Paard soepeler met magnesium: had dus magnesiumtekort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

Re: Paard soepeler met magnesium: had dus magnesiumtekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:02

ranzijn zit in alkmaar bij mij, dat is een soort intratuin maar dan met een groot een grote dierenafdeling erbij.

heb nu anti stress, met magnesium, en in der muesli zit ook magnesium.
maar danku voor de informatie :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:39

Chanice92 schreef:
ranzijn zit in alkmaar bij mij, dat is een soort intratuin maar dan met een groot een grote dierenafdeling erbij.

heb nu anti stress, met magnesium, en in der muesli zit ook magnesium.
maar danku voor de informatie :D

Ik denk niet dat ze het bij ranzijn hebben.
Maar welke muesli heb jij?

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:02

ik hbe de antistress bij renzijn gehaald :)
sportfit van pavo :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:58

Ik heb de zak van de Boerenbond verdeeld met mijn zus. Ik geef overigens de magnesium ivm (vermoedelijke) insulineresistentie. Zie jij daar wel een verband mee BigBen?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:40

mirgino schreef:
dit was de eerste, de hierop volgende is op 17 mrt erop
toen was magnesium 0.88
calcium 3.09

edit;

volgende 15 sept 2011 bij een ander lab via osteo is gedaan na 6mnd stoppen,zat toen op randje en moest weer verder gaan met bijgeven
mgnesium 0.7 0.7 - 0.9

23-06 2012
weer bij GD
magn 0.7 0.75 - 1.25
zat er weer net onder

urine 12.12 >4 hij plast dus veel uit,terwijl hij volgens bovenstaande een licht tekort zou hebben

Bloedonderzoek is niet betrouwbaar om de magnesiumstatus te bepalen.
De waarden die bij jouw paard werden gemeten liggen maar nipt onder de norm.
Bij bloedonderzoek moet je echt een duidelijke afwijking zien, wil je daar conclusies aan verbinden.
Over het magnesium zou ik me ahv deze cijfers geen zorgen maken.

Alleen, op het moment van het onderzoek zat er wel iets fout met de eiwitverwerking.
Het totaal eiwit zat laag, maar albumine en beta-globuline waren hoog.
Het laag totaal kwam vooral van het alfa-globuline, dat op dat moment duidelijk onder de norm zat.
Te laag alfa-globuline kan op een leverziekte wijzen, maar zoals ik eerder al zei, ik ben geen da.

Als dat kan, zou ik wel graag de eiwitwaardes van de andere onderzoeken zien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:48

mijn paard heeft voor deze test[ wel ong 6mnd ervoor] 30 dgn pretnisolon gehad, zou het daardoor nog kunnen komen?

ik heb me suf gepiekerd waarom hij bij mij ineens klachten kreeg, bij de vorige eigenaar heeft hij bijna 9jr niks gehad en bij mij ineens vanalles
hij stond eerder heel weinig op de wei, kreeg kuil en 2x kwart kilo brok van stal en na rijden schep granen

bij mij 24 u wei en hooi
toen hij ziek werd ben ik op zoek gegaan naar krachtvoer waar hij goed op reageerde en dat nu Equifyt
150gr balance en 350gr quarter per dag en 4x voordroog ong 8kg

en hij krijgt nu nog MSM , magnesium en jointcomp [ hier stop ik mee als de pot op is] en lijnzaad olie

ik zal van de week de andere uitslagen opzoeken en scannen, vandaag geen tijd daarvoor, fijn dat je meedenkt meekijkt :j +:)+
Laatst bijgewerkt door mirgino op 09-03-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:49

dorientjuh schreef:
Ik heb de zak van de Boerenbond verdeeld met mijn zus. Ik geef overigens de magnesium ivm (vermoedelijke) insulineresistentie. Zie jij daar wel een verband mee BigBen?

Er wordt links en rechts beweerd dat extra magnesium voeren insulineresistentie tegengaat,
maar daar bestaat geen enkel bewijs voor.

Ik ken één wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van magnesium bij paarden,
en daar was de conclusie dat er geen enkel effect was op bloedsuiker, insulineniveau, en insulineresistentie.

Effects of a supplement containing chromium and magnesium on morphometric measurements, resting glucose, insulin concentrations and insulin sensitivity in laminitic obese horses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:03

mirgino schreef:
Romy1234 schreef:
Vraagje, welke halen jullie bij de welkoop of Boerenbond dan? En wat is de prijs? Was even bij de welkoop maar snap er niks van welke ik nou moet hebben.

magnesium gries

Dank je :D

@chanice92, sportsfit gebruik ik ook, bevalt mij super goed, heb heel veel verschillende geprobeerd maar dit is het enige krachtvoer dat ik kan geven zonder dat mijn paard super heet word.
Mijn zak is nu bijna leeg, heb nu de basic muesli gekocht van pavo, daar zit ietsjes minder magnesium in geloof ik maar ook bijna geen suikers, eens kijken hoe die valt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:11

BigBen schreef:
dorientjuh schreef:

Er wordt links en rechts beweerd dat extra magnesium voeren insulineresistentie tegengaat,
maar daar bestaat geen enkel bewijs voor.

Ik ken één wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van magnesium bij paarden,
en daar was de conclusie dat er geen enkel effect was op bloedsuiker, insulineniveau, en insulineresistentie.

Effects of a supplement containing chromium and magnesium on morphometric measurements, resting glucose, insulin concentrations and insulin sensitivity in laminitic obese horses.

Maar misschien gaat men er vanuit dat het wel effect heeft op de spieren bij bevangenheid etc? Ik heb het nu na lichte bevangenheid en een tekort in bloed gegeven. Ik ga er vanuit dat hij toen op die stal een tekort had uit het ruwvoer....In combi met de stijfheid heeft het hem misschien iets geholpen. De laatste emmer heb ik lijnzaadolie bij gegeven, omdat hij het moeilijk at en ik zag wle wat verbetering.
Helaas met de kou ook weer wat stijfheid, maar was ook zeker gebrek aan training.
Ik stop ermee en blijf wel de lijnzaad nog even geven bij de vito. Evt vanwege opbouw tijdelijk!! vit E om te zien of het hem helpt. Hij is 15, dus je merkt een wezenlijk verschil in opbouw met toen hij 4 was bijv.

Ik denk dat het voeren nog steeds niet 100% kan in Nederland zoals we paarden houden, maar het is wel zo dat steeds meer mensen hun best doen en dat is goed.

Toch maakt het je soms gek denk ik. Vroeger kregen onze pony's 2x beetje hooi en 3x een 1/2schep biks en 1/2schep haver en ze werden rond de 30 jaar oud, dus tja.................Waar gaat het mis? Willen we niet teveel?
We zijn afhankelijk van de boeren qua ruwvoer en de fouragehandel voor hardvoer. Er zit nog erg veel rotzooi in voer helaas. Toch zie je veranderingen. Maar in pension moet het wel kunnen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:50

dorientjuh schreef:
Volgens paardnatuurlijk:
Schaf een goed magnesium-supplement aan. Het is hierbij belangrijk dat er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat. Er zijn twee hoofdgroepen:

Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

Dit is bewezen voor mensen, niet voor paarden.
Tav paarden lopen de meningen en ervaringen enorm uiteen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:57

Ik voer de magnesium op aanraden*(van mijn kraker) van paardnatuurlijk.nl