Welke vitaminebrok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:13

WildWings schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met het vitaminebrok van Makana?
Of iemand die wat zinnigs kan zeggen over de verhoudingen/ingrediënten (terwijl ik me braaf probeer in te lezen ondertussen :D )

http://www.makana.eu/dog/mineralfutter/ ... ellets-9kg

Ik ga deze van de week bestellen. Ik heb vrijdagavond een hele tijd zitten rekenen wat m'n paard(en) nu precies nodig hebben en in welk supplement dat in zit (en nog voor een redelijke prijs)

Ik voer nu de Ultimate Balancer van Dodson&Horrel. Die bevalt goed, maar is echt aan de prijzige kant. Ik ben aan rekenen geslagen en zag dat ik met de Makana vitamine pellets ook goed zit.

Bovendien hoef je van Makana maar 100-120 gram per paard per dag te voeren, met de Ultimate B moet ik 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht voeren.

Plus dat de Makana ook nog eens goedkoper is.

Vwb de toegevoegde ijzer. Een paard moet 480 mcgr per dag hebben. In de Makana zit 215 mcg per 100 gram pellets. Ik zie hier dus geen probleem in.

Als ik weet hoe ze bevallen, zal ik het hier wel posten

Whoops1

Re: Welke vitaminebrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:38

Zijn er ook mensen die vitalbix voeren?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:27

Ja, ik had het eerder in dit topic ook genoemd. Maar het bestaat nog zo kort dat ik er nog niet echt iets over kan zeggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 09:06

Ik voer inmiddels 1,5 week de Force en zie nu al verschil :oo
Hij is rustiger, lijkt beter in zijn vel, minder rillerig en zie de appeltjes op zijn vacht :D

Dit was 21 september, de eerste dag dat ik de Force voerde en net geschoren.
Afbeelding

Dit was zondag, na een week.
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:48

Amanda krijgt jouwe daar jeuk van? Hij ziet er wel keurig uit iig!

Iemand ervaring met NAF kompleet plus? Dit is overigens geen korrel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:55

Ik zou Pavo Vital Complete weer gaan geven. Het suiker/zetmeel gehalte is helemaal niet hoog, de dosering is erg laag. Daarnaast is een beetje suiker/zetmeel helemaal niet ongezond, zoals velen beweren.
Vital Complete is gewoon goed spul, erg volledig en je paard zal niet snel tekorten krijgen. Als je daarnaast wil dat hij minder ril wordt, dan zou ik magnesium los bij gaan voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:05

Hij jeukt nog niet. Wat bij de metazoa wel het geval was door de luzerne. Van de Force is het even afwachten denk ik. Ik voerde voor de metazoa vital complete en daar heeft hij ook nooit op geschuurd. Alleen de VC alleen was niet voldoende. Hij zag er lang zo goed niet uit als nu, maar slecht was het ook zeker niet.
Maar omdat ik liever niets bijvoer vanwege aanleg om dik te worden, ben ik overgestapt op metazoa. Dat werkte goed, tot hij ging schuren en bleek dat er luzerne in zat. Balen. Daarom nu weer de force. Ik heb een emmer om te proberen en daarna kijk ik of ik ermee doorga. Tot nu toe ziet het er goed uit. :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:10

Marstall is beter dan vital complete, vind ik. Betere verhoudingen en minder suiker.
Ik heb al m'n paardjes marstall gevoerd, al m'n paardjes doen 't er super op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:20

Ik ben er wel achter dat het per paard verschillend is. Wat voor de een super werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Dat maakt het best lastig. Maar voorlopig ben ik erg tevreden over de force. Voor zover je dat na 1,5 week voeren kunt zeggen. Daarom ook een emmer en geen zak. Eerst kijken of het werkt :j
Verhoudingen zijn wel beter inderdaad. De suiker was nooit een probleem. Je geeft er zo weinig van, dat het amper te merken is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:11

VC krijgt mijne binnen een week jeuk van. Nu marstall force 4 dagen geprobeerd, maar 3 dagen niet bij mn paard geweest. Erg benieuwd. Hij heeft van zichzelf eczeem, nu weer meer last.. Even zonder deken en hij is aan t schuren..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:16

Hier goede ervaringen met Pavo SummerFit. :j
Paarden krijgen dagelijks weidegang en naast ruwvoer ook SummerFit.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:26

Resfeber schreef:

Daar zit 7% suiker en 24% zetmeel in. Een grote suikerbom.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:55

Ik heb deze winter vnl jaarlingen en 2 drachtige merries, in groepsstallen, dus ik wil iets wat snel wegvoert, ivm anders elkaars voer jatten. Ik wou alles force voeren (of stallriegel, maar weet niet zo hoe de verhoudingen liggen), daarnaast vrij onbeperkt kuil (vrij droog en arm). De merries krijgen de laatste maanden wel merriebrok of derg. Hebben ze hieraan genoeg (vooal de jaarlinponys)? Ik heb nog een sportpony, die niet dagelijks gereden wordt maar wel pittig kan zijn zn best gevoelig op voer kan reageren. Hier wou ik force met naturall combineren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 00:13

Iemand de Groene Os Multivitamine wel eens gebruikt? Geen brokje maar poeder, dus er is ook niets gebruikt om het tot een brokje te persen.... Wellicht zuiverder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:59

xSogno schreef:
Resfeber schreef:

Dat is relatief

Één koek weegt 165 gram en bevat 6,5 % suiker. Daarmee voor je dus (165/100) x 6,5 = 11 gram suiker.
Dat is inderdaad minder dan bijvoorbeeld 300 gram Metazoa, dat 1,8% suiker bevat. Dan voer je (300/100)x 1,8 = 5 gram suiker per portie.

Een verschil van pakweg 6 gram suiker (ter indicatie: dat is evenveel suiker als men ongeveer in een kopje koffie doet. Maar dan op een heel paard, over een hele dag)

Vergelijk dat nou eens met het volgende:
Stel dat je één hand basisbrok erbij voert (100 gram, 7% suiker) voer je al meer dan het verschil tussen een pavo koek en summerfit, namelijk 7 gram.
Stel dat je een halve plak hooi extra voert (voor een halve plak hou ik ongeveer 500 gram aan en gemiddeld hooi bevat 10% suiker), dan voer je (500/100) x 10 = 50 gram suiker. Meer dan 8 keer zoveel!

Daarom moet je nooit naar de percentages kijken, maar naar de exacte hoeveelheden die je voert. En dat moet afzetten tegen wat je verder nog voert en hoeveel je daarmee binnen krijgt. Het heeft immers ook wei in zin om de suiker in je koffie in te wisselen voor een zoetje als je er daarnaast elke dag een mokkapunt bij eet. :=

Met deze berekening kun je volgens mij zien dat het qua suikers weinig oplevert om te neuzelen over het verschil tussen pavo koeken en Metazoa, maar dat het veel meer oplevert om te zoeken naar suikerarm hooi.

(Ik heb de suikerpercentages van de websites van Pavo en Metazoa overgenomen en het suikergehalte van hooi van voervergelijk.)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:05

safina schreef:
xSogno schreef:

Dat is relatief

Één koek weegt 165 gram en bevat 6,5 % suiker. Daarmee voor je dus (165/100) x 6,5 = 11 gram suiker.
Dat is inderdaad minder dan bijvoorbeeld 300 gram Metazoa, dat 1,8% suiker bevat. Dan voer je (300/100)x 1,8 = 5 gram suiker per portie.

Een verschil van pakweg 6 gram suiker (ter indicatie: dat is evenveel suiker als men ongeveer in een kopje koffie doet. Maar dan op een heel paard, over een hele dag)

Vergelijk dat nou eens met het volgende:
Stel dat je één hand basisbrok erbij voert (100 gram, 7% suiker) voer je al meer dan het verschil tussen een pavo koek en summerfit, namelijk 7 gram.
Stel dat je een halve plak hooi extra voert (voor een halve plak hou ik ongeveer 500 gram aan en gemiddeld hooi bevat 10% suiker), dan voer je (500/100) x 10 = 50 gram suiker. Meer dan 8 keer zoveel!

Daarom moet je nooit naar de percentages kijken, maar naar de exacte hoeveelheden die je voert. En dat moet afzetten tegen wat je verder nog voert en hoeveel je daarmee binnen krijgt. Het heeft immers ook wei in zin om de suiker in je koffie in te wisselen voor een zoetje als je er daarnaast elke dag een mokkapunt bij eet. :=

Met deze berekening kun je volgens mij zien dat het qua suikers weinig oplevert om te neuzelen over het verschil tussen pavo koeken en Metazoa, maar dat het veel meer oplevert om te zoeken naar suikerarm hooi.

(Ik heb de suikerpercentages van de websites van Pavo en Metazoa overgenomen en het suikergehalte van hooi van voervergelijk.)

Heel goed uitgelegd! Ik word zo moe van die mensen die elke keer daarop hameren, terwijl het feitelijk gewoon niet klopt om naar percentages te kijken. Hetzelfde met krachtvoer vergelijken. Van het een geef je 100 gram per dag en van het ander een kilo.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:25

demo_love schreef:
Ik word zo moe van die mensen die elke keer daarop hameren, terwijl het feitelijk gewoon niet klopt om naar percentages te kijken. Hetzelfde met krachtvoer vergelijken. Van het een geef je 100 gram per dag en van het ander een kilo.

Ik ook. Ik vind dat misverstand bestwel hardnekkig.

Metazoa gaat er ook altijd zo prat op dat ze een mineralenbrok hebben zonder granen. Andere soorten mineraalvoer, zoals Marstall Force en Pavo Vital Bevatten wel granen. En dan denkt half paardenland weer: "oh, erg, pas op, granen! Jeuk, allergisch, darmproblemen....en weet ik wat nog meer!"

Maar hoeveel graan krijgt een paard nou feitelijk binnen met dat ene l*ll*ge, minischepje Force? Een eierdopje?
En graan is feitelijk niets meer dan wat groter uitgevallen graszaad. Dus drie happen van doorgeschoten halmen in de wei en hij heeft t ook wel binnen. :+

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:55

Ik heb dit topic net gevonden, alles doorgelezen maar door de bomen zie ik het bos niet meer..
Ik zou mijn situatie eventjes uitleggen :)

Mijn pony staat 24/7 buiten op best een volle wei op het moment. in de winter krijgen ze weer hooi. vanaf december zal dat zijn.
Ze is dus best wel een beetje een dikzakje door het vele gras :o
Ik heb nu voor even de Pavo vitaminekoeken gekocht, omdat ze echt gewoon vitaminen binnen moet krijgen (lees: nu alleen maar gras)
Maar ik heb gelezen dat in de Pavo koeken best veel suiker zit.
Dit is dus eigenlijk precies wat ik niet wil, want ze moet er eigenlijk niet dikker van worden en ze heeft al zoveel gras. O:)
Zou iemand mij een vitaminebrok aan kunnen raden?
Ze beweegt trouwens 4x per week. 2x buitenrit van ongeveer 1,5 uur. en 2x in de bak dressuurmatig. Dit word nog wel eens afgewisseld met longeren, springen of wandelen.
Heeft iemand een idee? :D

Edit: ze heeft wel zomereczeem dus liever niet iets waar ze snel van gaan schuren ofzo :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:59

esmee1233 schreef:
Ik heb nu voor even de Pavo vitaminekoeken gekocht, omdat ze echt gewoon vitaminen binnen moet krijgen (lees: nu alleen maar gras)
Dit is dus eigenlijk precies wat ik niet wil, want ze moet er eigenlijk niet dikker van worden en ze heeft al zoveel gras. O:)

|( |( |( |(

Lees nou ff mijn stukje 5 posts hierboven. Ik heb zo mijn best gedaan om het goed uit te leggen. <snik>

Edit: sorry, je bent 13 zie ik in je profiel. Heb je rekenen met procenten gehad? :o

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:04

:') :') :')

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:43

safina schreef:
esmee1233 schreef:

|( |( |( |(

Lees nou ff mijn stukje 5 posts hierboven. Ik heb zo mijn best gedaan om het goed uit te leggen. <snik>

Edit: sorry, je bent 13 zie ik in je profiel. Heb je rekenen met procenten gehad? :o

haha dan ben ik jouw stukje denk ik net vergeten :o Sorry :+
En ja ik kan wel rekenen met procenten zit in de 2e :D :+

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:45

heel erg bedankt voor je uitleg Savina! Daar kan ik wat mee! :)

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:53

safina schreef:

Hoe weet je als je suikerarm hooi hebt of hoe kan ik dit zoeken? :p

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:58

Graszaadhooi is vaak behoorlijk suikerarm. En voor de rest kan je dat laten testen, maar dat is alleen de moeite waard bij een grote partij want het is behoorlijk prijzig.

http://blgg.agroxpertus.nl/product/voed ... e/equifeed

bij het basis-pakket wordt het suikergehalte al bepaald.