Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:29

Zink remt koper ook in de opname.
Eigenlijk alles wat tekort is moet je normaal in periodes van 6 weken per mineraal geven, niet tegelijk, dat is gewoon te veel.

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:31

Hij heeft dikke 5 maanden extra koper gehad en geen extra zink en zijn resultaat is 0.0 verbetert (wat dan wel zou moeten want je biedt zoveel meer koper aan en er is geen zink om het te remmen). Dus schiet mij maar lek, ik snap het niet meer. En je kan toch niet elk mineraal apart gaan geven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:37

Enkel bij tekorten doe je dat omdat je anders de stofwisseling overbelast met al die hoge doseringen tegelijk.

Ik vroeg eerder: hoe geef je de koper?
Als je het samen met de vitamine brok geeft dan kan daar ook je probleem zitten.

Echter zie ik zelf het probleem niet direct met de koper. Het is geen jong dier meer waarbij je zorgen moet maken om het skelet en als hij geen bloedarmoede heeft zal het echt nog niet zo dramatisch zijn.

Edit: je kunt ook laten injecteren, dat wordt bij koeien soms gedaan ipv over het voer.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-06-17 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:41

Oh, dat heb ik dan gemist.
De koper werd in/over de pulp gegooid, daar ging op dat moment ook de vitaminenkorrel met de magnesium in (de vitamine E werd 's avonds gegeven met nog vitaminenkorrel). Dus ja, is dat samen geven met .. Waarom zou dat het probleem kunnen zijn?

Tja, mijn DA ziet ook nergens problemen, maar ondertussen zit ik wel met een pony met klachten die niet opgelost geraken. Maar dat zijn de typische "lui, dominant, gedragsproblemen"-klachten dus daar wordt niet veel van gemaakt. Hij zat op randje bloedarmoede in december, nu weet ik het niet maar zolang de koper niet omhoog is zullen die waarden ook niet beter zijn gok ik (en de rekeningen zijn zo al duur genoeg).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:44

Dan geef je dus weer de koper samen met alles wat ook remt (normaal zit er vrij verl zink in vitamine brok).

Zie edit boven: je kunt ook injecteren.

Ik zou je probleem echt eerder zoeken in de leeftijd en eiwit gift.
November is een zware maand voor alle paarden en bij een ouder paard kan dat de druppel zijn waarna hij slecht bijkomt zonder extra krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:54

Voor december kregen ze nog krachtvoer (naja, 1.5 kg Sport mix zero). Na de bloedname in december (weinig koper dus bij 1 pony) ben ik op aanraden van een voedingsexpert naar de pulp en aanvullingen gegaan. Na een aantal weken toch weer krachtvoer, maar nu dan 750 gram.

Dus of het gebrek aan krachtvoer de oorzaak is .. andere jaren kregen ze ook maar gewoon die 1.5 kg. Maar ze worden natuurlijk wel elke keer een jaar ouder dus misschien hebben ze nu inderdaad gewoon meer nodig.

Denk dat ik misschien toch eerst eens een andere DA om raad ga vragen, misschien nog eens een bloedname door een ander lab laten doen. En dan kijken wat aan de hand daarvan geadviseerd wordt.

Maar iets met meer eiwit voeren ga ik sowieso wel doen :j
Kan ik dan ook het huidige verhogen? Daar zit 13% eiwit in.
Subli is hier zeer moeilijk te krijgen. Mijten heeft blijkbaar ook eiwitrijk voer (15%) maar daar staat niet bij hoeveel suiker/zetmeel, dat ga ik nog even uitzoeken. En Pavo zit mij teveel in, dat risico wil ik niet nemen (behalve eventueel dan de Care4life maar daar zit 1% meer eiwit in dus of dat de verandering waard is).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:59

Je hebt ook supplementen die extra eiwitten toevoegen buiten vitalbix om.
Ik denk eigenlijk niet dat een da je veel verder gaat kunnen helpen.
Oudere paarden nemen minder goed voedingsstoffen op, daar zal echt een (groot) deel van het probleem zitten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:04

2 schepjes is meen ik 6 gram.
Dat kan makkelijk te weinig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:06

Waarom ook niet, kan dat bij achteraan het lijstje van alles wat ze al te weinig krijgen ;)

Wat voor supplementen zijn dat dan Maris?

Maar vitalbix is in principe ook voldoende? Zou dat genoeg zijn om ook ipv krachtvoer te werken? Of moet het meer een en en verhaal worden?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:59

Gingen die supplementen op het laatste moment voor het voeren bij de bietenpulp of deed je het er gelijk na het klaarmaken overheen en stond het dan nog een halve dag te wachten tot het gevoerd werd? Vaak vermindert de werking als het langer in iets vochtigs zit.

En welke bietenpulp geef je? Die van Pavo die snel geweekt is of "gewone" die lang moet weken? Voor zover ik weet zit daar nog best een verschil in voedingswaarde in, die van Pavo is heel arm aan voedingsstoffen, armer nog dan de langwekende pulp. Ik ben overigens ook geen Pavo-fan...
Vitalbix is wel een prachtig product, maar jammer genoeg ook niet voor ieder paard. Overigens zou ik proberen of ze dat zonder de pulp eten, dan worden er geen stoffen "uitgespoeld" waardoor ze niet goed opneembaar meer zijn.

Even een citaat over doxycycline:
"Doxycycline 10 mg/kg 2dd p.o. bij indicatie Lawsonia intracellularis.
Bij deze dosering ontstaan geen toereikende plasmaspiegels voor
andere infecties. Bij hogere doseringen neemt het risico op dysbacteriose
en colitis toe!"

Dit is een goed artikel over het gebruik van antibiotica bij paarden en de eventuele gevolgen: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/0 ... 001_AC.pdf . Als je dingen niet snapt, vraag je het maar hoor, dan verduidelijk ik het wel hier en daar.

En een stuk over colitis, niet schrikken hoor, want dat is bij jouw paarden niet aan de orde lijkt me, maar een stukje achtergrond over het gebruik van antibiotica kan geen kwaad denk ik. http://docplayer.nl/30600826-Colitis-bij-het-paard.html .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:04

Volgens mij is vitalbix bedoeld om de vit en min ui krachtvoer op te vangen. Dus om geen krachtvoer te hoeven geven en toch wel genoeg vit, min etc.

Aminoral is zo'n voorbeeld of....ooh jeetje hoe heet het ook al weer ? Zoek ik morgen voor je op.

Maar ik zou, als ik jou was, beginnen met vitalbix of agrobs en dan kijken wat er gebeurd met bovenlijn en alle andere dingen die je opvallen. Mocht dat supplement niet voldoende zijn kan je altijd nog meer erbij gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:10

@ Jet: Op het laatste moment :j
De pulp is gewoon van de Aveve, standaard pulp (dus langwekend) met minder dan 10% suiker.

Ivm die doxycycline heeft hij eerst een week intaraveneus gehad zodat het toch kon opbouwen in het bloed zonder dat de darmen risico op beschadiging hadden. De opvolgdosis zou dan minder ingrijpend zijn maar het blijft antibiotica natuurlijk. De linkjes ga ik doornemen :)

@ Maris : dus dan in eerste instantie hooi + pulp/lijnzaad + vitalbix en dan zien wat het geeft? Als het dan niks of niet voldoende doet dan opnieuw (ander) krachtvoer erbij?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:19

[***] schreef:
Waarom ook niet, kan dat bij achteraan het lijstje van alles wat ze al te weinig krijgen ;)

Wat voor supplementen zijn dat dan Maris?

Maar vitalbix is in principe ook voldoende? Zou dat genoeg zijn om ook ipv krachtvoer te werken? Of moet het meer een en en verhaal worden?

Mij maakt het niet uit hoor, en ik zeg niet dat het het is maar nav dat wervel verhaal, wie weet.
Vind het vooral erg jammer dat je het zo brengt, dat had ik niet van je verwacht. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:44

Ik bedoel het niet slecht hoor, maar heb het momenteel even gehad, denk je het goed te doen, constant zitten lezen en bekijken en aanpassen en dan krijg je van alle kanten te horen dat het probleem wel eens in een tekort kan liggen. Ik weet gewoon niet meer wat ik nog moet doen. Als je al een magnesium-supplement geeft en dan leest dat het probleem door te weinig magnesium kan komen, tja, voor wat doe ik het dan nog zeg maar. Heeft niks met jou of je reactie te maken maar het is gewoon allemaal teveel op dit moment. Ik doe zo mijn best en niks lijkt goed genoeg en dat is echt heel frustrerend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:51

Als een paard ouder wordt dan kun je daar ook niet altijd wat aan doen. Als hij ziek geweest is kan dat gewoon ervoor gezorgd hebben dat hij nu in deze staat is en door leeftijd moeilijk bijtrekt.
Ga gewoon nog eens in overleg met je dierenarts.
Er van wakker liggen heeft in iedergeval geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:04

Mijn vaste DA zegt dat ze er nog goed uit zien, dat hij veel paarden te zien krijgt die er op jongere leeftijd al slechter aan toe zijn dan die van mij en dat ik moet aanvaarden dat ze ouder worden. Maar ik weet het niet, het gaat mij ineens toch wel erg snel de laatste tijd.. Vandaar mijn eerder idee om er eens een andere DA bij te halen, iemand met een verse kijk zeg maar. Om te kijken of die hetzelfde verteld ;)

Langs de ander kant is het beginnen met de vitalbix en even aankijken hoe het gaat ook een optie. Trekken ze bij is het toch het voer, gebeurd er niks of gaan ze nog achteruit is de DA er ook snel bijgehaald.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:26

Hoeveel gram lijnzaadvlokken geef je?

Ik heb alles eens in de tabellen gezocht (dat leverde me 4 nieuwe producten en een aantal hoofdbrekers op omdat gegevens niet bekend waren).

Ik heb ingevoerd:
Pony van 400kg
6kg gemiddeld hooi
2kg bietenpulp
0.5kg lijnzaadvlokken
0.375kg aveve sport mix zero
0.04kg (=40g) aveve minerals
0.025kg (=25g) TRM chelated copper syrup

Dan krijgt hij binnen:
3319.6mg ijzer
287.4mg koper
348.6mg zink
976.6mg mangaan

De ideale verhouding hiervan is 4:1:3:3

IJzer zit hoofdzakelijk in hooi (1500mg), bietenpulp (900mg) en agrobs (750mg)
Koper haalt hij hoofdzakelijk uit het supplement (200mg)
Van zink krijgt hij gewoon te weinig binnen (80% van ADH) en voornamelijk uit het hooi.
Mangaan komt hoofdzakelijk uit het hooi (600mg).

Hij krijgt trouwens ook eigenlijk te weinig selenium binnen, maar ik weet niet of dat ook in je vitamine E supplement zit.

Met vitalbix kan je ontzettend veel vervangen, ik zou alleen de lijnzaadvlokken dan wel aanhouden in ieder geval want als ze nu niet te dik worden, dan worden ze straks te mager.

Je zit nu qua energie op 180% ADH en een ijzer:koper:zink:mangaan-verhouding van 12:1:1:3.

Ik heb 4 alternatieven met vitalbix uitgerekend (wel allen met minder energie/EWPa/kcal!), naast 6kg hooi:
- 600g vitalbix daily complete: energie 100% ADH, 6:1:4:3
- 600g vitalbix DC, 500g lijnzaadvlokken: energie 110% ADH, 6:1:4:3
- 400g vitalbix DC, 500g lijnzaadvlokken, 15ml kopersupplement: energie 110% ADH, 5:1:3:2
- 400g vitalbix DC, 500g lijnzaadvlokken, 15ml kopersupplement, 2kg bietenpulp: energie 160% ADH, 8:1:3:3

Mijn voorkeur gaat uit om te beginnen met de laatste en dan af te bouwen richting die daarvoor. Het zou me niets verbazen als het paard dan eigenlijk niet langer kg's bietenpulp nodig heeft om op gewicht te blijven. Ik heb nadat dit advies uitgerekend heb (en het plaatje hieronder heb gemaakt) nog even gerekend en met een halve kg bietenpulp voeg je genoeg calcium toe om de Ca:P:Mg-verhouding recht te trekken. De bietenpulp en lijnzaadvlokken bouw je vanaf dan gelijkmatig af, want 1kg bietenpulp heeft 0.75kg lijnzaadvlokken nodig om perfect recht te trekken (en visa versa). Van ieder evenveel afbouwen is dan genoeg in balans vanaf daar.

Ik heb mijn tabel ook "even" gekopieerd (en versimpeld door er wat gegevens uit te knippen die door het ontbreken van gegevens niet kloppend zijn) en de 5 rantsoenen erin gezet. Jouw huidige rantsoen, maar dan zonder vitamine E en magnesium toegevoegd (want daar heb ik geen precieze doseringen van gelezen, maar het kan zijn dat ik daar overheen gekeken heb), en de 4 die ik op een rijtje heb gezet.

De getallen in het bovenste blok zijn allemaal ratio's ten opzichte van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor een paard van 400kg. Een ratio is een percentage/100. Het moet dus minimaal 1 zijn en bij voorkeur niet extreem hoog. Bij selenium mag hij niet boven de 3 zijn en ook vitamine A heeft zijn eigen grens (etc.). De kleuren zijn niet goed of fout, rood is simpelweg de laagste waarde en groen de hoogste waarde (verticaal vergeleken). Hierdoor kan je gemakkelijker zien van wat er veel of weinig is.

De getallen in het onderste blok zijn het aantal grammen van de ene stof gedeeld door het aantal grammen van de andere stof (bijvoorbeeld koper gedeeld door de hoeveelheid ijzer). De ideaalverhoudingen rechts moet je het mee vergelijken. Hier is het zo dat alles groen binnen de ideaalverhoudingen vallen en geel buiten de ideaalverhoudingen.

Afbeelding

De K:Na-verhouding kan je rechttrekken door nog 20g zout toe te voegen, maar die zou ik in eerste instantie even laten voor wat het is. Daar kan je later eventueel nog aan optimaliseren, maar zo voer je al zat veranderingen door.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Als er vragen zijn beantwoord ik deze graag morgen, want ik ben er ondertussen bijna 2 uur aan bezig geweest en ver voorbij bedtijd gegaan.

Edit: Ik heb deze ronde puur de waardes van het cvb genomen. Vitamine E zie ik liever 3x zo hoog gedoseerd (dus een ratio van 3 i.p.v. 1). Dat deed je eerder met het vitamine E supplement verwacht ik, maar die had ik niet ingevoerd. Als je wilt kan ik dat doen als je me het middel en de dosis doorgeeft. Dit kan ik ook voor de magnesium.

Edit 2: Jodium zit er waarschijnlijk wel in kleine hoeveelheden in de vitalbix, maar deze wordt niet in de analyse genoemd en kan ik dus ook niet in de berekening meenemen. Ga er maar vanuit dat hij deze voldoende binnen krijgt als je vitalbix bijvoert.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 01:13

[***] schreef:
Zit totaal (dus suiker & zetmeel) onder de 10%, dus dat is voor mij laag genoeg ;)

Ik zit niet te twijfelen, maar er zijn verschillende problemen.
Er is het koper/zink-tekort, wat hopelijk kan aangevuld worden door meer koper/zink te verstrekken (seniormineral of daily complete). En daarnaast is er een ouderdom/eiwit/bovenlijn-probleem, waar meer eiwitten voor nodig zijn, die in krachtvoer zitten.

Dus dan lijkt beiden mij de beste optie?
Iets van krachtvoer waar meer eiwitten in zitten dan het huidige, en iets voor het koper/zink-probleem.

"[***]" Ik zit met 3 paarden wiens metabolisme ernstig verstoord is geraakt door vergif 6 jaar terug. In de loop van de jaren heb ik div. produkten geprobeerd want ook bij die van ons gaat wat mis in de opname van het voer of de verwerking ervan. Zo ook de Balancer van je paard fit en gezond maar die deed niets bij onze paarden. Sinds januari jl. voer ik Vitalbix daily complete en ik ben reuze enthousiast. Ik kan ze beter in conditie houden. De vacht ziet er fantastisch uit. Ze glanzen, niet normaal en dit is het 1e voorjaar waar ze weer helemaal glad door de verharing heen gekomen zijn sinds de vergiftiging.
Het verschil is zo groot vergeleken bij eerdere produkten.
Ze zijn ook heerlijk cool in hun koppie geworden zonder sloom te zijn.

Pas trouwens op bij grote hoeveelheden bietenpulp voeren want het bevat best veel calcium.

Ik ben Vitalbix gaan voeren vanwege de hoge gehaltes aminozuren, zink en kopergehaltes en laag ijzer.
Onze paarden zijn tussen de 1.50 en 1.56 m. en krijgen elk 250 gram Vitalbix per dag zoals geadviseerd wordt.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:20

Je zou ook ipv de bietenpulp de fetura grasbrok van agrobs kunnen proberen. Dit is een eiwitrijke grasbrok waar de verhoudingen beter zijn dan in pulp. Daarnaast een vitaminekorrel en hooi en meer niet. Eventueel eens een detox kuur van phytonics geven en mariadistelzaad kuur om de lever te ondersteunen (die gaat gewoon achteruit bij oudere paarden). In de balancer van jepaardgezondenfit zit al een hoog magnesium en vit e gehalte, dan hoef je dat niet meer bij te voeren en er zit lijnzaad in. Probeer het simpel te houden (eiwitrijke slobber, vitaminekorrel, hooi en zo nu en dan een kuurtje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:32

Wow Mizora, je hebt er je werk van gemaakt, bedankt!
Heb het even vlug doorgenomen, ben nu net wakker (iets met slechte nacht, maar niet door dit topic hoor, haha) dus ik ga er later nog eens goed naar kijken ;) Moest ik nog met vragen zitten dan pb ik je wel even, dat is misschien makkelijker :)

Qua lijnzaadvlokken geven we nu ongeveer 200g op 1kg pulp, dus 400g per dag op 2kg.
Het vitamine E supplement krijgt hij 4 schepjes = 16g per dag, is de vitamine E van Pharmahorse (https://www.pharmahorse.nl/vitamine-e-paard.html). Dit is zonder selenium want selenium in het bloed is altijd gewoon normaal geweest (een keertje zelfs net over de bovengrens). Om het nog gekker te maken krijgt de appaloosa helemaal niks bij van supplementen en die zit zo gewoon al goed in zowel vitamine E als selenium. Dus schiet mij maar lek ;)
Magnesium krijgt de vos ook van Pharmahorse (https://www.pharmahorse.nl/magnesium-paard.html), op dit moment 2 schepjes (= 5 gram).

Persoonlijk wilde ik eigenlijk graag de bietenpulp houden, ze eten het graag en het is buikvulling en ze zijn er lang mee bezig en dat zie ik wel graag. Ik kan niet met hooinetten ed werken voor het hooi (geprobeerd, was om diverse redenen geen succes) dus ja, ik heb die pulp wel graag, ook als er dingen moeten gegeven worden enzo. En stel dat ze dan eens een keertje wat minder hooi krijgen (want het wordt niet afgewogen) dan hebben ze toch die pulp ook nog ..

@ henny_w : zo, wat een verhaal! Wel super dat ze dan blijkbaar toch zo goed reageren op die Vitalbix, geeft goede hoop ;) De calcium uit de bietenpulp wordt opgevangen door de lijnzaadvlokken, daarom zitten die erbij :)

@ Kelly08 : grasbrok heeft hier niet de voorkeur want de vos heeft een grasallergie en gaat dan schuren. Nu weet ik niet in hoeverre dit bij grasbrok ook gebeurt tov vers gras maar het is een risico dat ik liever uit de weg ga. Verder zou ik het graag doen met de mogelijkheden die we nu hebben, iets vervangen door iets anders is geen probleem, maar alles weer helemaal omgooien gaat mij te ver aangezien ik volpension sta en zij het wel allemaal moeten doen. Die balancer die je noemt heb ik bekeken maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit tov de andere (vitalbix en agrobs), waarom zou ik even terug moeten zoeken maar er was iets mee ;)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:06

Mijn mini heeft toen hij bloed armoede had een tijd lang het supplement RedCell gekregen.
Ik weet niet of het helpt, maar hier zit ook veel koper is. Mijn mini knapte er in iedergeval enorm van op!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:02

Dank je Rambogirl. Probleem is dat de pony eigenlijk geen bloedarmoede heeft, hij zit op het randje maar het is dus niet zo. Dus dan is het denk ik handiger om via een andere weg koper & zink omhoog te krijgen en dat dit dan blijvend is, dan nu eventueel met een boost en daarna weer naar het oude..

Nog nooit van gehoord Indestal, maar ga het eens bekijken.

Voor degene die nog wat extra info willen ...

Het water is grondwater, maar komt van zo'n 46m diepte (dus niet de standaard putjes zeg maar) met een speciale pomp. De boerderij is vroeger een kippenboerderij geweest en er zit een milieuvergunning op waarvoor het water elk jaar gecontroleerd moet worden en het is altijd super in orde. Dat er dus teveel ijzer in zou zitten lijkt onwaarschijnlijk, je mag er ook gewoon van drinken enzo.

Het hooi ligt wat moeilijker. Ik heb vandaag gewogen wat ik in de kruiwagen kreeg maar nu is het zo dat er 2 mensen voeren op stal, heel vaak de ene en soms de andere. Nu heb ik al gemerkt dat die andere doorgaans wat minder hooi geeft, zo ook vandaag. Ik heb dan zelf hooi bijgenomen zodat ik hetzelfde had als wat ik ze anders kan geven. Dan kwam ik in totaal op zo'n 11 - 12 kg uit, waarvan de verdeling ongeveer 60 / 40 is (Appie is wat groter & zwaarder dan de vos). Maar het kan dus zijn als ik er niet ben dat ze minder hooi krijgen dan wat ik vandaag gewogen heb. Toch denk ik dat je grofweg mag rekenen dat de vos gemiddeld zo'n 8 kg krijgt en de appaloosa 10 - 12 kg. Op dit moment is het Frans hooi trouwens, dus waarschijnlijk ook weer anders dan Nederlands of Belgisch hooi ;)

Vandaar dat ik persoonlijk wel de bietenpulp wil houden (eventueel nog opvoeren?) omdat dit een vaste waarde is. Het hooi kan wat variëren, maar die bietenpulp krijgen ze altijd dezelfde hoeveelheid.

Nu, alsnog lijkt mij, ookal krijgen ze eens wat minder hooi, dat het in principe wel voldoende is om de dag door te komen. Er werd hier door Mizora met 6kg gerekend en dat krijgen ze sowieso altijd wel lijkt mij.

Kan koper/zink-tekort trouwens ook op het karakter slaan? Ze hebben beiden nogal last van stemmingswisselingen (de ene dag is alles prima, de andere dag is alles een probleem) dus vraag me af of dat daar ook mee te maken zou kunnen hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:12

Bij kopertekort zie ik dat niet zo, maar bij zinktekort zie je wel gedragsveranderingen. Of dat echt per dag kan wisselen weet ik niet hoor, maar hier zie je wel verschijnselen van zinktekort: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html . Ik weet ook dat magnesiumtekort ook schrikgedrag kan veroorzaken ( net als stijve spieren zeg maar).

Ik weet niet wat jouw paarden wegen, maar met 1 1/2% aan droge stof in ruwvoer houd je paarden op gewicht, met 1% laat je ze afvallen, met 2% kunnen ze groeien als ze te dun zijn. Met je bietenpulp erbij zullen ze in principe wel genoeg ruwvoer binnen krijgen lijkt me zo.
Dat hooi wat gevoerd werd, is dat de portie van 1x per dag en krijgen ze dus zo'n zelfde portie nog een keer die dag? Is het droog hooi dat onverpakt is, of is het verpakt? Onverpakt hooi zit hoger in de droge stof dan verpakt hooi/voordroog. Er zijn wel tabellen te vinden van hoeveel normaal gesproken droog hooi bevat aan droge stof en hoeveel gemiddeld voordroog bevat aan droge stof. WEer rekenen dus, het houdt niet op ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:21

Het is niet echt schrikgedrag maar meer onrust ofzo die er over hangt, is moeilijk uit te leggen. Alsof ze dingen moeilijk kunnen plaatsen, zelfs alledaagse dingen.

Het hooi is droog hooi, onverpakt. Ze krijgen wat ik vanavond heb gevoerd in de ochtend ook nog, dus 2x per dag een kilo of 10 - 12 voor hun 2. Zal wel eens een paar kilo schelen maar in die richting zit het. De vos is iets van 1.42m en zit volgend weeglint rond de 355 kg dus denk rond de 350 - 400 kg zal wel kloppen (DA heeft ontdekt als je hem voor 450 verdoofd dat je hem met 3 man moet ondersteunen of hij gaat om... dus dat weegt hij niet). De appie zit rond de 1.55m, weeglint zegt ongeveer 420 kg dus 400 - 450 kg gok ik zo.

Dat opzoeken/rekenen is voor morgen ;)
Bietenpulp/lijnzaadvlokken kan altijd nog omhoog, dat is een makkelijke aanpassing dus geen probleem, moest dat dingen zekerder maken ofzo :) Verder ga ik de Vitalbix proberen en wil ik ook die slobber van hun eens proberen, voor op de dagen dat ik er ben, wat extra ondersteuning voor de darmen kan nooit kwaad :)