Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
keshia schreef:Hier ook een merrie die snel schraal wordt, en vooral te weinig spiermassa heeft.
Die krijgt nu elke dag basisbrok gevoerd van stal in combinatie met onbeperkt goede kwaliteit voordroog dat vrij te pakken is(dus geen slowfeeder). Verder voer ik haar 15 liter aangemaakte seniores priores en merriebrok bij.. en denk dat ze in 2 maanden tijd zeker 50 kg is bijgekomen. Ook ben ik een maand geleden begonnen met het toevoegen van zonnenbloemolie. Inmiddels zit ik op 350cc per dag en ga dat uitbouwen nog tot 500 c. Ze glimt als een spiegel en zit duidelijk goed in haar vel..
Edit: het is een merrie die wel flink getraind wordt 4 a 5 keer per week. En op wedstrijd wordt uitgebracht
Toydoll schreef:Maar vervolgens wel klagen dat ie te mager is. Veel meer ruwvoer in dat dier!!!
Ding weekje, of paar weekjes, op rust, onbeperkt ruwvoer erin, en dat kan ook gewoon als je maar 1x pd op stal bent, gewoon veel meer geven!
Verlopen ze het, schroef een rubbermat in de hoek en gooi het daarin, heb je een soort bak. Of hang 4 hooinetten op (zo doe ik het!) en nog een lading op de grond (daar beginnen ze eerst aan).
Je voert een schraal dier pas genoeg als dier lief elke minuut van de dag ruwvoer tot zn beschikking heeft.
Blijft ie dan nog mager, zou ik wat vetter ruwvoer mengen met wat droger. En natuurlijk wel tanden en wormen goed (blijven!) checken, want helemaal normaal dat ze zo mager blijven is het niet.
Natuurlijk wel wat bijvoeren, zo bedoel ik het niet, maar ruwvoer zou je eerste oplossing moeten zijn. Daarnaast zou gewoon een bak slobber met brok ofzo prima moeten zijn.
Bietenpulp ben ik nooit voorstander van geweest, toen mijn merrie zo dun was hielp dat ook echt niet. Slobber met senior meusli (beide een volle voerschep, 1x per dag) werkt bij haar wel, naast onbeperkt kuil.
Drico schreef:Vind je paard het kuil wat er gevoerd wordt eigenlijk wel lekker? Ruikt het erg zurig? Beetje zoals koeienkuil?
Kan zijn dat hij dat totaal niet lekker vind (onze paarden vinden dat in elk geval niet lekker) en dat hij daardoor eigenlijk het ruwvoer links laat liggen en aan het afvallen is.
Dan kun je er nog wel kilo's aan brok/muesli/bietenpulp in gooien maar ruwvoer is écht de basis om het zo maar te zeggen.
aadburg schreef:Nipples schreef:Geeft niemand voerderbieten ipv bietenpulp uit de zak?
Ik kan hier niet aan voederbieten komen als dat wel kon zou ik ze zeker gaan voeren, hogen voedingswaarde en ze zijn er even zoet mee!
CalvinenGino schreef:Ingrid_92 schreef:Oh ja, ik doe er zelf ook nog olie bij. Olie kan ook helpen om een paard wat dikker te krijgen. Zelf voeg ik iedere dag wat lijnzaadolie toe.
Ik weet niet of het gezegd is, maar als je lijnzaadolie geeft moet je daartegen ook vit. E geven
Nipples schreef:Geeft niemand voerderbieten ipv bietenpulp uit de zak?
punk143 schreef:CalvinenGino schreef:
Ik weet niet of het gezegd is, maar als je lijnzaadolie geeft moet je daartegen ook vit. E geven
Bij welke hoeveelheid? Wij geven onze paarden al jaren dagelijks lijnzaad tegen zandkoliek
Dayanaera schreef:Mijne vreet absoluut geen voederbieten. De bietenpulp trouwens ook niet, die zou ik dan moeten mengen met een muesli.