Koper schreef:Huh? Ik heb bij Bio-Ron nog nooit kurkuma gezien? Bestel je online?
oeps
Sorry! Ik was in de war met spelt - foutje! Ik bestel het bij pit-pit.com
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Mijn beide merries krijgen standaard een beetje granen (spelt). Voor net wat extra's, omdat de ene vrij bloederig is en snel afvalt, en de andere jong en nog in de groei is. Ik doe er standaard ook luzerne bij, deels voor het kauwen en als menger, deels na een intensievere training om de eiwitten aan te vullen. In het laatste geval krijgen ze ook meer. Ik voer luzerne zonder melasse, al heb ik ook met melasse gevoerd, omdat de hoeveelheid suiker in de hoeveelheid die ze krijgen in het niets valt bij wat in het hooi zit.
.
. Als je paar het goed doet op wat hij nu krijgt, waarom dan iets veranderen? Dit kan natuurlijk zijn omdat je niet extra 'zooi' in het voer wilt. Als je dat goed voor jezelf weet, dan kan je daaraan je voer keuze aanpassen
.wortelsussie schreef:Maar gezien ik mij dus nu meer in het voer wil verdiepen las ik dat in brok ontzettend veel troep zit en dat lijkt mij niet gezond.

VisibreTeam schreef:Hij is wat aan de vettige kant omdat hij 3 maanden vrij weinig gedaan heeft, vandaag zijn we begonnen met training. Hoe zou ik eventueel zijn voer nog aan kunnen passen?
. Citaat:Spelt vind ik niet wat. Als je toch granen voert dan haver of gerst. Die worden al in de dunne darm omgezet waardoor je paard er ook wat aan heeft. Andere graansoorten worden in de dikke darm omgezet waar heel andere fermentatieprocessen plaatsvinden. Daarnaast heb ik over spelt begrepen dat het eigenlijk het zelfde is als tarwe alleen dan met een ander kafje (en slimmer gemarket want spelt is in).
. Voer jij dan zwarte of bleke (?) haver?
Enige wat je in mijn ruin nog ziet is rechtsvoor een treurig zooitje in het laterale kwartier maar de rest is weer redelijk oké. In recordtempo kan ik wel zeggen.
Dit jaar ga ik eens kijken wat het doet als ze elke dag een kwartiertje - half uurtje (de tijd die ik nodig heb om even uit te mesten, hooi voor de volgende dag klaar te zetten en voerbakken te vullen) gras krijgen. Dus elke dag kort op lang gras. Ben wel blij dat het gras weer groeit, schijnt dat het jarenlang flink uitgeput is geweest.