Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:57

Mijn paardje is toen der tijd erg opgeknapt van wat vettiger kuil. Misschien kan je hem dit proberen te geven?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:13

Hier ook een merrie die snel schraal wordt, en vooral te weinig spiermassa heeft.
Die krijgt nu elke dag basisbrok gevoerd van stal in combinatie met onbeperkt goede kwaliteit voordroog dat vrij te pakken is(dus geen slowfeeder). Verder voer ik haar 15 liter aangemaakte seniores priores en merriebrok bij.. en denk dat ze in 2 maanden tijd zeker 50 kg is bijgekomen. Ook ben ik een maand geleden begonnen met het toevoegen van zonnenbloemolie. Inmiddels zit ik op 350cc per dag en ga dat uitbouwen nog tot 500 c. Ze glimt als een spiegel en zit duidelijk goed in haar vel..

Edit: het is een merrie die wel flink getraind wordt 4 a 5 keer per week. En op wedstrijd wordt uitgebracht

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:16

Eigenlijk zie ik bij bovenste foto een paard met wintervacht en onderste foto een geschoren vacht of zomervacht...dat is heel veel verschil.

Bovenste foto zie ik ook al een wat ingevallen nek.

Verder zie ik bij onderste foto geen schraal dier, alleen een paard met weinig bespiering in de nek.
Gewoon een normaal pony, bij mij staat er 1 echt nog schraler hoor. Niks mis mee!

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:26

keshia schreef:
Hier ook een merrie die snel schraal wordt, en vooral te weinig spiermassa heeft.
Die krijgt nu elke dag basisbrok gevoerd van stal in combinatie met onbeperkt goede kwaliteit voordroog dat vrij te pakken is(dus geen slowfeeder). Verder voer ik haar 15 liter aangemaakte seniores priores en merriebrok bij.. en denk dat ze in 2 maanden tijd zeker 50 kg is bijgekomen. Ook ben ik een maand geleden begonnen met het toevoegen van zonnenbloemolie. Inmiddels zit ik op 350cc per dag en ga dat uitbouwen nog tot 500 c. Ze glimt als een spiegel en zit duidelijk goed in haar vel..

Edit: het is een merrie die wel flink getraind wordt 4 a 5 keer per week. En op wedstrijd wordt uitgebracht

Voer je zonnebloemolie? Ik zou overschakelen naar lijnzaadolie. Dat is gezonder.
Ik zal even iemand van dit topic citeren:

Zonnebloemolie is niet gezond!

"Stapeling van linolzuur (omega 6) geeft onherroepelijk ontstekingsprocessen. Linolzuur, ingebouwd in celwanden, komt bij beschadiging of apoptose (afbraak) van een cel vrij en geeft op microniveau ontstekingsprocessen en vrije-radicalenschade"

Lijnzaadolie bevat omega 3 en dat is juist ontstekingsremmend.

Mizora

Re: Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:42

Hoewel zonnebloemolie inderdaad meer omega 6 bevat dan ideaal en lijnzaadolie niet, vraagt lijnzaadolie juist weer veel vitamine E terwijl zonnebloemolie bijna vitamine E neutraal is. Daarnaast kost lijnzaadolie 5€/L terwijl zonnebloemolie 1-1.20€/L is. Ik raad, behalve bij paarden met ontstekingsproblemen (hoefbevangenheid, spierbevangenheid of ernstige artrose), aan om 2/3e zonnebloemolie en 1/3e lijnzaadolie te doen. Zo is het toch betaalbaar, blijft de benodigde vitamine E binnen de perken en is het omega 3:6 verschil niet zo extreem (1 deel omega 3 op 3 delen omega 6).

Want hoewel ik op zich voor zo goed mogelijk ben, denk ik af en toe wel dat erin doorgeschoten wordt naar onze huisdieren. Bij mensen is de verhouding ook zelden richting het gewenste en doen we daar helemaal niet zo druk om.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 16:06

Toydoll schreef:
Maar vervolgens wel klagen dat ie te mager is. Veel meer ruwvoer in dat dier!!!

Ding weekje, of paar weekjes, op rust, onbeperkt ruwvoer erin, en dat kan ook gewoon als je maar 1x pd op stal bent, gewoon veel meer geven!

Verlopen ze het, schroef een rubbermat in de hoek en gooi het daarin, heb je een soort bak. Of hang 4 hooinetten op (zo doe ik het!) en nog een lading op de grond (daar beginnen ze eerst aan).

Je voert een schraal dier pas genoeg als dier lief elke minuut van de dag ruwvoer tot zn beschikking heeft.

Blijft ie dan nog mager, zou ik wat vetter ruwvoer mengen met wat droger. En natuurlijk wel tanden en wormen goed (blijven!) checken, want helemaal normaal dat ze zo mager blijven is het niet.

Natuurlijk wel wat bijvoeren, zo bedoel ik het niet, maar ruwvoer zou je eerste oplossing moeten zijn. Daarnaast zou gewoon een bak slobber met brok ofzo prima moeten zijn.

Bietenpulp ben ik nooit voorstander van geweest, toen mijn merrie zo dun was hielp dat ook echt niet. Slobber met senior meusli (beide een volle voerschep, 1x per dag) werkt bij haar wel, naast onbeperkt kuil.

Zijn tanden zijn nog goed. Hij word altijd optijd ontwormt, ik heb hem van de week weer opnieuw ontwormt.. nou je zal het vast raden... en hij heeft wormen.. (bloedworm en larven) over 2 weken krijgt hij weer een worm kuur. Hoop dat hij nu snel weer opknapt.. dan is het natuurlijk niet vreemd dat hij zo schraal is...

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 16:08

Drico schreef:
Vind je paard het kuil wat er gevoerd wordt eigenlijk wel lekker? Ruikt het erg zurig? Beetje zoals koeienkuil?

Kan zijn dat hij dat totaal niet lekker vind (onze paarden vinden dat in elk geval niet lekker) en dat hij daardoor eigenlijk het ruwvoer links laat liggen en aan het afvallen is.

Dan kun je er nog wel kilo's aan brok/muesli/bietenpulp in gooien maar ruwvoer is écht de basis om het zo maar te zeggen.

Jaa hij mag het graag! Ruikt goed en helemaal niet zuur. Ontlasting is verder ook mooi. Niet diaree of erg weke ontlasting..

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:04

Nipples schreef:
Geeft niemand voerderbieten ipv bietenpulp uit de zak?

Ik kan hier niet aan voederbieten komen als dat wel kon zou ik ze zeker gaan voeren, hogen voedingswaarde en ze zijn er even zoet mee!

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:18

aadburg schreef:
Nipples schreef:

Ik kan hier niet aan voederbieten komen als dat wel kon zou ik ze zeker gaan voeren, hogen voedingswaarde en ze zijn er even zoet mee!

Dankje vr je antwoord. Het is omdat ik dit in belgië steeds meer zie verdwijnen.
Ik dacht dat daar een reden vr zou zijn maar is waarschijnlijk omdat het wat te veel werk is vr de manege's

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:34

Hier ook heel lang de SP voor een oude shet die geen hooi en gewone brok meer kan eten. Hij werd er niet dikker van. Nu op de bietenpulp icm met 18+ van pavo ( wat je ook kan weken ) en dat gaat heel goed. Hij is zichtbaar voller geworden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:48

aadburg schreef:
Nipples schreef:

Maar wel veel meer suiker toch?

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:00

Mijne vreet absoluut geen voederbieten. De bietenpulp trouwens ook niet, die zou ik dan moeten mengen met een muesli.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:27

Daarom meng in het ook met de SP :+

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:04

Nies_ schreef:
Daarom meng in het ook met de SP :+

Nou ik geef nu alleen SP :j

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:54

Ingrid_92 schreef:
Oh ja, ik doe er zelf ook nog olie bij. Olie kan ook helpen om een paard wat dikker te krijgen. Zelf voeg ik iedere dag wat lijnzaadolie toe.

Ik weet niet of het gezegd is, maar als je lijnzaadolie geeft moet je daartegen ook vit. E geven

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:58

CalvinenGino schreef:
Ingrid_92 schreef:
Oh ja, ik doe er zelf ook nog olie bij. Olie kan ook helpen om een paard wat dikker te krijgen. Zelf voeg ik iedere dag wat lijnzaadolie toe.

Ik weet niet of het gezegd is, maar als je lijnzaadolie geeft moet je daartegen ook vit. E geven

Bij welke hoeveelheid? Wij geven onze paarden al jaren dagelijks lijnzaad tegen zandkoliek

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:12

Nipples schreef:

Ik kan hier niet aan voederbieten komen als dat wel kon zou ik ze zeker gaan voeren, hogen voedingswaarde en ze zijn er even zoet mee![/quote]
Maar wel veel meer suiker toch?[/quote]
Nee, dat zijn suikerbieten, bietenpulp is overigens een afvalproduct dat na de verwerking van suikerbieten overblijft

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:57

punk143 schreef:
CalvinenGino schreef:

Bij welke hoeveelheid? Wij geven onze paarden al jaren dagelijks lijnzaad tegen zandkoliek

Moet ik even opzoeken, heb het gelezen van een DA onderzoek.
Zelf ook de ervaring gehad.
ik gaf lijnzaadolie en een vit. mix van de DA, bij een bloedonderzoek kwam naar boven tot hij vit E te kort kwam.
Met alleen stoppen vd lijnzaadolie was na 6 weken zijn vit E gehalte verbeterd.

Vraagje welke senior+ slobber geven jullie?
Hier hebben we helaas ook een aantal paardje die wat schraal zijn.
Ik sta op een stal, betalen al extra hooi en zeggen meerdere malen dat onze paarden wat schraal aan het worden zijn. Dus ze zeggen dat ze meer geven.
Echter denk ik dat het hooi (uit de eiffel) van laag kwaliteit is.
We geven sinds deze week bietenpulp, was sterk aan het denken aan mais, maar dat wordt toch afgeraden.
Ik lees nu ook goede verhalen of seniorslobber?
Ze krijgen naar hun brok, 3x per dag hooi, een driekwart 10 liter emmertje luzerne ook een halve schep mash en mix vd Cavalor.
Eventueel is het goed om de slobber mash en mix te vervangen voor seniorslobber?

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:08

[quote="CalvinenGino]

Moet ik even opzoeken, heb het gelezen van een DA onderzoek.
Zelf ook de ervaring gehad.
ik gaf lijnzaadolie en een vit. mix van de DA, bij een bloedonderzoek kwam naar boven tot hij vit E te kort kwam.
Met alleen stoppen vd lijnzaadolie was na 6 weken zijn vit E gehalte verbeterd.

Vraagje welke senior+ slobber geven jullie?
Hier hebben we helaas ook een aantal paardje die wat schraal zijn.
Ik sta op een stal, betalen al extra hooi en zeggen meerdere malen dat onze paarden wat schraal aan het worden zijn. Dus ze zeggen dat ze meer geven.
Echter denk ik dat het hooi (uit de eiffel) van laag kwaliteit is.
We geven sinds deze week bietenpulp, was sterk aan het denken aan mais, maar dat wordt toch afgeraden.
Ik lees nu ook goede verhalen of seniorslobber?
Ze krijgen naar hun brok, 3x per dag hooi, een driekwart 10 liter emmertje luzerne ook een halve schep mash en mix vd Cavalor.
Eventueel is het goed om de slobber mash en mix te vervangen voor seniorslobber?[/quote]

Hm oke. Goed om me daar in te verdiepen. Wij geven vitamine brokjes van pavo bij. Merkte jij ook dat je paard een tekort aan vit e hebt? Zo ja? Hoe?

Ik geef de speedibeet van pavo icm met de 18+ van pavo. Hij is zichtbaar aangekomen nadat ik eerst jaren de sp van subli voerde. Ik ga straks weer over naar de sp maar dan wel icm met speedibeet omdat hij daar wel zichtbaar baat bij heeft ( shet heeft geen kiezen meer dus ruwvoer lukt niet meer alleen kort gras ) ik heb de speedibeet emmer erbij en doe een afgestreken bakje muesli erin ( soepkom ) en anderhalf speedibeet met +- 6,5 liter water. Maak het 's avonds en hij krijgt het dan verdeeld over de dag..

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:20

Wij geven nu normale bietenpulp (net begonnen met 2 scheppen droge korrel en 2 scheppen zemelen voor 6 paarden), vind de prijs vd speeditbit eik niet echt in verhouding (pulp 7,50 20kg, speedibit 12,50 15kg)
Dus ben daarom aan het denken om de slobber dan te veranderen
Het is ook niet dat ze super mager zijn of zo.
3 paardjes zie je de ribben en 2 paarden die hoog in het werk staan zien er wat schraal uit. En wil ik voor het seizoen een beetje reserve geven
Helaas zijn ze de afgelopen maanden allemaal dus afgevallen, en wil niet dat het nog verder downstairs gaat zeg maar.

Mbt de vit E op dat moment niet, paard in redelijk zware training en zag er goed uit, maar bloedonderzoek wees toch uit dat hij dat te kort kwam, dus dat houdt toch ook in dat zijn spieren iets te kort kwamen voor hun ontwikkeling

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:27

Ik ben bezig om een artikel te schrijven over verschillende oliesoorten en vitamine E behoefte en je komt uit op 3IU vitamine E per ml meervoudig onvervadigd vetzuur (dat is 3mg natuurlijke vitamine E of 4.5mg synthetische vitamine E). Lijnzaadolie bevat 0.47IU per 100ml, dus verwaarloosbaar, en van het vet 67% is meervoudig onverzadigd. 100ml lijnzaadolie geeft dus een behoefte van 200IU vitamine E, dus 200mg natuurlijke vitamine E of 300mg synthetische vitamine E.
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show ... &fgcd=&ds=
(deze site is trouwens een soort voedingsbijbel)

Daarnaast hebben veel paarden sowieso al een tekort aan vitamine E, wat een seleniumtekort verergerd (wat in Nederland sowieso al een probleem is). De optimale hoeveelheid vitamine E lijkt te liggen op 5IU/kg paard, dus een paard van 500kg moet 2500IU vit. E binnen krijgen. De minimale hoeveelheid ligt tussen de 1.5-2 IU/kg, terwijl een hoop paarden (die geen gras op dat moment binnen krijgen) slechts 1IU/kg halen. Paarden met een probleem als PSSM en andere neurologische afwijkingen hebben baat bij een nog veel hogere dosis vitamine E, tot wel 10IE/kg paard.

Een paard van 500kg:
- krijgt 500IU binnen
- heeft 750-1000IU nodig
- is optimaal rond de 2500IU
- en bij 100ml lijnzaadolie is er nog eens 200IU nodig.

Zonnebloemolie is 29% meervoudig onverzadigd, geeft dus een behoefte van 90IU per 100ml en bevat 40IU per 100ml. Er ontstaat dan dus slechts een tekort van 50IU.

Over het algemeen raad ik aan om, bij paarden zonder ontstekingsproblemen, 2/3e zonnebloemolie te doen en 1/3e lijnzaadolie. Daarmee heb je bij 100ml een tekort van 100IU, het scheelt dus de helft met enkel lijnzaadolie.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:35

Dus de SP subli is goed als vervanging huidige slobber mash en mix?
(Los vd brok en pulp)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:51

Ik vind subli wel makkelijker. Het is een fractie duurder, maar hier is de bietenpulp 12.50€/25kg, de zemelen ook zoiets en de SP is 10.20€/20kg. Dus het scheelt dan maar heel weinig. De merrie die cushing-verdacht is krijgt wel bietenpulp met zemelen, maar daarmee is het zetmeel+suikergehalte wat lager dan met SP (SP = 13%) en in zijn geheel kan ik in haar voer dan wat meer schuiven. Ik gebruik pulpbrok van Arie Blok met 7% suiker. AgrifirmRijnvalei bevat ook minder dan 10% suiker. Het andere paard, een jonge Groninger die moet aankomen, staat wel op SP, die kwam gewoon voeding tekort door een tandprobleem.

Bij mij weegt een voerschep SP 800 gram (excl. voerschep uiteraard). Een schep pulpbrok is 1.1kg, een schep zemelen 250g, dus je voert nu over 6 paarden 2.7kg. Dat is nog geen ½kg per paard. Ik zou beginnen met ieder paard een schep SP te geven en als je daar niet genoeg resultaat mee ziet rustig (halve schep per minimaal 4 dagen) opbouwen tot 3 scheppen per paard of zelfs nog meer.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:10

Kom ik met nog wat vragen O:)
Ik geef nu momenteel de Agrifirm pulp, deze wil ik dan blijven geven (ca 1/3 schepdroge brok en 1/3 schep zemelen per paard)
Na het werk krijgen ze nu dan de slobber (halve schep droog) mash&mix en emmertje luzerne.
De mash&mix zou ik dan willen/kunnen vervangen door de Subli SP.
Dit is dan los van een 2x daags brok (mijne krijgt mijten herba en sportmix (dit ivm slecht eten van brok kieskeurig :')) andere krijgen pavobasisbrok)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 02:09

Dayanaera schreef:
Mijne vreet absoluut geen voederbieten. De bietenpulp trouwens ook niet, die zou ik dan moeten mengen met een muesli.

Hier kloten ze er ook enkel mee. Even weekje of 2 volhouden en kijken of ze om te turnen zijn, want zo slecht smaakt het toch echt niet.
Bietenpulp gaat er wel zo in gelukkig.

Voederbieten zijn geen suikerbieten trouwens, dat zijn echt 2 verschillende soorten biet.