paarden worden niet dik van hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:50

Hier kan het ook niet. Dit is mijn fjord na 5 maanden onbeperkt, 1e snee, uitgebloeid droog hooi ut Slowfeeders
Afbeelding

Ze stopt echt wel maar krijgt teveel binnen. Graszaad hooi is hier niet tot zeer moeilijk te krijgen (gmo gecertificeerd iig)

Dit is dezelfde fjord op 12 kg voordroog per dag verdeeld over 5 porties
Afbeelding

1e foto is maart 2016
2e foto maart 2015

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:45

Dit eet onbeperkt hooi.
Hier stond hij nauwelijks in het werk van mij mag hij wel slanker, stalgenoten vinden hem mooi zo.
Hij valt trouwens als hij werkt makkelijk af, niet teveel maar goed.
Zijn manenkam zit trouwens amper ver op en hij heeft geen groeve op zijn billen.
Afbeelding

Hij kan ook zo zijn, hier liep hij gemiddeld 2 uur per dag in het bos en kreeg onbeperkt kuil.
Moet zeggen hij had veel gezweten hier dus hij is normaal wat dikker.
Thuis kan ik dat echt niet zo houden, er is hier geen bos.
Maar hij kan binnen een week echt van zoals op de eerste foto, naar net wat dikker als op de foto hieronder gaan als hij een week mee gaat naar het bos.
Afbeelding

Overigens zie ik daar best veel welsh ponies met een echt strak figuurtje.
Maar die lopen gewoon veel in het bos, zwaardere ondergrond en vrij veel kilometers.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:57

moonfish13 schreef:
Dit eet onbeperkt hooi.
Hier stond hij nauwelijks in het werk van mij mag hij wel slanker, stalgenoten vinden hem mooi zo.
Hij valt trouwens als hij werkt makkelijk af, niet teveel maar goed.
Zijn manenkam zit trouwens amper ver op en hij heeft geen groeve op zijn billen.
[ [url=m/pzkBnh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij kan ook zo zijn, hier liep hij gemiddeld 2 uur per dag in het bos en kreeg onbeperkt kuil.
Moet zeggen hij had veel gezweten hier dus hij is normaal wat dikker.
Thuis kan ik dat echt niet zo houden, er is hier geen bos.
Maar hij kan binnen een week echt van zoals op de eerste foto, naar net wat dikker als op de foto hieronder gaan als hij een week mee gaat naar het bos.
[ [url=m/H4cA2C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overigens zie ik daar best veel welsh ponies met een echt strak figuurtje.
Maar die lopen gewoon veel in het bos, zwaardere ondergrond en vrij veel kilometers.

of het de lichtval is weet ik niet maar op de onderste foto vind ik hem te slank zie oa teveel rug

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 01:17

Het was daar best warm weer en hij had flink gezweet, hij zweet vrij snel.
Daardoor oogde hij wel errug slank.
Hij was trouwens ook nog niet extreem lang in training, dus ook een stukje bespiering.
Zijn rug was toen nog niet mooi bespierd, dat lost spek bij hem absoluut niet op dat zie je dus idd goed.
Dat is nu stukken beter geworden, was hij dikker kreeg hij vooral buik en lag zijn ruggengraat er alsnog bovenop. :+
Wat dat betreft ben ik blij met het beeld momenteel.
Maar even om het idee hoe slank een pony op onbeperkt kuil toch nog kan zijn met genoeg werk..
Hier kan voor en na het werk echt flink schelen, het fatsige kan er spontaan af zijn gek genoeg.
Maar ok, als ik mezelf bekijk, als ik vocht vasthoud kan ik alsnog best flink lijken, terwijl ik als ik het vocht kwijt ben er heel anders uitzie.
Dat zal bij paarden ook wel zo zijn.
Ik zie daar trouwens wel vaker dit type pony echt zo strak als mijn pony op de tweede foto, en die krijgen toch echt goed te eten en presteren echt goed.
Iets met verschillen qua spieren, krachtsporters vs duursporters mogelijk?
Dat zijn echt duursport pony's die dat dan hebben, zo fit als wat.
Dan praat je over meedraaien op EK niveau.

marisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:05

Ik denk dat het ook licht aan wat voor hooi het is. In ouder hooi zitten bijvoorbeeld veel minder voedingsstoffen dan in vers hooi dat niet zo lang in de zon is gedroogd.

Martje80

Re: paarden worden niet dik van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:31

In ouder hooi lopen de vitamine en mineralen terug, maar de suikers blijven gelijk

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:25

superpony schreef:
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar zie ook behoorlijk wat in mijn omgeving.

Voorheen stonden onze 3 pony's 24/7 op een stukje grond. We voerden eerst in netten op 2 plekken, maar later in 1 bak met net en in de open stallen.
Het ruwvoer zou voordroog zijn, maar stonk vreselijk zuur. In tijden was het ook nat. De ruin heeft snel last van overgewicht, dus wilden we niet teveel voeren, maar zodra we te weinig gaven, aten ze grond of andere bladeren etc die ze konden vinden. Helaas ook eik etc.
We gaven ze dus veel ruwvoer. Gevolg; Ruin enorm opgeblazen en merrie continu vieze billen. ( GEEN!! zand en wormen, werd steeds getest ) De shet had een hang buik.
Wij stapten sowieso 2x daags en gaven ze beweging met grondwerk of rijden.

Nu zijn we een maand terug naar een plek gegaan waar we zelf hooi kunnen kopen en ze in de stallen stro mogen/moeten.
Buiten zijn zandpaddocks die sowieso meer beweging bieden. Zwarte grond werd toch blubber en verminderde beweging.
We hebben nu 1 bak met net buiten voor deze 3.

De merrie hebben we bij aankomst gewassen en sindsdien is ze nooit meer vies geweest.
De ruin had overgewicht, maar je zag na enkele dagen al duidelijk dat de buik niet meer opgeblazen was. Van de week viel het bij ons op stal ook anderen op, dat hij veel beter eruit zag. Hij heeft een blessure, maar nu we een goede vlakke, dempende bodem hebben, kan hij ook fijner lopen in de bak. Hij loopt er super makkelijk in en ook vlotter dan we gewend zijn.

Ze krijgen dus onbeperkt hooi en stro. De ruin valt af waar nodig, terwijl de merrie juist is aangekomen waar nodig.

Onze jonge ruin was net gecastreerd en had een jasje uit gedaan. Hij ziet er nu ook super uit.

Wij kiezen alleen nog droog hooi, wat aan onze eisen voldoet. We laten ons niet verleiden tot spul wat droog verpakt is, omdat we echt het resultaat van nu niet kwijt willen.

Binnenkort is er weidegang, maar we wachten tot gras is uitgegroeid en de temperatuur goed is. Ze grazen nu soms kort en we bouwen op met 10min.

Het grootste probleem is dat mensen in pension staan en er heel slecht gevoerd wordt, tegenover veel te weinig beweging.
Waar wij stonden werd te weinig gegeven en niet vaak genoeg. Paarden stonden veel te lang zonder. Een paard van een kennis had zijn maaltje in 15min op, maar hij werd wel dik. Het was qua ruwvoer veel te weinig wat hij kreeg.
Paarden kwamen er daar te weinig uit, dus te weinig beweging.
Opbouwen op de wei ging te snel en gaf vaak wat problemen de eerste tijd. Omdat paarden last hadden van het gras werd er gekort op het kuil. Omdat ze vanaf de wei op stal komen en niet genoeg bewegen, of genoeg structuur krijgen, leg je de darmen behoorlijk plat.

Deels is het een probleem van de stallen, maar mensen accepteren het ook. Bij bovengenoemde stal mogen paarden bijv niet eten in de paddock, wat ook verveling of zand eten tot gevolg heeft. Daarnaast komen paarden dan vaak slechts 4 uurtjes buiten, omdat ze lastig worden en moeten eten.
Paarden die dan zand eten of ruzie maken met andere paarden, komen nog minder buiten. Mensen accepteren het en zien dat liever zo, dan anders.

Ik zie zeker duidelijk dat paarden uiteindelijk wel stoppen met eten als ze onbeperkt krijgen. Dat is bij de merrie en shet niet moeilijk, maar de oude ruin een dingetje.
Maar niet onbeperkt kan ook betekenen dat je vaak genoeg voldoende goed ruwvoer aanbied. In hoeverre je dan ook echt minder geeft? Ik zou liever met slowfeeders werken en wel genoeg kilo's en kwaliteit. ( uiteraard gaat de prijs spelen voor veel mensen )

EN bewegen. Die van ons gaan straks de wei op en dan daarna weer op de paddock. Een paard met lege maag op de wei, veel te lang erop zetten en dan op stal gooien, is zo slecht. Maar dat gebeurde dus ook. En dan gaan alleen paarden die gevoelig tonen wat eerder naar binnen..........Paarden lekker met pijn in hun buik op stal. Geen ernstige koliek, is geen koliek?? Pijn if last, is last, maar wordt niet erkend of weggewuifd.

Paarden met een voldaan gevoel kun je wel even zonder laten staan, maar op het moment dat ze weer hongergevoel krijgen en ook het maagzuur stijgt, ben je te laat.

Ook zou ik juist niet op een nuchter paard willen rijden, of willen trainen. Paarden laten vaak duidelijk ongemak of last zien, maar mensen verzinnen allerlei smoesjes en redenen, maar zoeken het nooit in de basis.

Ik heb gezien dat de oplossing van stallen is, minder ruwvoer geven. Dan krijgen paarden geen dikke buik en kun je niet het kuil de schuld geven. De problemen lossen mensen wel op met allerlei hardvoer en supplementen, want daar geven mensen wel veel geld aan uit.

Mensen zeggen; wat is je hooi duur. Maar ik bespaar juist veel. In meer dan 30jr paarden heb ik nog nooit zo vaak een veearts bij ons of op een stal gezien als de afgelopen jaren.

Ik kom ook op andere stallen en hoor veel problemen door kuil/voordroog. Veel opgezette buiken, beenproblemen etc. Maar ook nu door slecht opbouwen op gras. Voer moet goed zijn en altijd in verhouding zijn tot beweging.
Zodra je gaat voeren zoals in de natuur, zouden paarden ook evenveel moeten bewegen en dat gebeurd echt niet. Intensieve training is nog steeds niet vergelijkbaar, want dat is vooral spieren en te kort bewegen in verhouding tot een hele dag. Maar mensen die Z trainen, beweren bij hoog en laag dat hun paard meer doet. Maar dat is andere beweging!

Ik ben t voor een groot gedeelte met je eens echter bepaalde dingen zijn bijna niet uitvoerbaar voor een pensionhouder. Zo ondervinden we hier altijd problemen qua wei opbouwen..Het is voor mij geen doen om dik 15 paarden een kwartier te laten grazen en er weer af te halen richting paddocks..Dus dit jaar voor t eerst gevraagd of pensionmensen zelf aan deze opbouw willen beginnen..vond iedereen wel een goed idee..todat de praktijkuitvoering er moest komen..De ene kon niet, de ander moest werken, de volgende was ziek ect ect! Al met al zeer moeizaam!
Uiteindelijk zul je ook echt terug moeten in t verbruik van je ruwvoer er zal toch eens wat verdiend moeten worden ook. Wij voeren hier overroyale porties in slowfeeders zowel op stal als op de paddocks.
Die kosten moeten echt een x omlaag om wat te verdienen! Dus in de periode van weidegang gaan we hier naar een kwart van wat we normaal voeren..
Wij voeren hoogwaardig voordroog gras wat dus ook gewoon heel prijzig is.
Dus wat ik zeg ik ben t met grote delen van je verhaal eens echter kijk ook eens vanuit de pensionhouder.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:24

Pol1 dan klopt je verdienmodel niet. Dan zou je de prijs van je stalling omhoog moeten doen.

Ik ben heel blij dat als mijn paard van t land afkomt dat ze dan een lekkere bult gras in stal heeft liggen en ik mag ook altijd bijpakken. Kan echt merken dat het nu goed met haar gaat zoals t nu gaat want ze zet veel spieren aan en wordt in een korte tijd ineens heel veel sterker in het werk. En dat met weidegang en semi beperkt rv gift en geen kv.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:42

Roos_M schreef:
Pol1 dan klopt je verdienmodel niet. Dan zou je de prijs van je stalling omhoog moeten doen.

Ik ben heel blij dat als mijn paard van t land afkomt dat ze dan een lekkere bult gras in stal heeft liggen en ik mag ook altijd bijpakken. Kan echt merken dat het nu goed met haar gaat zoals t nu gaat want ze zet veel spieren aan en wordt in een korte tijd ineens heel veel sterker in het werk. En dat met weidegang en semi beperkt rv gift en geen kv.

Ook onze paarden krijgen nog steeds een behoorlijk portie kuil bij binnenkomst vd wei..
Alleen omdat ik normaal zo absurd veel ruwvoer geef pas ik dat wat aan met weidegang..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:53

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:33

Pol1, ik heb op verschillende stallen gewerkt,ben zelf ondernemer,dus begrijp het heel goed. Ik zelf heb meer dan 30jr eigen paarden en in die tijd is er erg veel verandert, maar ik zie na verhuizingen ook veel verschil in regio's.
Ik kom uit Amsterdam en vroeger was het daar duur om paarden te houden. Voor dat geld werden er bijv wel dekens gewisseld, had je meerdere voerbeurten etc.
Nu willen mensen een paard en bijna gratis staan. Ze zoeken een stal en vaak moet die alles doen. Als het goedkoop is accepteren mensen snel teveel.
Vrijwel iedereen met paarden werkt hard, maar daarom kun je wel zelf wat doen. Wij doen alles zelf en dat kost uren extra.
En van een nette stal mag je best wat basis verwachten; netjes buiten en binnen zetten, voldoende GOED ruwvoer, goede rijbak en net onderhoud, veilige stallen, reparaties op terrein, hygienischie spuitplaats etc.
Ik kom net ergens vandaan waar dit niet zo is EN er wordt tegen klanten gelogen. Maar de mensen accepteren het en geloven alles. Als je nieuw bent zie en weet je niet alles, maar wij zagen en wisten net iets meer. Ik vind dat de paarden eigenaar daar zelf verantwoordelijk is en mensen kritischer mogen zijn.
ECHT GOEDE pensionhouders houden van paarden en zijn er 24/7 hard mee bezig voor de paarden!
Wij doen alles zelf en kopen zelf stro en hooi. We hebben daarvoor wel een luxe stal van top kwaliteit die we samen netjes en schoon houden. Zonder onze arbeid is het al duurder dan wat mensen in pension betalen. Goed en goedkoop staan kan bijna niet. Dan hou je jezelf voor de gek of laat je je voor de gek houden. Prima, maar niet zeuren over lastige paarden of de gezondheidsproblemen. Waar wij vandaan kwamen zei de veearts daar weinig nuttigs, want ze komen graag......

Overigens is alleen onbeperkt hooi of kuil niet de enige oplossing. Geef ze bomen,takken, stro etc. Alleen hooi is te weinig variatie in nederland

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:43

Nou dat is zeker zo..mensen willen heel veel en t liefst voor weinig zo!
Ik kan wel zeggen dat ik enorm veel voor de paarden over heb..7 dgn per wk..Bijna 24/7..
Maar wil ook graag wel iets verdienen..rijk worden doe je er igg niet Door..
Vind stro ook een goede optie als ruwvoer maar niet haalbaar hier..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:58

Ik denk eigenlijk dat je beter minder, maar wel goede klanten kan hebben. Mensen die bijv netjes hun eigen zooi opruimen scheelt al werk.
Bij ons heeft iedereen meerdere paarden, 2,4,5 en 7. Het kost ons allemaal 2a3x daags meerdere uren werk EN we laten alles schoon achter! Dat doe je voor jezelf en dat merk je.

De huidige stallen verhuren vaak teveel stallen en hebben teveel paarden tegenover wei en of paddocks.
Natuurlijk kost echt goed opbouwen tijd, dus per 10/15minuutjes. Maar het voorkomt veel problemen ( zoals koliek) en bij voldoende goed weidebeheer bespaar je maanden op je ruwvoer. Helaas kunnen stallen niet goed met weides omgaan.

Waar nu stallen staan, was vroeger stro en hooi opslag. Maar dat betaal je als klanten met zijn alle uiteindelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:15

Bij ons gaan de paarden nu wennen om straks de wei op te gaan. We zijn zaterdag begonnen. Diverse mensen laten ze vanaf woensdag al buiten.... :?
Dat gaat mij echt wat te snel. Ik was al eerder begonnen met ad hand grazen en zorg dat ze eerst dr hooi eet voor ze naar buiten mag.
De dikkies zijn alweer aan het groeien.. ik vrees het ergste.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:21

Poeh, das wel snel inderdaad. Zeker als ik bedenk dat wij starten met 10 minuten en dat dan per twee a drie dagen met 5 minuten opbouwen. Wij zijn dus erg traag in onze opbouw, maar met vier paarden die allemaal op de een of andere manier reageren op te snel te veel gras (1 hb'er, 1 krijgt jeuk, 1 krijgt diarree, 1 krijgt bultjes) doen we extra truttig :Y)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:25

Bij ons gaan ze over twee weken het gras op, die van mij met graasmasker. Nu ben ik haar al aan de hand laten grazen, zonder masker en steeds een beetje langer.

Ik zou er niet blij van worden als ze naast de weidegang ook nog de normale portie hooi zou krijgen. Immers weidegang is ook ruwvoer, dat mag op het hooi geminderd worden. De portie die ze dan op de paddock zou krijgen blijft weg, op stal krijgt ze natuurlijk wel de normale portie's.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:49

Wij laten het gras uitgroeien, dus mooi hoog worden. Dan gaan ze er beperkt op.
Voor alsnog is de planning: op het gras per 10min opbouwen. Ruin met graasmasker. Dan op paddock en vul ik netten na het mesten en hun uitbuiken. Dan s avonds nog even de wei op tot ze beide keren 1a2 uurtjes kunnen.
In de eerste tijd krijgen ze geen vrije dag. Dan is het altijd rijden, laten rennen, wandelen of buitenrit.
Als het echt warm wordt gaan ze op het heetst op stal en dan krijgen ze hun hooi,maar geen hele bergen.
Ik graas nu s ochtends en s avonds al eventjes.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 05:23

superpony schreef:
Ik denk eigenlijk dat je beter minder, maar wel goede klanten kan hebben. Mensen die bijv netjes hun eigen zooi opruimen scheelt al werk.
Bij ons heeft iedereen meerdere paarden, 2,4,5 en 7. Het kost ons allemaal 2a3x daags meerdere uren werk EN we laten alles schoon achter! Dat doe je voor jezelf en dat merk je.

De huidige stallen verhuren vaak teveel stallen en hebben teveel paarden tegenover wei en of paddocks.
Natuurlijk kost echt goed opbouwen tijd, dus per 10/15minuutjes. Maar het voorkomt veel problemen ( zoals koliek) en bij voldoende goed weidebeheer bespaar je maanden op je ruwvoer. Helaas kunnen stallen niet goed met weides omgaan.

Waar nu stallen staan, was vroeger stro en hooi opslag. Maar dat betaal je als klanten met zijn alle uiteindelijk.

Je weer nooit helemaal van te voren wat je binnenhaalt qua klanten..mensen kunnen zich heel anders voordoen dan ze zijn. En dat geldt ook voor pensionhouders. Ik weet niet waar je gestaan hebt maar het zit duidelijk hoog..
Maar bedenk ook dat sommige klanten wensen hebben waar praktisch niet aan te voldoen is..
Ook wij proberen zoveel mogelijk op te bouwen maar heb daar wel Hulp bij nodig vind dat je vd pensionhouder niet kan verwachten dat ze met + 15 paarden gaat opbouwen met 10 minuten per dag..Dat is geen doen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:04

De stal waar naast hooi en stro(wat in de box ligt) ook nog eens dagelijks takken en bomen te vreten geeft moet ik nog tegen komen. Ik ben al blij dat ik nu eindelijk na 15 jaar op een stal sta waar gewoon hooi gevoerd word, waar mijn paarden netjes zijn afgevallen en waar ik eens geen discussie/ruzie heb om de voordroog waar ze altijd en eeuwig van aan de schijt gingen. Overal is wel wat en perfect is het nergens...ja hier op bokt .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:39

Cowgirl schreef:
De stal waar naast hooi en stro(wat in de box ligt) ook nog eens dagelijks takken en bomen te vreten geeft moet ik nog tegen komen. Ik ben al blij dat ik nu eindelijk na 15 jaar op een stal sta waar gewoon hooi gevoerd word, waar mijn paarden netjes zijn afgevallen en waar ik eens geen discussie/ruzie heb om de voordroog waar ze altijd en eeuwig van aan de schijt gingen. Overal is wel wat en perfect is het nergens...ja hier op bokt .

Dat is zeker waar!!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:26

Ja aan huis is het perfect :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:45

pol1, 15 is niet zoveel nog, maar wel vaak het aantal dat 1 iemand alles alleen doet.

In mijn ogen hebben nu veel meer mensen paarden. Kan ook komen door verhuizing naar dorpen, waar mensen makkelijker paarden houden, maar daar zit waarschijnlijk ook het probleem.

Niet alle stallen beginnen voorbedacht met een goede berekening wat het moet kosten. Ik heb op stallen gestaan waar gewoon wat stallen erbij waren op de boerderij. Dat werden later grotere en grotere stallen. Je kan je dan wel afvragen met welk idee, kennis, ervaring etc mensen dan beginnen.

Het is zeker niet perfect op stallen. Ik zelf kom op heel veel verschillende stallen en hoor veel mensen klagen. Soms terecht en soms ook onterecht.
Maar in onze zoektocht naar een andere stal, ook veel pensionhouders gehoord. Je pikt de mensen die het uit liefde en met kennis doen echt zo eruit!

Mensen kopen al een paard voor ze de nodige kennis en ervaring hebben. Zij volgen hun pensionhouder. De laatste jaren zitten mensen veel op internet en halen hier hun zogenaamde kennis weg. Mensen worden eigenlijk lastige klanten en hebben steeds meer wensen.
Voorheen kwamen heel veel pensionhouders ermee weg dat ze een beleid hadden en dat stug vol hielden, ook als dat slecht was. Door veel wisseling en leegstand, gaan ze toch wat aanpassen links en rechts.

Een paar takken neergooien is echt niet zoveel extra werk. Zeker waar stallen niet voeren op de paddock of ze te weinig wei hebben, is dat ideaal.

Alles is veel werk, maar veel heeft ook te maken met prioriteiten stellen. Ons ene paard stond lange tijd ergens anders en die eigenaresse was altijd continu in de weer. Omdat het terrein, de spuitplaats etc bijgehouden werd, werd het ook geen vieze rommel. Uiteindelijk scheelt het je wel in je werk als mensen zelf ook netjes zijn.

Heel vroeger bouwden wij onze pony's als zelf aan de hand op met grazen. Als mensen daarvoor al te beroerd zijn, moeten ze ook niet klagen achteraf. Mensen werken? Ja, je buurman ook. Keuzes maken doe je zelf. Tegenwoordig je paard ergens neerzetten en verwachten dat je er ook luxe personeel bij krijgt voor een habbekrats, is niet realistisch.
Maar ook toen ik volpension stond, moest ik zelf mn rotzooi vegen.

Als je ergens gaat staan voor je eigen gemak of plezier, moet je ook niet klagen dat dingem mis gaan, als mensen al de kennis hebben om dat te zien. Ik hoor veel; paarden krijgen te weinig ruwvoer, komen te weinig buiten, bak is slecht etc. Er valt niet over te praten en ze willen niet weg, want het is dichtbij, goedkoop en hun vriendinnetje staat er ook. Je paard woont er 24/7 en je bent echt niet overal bij.
Ik kom ergens waar de paarden continu last hebben van het kuil. Ik weet uit ervaring dat dit heel lastig is om op te lossen.
Stallen lossen de opgeblazen buik op door minder te geven en dus te weinig ruwvoer. Dat is geen echte oplossing. De problemen die paarden krijgen, worden altijd in iets anders gezocht. Maar de stal komt wel weg met hun beleid.

Dan kun je wel de stallen de hand boven het hoofd houden, hoe moeilijk ze het hebben, maar er zit nog enorm veel verschil tussen beleid. Mensen laten hun dierbare bezit bij je achter en de basis moet wel goed zijn. Als de stal dat niet kan waarmaken, is het de schuld van de klanten dat ze het accepteren en zelf niet beter voor hun paard kiezen.

Persoonlijk zouden wij nooit volpension willen staan en dat hebben we eigenlijk ook nooit gedaan. Ook niet naast werk, kind etc
Ik begrijp volkomen dat anderen dat wel willen en kiezen, maar er is niet voor niks zoveel wisseling op heel veel stallen. Ik kom bij mensen die in 1 jaar 3 stallen hebben gehad. Dat is rot, want iemand wil beter, maar blijft tegen de beperkingen van stallen oplopen.

We leven in 2016 en weten meer dan vroeger toen ik begon, maar het is nog lang niet overal ook echt beter.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:47

Dan stelt t mij gerust dat ik in de 7 jaar dat ik dit gestart ben mn eerste pensionmensen vrijwel allemaal er nog staan..doen we toch wat goed!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:58

Om trouwens terug te komen op onderwerp.

Het verschilt bij ons erg per paard.

Op kuil;
Merrie te dun, te weinig bespiering op de juiste plekken
Shet opgeblazen buikje, verder dunnetjes
Ruin opgeblazen en last van zijn IR

Ze kregen qua kilo's nog niet de max, bijna onbeperkt in slowfeeders en konden 24/7 rondlopen. Ze kregen 3!!!x daags beweging buiten hun plek.
Als hun kuil op was, aten ze rotzooi en ( zwarte ) grond, dus daar weer veel problemen door.

Nu 90% onbeperkt hooi en onbeperkt stro;
Merrie erg mooi en netjes. Goede vormen, beweegt fijn en is vrolijker op haar lijf en buik, OOk droge billen elke dag!
shet is in vorm. Buikje weg en ziet er keurig uit.
Ruin kwam meteen in vorm. Buiklijn zag je direct terug, manenkam was direct soepel. Hij beweegt super fijn. ( maar we hebben ook een topsport bodem die vlak is en dempend )

Ze krijgen dus in kilo's meer en minder extra beweging naast de gewone beweging. Ze krijgen ook allemaal een betere vorm en dat ging echt snel.
Ik vijlde wekelijks de hoeven bij, want we hadden last van de natte zwarte grond, maar ook de kuil. Nu zijn de hoeven beter, maar komt ook deels door mooie, droge zandgrond. Voorheen stapten we meerdere keren op steen en zand daarvoor.

Onze jonge ruin is net gecastreerd op 6jr leeftijd en die trekt ook super bij.

Omdat ik op meerdere stallen kom en paarden van dichtbij zie, zie ik ook vooral dat opblazen van kuil. deels door het kuil, maar ook omdat de paarden te weinig beweging krijgen. Van kuil voeren mensen te weinig.

Omdat wij onbeperkt voeren in slowfeeders ( al jaren ) zie je ze ook veel weglopen van het eten. Paarden die in porties krijgen eten vaak alles tegelijk op. Tenzij porties groot genoeg zijn. Als je ergens staat en je komt meerdere keren per dag, kun je dat een beetje peilen, maar als ik ergens kom lesgeven, ben ik er maar een uurtje. Toch zie ik heel veel paarden die alles op hebben. Ik lees bijv de bordjes op de stallen en zie dat het dan al op is.
Ik geef de 3, 3 plakken rond 9uur. De jonge ruin 2. 's avonds hebben ze daar nog van over. Ik doe daar stro door. Het zijn echt flinke plakken.
Voor ons is het zand een uitkomst, omdat ze daar niet van eten. Van de zwarte grond en de bomen er omheen, aten ze ook van alles als het kuil op was. Dat gaf risico's, waardoor je ze bijna niet zonder laat staan. Maar qua gewicht kregen ze minder en 3x daags een net. Op 3 pony's van 160kg, 440kg en 500kg is dat een normaal gewicht. Feitelijk moesten ze meer qua droogstof, maar dat kon niet nadat we dat spul hadden laten testen. ( slechts 1 maal, en balen wisselden wel )

Voeren tegenover beweging telt echt mee. 4uurtjes per dag buiten is te weinig tegenover 1,5/2% van het lichaamsgewicht aan voer.
Mensen vergissen zich in de ruwvoer buik, tegenover weinig ruwvoer en veel hardvoer. OP uiterlijk voeren is wat anders, dan op behoefte, kwaliteit etc.

Omdat mensen weinig kennis hebben en ook weinig ervaring, zeker de jongere generatie die net begint, zien ze niet de problemen die gerelateerd zijn aan slecht voer, zoals narrigheid, slechte hoeven, slechte huid etc etc. Bij echt slechte hoeven, ijzers, ja kan....Maar een eerlijke veearts of hoefsmid zal zeggen dat het management rond je paard beter moet. Dus meer bewegen op goede ondergrond, beter en genoeg ruwvoer etc.

Paarden buiten stimuleren tot bewegen door op meerdere plekken hooi aan te bieden bijv. Goed gezelschap zodat ze ook spelen, groomen etc.
Als je paard slechts 4 uur buiten staat, staat hij 20 uur op stal en beweegt daar niet. De voerbeurten gaan door, maar de darmen worden te weinig gestimuleerd. Kuil verslechterd dat vaak nog eens meer.

Ik heb ook minder mest van hooi, dus het wordt goed gebruikt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:59

pol1 schreef:
Dan stelt t mij gerust dat ik in de 7 jaar dat ik dit gestart ben mn eerste pensionmensen vrijwel allemaal er nog staan..doen we toch wat goed!

Ik denk het ook!! Maar je wil niet weten hoe het bij je collega's gaat...... Gewoon do doorgaan!!