Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:33

Om echt zeker te zijn of ze wel of geen maagzweer heeft, zou de dierenarts met een slang de neus in moeten gaan naar de maag toe.
Ik vind dat een vrij heftige ingreep en aangezien ze van een maagzweer geen symptomen laat zien, wil ik dat nu nog niet laten uitvoeren.

Cushing is uitgesloten, hart is prima, alle waardes waren goed, behalve de hele lichte bloedarmoede.

Ja, dat zei ik ook al, het is inderdaad net of ze opvliegers heeft.
We hebben ook tijdens het zweten de temperatuur gemeten en deze was gewoon normaal, niet eens een lichte verhoging.

Eerst dacht ik dat het met name in de ochtenden was, maar achteraf zie ik het ook gewoon s'middags en s'avonds en het maakt dan niet uit of het vriest of dat het 10 graden is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:48

Veel mensen doen geen sondering, maar gaan direct behandelen. Daaraan kun je dan vaak prima zien of het helpt of niet, dus misschien alsnog het overwegen waard, en dan zonder camera de neus in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:58

Klopt sokje, en dat hoor ik vaker.
Je kunt ook.. in overleg met je veearts natuurlijk ...omeprazole halen en kijken of dat verbetering geeft.
die lichte bloedarmoede kan ook weer van een zweer komen en sorry dat ik er wat over door zeur, maar het word best vaak nog onderschat. Zou dus ook op zoek gaan naar de oorzaak van die bloedarmoede, want met wat jij voert zou dat namelijk niet zo moeten zijn,dus heeft het wel een oorzaak :j

Ben wel benieuwd of je verder nog wat gaat vinden.

Afwijkende insulinewaarden kunnen ook zweetaanvallen geven bedenk ik me net
Beer word afgespeend he, is ze perse die merriebrok nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:12

Ja, dat is waar inderdaad, proberen kan altijd.

Omeprazol heb ik zelf ook gebruikt, is een heel fijn middel met weinig bijwerkingen.

En ik vind niet dat je zeurt hoor, alle tips zijn welkom. :j

[naam] is nog niet afgespeend, dat gaan we met een beetje geluk over anderhalve week doen.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:18

Een gokje, omdat ik na alles wat je al genoemd hebt geen ander idee heb:

Is het zo dat Beer steeds minder drinkt en dat merriebrok vrij veel eiwitten bevat vanwege de melk productie?

Zou het dan niet zo kunnen zijn dat het zweten een reactie is op een (licht) teveel aan eiwitten (mogelijk zijn eiwitten zwaarder te verteren of krijg je warmte afgifte bij vertering van een overschot, of zo), omdat ze die nu nauwelijks nog nodig heeft voor de melk?

Het slaat vast nergens op en je hebt zelf ook waarschijnlijk al aan zoiets lopen denken, maar het was het enige wat me zo te binnen schoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:31

Nee, hij drinkt niet echt minder dan eerst, natuurlijk wel minder dan in het begin, maar hij drinkt best veel per keer nog.
Hij drinkt zeker niet minder dan 2 maanden geleden en Kim zit al een hele tijd op merriebrok.

Ja, ik zit echt te piekeren hierover.
Ze heeft wel een licht oedeemplekje bij haar uier, maar ook hier zit geen ontsteking, want dat was ook nog iets wat een optie kon zijn.
Ook dat is uitgesloten.
Dat plekje is zeer waarschijnlijk ontstaan omdat [naam] soms vrij ruw met zijn koppie tegen haar buik duwt.

Het is gek, ik heb Kim nu ruim 9,5 jaar en ze is erg hard voor zichzelf, maar ik weet wanneer ze pijn heeft en ik zie die subtiele tekenen niet bij haar.
Ze is ook niet stijf en op haar CPL na heeft ze nooit andere gezondheidsproblemen gehad die van binnenuit kwamen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:39

Mest onderzoek was gedaan hè? Dus echt goed op wormen getest?

En heeft ze echt een Cushing test gehad want dat testen ze niet standaard in het bloed?

Is haar temperatuur wel goed? Ook tijdens "de zweetaanvallen"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:42

Ja, mestonderzoek was ook gedaan. :j

Ze heeft niet specifiek op Cushing getest, maar wel een uitgebreid onderzoek gedaan.
Ik zal deze optie anders morgen ook even noemen, ik schrijf het even op.
Edit: volgens mij heb ik dit al wel genoemd aan haar, nu ik me zo inlees weer. :j
Maar zal het even herhalen dan.

Ja, temperatuur is tijdens zweetaanvallen prima, 37.4.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:47

Vreemd hoor... -O- Kan me voorstellen dat het je niet lekker zit.

Is ze verder anders in gedrag? Hebben jullie nog wat met d'r ondernomen zoals een bosritje sinds ze deze symptomen heeft? (dit om te bepalen hoe d'r conditie nu is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:51

Nee...
We zijn zondag 6 November begonnen met het voeren van de slobber en klein beetje pulp.
Twee andere paarden aten daar ook van mee.
De vrijdag erop (11 November) heeft [naam] een rustig buitenritje gemaakt met veel stap en klein beetje draf.
En s'avonds stond ze bezweet met krampkoliek in de stal.
Sindsdien niet meer gereden en verder is er niks veranderd... geen andere stalbodem, geen ander ruwvoer, helemaal niks.
En ze is ook niet anders in gedrag.

We wilden het rijden juist weer rustig oppakken (longeren is geen optie hier) omdat ze veel spieren kwijt is, maar ik wil het niet erger maken daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:51

Of ja... ze is wat hongeriger.
Ze zeurt veel om eten, ik denk wel meer dan anders, maar dat kan ook komen omdat we haar nu meer geven en ze het verwacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:55

Moeilijk om de oorzaak te achterhalen... Konden ze maar praten. :(:) Hopelijk knapt ze gewoon weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:57

Ja, dat zou handig zijn.
Kim is sowieso heel hard voor zichzelf, dus je moet bij haar al extra alert zijn.

Ik hoop het ook. :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:01

Je kan ook olie gaan geven bij de merrie brok. Ik vind slobber altijd wat eng om ye geven. Ik maakte het altijd superdun en liet het lang staan.

Misschien anders eens contact opnemen met of marstall of een ander bedrijf voor voedingsafvies.

Ik zag bij mijn vriendin idd dat na het afspenen de merrie snel bijtrok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:02

We geven nu al 9 dagen geen slobber meer.

Ja, we kunnen inderdaad nu ook niet wachten om af te spenen. :o
Ik denk dat het dan weer snel beter zal gaan qua omvang.
Maar dat zweten... dat is gewoon vreemd.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:05

Hoe dik zit ze al in de vacht. Het is best wel warm de laatste dagen. Als ze al vol in vacht zit zou dat een uotleg kunnen zijn. Ze heeft geen verhoging toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:09

Niet te dik voor de tijd van het jaar en ze had het ook al toen het laatst zo vroor.
Geen verhoging inderdaad.

Het is ook echt de hele vacht die zweet, terwijl normaal bij haar het in de hals begint en doortrekt naar de borst.
Nu is het overal nat en het gekke is dat het onder haar dikke manen niet natter/warmer is dan op de rest van haar lichaam, terwijl dit bij zweten door inspanning (rijden/longeren) wel zo is.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:12

Dat is idd wel erg raar. Het kan een teken van pijn zijn. Ishaar cpl verergerd? Misschien toch nog buikpijn

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:13

Als dat zweten echt door de warmte buiten zou komen, kun je dat natuurlijk wel testen door bv. de borst te scheren, maar als ze 24/7 buiten staat moet daar natuurlijk weer een deken op en dat vind ik persoonlijk dan weer niet ideaal, zeker als paarden zoals Kim een mooie goede vacht aanmaken. Moeilijk hoor. Fijn dat de DA het serieus neemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:17

CPL is niet verergerd, ze geeft hier niet meer ongemak in aan dan anders.

Door de warmte geloof ik niet omdat ze het ook had toen het vroor en ze dit in de afgelopen 9 jaar ook niet eerder heeft gehad tenzij het ineens 20 graden was. :)

Ja, onze dierenarts is echt heel fijn, denkt mee, legt uit, stelt voor etc.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:20

Oh dat kun je dan inderdaad wel wegstrepen, dat ze het ook heeft gehad toen het vroor... Ik blijf even volgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:22

Is goed, ik zal sowieso laten weten wat de dierenarts morgen voorstelt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:22

Blijft lastig zeker als ze weinig pijn aangeeft. Haar buik is ook niet gevoelig uier warm? Hoe is ze verder in haar gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:27

Ze heeft wel jeuk op haar buikje, wil daar graag gekriebeld worden.
Verder is haar gedrag niet veranderd.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:31

Ben benieuwd waar de da mee komt. Lastig hoor. Ik ben ook een beetje door mijn ideeën heen eigenlijk behalve dat ze misschien toch nog wat buikpijn heeft.