paard moet fysiek en mentaal in staat zijn om het gevraagde trainingswerk uit te voeren.

Dat is geen paard alleen in de paddock.

Nu vraag ik mij toch wel af hoezo dat niet het filmpje van TS is qua luiheid van het paard.
Zijn maar kleine stukjes film die je ziet? Maar opzich een goed stukje wat je hebt gequote.
Afwisseling! Dat is zo enorm belangrijk. Ook buiten in het bos kun je enorm goed dressuur trainen, lekker naar voren rijden, overgangen rijden. Voor de gein een stukje rengalop ertussen!
Of balkjes trainen tijdens de dressuurtraining, ook enorm goed om de achterhand sterker te maken.
Dressuurruiters staren zich vaak enorm dood op het trainen, dag in dag uit hetzelfde programma. Waak daarvoor, maak hem enthousiast.
Laatst bijgewerkt door Angela op 14-06-17 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 19:00

Jester_ schreef:

Klopt, en hem ga ik natuurlijk ook nog vragen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:15

Ts heb je ervaring met het inrijden van jonge paarden? Hoelang is het paard al onder het zadel? Die jonkies kunnen ook traag zijn omdat ze gewoon nog niet de balans hebben. Eerst ruimte geven (letterlijk) om het paard zijn balans te laten vinden dan pas tempo gaan beheersen. Vaak valt het kwartje vanzelf. Balans is ook weer anders zodra ze nageeflijk gaan lopen. Iedere houding is weer zoeken naar balans.

Ik zou vooral kijken naar een voer met langzame afgifte van energie (olie) en veel eiwit voor spieropbouw.

Jonge paarden kunnen zich nog alle kanten op ontwikkelen, wees gerust, met geduld en duidelijke communicatie kom je er wel.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:15

Jester_ schreef:

Nooit van gehoord.

:')

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 19:21

Weidebloem: ik heb best veel ervaring, zowel met zadelmak maken als met doorrijden. Zoals jij aangeeft heb ik ook gewoon het idee dat het goed gaat komen. Heb alleen het gevoel dat het haar nu wat aan energie ontbreekt.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:31

TS, kun je je paard niet samen met een ander paard in de Paddock zetten als je haar niet in de kudde op de wei wilt? :j
In een Paddock van 50 bij 50 passen volgens mij prima twee paarden, en dan heeft ze toch meer mogelijkheden om te stoeien en te koelen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:45

Ik vind dat het paard op de filmpjes best wat lange stukken boven haar tempo zit.
Jij moet er hard aan werken, voor haar is het zwaar.

Zo gaat ze het rijden beleven als heel zwaar en eigenlijk toch nooit goed, want steeds maar been en steeds harder moeten.

Ze is jong, kan zo maar net een laatbloeier zijn, ze is zeker nog niet volgroeid.
Onderschat gras niet als voedingsbron, zeker voor een paard wat nog groeit en tegelijk werk moet doen, wat best wat power en spierkracht vraagt.

Laat ze lekker nog een beetje baby paard zijn, op de wei met wat maatjes en tijdens het rijden uiteraard wel correct rijden, maar kleine dingetjes vragen.

Beter 2 mooie voorwaartse overgangen of versnellingen, dan eindeloos naar voren geduwd worden.

Zet eens pionnen neer voor een slalom of verzin iets anders. Van zulke spelletjes kunnen ze soms bloedfanatiek worden, zeker als je er een beetje een feestje van maakt, dus uitbundig belonen.
En ondertussen wordt ze er harstikke handig en lenig van.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:49

Onali schreef:
Jester_ schreef:

Nooit van gehoord.

Zoek het op zou ik zeggen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:55

Heleennn schreef:
Onali schreef:

Nooit van gehoord.

Zoek het op zou ik zeggen

Waarom zou ik dat doen?
Ik heb totaal geen ambities met mijn pony's dan genieten en lol hebben.

Ik vind dat TS verkeerd bezig is, of ze nu les heeft van een topruiter of deze persoon.
Paard hoort in een kudde thuis of iig met een vriendje samen te staan.

Dit probleem oplossen met bijvoeren is zoals het gros van Bokt altijd zegt symptoombestrijding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:52

Op die leeftijd zeker deze tijd van het jaar kan dat "slome" ook wel eens door een groeispurt komen. Dat wil je niet met voer oplossen, groeien ze zich enkel kapot van. Genoeg mineralen wel, maar lekker zomer het gras op om bij te komen en dan zo rond september weer wat gaan doen. Wel rechtuit en naar buiten, eerst op eigen benen leren lopen en blijf zeker als ze voorwaarts moet van dat hoofd af. Gewenste houding krijg je cadeau als paard eenmaal sterk genoeg is en goed van achter naar voren gereden wordt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:00

Even terug haken op mijn bericht op pagina 1 ivm sporen. Als je paard beter en consequenter aan de hulpen is heb je ze gewoon niet nodig klaar. Het dier is 4. Doe normaal.

Looplust creër je door het dier voorwaarts te laten denken en verleiden om voorwaarts te gaan en niet over hun eigen tempo voor langere tijd laten lopen (tenminste die indruk krijg ik van het filmpje). Dit kan je in mijn mening niet alleen maar met voer oplossen (en zeker niet met sporen!) maar is ook grotendeels een mentaal en rijtechnisch aspect.

Daargelaten: veel succes ermee

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:20

@ts: ik reageer hier nu even puur op jouw openingspost en jouw berichten, al de rest heb ik niet gelezen.
Wat mij opvalt is dat je tips vraagt, maar als er tips gegeven wordt je daar niet op ingaat/ ze niet wil aannemen.

Vooreerst: je krijgt een paard niet looplustiger door het veranderen van het voer. Het enige wat je met voer zou kunnen bereiken is dat ze heter worden, een heter paard is daarom niet perse looplustiger, maar eerder moeilijker te bereiken mentaal omdat ze geen weg kunnen met zichzelf.
Een gezond paard zou het basiswerk (want eerlijk, meer dan dat doe je nog zeker niet) moeten aankunnen op hooi en een vitaminebrok.

En dit zeg ik als eigenaar van 2 trekpaarden en een koele PRE, die alledrie enkel hooi en een vitaminebrokje krijgen, de twee trekpaarden hebben onder het zadel echter zoveel looplust en vooruit dat ik vaak zelf niet eens mee kan. De pre is nog niet onder het zadel, maar de korte stukjes werk aan de longe toont ze ook voldoende.

Ik ben van mening dat zeker een jong paard zoveel mogelijk naar buiten moet en bij voorkeur in gezelschap van andere paarden. Je geeft zelf duidelijk aan dat jij dit niet wil / dit niet mogelijk is, maar ik geef het alsnog mee als tip. Wat ik zeker niet zou doen is ze korter in tijd naar buiten doen, daarmee ga je ze volgens mij nog tammer maken in het werk.

Dan rijtechnisch. Wat mij opvalt is dat dit paard al vrij opgericht kwa halshouding moet lopen, terwijl ze pas vier jaar is. Ik zie vooral een hoop achter de teugel gekruip, een vrij strak contact, en een ruiter die alleen maar zit te duwen voor de vooruit, zowel met de zit als met de benen. Met als gevolg een paard dat met de handrem op gereden wordt boven haar tempo, waardoor ze achter de teugel kruipt.
Dit paard is nog niet klaar om opgericht of op een dergelijk tempo te gaan rijden. Ze kan haar eigen gewicht nog niet bijhouden.
Ik zou een stapje terugzetten, en eventjes terug gaan naar het begin.
Lekker op een los teugeltje, been = vooruit, simpel, en consequent, die reactie wil je, en altijd.
een keer been, tweede keer goed been en een tikje erbij, zolang ze dan in het tempo loopt dat je wil, blijf je eraf, zodra ze terugvalt, kom je terug in. Maar laat het tempo iets lager dan je nu in het filmpje doet, nu is je clue dat ze op eigen initiatief in de gang blijft, en niet dat je iedere pas bijdrijft en ze over zichzelf jaagt.
Dit zou in een 2-3 keer rijden zo terug op het punt moeten staan.
Volgende waar ik op zou werken is om ze iets meer op de achterhand te gaan plaatsen. Een paard is nooit te jong om te gaan verzamelen, mits het met beleid en in korte stukjes gebeurd.

Ik gebruik graag een combi.
De eerste is de schommel aanleren. Uit stilstand, ga je gaan zitten, kruis aantrekken, hand sluiten. Moment dat paard zijn gewicht iets naar achter verplaatst (voor die dus effectief een stap achteruit zet!) laat je los. In het begin overdreven loslaten, na een paar keer ga je dit gaan verfijnen. Na een aantal keer zal paard gewicht naar achter plaatsen als je je kruis aantrekt, dat wil je hebben. Nu kan je gaan schommelen, kruis aantrekken, gewicht naar achter, loslaten, gewicht komt naar voor, en opnieuw, zodat je gaat schommelen. Dit is een hele simpele versnippering van het concept 'gewicht op de achterhand plaatsen'. Hiervan maak je een soort van "reflex". Die kan je later toe gaan passen in je oefeningen.

Tweede is in het werk op de cirkel. je draaft in een rustig tempo, paard mag gewoon in zijn eigen tempo draven. Op de cirkel ga je de schouder gaan verplaatsen, schouder naar binnen, naar buiten, binnen, buiten. Eenmaal die dat goed vat kun je wat naar achteren gaan brengen. Hiervoor blijf je de schouder verplaatsen, ga je zelf iets meer naar het binnenachterbeen gaan zitten en geef je halve ophoudingen op de binnenteugel. Paard zal automatisch iets gaan zoeken naar het evenwicht en op die achterhand komen. Daarna ga je weer gaan lichtrijden en geef je paard ruimte om lang en laag te komen. De hoofdhouding in deze oefening is niet van contact, liever met de neus eruit dan achter de loodlijn, hier moeten ze zelf gaan zoeken hoe ze het best eruit komen. de verzamelmomenten hou je ook erg kort (1-3 passen) en de echte lang en laag momenten ook (omdat ze het echte lang en laag nog niet voldoende kunnen houden op dit niveau, in de tussenmomenten pak je op tot ongeveer schofthoogte. Niet hoger.
Wissel ook voldoende van kant zodat ze niet te moe worden op een kant.

Met deze twee simpele oefeningen zal je merken dat ze al een heel stuk actiever en looplustiger worden ...

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:25

Ik zou het probleem meer bij jou zelf zoeken dan bij je paard. Hard is iets anders dan actief en je mag zelf wat meer in balans op je paard zitten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:33

paardje schreef:
Phoya schreef:
Ik zou eerder werken aan verzamelen, aanleuning en verfijnen van de hulpen.

Laatste twee eens, maar verzamelen? Ik kan toch niet aan verzamelen beginnen als er te weinig voorwaaartse drang is? Daarnaast is ze daar in mijn ogen nog veel te jong voor.

nee van rennen op de voorhand wordt die vast beter??? Ik denk idd dat verzamelen ofwel de achterhand er meer bij rijden zodat er meer een horizontaal evenwicht ontstaat, paard van de voorkant wat meer ruimte krijgt en van achter langzaam meer kracht beter gaat werken als een uur? lang boven tempo laten rennen.

Stel ik ga jou een uur lang opjagen. ga jij morgen dan blij voorwaarts met veel looplust weer aan het werk?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 01:43

Iedereen heeft zenuwen in zijn lichaam die signalen doorgeven, maar ongetraind zijn er langzamere schakels aanwezig om de informatie door te geven en dus tragere reacties.
Door correcte training, bijvoorbeeld overgangen rijden en tempowisselingen worden die schakels sneller.
De 1 heeft van zichzelf snellere schakels dan een ander, dus als je een heel vlug paard wil, dan moet je er 1 kopen die dat in aanleg al heeft, dat heeft trouwens wel vaak ook een keerzijde, ze zijn meestal niet alleen vlug op de momenten dat wij dat willen.. ;)

Dus geef je paard de tijd en probeer in blokken van zo'n 6 weken te kijken of je verbetering ziet.
Bij jonge paarden is het vaak ook zo dat de ene dag beter gaat dan de andere, dat is geen onwil, er spelen gewoon veel meer dingen in de ontwikkeling die energie vergen.

Wel vind ik het zonde dat zo'n jong paard geen echt contact met soortgenoten heeft...
Een gelukkig paard kan veel beter leren en herstelt sneller na inspanning, het lijkt mij goed om te kijken of je daarin nog wat kan verbeteren.

Verder, rijtechnisch kan * je prima helpen natuurlijk, heel fijn dat je bij zo'n goede instructeur kan lessen! Probeer daar alles uit te halen en stel hem ook de vragen die je hebt!
Je kunt elke week gaan lessen en de trucjes leren of je echt verdiepen in een systeem en het wezen paard en in een soort van hele andere dimensie terecht komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 06:44

Tip
Leen eens een hartslagmeter en kijk wat de hartslag van je paard doet. En werk een goed trainingsschema uit wat aangepast aan jouw paard en zijn kracht en balans van dit moment. Jouw rijstijl past bij een ander soort paard.
Dit paard heeft mogelijk behoefte aan kortere momenten van inspanning en daarna weer ontspanning. Meer werken met intervaltraining. Als je dat 6 weken doet, zal je een groot verschil zien. De hartslagmeter kan je helpen de goede trainingsintensiteit te pakken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:32

Onali, zoek het op om je kennis te verbreden. In plaats van koppig door te blijven gaan dat jij gelijk hebt en dat anderen je niet interesseren. Het kan wel eens vernieuwend zijn om die trainingsmethodes te bekijken. Maar goed, als jij koste wat kost dezelfde kennis wil behouden voor de rest van je paardencarrière is dat jouw probleem. Maar maak dan ook geen domme opmerking zoals 'Nog nooit van gehoord' met zo'n emoticon. Dat is respectloos en komt denigrerend over. Maar dat zal je ook weer niet interesseren, hoe je op andere overkomt? Vind het in ieder geval niet van toegevoegde waarde. En als je geen sportieve ambities hebt en daar dus ook niet veel kaas van hebt gegeten moet je je niet gaan uitspreken over het beleid van een sportpaard. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar er is ook een gulden middenweg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:43

Tja, ook een sportpaard is, hoe onhandig ook, een dier met een geest. En geen machine. En het sportpaard functioneert dus ook het beste als ook het geestelijk welzijn in orde is. Misschien dat het goed zou zijn voor de ambitieuze sportruiter om daar eens rekening mee te gaan houden. Want de ambitieuze sportruiter wil toch de rest van haar paardencarriere haar kennis blijven uitbreiden? Wie weet wordt het paard daar wel vlotter van :)*