Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:25

Koper schreef:
Huh? Ik heb bij Bio-Ron nog nooit kurkuma gezien? Bestel je online?

oeps :P Sorry! Ik was in de war met spelt - foutje! Ik bestel het bij pit-pit.com :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 18:37

Haha :P Pit-pit ken ik wel van naam in dit verband.

PanamaD

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:55

Mag het ook dat jullie mij helpen met gezond voer voor mijn paard samen te stellen? Ik wil eigenlijk van de brok af vanwege de rotzooi die erin zit maar heb er geen verstand van hoe ik dat op moet lossen!

Maar weet niet of jullie dat willen? :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:03

Oh wat handig een topic!
Ik rijd een 6 jarige merrie. L springen, L1 dressuur en B SGW. Bijna elk weekend op concour, dan twee rondjes springen en 2 dressuurproeven. Ook regelmatig SGW, elke maand wel 1. Wekelijks drie kwartier springles en thuis rijd ik dressuurmatig of langs de dijk. Regelmatig ook dressuurles, intensief van een half uur. Meestal 1 keer in de 2 a 3 weken.
Wat zouden jullie voeren qua krachtvoer?
Momenteel krijgt ze een halve kilo basis sportbrok van HorseFood en halve kilo muesli met Omega 3 van HorseFood per voerbeurt. Twee voerbeurten per dag.

Ik probeer me zoveel mogelijk te verdiepen in voer wat bij haar en haar doen past. Ik wil kijken naar energie, maar ook naar spieren. Ik zie en hoor zoveel. Daarom ook graag jullie mening!

Link naar de basis sportbrok: http://horsefoodthebest.nl/index.php/as ... rok-detail
Link naar de muesli: http://horsefoodthebest.nl/index.php/as ... mix-detail

Hierin staat ook de samenstelling!
Ik hoop op goed advies :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 19:07

Dat ligt behoorlijk ver van wat ik heb staan qua type paard en belasting cioccolato. Maar er is vast iemand die je kan helpen :)

Wortelsussie wat voor paard heb je, wat doet 'ie aan werk en wat voor ruwvoer geef je?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:32

Paard is een 12 jarige haflinger x appaloosa. Doe normaal werk met haar, dressuur en longe. Ga straks, vanaf september, meer weg met haar qua les, clinics en eventuele wedstrijden (staat op
Planning)

Nu alleen bossen omdat ze voor 4 maanden 24/7 op t land staat ergens anders dan der huidige stal.

Als ze dus op der huidige stal komt krijgt ze kuil van eigen land, soms iets te vet dan krijgr ze ook gelijk minder maar meestal normaal spul. Dit heb ik zelf alleen niet in de hand en vertrouw volledig op de boer van de pensionstal hoe hij kuil voert. Krijgt 3 keer kuil en heeft vaak nog over na 4/5 uur. Ze wordt er niet te vet van in combi met werk.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:43

Zo, even foto's er bij :D

De grasjes!
Totaal geen verstand van wat er groeit, maar ze eten van alles wat wanneer ze er zin in hebben. Het enige wat ik herken: gras, nog een grasje, nog een ander soort grasje, boterbloemen, klavertjes en paardenbloemen :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hooi dat ik voer:

Afbeelding

En het krachtvoer voor & na het mengen:
Halve schep Subli basisbrok
Halve schep PAVO sportsfitmuesli
Schepje knoflookpoeder
scheutje zonnebloemolie

Afbeelding

Afbeelding

Hij vind t wel lekker, sinds ik zonnebloemolie bijvoer is hij helemaal dol op zn hapje :Y)

Afbeelding

Daarnaast beschikking tot een himalaya liksteen, af en toe worteltje, groenafval en oud brood. Op zijn tijd ook nog wat wilgentakken, zijn ze dól op. Niet alleen om te eten, maar om lekker aan te friemelen :j

Hij is wat aan de vettige kant omdat hij 3 maanden vrij weinig gedaan heeft, vandaag zijn we begonnen met training. Hoe zou ik eventueel zijn voer nog aan kunnen passen?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:52

VisibreTeam: grasjes vanaf deze afstand kan ik niet zeker zeggen, maar ik denk veldbeemdgras en gestreepte witbol te zien. Aan niet-grassen heb je het volgende staan: rode klaver, smalle weegbree, scherpe boterbloem en nog een zuring, maar die kan ik zo niet zeggen. Grootste kans op veldzuring, schapenzuring of ridderzuring.
Ik hoop dat je paard niet álles eet, want boterbloem (scherpe of kruipende) is niet goed voor paarden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:56

Boterbloem laten ze als enige staan, wil de weide binnenkort een keer laten maaien zodat de boterbloemen weg zijn en het gras wat meer kans krijgt :)

Ik zal morgen wat close ups maken van de verschillende soorten gras die ik kan vinden, zijn er zeker wel 5 of 6 denk ik :j

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:59

@wortelsussie en cioccolato, ik vind het altijd lastig om zo van een korte omschrijving iets te zeggen over het voerbeleid. Ga het toch proberen, aan de hand van wat ik eigenlijk als 'basis' gebruik.

Ik ga zoveel mogelijk uit van onbeperkt ruwvoer. Niet persé ongelimiteerd, als in balen hooi die ze zomaar kunnen opeten. Ik bedoel meer hooi in een slowfeeder of met stro gemengd. Liever goede kwaliteit hooi, dan kuil. Al is er natuurlijk ook goede kwaliteit kuil, het is toch vaak iets te rijk + omdat er veel water in zit moet je meer geven om aan de droge stof behoefte te voldoen. In mijn ervaring gebeurd dit vaak niet en krijgen paarden te weinig. Onbeperkt ruwvoer werkt niet voor elk paard, als sommige blijven eten. Over het algemeen stabiliseerd te iname zich als de paardjes beseffen dat ze er altijd bijkunnen.

Omdat het nederlandse ruwvoer vaak niet de volledige vitamines en mineralen meer in zich heeft, doe ik er standaard een vitamine korrel bij. Ik gebruik Marstall Force, maar er zijn andere. Houd wel de verhoudingen in de gaten, omdat bijvoorbeeld de Pavo korrel gemaakt is om naast graan te voeren, om zo de scheve calcium / fosfor verhoudingen recht te trekken.
Deze twee elementen zijn voor mij de basis. Iets wat de paarden, wat ze ook doen, altijd zullen krijgen. In de winter doe ik hier standaard ook lijnzaadolie bij, maar daarover later meer.

Hierna ga ik kijken wat het paard extra nodig heeft, of wat ik moet gebruiken om te zorgen dat ze de korrel eten :). Mijn beide merries krijgen standaard een beetje granen (spelt). Voor net wat extra's, omdat de ene vrij bloederig is en snel afvalt, en de andere jong en nog in de groei is. Ik doe er standaard ook luzerne bij, deels voor het kauwen en als menger, deels na een intensievere training om de eiwitten aan te vullen. In het laatste geval krijgen ze ook meer. Ik voer luzerne zonder melasse, al heb ik ook met melasse gevoerd, omdat de hoeveelheid suiker in de hoeveelheid die ze krijgen in het niets valt bij wat in het hooi zit.

Olie vind ik een hele goede bron aan vetten en dus langzame energie. Ikzelf gebruik lijnzaadolie, omdat het bomvol omega 3 vetzuren zit, dit ontstekkings remmend werken. In de winter krijgen ze meer dan in de zomer. Soms hoog ik de hoeveelheid olie op, als ik het idee hebt dat het paard wat meer nodig heeft. Ik ben absoluut geen fan van zonnebloemolie, dit is gebaseerd op iets wat ik heb gelezen, maar nu even niet kan terug vinden ^^.

Dus eigenlijk gebruik ik persoonlijk dit sommetje
Ruwvoer + Vitamine korrel + ( spelt + luzerne + olie + supplement).

Binnen deze formule pas ik het aan, aan de behoefte van het paard. Voor mijn paarden werkt het super, ze zijn mooi op gewicht (May kon ik niet op gewicht houden toen ze nog op standaard muesli stond, ze was eigenlijk altijd te dun. Madex was het tegenovergestelde, snel te dik, maar n perfect op gewicht). Als Madex straks intensiever wordt getrained, ga ik naar behoefte de spelt / luzerne / olie verhogen. Ik wissel de hoeveelheden ook per dag, al zal het natuurlijk niet kilo's schelen :).

Specifieker dan dit vind ik lastig, omdat ik jullie paarden niet ken en helaas niet door het scherm heen kan zien :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:12

Begrijp dat het lastig is! Heel aardig van jullie om toch mee te denken.

Zelf voer ik qua kracht voer tot nu toe (als ze dus op stal staat nu krijgt ze enkel biks) 5granen waar een vitamien korrel in zit en basis sportbrok van? Witte zak met groen en oranje letters dacht ik uit mijn hoofd. Daarnaast voer ik lucerne van hartog.

Is het verstandig om de vitamien korrel niet meer te kopen die al in de granen zit maar los zodat ik dat zelf kan gaan bepalen?
De brok gaan vervangen door spelt?

En wat is dan een goede verhouding? Gaf altijd 1 kilo blok per dag hoe moet je dat omrekenen?

Op graan - lucerne zit toch de verhouding half graan met heel lucerne of zie ik dit verkeerd?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:30

Je kan waarschijnlijk het beste jezelf de vraag stellen waarom je iets wilt veranderen en of het nodig is :). Als je paar het goed doet op wat hij nu krijgt, waarom dan iets veranderen? Dit kan natuurlijk zijn omdat je niet extra 'zooi' in het voer wilt. Als je dat goed voor jezelf weet, dan kan je daaraan je voer keuze aanpassen :).

Ik zou persoonlijk wel een aparte vitamine korrel doen, omdat je dan niet altijd granen bij hoeft te voeren. Ook heb ik het idee dat je met zo'n mix snel te weinig gaat voeren. Van de Force hoef je maar 75gram te voeren, maar met een mix zou dat al snel een stuk meer zijn. Ik vind het ook fijn dat ik soms wat meer vitamine korrel kan voeren, als ze niet helemaal lekker in hun vel zitten, zonder extra dingen automatisch te gaan bij voeren.

Er zit inderdaad een verhouding tussen graan en luzerne, omdat de calcium / fosfor verhouding in luzerne scheef is. Echter, ga je dit pas echt merken als je meer dan 1.5kg (volgens mij was dat de grens) luzerne per dag voert. Daaronder hoef je je niet echt zorgen te maken om die verhouding. Daarnaast ligt het ook aan het type graan dat je voert, omdat haver en spelt een andere verhouding hebben. Al kom je wel ongeveer op 1 : 2 uit.

Over het brok vervangen, waarom krijgt hij die nu? Het antwoord daarop beinvloed of je het helemaal wilt vervangen, of weg wilt laten zonder het te vervangen etc.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:38

Ze krijgt brok omdat wij dit normaal vinden dus geven we het maar. Wel weet ik dat ze iets daarvan nodig heeft want alleen op kuil wordt ze te sloom.

Maar gezien ik mij dus nu meer in het voer wil verdiepen las ik dat in brok ontzettend veel troep zit en dat lijkt mij niet gezond.

De 5granen mix dat ik voer met vitamine korrel is niks speciaals geen merk dacht ik. In een witte 'jutte' zak met blauw velletje eraan met uitleg erop. Daar zit overigens heel weinig vitamine korrels je moet goed kijken wil je ze vinden.

Over spelt hoor je veel goede verhalen dat positief is vandaar dat ik dacht om brok we te laten en over gaan op graan en spelt met luzerne en dan de vitamine korrel.

Maar of ik nu realistisch ben? Ik leer graag van jullie!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:49

wortelsussie schreef:
Maar gezien ik mij dus nu meer in het voer wil verdiepen las ik dat in brok ontzettend veel troep zit en dat lijkt mij niet gezond.

De vraag is wat je troep noemt :)
In brok zit niet zo zeer troep maar wel fijngemalen ingredienten geperst in een brokje. Een voordeel van brok is dat het vaak lager in suiker& zetmeel zit dan een groot deel van de muesli's.
Mensen geven vaak aan geen brok te willen voeren omdat ze niet kunnen zien wat erin zit. Maar de keerzijde is dat veel mensen ook niet in staat zijn om een muesli graan voor graan te ontleden. Ze hebben dus feitelijk nog geen idee wat ze voeren.

Spelt kan best goed zijn maar het is geen "wondervoer". Iedere paard en iedere situatie is uniek dus probeer je niet blind te staren op wat andere geven. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:51

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Erg leerzaam! :j
Sta nog steeds open voor meer ervaringen toegepast op mijn paard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 23:27

Hahaha dat is een hoop gras VT :D

Wortelsussie als je paardje minder kuil krijgt (ook ik ben een voorstander van hooi ipv kuil maar soms ben je gewoon afhankelijk van een stalhouder) zou ik wel een ander ruwvoer ernaast gaan voeren en dat ophogen als je paard minder kuil krijgt. Je kunt dan denken aan wiesencobs of haver- of gerstestro. Of eventueel goede kwaliteit luzerne of bietenpulp. Hoewel dat laatste geloof ik een dikmaker is.

Zonnebloemolie ben ik ook absoluut geen fan van, te veel omega 6. Omega 3 wil ik wel in m'n voer (en eigen eten), omega 6 niet. Althans niet te veel.

Spelt vind ik niet wat. Als je toch granen voert dan haver of gerst. Die worden al in de dunne darm omgezet waardoor je paard er ook wat aan heeft. Andere graansoorten worden in de dikke darm omgezet waar heel andere fermentatieprocessen plaatsvinden. Daarnaast heb ik over spelt begrepen dat het eigenlijk het zelfde is als tarwe alleen dan met een ander kafje (en slimmer gemarket want spelt is in).

Wat voeren jullie voor voldoende eiwitten? Ik heb een zelfde soort aanpak als Oshaa: ruwvoer, als daar wat in ontbreekt een passend vitamine/mineralen/sporenelementbrokje, en dan nog eventuele andere versierselen. Ik weet alleen niet of ik dan wel genoeg nuttige eiwitten voer. Af en toe lijkt het wel laboratoriumonderzoek ipv voer voor paarden :P

Ik zag nog de himalayasteen voorbij komen. Dat wat het rood maakt is toch gewoon ijzer? Dat zit hier al méééééééérrrrrrrr dan genoeg in het hooi. Hier dus gewoon wit zout :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 06:14

Wat voor troep dat weet ik niet. Maar las wel dat paarden er maagzweren van kunnen krijgen. En dat er dingen door heen gedaan wordt wat niet goed voor je paard is om het uiteindelijk als een brokje te krijgen.

Of dit waar is weet ik natuurlijk niet 100% zeker maar kan me er wel ik vinden.

Muslie voer ik niet.

Qua ruwvoer, ze heeft het bijna onbeperkt elke keer na het voeren heeft ze na 4/5uur nog kuil liggen. Als het vet is, komt niet vaak voor, dan krijgt ze gelijk minder. Luzerne krijgt ze sowieso, daar doet ze het erg goed op.

Bedankt voor de tips!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:27

VisibreTeam schreef:
Hij is wat aan de vettige kant omdat hij 3 maanden vrij weinig gedaan heeft, vandaag zijn we begonnen met training. Hoe zou ik eventueel zijn voer nog aan kunnen passen?

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom zou je iets willen aanpassen? Doet hij het verder goed op dit voer? Behalve dat die misschien wat zwaar is (al oogt die dat niet echt op de foto), maar dat zal wel los lopen als je hem verder oppakt. Want dat beinvloed natuurlijk welke dingen je mogelijk aan zou willen passen. Het enige wat ik zeker zou veranderen is de zonnebloemolie, vanwege de omega 6 (koper legt het ergens bovenmij uit). Lijnzaadolie of koudgeperste olijfolie zijn beter opties ;).

(Heb je foto topics een beetje gevolgd - wat een ontzettend leuk paard is het!)

Citaat:
Spelt vind ik niet wat. Als je toch granen voert dan haver of gerst. Die worden al in de dunne darm omgezet waardoor je paard er ook wat aan heeft. Andere graansoorten worden in de dikke darm omgezet waar heel andere fermentatieprocessen plaatsvinden. Daarnaast heb ik over spelt begrepen dat het eigenlijk het zelfde is als tarwe alleen dan met een ander kafje (en slimmer gemarket want spelt is in).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me in granen niet heel erg heb verdiept. Ik ben spelt gaan voeren naar aanleiding van het boek van Erik Laarakker + gesprekken met mensen die naar hem toe zijn geweest. Ga nog wel een keer in de granen-materie duiken :). Voer jij dan zwarte of bleke (?) haver?

Ik vind de eiwitten ook lastig. Ik voer dus luzerne als eitwit bron, maar sommige mensen zijn absoluut niet van de luzerne. De wiesencobs hebben ook wel wat, maar uiteindelijk komt het meeste uit het hooi en straks het gras.

Het is soms idd meer een laboratoriumonderzoek - maar wel een interessante!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 07:57

Ik heb lichte (gele) haver. Is niet gerold of geplet, maar gewoon de hele korrel.

Luzerne vind ik ook niet geweldig maar ook dat is nu eenmaal een hype. De vitalbix is deels op basis van luzerne maar ik denk toch dat ik me liever ga verdiepen in de wiesencobs dan als uitbreiding ipv luzerne want dat krijgen ze toch al binnen.
Toen mijn merrie hoefbevangen was is me sterk afgeraden om haar luzerne te blijven voeren. Omdat er eiwitten in zouden zitten die de lever juist alleen maar nog verder belasten. Toen ik vroeg wat ik dan wel moest voeren (de vitalbix voerde ik toen nog niet, merrie kreeg alleen een hapje voor de lekker als mijn ruin zijn handje bix met muscle support kreeg) was het antwoord haver. Háver! Granen voor een bevangen paard????? En of het voor élk bevangen paard een slim idee is weet ik niet. Mijne was bevangen geworden van gras met kunstmest. Maar in elk geval wordt de haver wel logischer afgebroken in de spijsvertering dan de meeste andere granen. Groot voordeel is ook dat ze het erg lekker vinden en dat je er dus van alles door kunt gooien zonder dat ze meteen heel hun voer niet meer lusten :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:22

Een hoefbevangen paard voer je toch sowieso niet bij?

Het heeft mijn welsh iig goed geholpen om in de winter, als er geen gras is, weer aan te komen en beginnetje bespiering op te bouwen. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:29

Nou ik wel en weet je, ze is al lang niet bevangen meer. Ze staan altijd samen, ik ga niet de ene wel een bak voer geven en de andere niet. Dus ze kreeg gewoon een handje haver en een half handje brok. En zelfs gras. Is heel netjes uitgegroeid. In dit geval ligt het dus echt aan de kunstmest blijkbaar.

Wat voer je in de winter? Dat haal ik niet helemaal uit je post.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:42

Ah op die manier, ik doelde met hoefbevangen op de acute fase.

Ik de winter voer ik gewoon hetzelfde als altijd. Alleen had ik vorig jaar dus een pony die opeens behoorlijk ingevallen was. Qua bespiering vooral maar mocht ook wel wat spek op. Die heeft een hele tijd 3 scheppen lucerne met een volle schep bietenpulp (da's nog zonder water) en iets van 300 ml lijnzaadolie extra gekregen.
Zij heeft in het verleden ook HB gestaan, dus wel voorzichtig opgebouwd, maar blijkbaar was deze hoeveelheid gewoon tijdelijk nodig. Nu staat ze weer met graasmasker op de wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:47

Bij acute hb heb je gewoon echt een heleboel signalen gemist. Ik bedoel gewoon ontstekingen in het bewegingsapparaat door een verstoorde stofwisseling, witte lijnen van een centimeter breed en bijbehorende flares in vooral de tenen. Ook de zolen waren al wat gerekt.

Zelfs mijn ruin, die met geen mogelijkheid bevangen te krijgen is, krijgt érg rommelige witte lijnen en van die poederige stukken op z'n zolen als het gras groeit. Hij vreet nou eenmaal onder het draad door. Waarom denk je dat ze in het voorjaar klei krijgen. Ik vind het echt een wondermiddel: m'n shet heeft normaal gesproken bij ineens warm weer meestal diarree. Maar niet als ze aan de klei staat hoor. 't Is net Norit :D Enige wat je in mijn ruin nog ziet is rechtsvoor een treurig zooitje in het laterale kwartier maar de rest is weer redelijk oké. In recordtempo kan ik wel zeggen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:59

Dat zou ik niet weten koper, ik heb hier nog nooit een hb'er in acute fase gehad. Dat was bij de vorige eigenaar.

Hier zijn de hoefjes in de winter inderdaad op zijn mooist ja, maar in de zomer ook niet dramatisch oid, nog niet dat ik ze het gras er in zijn geheel voor zou willen ontzeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 09:16

Nee bij mij krijgen ze ook gras, ook toen ze bevangen was hoor. Gras was toen onbemest en errug kort dus ik heb m'n hart vastgehouden maar het is goed gegaan. Blijkbaar is bij haar dus echt alleen de kunstmest het probleem. Al zou ik haar ook nooit op geïnjecteerd land zetten. Mijn ruin reageert daar namelijk weer bijzonder beroerd op. En bij hem is het probleem dan weer het gras als het net groeit, zeker als hij z'n eigen strookbegrazing maakt :roll: Dit jaar ga ik eens kijken wat het doet als ze elke dag een kwartiertje - half uurtje (de tijd die ik nodig heb om even uit te mesten, hooi voor de volgende dag klaar te zetten en voerbakken te vullen) gras krijgen. Dus elke dag kort op lang gras. Ben wel blij dat het gras weer groeit, schijnt dat het jarenlang flink uitgeput is geweest.