Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arun

Re: Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:53

Zeolite is geschikt voor paarden (en mensen) maar verschillende bewerking of zoiets. Heb dit zelf in huis gehaald voor een ex-lyme patiënt naar aanleiding van een artikel dat ik gelezen had hierover. In visie baat het het niet schaden doet het zeker niet maar het hielp.

YeaSacc is de naam van de gist ontwikkeld door alltech en die word door diverse firma's gebruikt in voer of supplementen. Ja als het paarden is dan is het heel stuk duurder (kleine potjes en berg marketing kosten), bij sommige producten zijn er ook veel kleinere volumes waardoor productiekost hoger ligt.

Zingende Smid vind ik duur.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:53

Ik mis even waarom je hem geen granen wil voeren?

Mijn PRE krijgt Kentucky Lite E (inhoud: zwarte en witte haver met gerst en een vitaminekorrel) en oud hooi (6 plakken ong).

Een PRE is ook gewoon behoorlijk scherper dan gemiddeld paard.
En als ik dan lees dat hij 2 balen hooi op een dag krijgt maar totaal niet werkt (sorry VD en grondwerk valt bij mij niet onder werken) dan is het niet zo raar dat hij scherp is.
Hij heeft dan eigenlijk geen krachtvoer nodig, enkel hooi (en zeker de helft van wat hij nu krijgt).

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 13:01

Sorry kelly_Taco, maar ik denk dat dat al voldoende is gezegd.
Leuk dat jouw paard er wel goed op loopt, maar ik wil iets anders proberen.
En een PRE scherper dan een ander paard? Dat begrijp ik niet goed. :?
En hij werkt wel: 1x per week onder zadel en sorry VD en grondwerk is mss niet even intensief, maar het is wel beweging dus ook energieverbruik. Mss denk jij hierbij aan sloom stappen, maar het is iets actiever dan dat :+ Het is niet omdat er geen ruiter op zijn rug zit dat hij niet aan het werk is.
Het voer dat hij nu krijgt is ook om hem te voorzien van iets extra naast zijn hooi (voor mocht dat hooi te weinig bevatten). Het zit misschien tussen mijn oren, maar zuiver op hooi, dat durf ik niet. Zeker niet omdat hij echt wel wat extra kan gebruiken na zijn lyme denk ik.
En zoals hier eerder ook al is gezegd, die twee balen hooi ga ik echt niet van af, want dat heeft hij echt nodig, al was het maar om hem bezig te houden en te laten kauwen. Ik wil namelijk niet dat hij maagzweren krijgt of iets dergelijks :Y)

Er is gelukkig verbetering op komst Varekaj :) Ik heb een hoeve gekocht, maar die moet nog volledig verbouwd worden.
Mijn fokmerrie staat er al fulltime en mijn hengst mag in het weekend mee.
Uiteindelijk verhuist hij mee met mij, maar voorlopig staat hij nog bij m'n ouders thuis. Ideaal is het niet, maar voorlopig kan het nu eenmaal niet anders. En dit laat me toe om wel met hem bezig te zijn tijdens de week. Anders zou ik hem bijna enkel en alleen in het weekend zien.
Deze zomer hoop ik hem al te kunnen achterlaten op de weide, maar dan moet er eerst een heel stevige afsluiting komen zodat ik hen beiden met een gerust hart een hele dag alleen kan laten :Y) Daar zijn we inmiddels druk mee bezig, maar het gaat niet super snel. 2ha weiland zelf afsluiten is niet evident :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:12

Mijn hengst heeft van 8 maanden oud tot 2,5 jaar altijd op een groot stuk weiland gestaan naast minimaal 1 merrie, met allemaal stroomlint en op 1 gedeelte een hoge, brede haag.
Nadien stond hij met een shethengst samen (hij 3 jaar oud, de shet 6) en mijn weiland was toen afgespannen met beoband en stroomlint. Wanneer hij genoeg respect heeft voor stroomdraad moet dit voldoende zijn. Zoniet kan je kijken voor hout (duur) of iets wat ik onlangs op bokt zag langskomen namelijk gebruikte steigerbuizen. Geen idee van die kostprijs, maar mogelijk wel interessant, zeker in combinatie met stroomlint.

Mijn paard is vorig jaar gecastreerd op de leeftijd van 6,5 jaar oud, en ik heb 'm altijd sociaal kunnen houden, mits beleid natuurlijk. Hij heeft op wedstrijd 1x geprobeerd om uit zijn dak te gaan waardoor de veiligheid niet echt gegarandeerd was, en 3 dagen nadien was ie gecastreerd.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:15

Crines schreef:
Sorry kelly_Taco, maar ik denk dat dat al voldoende is gezegd.
Leuk dat jouw paard er wel goed op loopt, maar ik wil iets anders proberen.
En een PRE scherper dan een ander paard? Dat begrijp ik niet goed. :?
En hij werkt wel: 1x per week onder zadel en sorry VD en grondwerk is mss niet even intensief, maar het is wel beweging dus ook energieverbruik. Mss denk jij hierbij aan sloom stappen, maar het is iets actiever dan dat :+ Het is niet omdat er geen ruiter op zijn rug zit dat hij niet aan het werk is.
Het voer dat hij nu krijgt is ook om hem te voorzien van iets extra naast zijn hooi (voor mocht dat hooi te weinig bevatten). Het zit misschien tussen mijn oren, maar zuiver op hooi, dat durf ik niet. Zeker niet omdat hij echt wel wat extra kan gebruiken na zijn lyme denk ik.
En zoals hier eerder ook al is gezegd, die twee balen hooi ga ik echt niet van af, want dat heeft hij echt nodig, al was het maar om hem bezig te houden en te laten kauwen. Ik wil namelijk niet dat hij maagzweren krijgt of iets dergelijks :Y)

Een PRE is een volbloed, dus die zijn nou eenmaal heter en oplettender dan gemiddeld paard.
Mijn paard werkt zeer fanatiek onder het zadel dus die kan zijn energie kwijt.
Met enkel VD en grondwerk zou ik hem ook niet het voer geven wat ik geef.
Ik begrijp wel dat je niet alleen sloom stapt hoor maar het is lang niet zo intensief als rijden.

In de tijd dat ik mijn paard nog niet fanatiek reed voerde ik hem Cavalor Strucomix Sensitive, daar bleef hij mooi rustig op.
Wie weet is dat nog een optie.

Ik vraag me wel af hoe groot jouw balen zijn want ik denk dat mijn paard niet eens 2 balen hooi op zou kunnen haha.

Waarom wil je hem extra geven ivm zijn lyme? Merk je dat hij iets te kort komt?
En dan alleen qua lichaamsomvang? Want qua energie is hij scherp genoeg lees ik.
Misschien dan slobber bijvoeren met een olie erover, dat zet ook goed aan.
Al het krachtvoer wat je erin stopt is energie en daar ontbreekt het hem niet aan zo te lezen :D

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:23

Voor mijn PRE ben ik erg fan van de balancer van www.jepaardgezondenfit.nl

Misschien dat je daar nog eens naar kan kijken. Een zak is even een aanschaf maar je doet er heel lang mee waardoor ik op den duur veel goedkoper uit ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:05

DarkoFoitzik schreef:
Anoniem schreef:
nou, ik heb juist slechte ervaringen met healthy herbs. pony verloor alle bespiering.

oh echt? welke brok had je dan? at ze het wel goed?

dat vind ik wel een nadeel/voordeel aan healthy herbs, ze eten het niet graag. het voordeel is dat er dus geen voedernijd ontstaat en geen slokdarm verstoppingen etc. he nadeel dat het uren duurt voordat hij het eet en dus niet altijd alles binnen krijgt. hier zijn de verhalen verschillend over.

normaalplus. hij at het met smaak. en kreeg er eenmalig een enorme slokdarm verstopping van.
Ik vind het hele concept veel te wazig, teveel onduidelijkheid wat erinzit.
op zich vind ik het idee leuk en zeer goed: ruwvoer in brokjesvorm, grasjes,kruidjes enzovoorts.
Maar er zit imo te weinig in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:06

Kelly_Taco schreef:
Een PRE is een volbloed, ...

_/-\o_ :')

Sorry, maar nee :o

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:11

neile schreef:
rebeccaC, en wat waren de zaken die gezegd werden over het voedingsadvies vanuit Merelbeke? Waarom was het zo goed, weet je dat? Ik vraag het omdat het giga cavalor logo me in het oog sprong bij het openen van je link, maar ik de opzet achter deze dienst wél interessant vind.

Ikzelf heb geen advies genomen, maar wel iemand die ik ken. Hihi, had ook Cavalor opgemerkt. :+ Maar blijkbaar geven ze aan wat het paard nodig heeft. Was iemand met een paard die maag- en darmproblemen had en op een speciaal dieet moest.

Voor mij hoeft het niet, want ik ben tevreden met wat ik nu heb.
Vitalbix bestel ik online en verzendkosten zijn gratis mits een bepaald bedrag.
Dankzij hun advies heb ik mijn paard schuurvrij gekregen.

Uitproberen, kijken met je ogen en nu en dan bloed prikken.

Toen mijn paard spierverval en een hoop andere problemen had door vitamine E tekort, heb ik nadien wel een soort muscle build gegeven ter ondersteuning. Dat kun je misschien ook proberen wanneer je de trainingen opbouwt, TS.

Volgens mij zijn er echt al tamelijk wat vitamine- en mineralenbrokken verkrijgbaar.
In Ruddervoorde is er een winkel waar je Agrobs en Equifyt (heeft ook zo'n product) kunt verkrijgen.
Equifyt kun je ook verkrijgen in een winkel in Pittem.

Succes! Hopelijk krijg je hem snel in orde.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 15:05

Azmay schreef:
Kelly_Taco schreef:

Haha dat dacht ik ook al Azmay :')
Sorry dat ik dan de rest van je advies ook niet echt serieus neem.

En ik heb eens naar je profiel gekeken. En hoewel ik Adorno een heel leuk paard vind en hij niet te mager staat, wil ik mijn hengst misschien toch nog ietsje gespierder en ronder zien mettertijd (als hij is uitgezet dus rond zn 9de ofzo). Onze paarden zijn beiden geen echte barokke types, maar ik vind dat een PRE toch echt gespierd hoort te zijn :)
Dat dat niet van vandaag op morgen zal gebeuren dat weet ik natuurlijk wel.
Trouwens, om geen misverstanden te veroorzaken: ik wil niet dat mijn paard rustiger wordt door het voer. Hij is vinnig, maar ik verwacht ook niets anders van een jonge hengst in de lente. Hij is controleerbaar en braaf en loopt gewoon tussen een hele bende merries in de les. Het alert zijn en energiek zijn in zijn bewegingen enzo is misschien nog geen aanwijzing dat hij effectief genoeg (of te veel) energie zou hebben.

neile: dat logo was mij ook onmiddellijk opgevallen :j

RebeccaC: Ruddervoorde zou wel heel makkelijk zijn om het te gaan ophalen. Maar aangezien ik hier hoor dat Vitalbixx ook niet ideaal is (voornamelijk qua fosfor/calcium) durf ik dat dan toch niet zo goed meer te geven.

De balancer heb ik ook nog eens naar gekeken. 75 EUR/25kg is inderdaad niet min := Daar komen dan nog verzendingskosten bij vanuit Nederland.

Pff al die mogelijkheden :o Ik had gehoopt dat er gewoon iemand zou zeggen Hugho is beter of Vitalbixx of Superfit en dat daarmee de beslissing genomen was :+ Niet dus :P

Dit is trouwens wat hij nu krijgt van muesli:
http://www.voedersbosch.be/paardenmix1.html
Een torenhoge zetmeel+suiker (33%) zie ik nu...
Voor de rest ken ik er te weinig van.
Als je naar de samenstelling kijkt (door op vorige te klikken) zie ik wel dat er bijvoorbeeld bietenmelasse in zit, dat verklaart ook al iets.
Er zouden wel mineralen en vitaminen-korrel in zitten. misschien vraag ik hen wel eens wat daarvan de samenstelling is. Wie weet kan ik dat apart bij hen kopen als ik dat wil (ze mengen immers alles zelf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:54

Ja amai 33% suiker en zetmeel, goeiemorgen zeg. Waar is dat voor nodig :+

Ik wil hierbij even deze kanttekening maken die kan helpen in je zoektocht naar ander voer. Mijn tinker, shetlandershengstje en shetruintje staan het godganse jaar door op alleen maar hoi en/of gras. Af en toe een handje muesli, een slobbertje van bietenpulp en appel/wortel. Met hen wordt weinig tot niks gedaan. Als je hooi kwalitatief goed is, dan moet dat in theorie zeker ook mogelijk zijn met je hengst. Alle dagen handje C4L of een mineralenblok (dus niet alleen zout) kan al voldoende zijn.

Tegelijk ook dit: mijn hengst verbruikte aardig energie en kreeg door de stalbaas 4kg topsportmengeling van cavalor op een bepaald moment. Ook torenhoog in suikers en zetmeel. Ik ben nadien overgestapt op 1kg condition mix. Niet granenvrij, wel een stuk lager in suikers en zetmeel maar hoger in vetten. Die overgang op zich heeft toen al een hoop verschil uitgemaakt. Hij kreeg meer hooi en minder krachtvoer, en het feit dat hij minder van die zware muesli moest verteren gaf een positief resultaat in meer energie over voor het werk, betere ontwikkeling in de spieren én hij kwam bij in omvang.

Door dus op zoek te gaan naar een voer wat hoger zit in vetten en lager in suikers, granenvrij of niet, kan je misschien ook al een oplossing vinden. Vetten zijn ook energie, maar dan trage. Het komt geleidelijk aan en gelijkmatig vrij. Suikers en zetmeel zijn energie die kort en krachtig vrij komt, explosieve energie als het ware.

Iemand zei een slobbertje maken van bietenpulp, zemelen en lijnzaadolie. Dat is helemaal geen slechte optie! Hij heeft buikvulling en vanuit de vetten van de olie haalt hij voordeel voor energie en tegelijk de vacht, hoeven en dergelijke, zonder knettergek te worden.
Hooi zou ik gewoon onbeperkt blijven aanbieden, maar 2 balen is wel veel. Zeker als het balen van 20kg/stuk zijn. De mijne eet dagelijks 1 baal van 20-25kg. Mijn tinker en de 2 shetjes krijgen dagelijks samen ook zo'n baaltje. Wat jij gebruikt voor 1 paard, daar voer ik er dus 4 mee.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:15

Je moet je niet blindstaren op % maar altijd rekenen in effectieve grammen!
Suikers/Zetmeel heb je zowiezo nodig maar hun hoeveelheid moet in verhouding zijn tot wat verbruikt word zoniet word je paard vet en sommige knettergek. Olierijk voer ok maar zonder suikers kan je geen vetten aanspreken. Je kiest best een hoog in vitaminen en mineralen voer waarvan je uw volume aanpast ifv het werk.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:42

Azmay schreef:
Kelly_Taco schreef:

Wel degelijk! Spaans volbloed ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:47

Kelly_Taco schreef:

Dat zal een bijnaam zijn maar het is echt geen volbloed.
Wiki:
Volbloed is de samenvattende benaming voor drie paardenrassen, de Arabische volbloed, de Engelse volbloed en de kruising tussen deze beide, de Anglo-Arabier. Deze drie rassen worden gezien als de edelste ter wereld.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:52

Citaat:
Er zouden wel mineralen en vitaminen-korrel in zitten. misschien vraag ik hen wel eens wat daarvan de samenstelling is. Wie weet kan ik dat apart bij hen kopen als ik dat wil (ze mengen immers alles zelf).

Dat zal vermoedelijk geen optie zijn ware het maar zo simpel. Alle ingrediënten dragen bij tot iets en wat men dan nog tekort komt vult men aan met een vitaminen/mineralen kern. Kernen zijn duur dus probeert men zoveel mogelijk te halen uit natuurlijke grondstoffen en soms zelfs afval zoals soyahullen als eiwit bron. Op zich niet fout het is het eindresultaat dat telt. Een goedkope mengeling zal vaak minder toegevoegde kernen hebben en daardoor goedkoper zijn. Maar wil je uw paard voorzien van de nodig vit/min dan moet je meer voeren of apart een mineralen supplement toevoegen. Wat dan weer problemen heeft omdat je dubbel geeft en bepaalde verhoudingen terug scheef trekt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:53

Leuke dooddoener, ik weet het, maar een voer is pas goed als jouw paard het er goed op doet. En dat weet je alleen door uit te proberen. :)

Vitalbix en Superfit zijn beide een goede vit./min. brok en zo heb je er nog wel meer. Welke het meest geschikt is voor jou paard zul je moeten ervaren. Kies in eerste instantie hetgeen wat je het meest past en probeer het een maandje.

Overigens vermoed ik niet dat een paard er veel meer spier van zal krijgen. Dan kun je beter iets met eiwitten gaan geven naast de juiste training natuurlijk.

Je schrijft dekhengst? Hoe vaak dekt hij dan?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:55

Azmay schreef:
Kelly_Taco schreef:

Dat zal een bijnaam zijn maar het is echt geen volbloed.
Wiki:
Volbloed is de samenvattende benaming voor drie paardenrassen, de Arabische volbloed, de Engelse volbloed en de kruising tussen deze beide, de Anglo-Arabier. Deze drie rassen worden gezien als de edelste ter wereld.

Ander volbloed dan wat jij bedoeld inderdaad.
Maar ze zuiver gefokt, staan hoog in het bloed.

Crines, de foto's in mijn profiel zijn alweer een paar jaar oud.

Deze is recenter
Afbeelding

Een rank gebouwd paard kun je niet altijd zo barok krijgen als je wilt zonder ze vet te maken.
Ik wil geen vet paard. Hij heeft de hoeveel vetmassa die ik verantwoordelijk vind.
Bespiering zal je erop moeten rijden, dat je kun je er niet enkel op voeren.

Maar goed, doe wat jij denkt wat goed is ;)
Ik heb waarschijnlijk niet goed begrepen waarom je ander voer wilt (buiten de harde manenkam).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:02

De term volbloed wordt ook gebruikt binnen een paardenras. Zo spreekt men wel degelijk over een volbloed PRE wanneer er ook niets anders in zit dan PRE. Volbloed staat dan meer voor "zuiver", dus niets anders dan dat ras.

Adorno is ook een ruin... Hoe mooi, rond en vol ook, de uitstraling is toch vaak anders dan van een hengst. Wellicht dat, dat ook mee moet spelen als je gaat vergelijken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:03

Ik heb niet alle pagina's gelezen, ik weet niet of het al genoemd is maar ik denk dat Pure Feed ook een optie zou kunnen zijn voor je, o.a. laag in suikers en zetmeel, melasse vrij.
http://www.purepaardenvoeding.nl

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:05

Onze jonge arab hengst krijgt coolmix van havens. Hij is overal allergisch voor en doet het hier super goed op. Ik meng het met compact gras van havens zodat hij beter kauwt en verder onbeperkt hooi.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:11

Jessix schreef:
De term volbloed wordt ook gebruikt binnen een paardenras. Zo spreekt men wel degelijk over een volbloed PRE wanneer er ook niets anders in zit dan PRE. Volbloed staat dan meer voor "zuiver", dus niets anders dan dat ras.

Adorno is ook een ruin... Hoe mooi, rond en vol ook, de uitstraling is toch vaak anders dan van een hengst. Wellicht dat, dat ook mee moet spelen als je gaat vergelijken.

Bedankt voor je aanvulling Jessix.
En inderdaad, Adorno is een ruin, dus de hals zal ik er zelf op moeten trainen, die krijgt hij niet cadeau :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 17:27

Varekaj: 20-25kg per baal? Jeetje dat kun je hier niet vinden.
Nee hier zijn de baaltjes meestal maar 10 tot 12kg. Een keer eentje van 15 kg indien hard geperst. Nu begrijp ik ook de misverstanden hieromtrent.
We hebben het hooi zelf geperst. Aangezien het onze allereerste keer was en we nog niet helemaal goed wisten hoe alles moest afgesteld worden op de pers, zijn ze nogal licht geperst.
Het zijn baaltjes van gemiddeld 10 kg geworden. Soms zit er eens een grotere bij van bijna 15 kg (vandaar ook mijn 1,5 à 2 balen).
Hij is er telkens ongeveer 2 à 3u mee bezig om zijn portie op te eten. En dat dus 3x per dag. Dat lijkt me dus zeker niet te veel hooi. Als ik meer ga geven, zie ik echter dat hij ermee pruts, erop mest en het dus gewoon niet op eet. Dat vind ik dan ook weer zonde.

Ik ben blij met je post. Ik zie het weer even anders nu, want doordat er hier eerst gezegd werd dat de verhoudingen niet goed waren van de voorgestelde korrels, had ik die afgeschreven. Nochtans was ik er in eerste instantie wel enthousiast over. Ik denk dat ik Dit weekend eens ga kijken om ofwel Superfit ofwel Vitalbixx te kopen en inderdaad gewoon te proberen. Bij mijn huidige voederhandelaar ga ik dan bietenpulp en zemelen halen :j Want dat leek me ook wel wat.

Jessix: ik schreef dekhengst uit gewoonte denk ik. Het was de bedoeling dat hij dit seizoen zou dekken, maar de lyme heeft roet in het eten gegooid. Ik denk dat hij in principe wel kan dekken hoor, maar ik wil toch graag dat hij eerst weer helemaal gezond verklaard wordt eigenlijk. Ik moet er immers niet van leven ofzo, dus dan was de keuze snel gemaakt :) Dit seizoen gaat hij dus enkel mijn eigen merrie dekken (over enkele maanden, want ze is nu nog dragend).
Ik heb hem dus ook niet ter dekking aangeboden. Er waren wel enkele kennissen die interesse hadden, maar daar ben ik dus niet verder op ingegaan... Misschien als iemand echt heel graag met hem wil dekken dat ik een uitzondering maak, maar anders blijft het voorlopig dus bij mijn eigen merrie :)
Aangezien hij nu nog niet 100% eruit ziet zoals hij zou moeten, denk ik ook niet dat mensen die hem niet kennen erg aangesproken zouden zijn door zijn uiterlijk

Woogy: daar heb ik op de beurs een staaltje van meegekregen. Ik bekijk het vanavond nog eens, maar ik denk dat ik toch eerst even Superfit of Vitalbixx ga proberen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:32

Even een kort door de bocht reactie: ik begrijp niet waarom zoveel mensen de metazoa superfit broxx aanprijzen. Er zit teveel ijzer in, en de ingrediënten worden niet vrijgegeven. Wat de waarde voor mij niet meer maakt dan dat van een goed verhaal.
Het zal de combinatie van het verhaal en de prijs wel zijn waarom zoveel negatieve ervaringen die bijvoorbeeld hier op bokt te vinden zijn massaal worden weggewuifd :?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 17:57

Hmm, dan toch maar iets anders...

Wendy: De vitalbixx was beter qua ijzer toch hé? Maar daar was de balans calcium/fosfor ook nog niet in orde. Ga ik dan toch voor de vitalbix? En geef ik dan zemelen en bietenpulp om het mss wat recht te trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:00

Wendy schreef:
@xyzutu2: ik ben benieuwd waarom je zo scherp bent op de hoeveelheid selenium in het voer? Mijn ervaring is namelijk dat er heel veel paarden rondlopen met een tekort aan selenium. Het zit nauwelijks in de Nederlandse bodem en daardoor ook niet in het hooi.

Er is laatst een groot onderzoek gedaan naar paarden & selenium en daar zijn een hoop nieuwe inzichten over opgedaan. Even heel kort door de bocht:
- Seleniumtekorten worden over het algemeen 'aangetoond' door laag gehalte Se in het bloed. Se-Bloedwaardes blijken echter geen enkele indicatie te zijn voor tekort of overschot, aangezien er geen logica achter dit bloedgehalte zit; hoeveel Se een paard werkelijk heeft kun je alleen meten met een biopt in een weefsel/orgaan, maar aangezien elk orgaan op een andere manier Se opslaat kan in hetzelfde paard in het ene orgaan de Se waardes normaal zijn en in een ander orgaan toxisch. Een paard kan zelfs sterven aan een dodelijke dosis Se terwijl zijn bloedwaarden normaal zijn.
- Doordat sommige weefsels sneller Se opslaan dan andere kun je een paard al chronisch vergiftigen/ziek maken door hem dagelijks en 'toegestane' dosis Se bij te voeren, doordat dat ene weefsel alle Se opzuigt en zichzelf vergiftigt terwijl wat erin ging een normale dosis was.
- Paarden met EORTH en andere welvaartsziektes die de afgelopen jaren enorm zijn toegenomen lijken direct samen te hangen met te hoge Se-waardes in de aangetaste organen. Zo zijn ze er net achter gekomen EORTH-paarden (gebitsziekte) ernstig verhoogde Se-waardes in hun tandvlees hebben. EORTH zou een ongeneeslijke ziekte zijn (alle tanden en kiezen lossen op waarbij over het algemeen eerst de tanden getrokken worden en dan de rest), maar dit proces blijkt volledig genezen/gestopt te kunnen worden door stomweg met alle Se-toevoegingen aan een ruwvoerdieet te stoppen.
- Paarden met Insulineresistentie blijken over het algemeen veel Se (bij)gevoerd te krijgen, waardoor de overtollige Se in de weefsels van spieren en lever de Insulinereceptoren blokkeert.
- Paarden met Cushing blijken een verhoogde Se-spiegel in de hypofyse te hebben. Cushing bestaat pas sinds 20 jaar, en alleen in landen waar 20 jaar geleden in de paardenwereld het Se-gebrek een hype werd en waar dus steeds meer Se-rijk krachtvoer/mineralenbrok en Se-supplementen toegevoegd werden. In landen waar extra Se voeren nooit een thema is geweest in de paardenwereld komt deze ziekte nog steeds niet voor.
- Als een paard écht een Se gebrek heeft kun je dat over het algemeen helemaal niet aanvullen door extra Se voeren: je moet dan juist meer zink en mangaan toevoegen om de opname van Se mogelijk te maken. Dat verklaart ook dat veel paarden niet meer Se opnemen, ook al krijgen ze een Se-preparaat. Dat soort preparaten bestaan bovendien vaak niet alleen maar uit Se maar ook uit Vitamine E in hoge doses; dat alleen kan paarden al een enorme boost geven als hun dieet verder voornamelijk uit hooi (en dus E-arm) is.
- Er is een groot bodemonderzoek gedaan in Duitsland en daaruit bleek dat Polen/Noord Duitsland al van oudsher erg Se-arme grond is. Toch komen daar geen zieke kneusjes vandaan, maar juist de Trakehner, die al eeuwen geroemd is als toppresterend leger- en sportpaard.
- De minimale Se-waarde voor en paard ligt veel lager dan altijd gedacht, mede doordat deze waardes van oudsher gebaseerd zijn op koeien (bij hen kun je dit nl aflezen uit de melk). Inmiddels lijkt het erop dat herkauwers inderdaad behoorlijk wat Se nodig hebben, maar dat dit bij paarden veel minder/bijna niet het geval is.
- Er zijn eigenlijk geen gevallen van paarden met een Se-tekort bekend, alleen bij herkauwers, veulens, en bij topsportpaarden (renpaarden) is bekend dat ze een Se-gebrek kunnen hebben, maar er zijn geen paarden bekend die spierschade oplopen door Se-gebrek zoals dat wel bij herkauwers voorkomt

Dat is waarom ik er sinds kort zo enorm huiverig voor ben.
Een nog recentere aanleiding is dat [***] hier sinds 3 maand met drie andere pony's in de wei staat. Die andere drie lopen daar al zo'n 15 jaar, eten er hooi en gras van en krijgen wat vitaminebrok bijgevoerd. Twee maand geleden stelde de dierenarts bij alledrie de diagnose EORTH, wat zij best opvallend vond. Daar komt bij dat 2 van de pony's Cushing hebben, eentje zomereczeem had, verschillende keren hoefbevangen is geweest en uiteindelijk insulineresistent verklaard werd. Dat zijn heel veel erg nieuwe welvaartsziekten bij elkaar, en aangezien al die ziektes inmiddels gelinkt worden aan Se-overschot heb ik [***] meteen van elke vorm van Se-voer afgehaald aangezien de kans heel groot is dat hij al genoeg Se binnenkrijgt via het gras en hooi van deze grond alleen.

Ook interessant is dat Formula 4 Feet, de vitaminebrok die ik [***] voer en die speciaal door de bekendste Engelse hoefbevangenheidskliniek op basis van het laatste onderzoek speciaal voor hoefbevangen paarden wordt gemaakt, al vanaf het begin een erg lage Se dosis heeft, zo beducht waren ze al voor een Se-overdosis bij hoefbevangen paarden.
Dat is even heel kort door de bocht wat er op dit moment in Se-land gaande is (correct me if I'm wrong, korte samenvatting van een lang artikel 8-) ). Hier staat er een uitgebreid artikel over door een van de onderzoekers: http://naturalhorse.de/selenmangel-eine ... eit-2.html