Nieuwe Havens producten: Mix en Brix. Lucerne zonder melasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 07:31

Bloesem2 schreef:
Dan zal ik eerder voor mix gaan gezien de prijs.

Ja maar ik ben juist zo benieuwd hoe lang ze met zo'n blok doen. Hoe lang ze met lucerne en dus waarschijnlijk ook de mix doen, dat is bekend.

Mocht het van de winter een keer voorkomen dat ze bijv een dag binnen moeten staan is het misschien een leuk tijdverdrijf.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:44

Ik blijf het ook jammer vinden dat de mix zo fijn is van structuur.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:46

Beide geprobeerd en worden graag gegeten. De mix leek me fijner ivm de calcium/fosfor verhouding ook al voerde ik daarvoor nooit meer dan 1 schep hartog luzerne pd. Luzerne is wel goedkoper en er zit meer in een zak.

De brix leek me erg fijn als tijdverdrijf als ze s avonds op stal komen. Helaas is het binnen 1-2 minuten op. Hij eet zo hele stukken op waardoor hij met een schep luzerne veel langer bezig is dan met een brix. Erg jammer dat ze zo snel kapot gebeten worden en ze er niet echt op kunnen knagen. Losse luzerne is ook nog eens een stuk goedkoper. Voor mij dus geen brix meer. Over de mix weet ik het nog niet, ziet er wel smakelijker en beter uit dan luzerne.
Laatst bijgewerkt door L_Ruiterhuis op 21-10-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Re: Nieuwe Havens producten: Mix en Brix. Lucerne zonder melasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:56

Ja ik vind het ook jammer dat ze zo snel klaar zijn met de brix. Die hadden best wat harder/moeilijker af te bijten mogen zijn.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:54

pleiada schreef:
Je kan het toch gewoon iets vochtig maken Ipv nat?Dan is het stoffige er af..De toegevoegde lijnzaad zorgt misschien voor een goed calcium/fosfor verhouding?Zelf voer ik altijd apart lijnzaad bij en vind het ook een hele fijne aanvulling van omega 3,aminozuren en tegen zand in de darmen..Dus als mijn huidige lucerne op is ga ik dit mengsel proberen..

Je mag door naar de volgende ronde, Pleiada! :D ;)
Het brokje is inderdaad ook een bron van fosfor en helpt ons om zo de calcium fosfor verhouding te optimaliseren.

Nouvel schreef:
Bij de brix staat dat het een vervanging van de 'steen in de voerbak' kan zijn, dan heb ik wel een boel stenen nodig... :D

Ik vind dat ze er hier toch betrekkelijk snel doorheen zijn, van mij zou 'ie nog wel wat harder en lastiger af te knagen mogen zijn.

Hihi, Nouvel, dan wordt het wel een keivolle boel in die voerbak. :+
Ik zal het doorgeven aan de producent/Havens of aan de hardheid nog wat kan worden veranderd.
Feit is, dat hoe hard het ook zal worden geperst, er altijd verschillen zullen blijven tussen hoe snel of langzaam de een of de ander het wegkrijgt.

Veulen84 schreef:
Okee, inmiddels ben ik wel klaar met de mix. Vandaag had mijn oude merrie, die niet schrokt en nooit ergens last van heeft... Dus een echte verstopping. Gelukkig niet heftig, en ze staat nu weer rustig.
Maar ik heb de rest van de zak in de container gemikt.

Ik ben daar wel klaar mee.

Heel vervelend, Veulen84.
Er is heel goed nagedacht over de grofheid van het product en dus ook de lengte van de haksels.
Mag ik vragen naar de leeftijd van je oude merrie?
Op oudere leeftijd gaat het gebit vaker een rol spelen bij dit soort problemen.
Ik vraag dit echt uit interesse, niet om ergens 'de schuld' neer te kunnen leggen.
Deze informatie is heel essentieel voor mij/ons om van te leren.

Ik kijk uit naar je reactie.
Astrid

Grit schreef:
Ik heb vandaag een verpakking gekocht.

Het is inderdaad anders dan ik had verwacht, het "zachte" van het gras en het fijngemalen luzerneblad overheerst ten opzichte van het stengelige van de luzerne.
Ik vind het te zacht, ik zou liever een groter aandeel van de luzerne zien. Ik heb dus lekker omslachtig een baaltje mix en een baaltje luzerne (Timmermans, geen melasse, 98% luzerne en 2% sojaolie) gekocht en dit gemengd in een grote ton.

Ze eten het in elk geval goed, het ziet er fris uit, het stoffige valt mee en er is geen overdaad aan lijnzaadbrokken.
De winkeleigenaar gaf ons ook nog 2 brix-en mee, die mogen ze morgen proberen.

Dank voor je input, Grit.
Zou je liever een groter aandeel luzerne zien, opdat de structuur grover wordt, of wat is je idee achter deze opmerking?
Laatst bijgewerkt door MondyJoker op 28-10-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:03

Assiepassie schreef:
Nouvel schreef:
Bij de brix staat dat het een vervanging van de 'steen in de voerbak' kan zijn, dan heb ik wel een boel stenen nodig... :D

Ik vind dat ze er hier toch betrekkelijk snel doorheen zijn, van mij zou 'ie nog wel wat harder en lastiger af te knagen mogen zijn.

Hihi, Nouvel, dan wordt het wel een keivolle boel in die voerbak. :+
Ik zal het doorgeven aan de producent/Havens of aan de hardheid nog wat kan worden veranderd.
Feit is, dat hoe hard het ook zal worden geperst, er altijd verschillen zullen blijven tussen hoe snel of langzaam de een of de ander het wegkrijgt.

:D

nou hier zijn ze er aardig bedreven in hoor, de brokken vliegen om je oren! :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:10

Assiepassie schreef:
Er is heel goed nagedacht over de grofheid van het product en dus ook de lengte van de haksels.
Ik vraag dit echt uit interesse, niet om ergens 'de schuld' neer te kunnen leggen.

Astrid

Hoi,

Rosa is 15 en in mei naar de tandarts geweest. Tanden zijn geen echt isue bij haar. Ze is een hele beheerste en kritische eter. In de 5 jaar dat ik roos heb nooit problemen gehad met slokdarm verstopping.
Mijn 4 jarige is wel is waar aan het wisselen, maar is in juli naar de tandarts geweest.
Mijn die kan er gevoelig voor zijn omdat ze enorm schrokt. Maar dan nog. 2 paarden is me iets te veel toeval.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 21:15

De Brix krijg ik er helaas nog steeds niet in. Mix vindt ie lekker! Alleen ben ik het eens met Grit dat de structuur grover mag dat ze meer moeten kauwen :)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:37

Veulen84 schreef:
Assiepassie schreef:

Astrid

Hoi,

Rosa is 15 en in mei naar de tandarts geweest. Tanden zijn geen echt isue bij haar. Ze is een hele beheerste en kritische eter. In de 5 jaar dat ik roos heb nooit problemen gehad met slokdarm verstopping.
Mijn 4 jarige is wel is waar aan het wisselen, maar is in juli naar de tandarts geweest.
Mijn die kan er gevoelig voor zijn omdat ze enorm schrokt. Maar dan nog. 2 paarden is me iets te veel toeval.

Hi.
Fijn dat je antwoord.
Dit is natuurlijk heel vervelend.
Ik zal dit doorgeven.

Nicky en Grit: staat genoteerd!

Dank voor jullie input!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:44

Assiepassie schreef:
Dank voor je input, Grit. Zou je liever een groter aandeel luzerne zien, opdat de structuur grover wordt, of wat is je idee achter deze opmerking?
Ik zou de mix grover/stengeliger willen zien. Ik geef het tegelijk met het krachtvoer om de portie te vergroten en het kauwen te stimuleren. Ik heb de mix nu dus gemengd met een baaltje luzerne.
Ik vind de verhouding van de lijnzaadbrok ten opzichte van de mix en de aanvulling van het timotheegras goed, het ruikt fris, is niet stoffig, de paarden eten het goed. Maar doordat het zo fijn is, stimuleert het niet tot extra kauwen en kan ik mij voorstellen dat het bij een grote portie best een "droge" hap kan zijn.

Voor mij is de twijfel of ik de volgende keer weer zelf ga mengen of toch alleen voor de luzerne kies.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:06

hmm kom deze nu pas tegen. Ben op HE geweest, maar daar niet gezien.

De brix lijkt mij wel interessant, is kauwen op 1 kg 'bonk' een beetje vergelijkbaar met kauwen op 1 kg 'losse' lucerne? dit ivm aanmaken speeksel voor de maag? Of is het meer bezigheidstherapie?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 05:07

Voor mijn pony's wordt de maaltijd inderdaad een beetje een droge hap met de mix erdoor. Ze doen niet beduidend langer over hun voer, maar ze hebben wel wat moeite om het weg te slikken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:41

Maken ze meer speeksel aan om het weg te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:34

@assiepassie

Zou je mij de verschillen kunnen en willen uitleggen tussen de mix en bijv de lucerne mix van Hartog?
Mijn paard is nl wel gevoelig voor slokdarm verstopping en als ik hier lees dat de mix redelijk fijn is, durf ik het eerlijk gezegd niet te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:20

Ik denk dat een groot verschil oa de timothee is, die erin zit (en bij hartog niet..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:48

Anoniem schreef:
Ik denk dat een groot verschil oa de timothee is, die erin zit (en bij hartog niet..)

Oke, maar wat doet die timothee precies? Waar is het goed voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:52

durf ik niet te zeggen, denk dat assiepassie dat wel kan uitleggen??
ik ben er ook wel benieuwd naar..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:11

+ goede calcium fosfor verhouding bij de Mix van Havens
+ geen melasse

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:53

ik heb 2 shetlanders die ik zo af en toe een brix geef om verveling in stal te voorkomen.
shet 1 is er gek op en heeft hem in 10 minuten weg. -O-
shet 2 lust het wel maar kiest liever hooi/kuil maar als dit niet in de stal ligt dan doet hij er zomaar een half uur over. *\o/*

ben benieuwd of er meet shetlander eigenaren ervaring hebben met de snelheid van het eten van een brix blok

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:00

mijn shet krijgt de mix

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:09

Wow wat is de mix fijn, in de zin, klein! Zo fijn dat ik het nog niet gevoerd heb. Ben wel een beetje terughoudend wegens slokdarmverstopping-gevaar ;(.
Ik zou wel willen weten waarom er gekozen werd om de luzerne zo fijn te maken?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:47

Heb een proefhandje aan mijn pony gegeven vandaag.
Vond het er prima uitzien. Inderdaad niet grof maar verder goed..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:07

Assiepassie, mmisschien weet jij dit (of iemand anders natuurlijk :-) ):hoe lang is zo'n zak eigenlijk houdbaar als het eenmaal geopend is? De helft zit in een goed afsluitbare royal canin ton maar de rest zit in een pastic ton die zeker niet zo af te sluiten is als de royal canin box. En mijn shet krijgt maar 2 handjes per dag dus ik ga er heeeel lang mee doen :+
Iemand enig idee?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 07:19

IngridM schreef:
+ geen melasse

En toch is het suiker/zetmeel gehalte bijna gelijk aan die van hartog:

Hartog:
Suiker: 7,0%
Zetmeel: 3%
(totaal: 10%)

Havens Mix:
Zetmeel: 2,4%
(totaal: 9,4%)

Ben erg benieuwd wat ervoor zorgt dat de gehaltes bijna hetzelfde zijn, ondanks dat er in die van Havens geen Melasse is toevoegd.

Helaas Tot op heden nog geen antwoord gehad.

@assiepassie: zou jij hier meer over kunnen vertellen?

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:07

Cardy schreef:
IngridM schreef:
+ geen melasse

En toch is het suiker/zetmeel gehalte bijna gelijk aan die van hartog:

Hartog:
Zetmeel: 3%
(totaal: 10%)

Havens Mix:
Zetmeel: 2,4%
(totaal: 9,4%)

Ben erg benieuwd wat ervoor zorgt dat de gehaltes bijna hetzelfde zijn, ondanks dat er in die van Havens geen Melasse is toevoegd.

Helaas Tot op heden nog geen antwoord gehad.

@assiepassie: zou jij hier meer over kunnen vertellen?

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, ik volg ;)