Ze stopt echt wel maar krijgt teveel binnen. Graszaad hooi is hier niet tot zeer moeilijk te krijgen (gmo gecertificeerd iig)
Dit is dezelfde fjord op 12 kg voordroog per dag verdeeld over 5 porties

1e foto is maart 2016
2e foto maart 2015
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

moonfish13 schreef:Dit eet onbeperkt hooi.
Hier stond hij nauwelijks in het werk van mij mag hij wel slanker, stalgenoten vinden hem mooi zo.
Hij valt trouwens als hij werkt makkelijk af, niet teveel maar goed.
Zijn manenkam zit trouwens amper ver op en hij heeft geen groeve op zijn billen.
[ [url=m/pzkBnh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij kan ook zo zijn, hier liep hij gemiddeld 2 uur per dag in het bos en kreeg onbeperkt kuil.
Moet zeggen hij had veel gezweten hier dus hij is normaal wat dikker.
Thuis kan ik dat echt niet zo houden, er is hier geen bos.
Maar hij kan binnen een week echt van zoals op de eerste foto, naar net wat dikker als op de foto hieronder gaan als hij een week mee gaat naar het bos.
[ [url=m/H4cA2C.jpg]Afbeelding[/url] ]
Overigens zie ik daar best veel welsh ponies met een echt strak figuurtje.
Maar die lopen gewoon veel in het bos, zwaardere ondergrond en vrij veel kilometers.
superpony schreef:Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar zie ook behoorlijk wat in mijn omgeving.
Voorheen stonden onze 3 pony's 24/7 op een stukje grond. We voerden eerst in netten op 2 plekken, maar later in 1 bak met net en in de open stallen.
Het ruwvoer zou voordroog zijn, maar stonk vreselijk zuur. In tijden was het ook nat. De ruin heeft snel last van overgewicht, dus wilden we niet teveel voeren, maar zodra we te weinig gaven, aten ze grond of andere bladeren etc die ze konden vinden. Helaas ook eik etc.
We gaven ze dus veel ruwvoer. Gevolg; Ruin enorm opgeblazen en merrie continu vieze billen. ( GEEN!! zand en wormen, werd steeds getest ) De shet had een hang buik.
Wij stapten sowieso 2x daags en gaven ze beweging met grondwerk of rijden.
Nu zijn we een maand terug naar een plek gegaan waar we zelf hooi kunnen kopen en ze in de stallen stro mogen/moeten.
Buiten zijn zandpaddocks die sowieso meer beweging bieden. Zwarte grond werd toch blubber en verminderde beweging.
We hebben nu 1 bak met net buiten voor deze 3.
De merrie hebben we bij aankomst gewassen en sindsdien is ze nooit meer vies geweest.
De ruin had overgewicht, maar je zag na enkele dagen al duidelijk dat de buik niet meer opgeblazen was. Van de week viel het bij ons op stal ook anderen op, dat hij veel beter eruit zag. Hij heeft een blessure, maar nu we een goede vlakke, dempende bodem hebben, kan hij ook fijner lopen in de bak. Hij loopt er super makkelijk in en ook vlotter dan we gewend zijn.
Ze krijgen dus onbeperkt hooi en stro. De ruin valt af waar nodig, terwijl de merrie juist is aangekomen waar nodig.
Onze jonge ruin was net gecastreerd en had een jasje uit gedaan. Hij ziet er nu ook super uit.
Wij kiezen alleen nog droog hooi, wat aan onze eisen voldoet. We laten ons niet verleiden tot spul wat droog verpakt is, omdat we echt het resultaat van nu niet kwijt willen.
Binnenkort is er weidegang, maar we wachten tot gras is uitgegroeid en de temperatuur goed is. Ze grazen nu soms kort en we bouwen op met 10min.
Het grootste probleem is dat mensen in pension staan en er heel slecht gevoerd wordt, tegenover veel te weinig beweging.
Waar wij stonden werd te weinig gegeven en niet vaak genoeg. Paarden stonden veel te lang zonder. Een paard van een kennis had zijn maaltje in 15min op, maar hij werd wel dik. Het was qua ruwvoer veel te weinig wat hij kreeg.
Paarden kwamen er daar te weinig uit, dus te weinig beweging.
Opbouwen op de wei ging te snel en gaf vaak wat problemen de eerste tijd. Omdat paarden last hadden van het gras werd er gekort op het kuil. Omdat ze vanaf de wei op stal komen en niet genoeg bewegen, of genoeg structuur krijgen, leg je de darmen behoorlijk plat.
Deels is het een probleem van de stallen, maar mensen accepteren het ook. Bij bovengenoemde stal mogen paarden bijv niet eten in de paddock, wat ook verveling of zand eten tot gevolg heeft. Daarnaast komen paarden dan vaak slechts 4 uurtjes buiten, omdat ze lastig worden en moeten eten.
Paarden die dan zand eten of ruzie maken met andere paarden, komen nog minder buiten. Mensen accepteren het en zien dat liever zo, dan anders.
Ik zie zeker duidelijk dat paarden uiteindelijk wel stoppen met eten als ze onbeperkt krijgen. Dat is bij de merrie en shet niet moeilijk, maar de oude ruin een dingetje.
Maar niet onbeperkt kan ook betekenen dat je vaak genoeg voldoende goed ruwvoer aanbied. In hoeverre je dan ook echt minder geeft? Ik zou liever met slowfeeders werken en wel genoeg kilo's en kwaliteit. ( uiteraard gaat de prijs spelen voor veel mensen )
EN bewegen. Die van ons gaan straks de wei op en dan daarna weer op de paddock. Een paard met lege maag op de wei, veel te lang erop zetten en dan op stal gooien, is zo slecht. Maar dat gebeurde dus ook. En dan gaan alleen paarden die gevoelig tonen wat eerder naar binnen..........Paarden lekker met pijn in hun buik op stal. Geen ernstige koliek, is geen koliek?? Pijn if last, is last, maar wordt niet erkend of weggewuifd.
Paarden met een voldaan gevoel kun je wel even zonder laten staan, maar op het moment dat ze weer hongergevoel krijgen en ook het maagzuur stijgt, ben je te laat.
Ook zou ik juist niet op een nuchter paard willen rijden, of willen trainen. Paarden laten vaak duidelijk ongemak of last zien, maar mensen verzinnen allerlei smoesjes en redenen, maar zoeken het nooit in de basis.
Ik heb gezien dat de oplossing van stallen is, minder ruwvoer geven. Dan krijgen paarden geen dikke buik en kun je niet het kuil de schuld geven. De problemen lossen mensen wel op met allerlei hardvoer en supplementen, want daar geven mensen wel veel geld aan uit.
Mensen zeggen; wat is je hooi duur. Maar ik bespaar juist veel. In meer dan 30jr paarden heb ik nog nooit zo vaak een veearts bij ons of op een stal gezien als de afgelopen jaren.
Ik kom ook op andere stallen en hoor veel problemen door kuil/voordroog. Veel opgezette buiken, beenproblemen etc. Maar ook nu door slecht opbouwen op gras. Voer moet goed zijn en altijd in verhouding zijn tot beweging.
Zodra je gaat voeren zoals in de natuur, zouden paarden ook evenveel moeten bewegen en dat gebeurd echt niet. Intensieve training is nog steeds niet vergelijkbaar, want dat is vooral spieren en te kort bewegen in verhouding tot een hele dag. Maar mensen die Z trainen, beweren bij hoog en laag dat hun paard meer doet. Maar dat is andere beweging!
Roos_M schreef:Pol1 dan klopt je verdienmodel niet. Dan zou je de prijs van je stalling omhoog moeten doen.
Ik ben heel blij dat als mijn paard van t land afkomt dat ze dan een lekkere bult gras in stal heeft liggen en ik mag ook altijd bijpakken. Kan echt merken dat het nu goed met haar gaat zoals t nu gaat want ze zet veel spieren aan en wordt in een korte tijd ineens heel veel sterker in het werk. En dat met weidegang en semi beperkt rv gift en geen kv.

superpony schreef:Ik denk eigenlijk dat je beter minder, maar wel goede klanten kan hebben. Mensen die bijv netjes hun eigen zooi opruimen scheelt al werk.
Bij ons heeft iedereen meerdere paarden, 2,4,5 en 7. Het kost ons allemaal 2a3x daags meerdere uren werk EN we laten alles schoon achter! Dat doe je voor jezelf en dat merk je.
De huidige stallen verhuren vaak teveel stallen en hebben teveel paarden tegenover wei en of paddocks.
Natuurlijk kost echt goed opbouwen tijd, dus per 10/15minuutjes. Maar het voorkomt veel problemen ( zoals koliek) en bij voldoende goed weidebeheer bespaar je maanden op je ruwvoer. Helaas kunnen stallen niet goed met weides omgaan.
Waar nu stallen staan, was vroeger stro en hooi opslag. Maar dat betaal je als klanten met zijn alle uiteindelijk.

Cowgirl schreef:De stal waar naast hooi en stro(wat in de box ligt) ook nog eens dagelijks takken en bomen te vreten geeft moet ik nog tegen komen. Ik ben al blij dat ik nu eindelijk na 15 jaar op een stal sta waar gewoon hooi gevoerd word, waar mijn paarden netjes zijn afgevallen en waar ik eens geen discussie/ruzie heb om de voordroog waar ze altijd en eeuwig van aan de schijt gingen. Overal is wel wat en perfect is het nergens...ja hier op bokt .