Mycotoxines voeding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 16:06

Oke duidelijk +:)+

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:50

funnyhorses schreef:
Sizzle schreef:
Heb je tegen het verzuren ook wel een natriumcarbonaat (neutradex of baking soda) gegeven?

Ja staat hier standaard in de kast.
Is het ook interssant om het standaard aan het drinkwater toe te voegen? Of beter als apart drinkwater?

In de zomer geef ik sinds vorig jaar Natriumbicarbonaat en Keltisch zeezout bij in een aparte waterbak gemengd door het water, naast de gewone waterbak.
De paarden kunnen dan naar behoefte ervan nemen. Het is me goed bevallen want het jaar ervoor had ik met 1 van de paarden problemen met hittestress. Afgelopen jaar heeft ze daar geen last meer van gehad.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 10:29

Ik heb hier nu wel steeds een emmer met keltisch zeezout staan in het begin dronken ze er veel aan nu niet meer.

Vanmorgen weer urine opgevangen en het zag er heel mooi uit qua kleur en geen zand/gruis erin.
Alles was goed qua waarde behalve de PH die was 5 ipv rond de 7.
Dat is de eerste keer dat de urine op 5 staat voorheen altijd op en rond de 7. Heb nu wat ascorbinezuur door het eten gedaan om de PH wat omhoog te krijgen.

Dus eigenlijk heel vreemd, voorheen altijd erg veel zand/gruis in de urine en afwijkende waarden maar PH altijd altijd mooi rond de 7, nu zijn alle waarden prachtig en heeft ze een PH van 5. :?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 10:35

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Re: Mycotoxines voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:09

In urine hoort wat gruis te zitten ,als dat er namelijk niet inzit blijft het achter in het lichaam...misschien een verkeerde opmerking,of tenminste met kans van verkeerd opvatten...ik zou gewoon eens even alles achterwegen laten,geen ascorbinezuur of andere dingen.Gewoon een vitamine en mineralen korrel met wat copra.Wie weet maak je het alleen maar slechter met al je goede bedoelingen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:18

funnyhorses schreef:
henny_w schreef:
En appelazijn tegen calcium teveel ???

Hoe helpt dat tegen calcium?
Ik heb wel eens gewoon azijn gegeven om de darmen iets aan te zuren dat heeft ook ietsje geholpen.

Nu heb ik onlangs nog eens een zandkuur gegeven met fyciliumvezel husk en daarmee is de mest heel erg opgeknapt. Voorheen gaf ik de zaadjes maar daarvan mestte ze niet zo mooi als nu.

Ik zag ook een paar dagen terug een slijmsliert op de mest liggen zou dat een rest van de husk gewezen zijn of slijm van de darm zelf?

Azijn staat er om bekend kalk/calcium op te kunnen lossen in het huishouden.
Maar appelazijn helpt ook mee voor soepele spieren en gewrichten bij div. dieren.

Ook wordt wel links en rechts genoemd dat appelazijn de Ph waarde neutraliseert.

Even een linkje : https://puurpaardenvoer.nl/hayster-biol ... -1-liter1/

Als je azijn zou inzetten dan zou ik wel appelazijn nemen en niet gewone huishoudazijn.

Maar ... als de mest van je paard zo opknapt van een psylliumkuur dan is dat misschien een idee om dat nog wat langer te geven.
Stel ... dat jouw paard hardstikke vol zand zit in de darmen? Dan kun je ook de gekste dingen krijgen qua gezondheid.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:23

Dat er gruis in paardenurine voorkomt is ook normaal alleen zodra het voor het oog erg zichtbaar word is het niet meer normaal.

Ik denk dat de lage PH komt door de spierverzuring van laatst dus eens zien over een paar dagen hoe het dan uit ziet.

Verder ben ik het wel met je eens Geerke maar als je ALLES hebt geprobeerd en NIKS slaat aan dan word je wel wanhopig hoor.
Ze krijgt nu sinds afgelopen zaterdag de coolstance copra en als ik mij zo inlees krijg ik gelijk. Ik heb altijd gezegt en gevraagd kan het niet zo zijn dat ze beter af is met een calciumarm dieet? En dat werd altijd afgewimpeld door dierenartsen.

Ik met mn simpele logica beredeneerde het zo:
Paard neemt geen magnesium op ondanks goede voeding en bijsuplementeren dus is er ergens teveel.
Voeranalyse gaf aan dat van alles genoeg was ik hoefde volgens d.a. NIKS bij te geven.
Gevolg paard ging steeds verder bergaf.
Dan ga je zoeken naar eventuele andere oorzaken en die pak je aan, gevolg geen verbetering.
Dus kom je weer terug bij het begin en eigenwijs als ik ben heb ik dus die copra besteld om te zien of er iets verbeterd, en zie daar de mooiste urine waarden tot nu toe op die PH van 5 na die ik nu wijt aan de spierverzuring van laatst.

Of ik het bij het rechte eind heb zal de toekomst zeggen maar ik denk dat ik aardig in de goede richting zit nu.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:24

Ik las laatst dat appelazijn ook zorgt voor nog meer opname van calcium en dat wil ik nu even niet.

Zand heb ik vaker getest maar nooit iets kunnen zien. Nu wil dat natuurlijk ook niks zeggen er kan alsnog zand in de darmen liggen.
Ik geef nu ook gewoon een schepje bij elke dag, niet de aangeraden hoeveelheid want ik had het idee dat ze daarmee iets minder goed kon mesten.

Pfff hadden ze maar een luikje in hun lijf dan kon je afentoe je kop er eens insteken om te zien wat gaande is. :')

Chesss

Re: Mycotoxines voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:57

Ik heb me verdiept in de myotoxine binders, maar elke keer zit het in supplement dan wel voer. Dan weet je nog niet of je iets geeft wat je niet nodig hebt. Lastig ding dit iigv.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:03

funnyhorses schreef:
Ik heb hier nu wel steeds een emmer met keltisch zeezout staan in het begin dronken ze er veel aan nu niet meer.

Vanmorgen weer urine opgevangen en het zag er heel mooi uit qua kleur en geen zand/gruis erin.
Alles was goed qua waarde behalve de PH die was 5 ipv rond de 7.
Dat is de eerste keer dat de urine op 5 staat voorheen altijd op en rond de 7. Heb nu wat ascorbinezuur door het eten gedaan om de PH wat omhoog te krijgen.

Dus eigenlijk heel vreemd, voorheen altijd erg veel zand/gruis in de urine en afwijkende waarden maar PH altijd altijd mooi rond de 7, nu zijn alle waarden prachtig en heeft ze een PH van 5. :?

VitC maakt urine juist zuurder dus het ontgaat me even waarom je dat toevoegt.
Miss hien probeert je paard zijn gruis op te ruimen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 12:19

Je hebt gelijk sizzle!!!
Ik moet dat nu niet geven idd. 8)7
Ik kreeg het toen als advies van de internist om blaasontsteking te voorkomen maar toen was haar ph7.
Is nu idd niet bevorderlijk.
Pfff zie je nou? Zo hoorndol word ik ervan! |o -O-