pleiada schreef:Je kan het toch gewoon iets vochtig maken Ipv nat?Dan is het stoffige er af..De toegevoegde lijnzaad zorgt misschien voor een goed calcium/fosfor verhouding?Zelf voer ik altijd apart lijnzaad bij en vind het ook een hele fijne aanvulling van omega 3,aminozuren en tegen zand in de darmen..Dus als mijn huidige lucerne op is ga ik dit mengsel proberen..
Je mag door naar de volgende ronde, Pleiada!
Het brokje is inderdaad ook een bron van fosfor en helpt ons om zo de calcium fosfor verhouding te optimaliseren.
Nouvel schreef:Bij de brix staat dat het een vervanging van de 'steen in de voerbak' kan zijn, dan heb ik wel een boel stenen nodig...
Ik vind dat ze er hier toch betrekkelijk snel doorheen zijn, van mij zou 'ie nog wel wat harder en lastiger af te knagen mogen zijn.
Hihi, Nouvel, dan wordt het wel een keivolle boel in die voerbak.
Ik zal het doorgeven aan de producent/Havens of aan de hardheid nog wat kan worden veranderd.
Feit is, dat hoe hard het ook zal worden geperst, er altijd verschillen zullen blijven tussen hoe snel of langzaam de een of de ander het wegkrijgt.
Veulen84 schreef:Okee, inmiddels ben ik wel klaar met de mix. Vandaag had mijn oude merrie, die niet schrokt en nooit ergens last van heeft... Dus een echte verstopping. Gelukkig niet heftig, en ze staat nu weer rustig.
Maar ik heb de rest van de zak in de container gemikt.
Ik ben daar wel klaar mee.
Heel vervelend, Veulen84.
Er is heel goed nagedacht over de grofheid van het product en dus ook de lengte van de haksels.
Mag ik vragen naar de leeftijd van je oude merrie?
Op oudere leeftijd gaat het gebit vaker een rol spelen bij dit soort problemen.
Ik vraag dit echt uit interesse, niet om ergens 'de schuld' neer te kunnen leggen.
Deze informatie is heel essentieel voor mij/ons om van te leren.
Ik kijk uit naar je reactie.
Astrid
Grit schreef:Ik heb vandaag een verpakking gekocht.
Het is inderdaad anders dan ik had verwacht, het "zachte" van het gras en het fijngemalen luzerneblad overheerst ten opzichte van het stengelige van de luzerne.
Ik vind het te zacht, ik zou liever een groter aandeel van de luzerne zien. Ik heb dus lekker omslachtig een baaltje mix en een baaltje luzerne (Timmermans, geen melasse, 98% luzerne en 2% sojaolie) gekocht en dit gemengd in een grote ton.
Ze eten het in elk geval goed, het ziet er fris uit, het stoffige valt mee en er is geen overdaad aan lijnzaadbrokken.
De winkeleigenaar gaf ons ook nog 2 brix-en mee, die mogen ze morgen proberen.
Dank voor je input, Grit.
Zou je liever een groter aandeel luzerne zien, opdat de structuur grover wordt, of wat is je idee achter deze opmerking?
Laatst bijgewerkt door MondyJoker op 28-10-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.