Nieuw voer van Pavo: Pavo 18Plus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piendepien

Re: Nieuw voer van Pavo: Pavo 18Plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:35

Nou meteen een vraag aan de expert dan maar:

Ik geef mijn 19 jarige recreatie-ruin al jaren Pavo Multivit 15 , als ik nu de 18 plus musli ga geven is het dan de bedoeling dat ik de Multivit erbij blijf geven of wordt dat te veel van het goede?

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:45

Hoi piendepien,

Zoals in de post aangegeven voedingsvragen graag sturen via voeradvies@pavo.net
Ik lees niet dagelijks op Bokt mee en het is jammer als ik daardoor specifieke voedingsvragen over het hoofd zie omdat die verdwijnen in een topic.

Wat betreft je vraag hangt dat af van de reden waarom je MultiVit15 geeft en met hoeveel en welk krachtvoer je dat combineert. Als je even mailt zal ik je een antwoord sturen :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:41

Goede reactie van pavo! Leuk dat jullie meelezen!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:59

Toch ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord van Piendepien haar vraag. Zou dus wel fijn zijn als dit ook in dit topic gezet kan worden ipv alles per mail...

Wel bedankt voor de uitleg. Ik schrok namelijk wel van het gequote berichtje.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:18

Pavo_GT schreef:
Jierda schreef:
Prut. De eerste ingrediënten zijn sojahullen en sojaschroot. Oftewel: goedkope afvalproducten van de humane sojaproductie met 0 voedingsstoffen. Soja is geen paardenvoer. Daarna zit er spelt en luzerne in. Kan je dan naar mijn mening beter los voeren. Dan tarwegries, nog meer afval, en gepofte gerst. Havergries (raad eens: afval) en gepofte tarwe. Daarna nog een aantal (afval)dingen en soja-olie en melasse en haast aan het einde lijnzaad. Plus natuurlijk de nodige toegevoegde vitaminen en mineralen want in de ingrediënten zit niks meer..

Voer dan liever een goede balancer met een handje spelt, luzerne en lijnzaad en een (verse) wortel toe. Net zo voedzaam en zonder toegevoegde troep. Als je laag suiker en zetmeel wilt voeren, voer dan geen granen, laat staan muesli met granen. Simpel.

Hallo, wij van Pavo zijn natuurlijk zeer benieuwd naar de reacties van paardenhouders op ons nieuwe product Pavo 18Plus. Vandaar dat we dit topic met belangstelling meelezen. Op deze reactie willen we graag reageren omdat het echt niet correct is wat er staat.

Als eerste een kleine toelichting over soja-producten. Sojabonen zijn bekend als “vleesvervangers” voor vegetariërs. De sojaboon is een grondstof die kwalitatief zeer hoogwaardig eiwit en de gezonde soja-olie bevat. Sojabonen worden verwerkt tot meerdere producten.
Allereerst de sojahullen: de hul die om de sojaboon heen zit. Zeg maar het vliesje van de zilvervlies-rijst, maar dan van de soja-boon.

Sojahullen zijn een uitstekende en gezonde ruwe vezelbron voor paarden. De soja-olie, die uit sojabonen wordt geperst, is ook een zeer hoogwaardig product (veel gebruikt voor humane consumptie, maar ook in paardenvoer).

Tot slot de sojaschroot. Sojaschroot blijft over als de olie uit de boon is geperst. Het bevat een zeer hoog aandeel eiwitten en nog steeds een beetje olie wat niet uit de boon kon worden geperst. De sojaschroot bevat dus goede eiwitten en essentiële aminozuren voor het paard. Deze heeft het paard nodig voor spieropbouw maar ook voor spierbehoud. Dit zijn dus géén afvalstoffen, maar hoogwaardige voedingsstoffen voor paarden.

Vezelrijke producten die het oude paard nodig heeft omdat het vaak minder goed ruwvoer kan opnemen zijn in de Pavo 18Plus afkomstig uit sojahullen, tarwegries, havergries, luzerne en spelt. Allemaal voor paarden zeer gezonde vezelbronnen die overigens óók in andere producten voor oudere paarden voorkomen, zoals Seniores Priores.

Omdat het verteringssysteem van het oudere paard minder efficient functioneert voegen we goed verteerbare grondstoffen zoals gepofte granen toe. Het zetmeel dat oudere paarden daarmee binnen krijgen is daardoor goed verteerbaar

Mochten er nog onduidelijkheden zijn dan horen we dat graag, stel gerust je vraag per mail naar voeradvies@pavo.net
Bedankt :)

Spannend dat dit omschreven wordt als 'goed voor oude paarden' door de vezels, terwijl het grondstoffen zijn die in vrijwel elk voer zitten. En ja, heel fijn dat er vezels in zitten, maar dat is dus ook alles wat erin zit. Daarom is het een afvalproduct, mensen willen een product zonder die vezels dus gaat het naar de dieren. Lekker goedkoop dus. Een paard heeft meer nodig dan de lege caloriëen uit een heleboel vezels. Gras en hooi is wat een paard behoort te eten aan vezels, en als het gebit zo slecht is dat dat niet meer gaat, dan zullen ze met deze muesli ook best moeite hebben om het weg te krijgen.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:26

@Itsmi
Ik kan daar dan alleen een algemeen antwoord op geven. Zoals ik al zei is dat oa afhankelijk van het soort (kracht)voer waar het nu mee gecombineerd werd en waarom het supplement wordt gegeven. Dus het totaalplaatje.

In principe is het zo dat als je van een gewoon basis krachtvoer overstapt naar 18Plus, je niet nog eens een extra vitaminesupplement hoeft te geven. 18Plus heeft nl al een hogere dosering van veel vitamines. Er dan wel vanuit gaande dat je de aanbevolen dosering aanhoudt. Dat geldt trouwens voor alle (kracht)voeders.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:51

@Jierda: ik kan uit eigen ervaring zeggen dat een paard dat moeite krijgt met hooi en veel muesli's, dit product uitstékend wegkrijgt :j
En kennelijk bevat het meer dan allen maar 'rommel', mijn paard was bevoorrecht om dit product al wat langer te mogen eten en hij glimt me werkelijkwaar als een spiegel tegemoet en hij is fit, ondanks zijn arthrose en zijn bijna 27 jaren op de klok.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:52

Marije_jiplover schreef:
@Jierda: ik kan uit eigen ervaring zeggen dat een paard dat moeite krijgt met hooi en veel muesli's, dit product uitstékend wegkrijgt :j
En kennelijk bevat het meer dan allen maar 'rommel', mijn paard was bevoorrecht om dit product al wat langer te mogen eten en hij glimt me werkelijkwaar als een spiegel tegemoet en hij is fit, ondanks zijn arthrose en zijn bijna 27 jaren op de klok.

Wat leuk dat jij het al langer hebt mogen proberen ! Week je het van tevoren ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:14

Hij krijgt het meestal geweekt in bietenpulp, maar soms heb ik geen tijd om te laten weken en ook niet de avond te voren klaargezet en dan krijgt hij het ongeweekt. En hij krijgt de 18+ duidelijk makkelijker weg ongeweekt, dan ongeweekte care4life. Bij c4l blijven er restjes achter en doet hij er moeilijker mee, de emmer vd 18+ is schoon op als hij uitgegeten is.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:20

Ik ben toch ook nieuwsgierig naar dit nieuwe voer. Mijn pony die normaal alles eet en lekker vind, eet c4l niet van harte. Ze kreeg hiernaast ook nog subli ponybrok, misschien dat dit een complete vervanger hiervoor kan zijn.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:44

Ik ben heel benieuwd naar dit voer.
Mijn 18jarige eet alles wat er voor zijn neus komt maar toch heb ik nog niet 'het' voer gevonden.
Dan krijg je een basis met allerlei losse dingen die er doorheen gaan...het lijkt wel kokkerellen ;)

Zou heerlijk zijn als hij genoeg heeft aan voer uit 1 zak :D

Ik wacht met smart tot ik het ergens kan kopen want voor het proefpakket was ik helaas te laat..

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:51

In regio den bosch nog noet kunnen vinden helaas! Zou wel zo'n proefemmer willen!

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 08:43

Ik heb afgelopen weekend een proefpakket (roze emmer, pollepel, zakje speedibeet en zakje 18plus) kunnen kopen bij de Zilveren Ster in Haaksbergen.
Ik vind het voer er mooi uitzien en mijn paard vond de 18plus heerlijk!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:53

Hier zouden de proefemmers vandaag pas binnen komen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:10

Ik kan vandaag proef zakjes ophalen..
Bedrijf verkocht het al wel. Maar zecwisten niet dat er proefpakket waren..

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:37

Heb net geinformeerd voer komt hier volgende week binnen, maar hij wist idd ook niet dat er proefpakketten waren.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:49

Op de proefpakketten moest je je als bedrijf van te voren inschrijven.......misschien hebben jullie leveranciers dat vergeten...

Hier loopt het als een trein,we hebben % gezien ook wel veel oudere paarden hier op het eiland.

Zelf heb ik een pony van 26 een paard van 17 en nu een jonkie van 3..... Die oudere gaan mooi aan de 18+ maar je blijft met verschillende zakken voer zitten,dat vind ik wel een nadeel.....
Mooi dat er zoveel keuze is ,maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:08

Ik ben zeer benieuwd, heb zo'n proefzak aangevraagd. :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:26

Ik voer wel verschillend. Vind 4 jaar of 19 in mijn geval een groot verschil.

Heb altijd Vanalles in huis. Wissel ook wel eens met wat dingen. Meng altijd Vanalles. Ik eet immers ook niet elke dag hetzelfde.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:05

Net even gebeld en hier hebben ze hem ook al!
Mooi even een zak halen uit mijn werk

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:32

Yeah... Met dank aan pavo eentje in de buurt gevonden die het proefpakket heeft. Toevallig kom ik er vanmiddag bijna langs, dus gelijk maar even eentje halen. Heb nog teveel ander voer staan om meteen een grote zak te halen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:28

Heeft iemand het al gevoerd? En krijgt het paard er veel energie van?Mijn dame van 31 wordt erg hyper van haver en ik ben bang dat ze dat van dit voer ook wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:57

Mijn haflinger krijgt dit voer. Hij wordt er niet hyper van.
Hij zit gewoon goed in zijn vel en isnlekker fit, maar niet heet of anderszins anders dan anders.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:00

Mijn merrie heeft alleen een proefzakje gegeten. Dat vond ze heerlijk! Verder geen verschil gemerkt, maar daar was de hoeveelheid ook wat beperkt voor. Ik ga het wel voeren zodra m'n huidige zak voer op is.

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:04

Hier ligt het voer al een tijde in de grote zakken in de winkel.