Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:13

Als je bang bent dat je paard niet genoeg voeding binnen krijgt kun je een bloedtest laten doen waarin tekorten aangetoont kunnun worden. Verder vind ik voeren op het oog en dan niet vet voeren, kijken of ze genoeg energie onder het werk hebben en in normaal tempo spieren opbouwen...

Sonja_vR

Re: Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:21

Russel, ik voer standaard een vit/min korrel (compleet)
hooi is eigenlijk 9 van de 10 keer niet voldoende kwa vit/min, ook niet bij onbeperkt :n
ik blijf wel aan de lage kant van de dosering die aangegeven staat, is over het algemeen ook voldoende.
te veel of dekkend voeren met alleen ruwvoer(ook met zemelen/pulp erbij) is vrijwel onmogelijk. Dus om de tekorten juist te voorkomen die korrel , ik voer zelden krachtvoer in de traditionele zin (brok of muesli) alleen als blijkt dat het niet anders zou kunnen .

wat betreft specifieke tekorten , ik zou idd niet zomaar 1zijdige supplementen gaan toevoegen zonder te weten of het nodig is , dus 1 vit of min toevoegen op basis van een vermoeden ... de kans dta je dan dingen uit verhouding trekt is dan iets te groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:43

Ik voer magnesium bij(nouja, eigenlijk 'rust compositum', aangeraden door da..)verder niet.
Spieren opbouwen,waarmee doe je dat dan?Ik bedoel, ze hebben toch wel de eiwitten nodig om het goed te kúnnen opbouwen?
Ik dacht aan luzerne?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:46

Wat zijn voor jouw dan te korten? Je voert ruwvoer, vit.min mengsel. Zemelen en pulp vind ik buikvulling...maar als je goed ruw voer hebt en ook weidezeisoen krijgt een sober ras genoeg eiwitten binnen...wat zou hij te kort moeten komen?

Sportvoer is vnl suiker en koolhydraten om glycogeen te kunnen op slaan voor spierarbeid en dsar te veel van is ook niet ok....met alle gevolgen van dien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:52

Ik geef helemaal geen zemelen en pulp??

Ik geef hooi,vitaminemengsel, na arbeid dieetmix en nu nog 2x daags een schepje wiesenfasern,wat ik opmaak en niet weer koop(stoffige rotzooi).
Hij is niet mager of komt geen energie te kort maar moet wel meer spier op.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:58

Ik denk dat spieren ook wel gewoon een kwestie van training is, maar anders, kan je dan geen speciaal supplement voor de spieren geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:59

Lucerne kan inderdaad helpen bij de spieropbouw door de eiwitten die er in zitten, mijn paard is er voller van geworden in de bovenlijn.

In Muscle Impuls zitten ook hoogwaardige eiwitten, dit helpt ook goed als je paard een extra zetje nodig heeft qua spieropbouw.

Ik voer mijn paarden ook nauwelijks krachtvoer, ze krijgen veel hooi/voordroog, lucerne en mijn merrie krijgt omega 369 bij en subli SP om mooi vol te blijven.
Daarnaast krijgen ze beide elke dag een half maatbekertje force voor de nodige vitamines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:21

Zal eerst een lucerne proberen...wil niet gelijk naar een supplement grijpen.
Ga ook geen kilo's ervan geven dus dan hoef ik het (volgens mij?)niet te compenseren met graan..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:37

nee hoor, bij kleine hoeveelheden hoeft dat niet, en die van Hartog is al gemend met haverstro, dus dat hoef je nog minder snel aan te vullen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:52

het lijkt wel of de lucerne van subli veranderd is??
veel grover?
Ik heb het rond februari gevoerd,toen was het (of ik herinner het mij fout)veel korter gehakt??

edit:die van hartog wil ik niet, zit melasse in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:34

Spieren voer je niet, die train je en het ene paard heeft meer aanleg er voor dan het andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:39

Ik snap dat je ze traint,maar als je in voeding niets aanbiedt,gebeurt er ook niks?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:19

Sonja_vR schreef:
Assiepassie, sommige dieren reageren gewoon heel gevoelig op bepaalde zaken...
mijn vorige ijslander hoefde ik maar een paar handjes haver te geven op een dag en na een dag of drie was er geen land meer mee te bezeilen :n en dan spreek ik over max 2,5 ons (en dat is erg ruim geschat) op een paard van 325 kg per dag. schrapte ik de haver, geen probleem.
en dan spreek ik over een paard waarbij ik gewoon letterlijk tussen haar benen onder haar buik kon gaan zitten en kleine kinderen mee op pad zou kunnen sturen zonder haver , waarbij het met haver een drukke, chaotische, nerveuze muts was.
havervrij krachtvoer kon ik trouwens gewoon een kg p/d van voeren als ik gewild had, maar niet nodig .
veel paarden hebben gewoon helemaal geen krachtvoer nodig wat uit granen bestaat :n dus waarom zou je het wel voeren?
helemaal als minimale toevoeging bij sommige van die dieren tot bijwerkingen leid waar je als eigenaar niet blij mee bent en het beest er vast ook niet vrolijker op word.

Dat weet ik.
Ik vroeg het uit interesse.
Mijn zus had zo een paard, dus ik weet heel goed wat je bedoelt.
Mijn paard is weer niet zo.
En zo hebben ze allemaal hun prachtige bijzonderheden.
Dat maakt ze net allemaal zo uniek en speciaal.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:20

Anoniem schreef:
Ik snap dat je ze traint,maar als je in voeding niets aanbiedt,gebeurt er ook niks?

Precies.
Het is wel van belang dat je de juiste bouwstenen aanlevert en ook gewoon energie.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:22

Sonja_vR schreef:
Russel, ik voer standaard een vit/min korrel (compleet)
hooi is eigenlijk 9 van de 10 keer niet voldoende kwa vit/min, ook niet bij onbeperkt :n
ik blijf wel aan de lage kant van de dosering die aangegeven staat, is over het algemeen ook voldoende.
te veel of dekkend voeren met alleen ruwvoer(ook met zemelen/pulp erbij) is vrijwel onmogelijk. Dus om de tekorten juist te voorkomen die korrel , ik voer zelden krachtvoer in de traditionele zin (brok of muesli) alleen als blijkt dat het niet anders zou kunnen .

wat betreft specifieke tekorten , ik zou idd niet zomaar 1zijdige supplementen gaan toevoegen zonder te weten of het nodig is , dus 1 vit of min toevoegen op basis van een vermoeden ... de kans dta je dan dingen uit verhouding trekt is dan iets te groot

_/-\o_

En paarden die zo gevoerd worden, dus een bij het ruwvoer passende mineralen/vit brok of mix, halen net beter de voedingsstoffen en energie uit het ruwvoer.
Wat dat betreft heeft 'de natuur' eea toch heel mooi bedacht.
*\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:37

russel schreef:
Wat zijn voor jouw dan te korten? Je voert ruwvoer, vit.min mengsel. Zemelen en pulp vind ik buikvulling...maar als je goed ruw voer hebt en ook weidezeisoen krijgt een sober ras genoeg eiwitten binnen...wat zou hij te kort moeten komen?

Sportvoer is vnl suiker en koolhydraten om glycogeen te kunnen op slaan voor spierarbeid en dsar te veel van is ook niet ok....met alle gevolgen van dien...

Russel, bij tekorten doel ik specifiek op vit-min in het algemeen, met ruwvoer kom je gewoon niet aan de basisbehoefte :n daarvoor eet een paard gewoon niet genoeg hooi , er zijn inmiddels voldoende analyses bekend van hooi uit NL en de grotere import herkomsten om dit te onderbouwen.
vandaar dat ik standaard een vit/min korrel bijgeef
kwa energie tekorten , dat loopt wel los, daar kom je vaak met echt voldoende ruwvoer echt wel aan bij normaal werk, dus blijft sportvoer (of in ieder geval, ieder voer buiten ruwvoer en vit/min toevoeging ) buiten beeld.
het topic spitst zich er juist op toe om het (graanvoeders) te mijden.

dat je spieren er niet op kan voeren, deels waar, maar je zal toch voldoende moeten voeren om te kunnen bouwen/ontwikkelen, maar dat red je vaak ook prima op ruwvoeders, kwestie van paard de tijd geven en het niet 1, 2, 3 te willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:30

Ik voer idd ook een vitaminekorrel(force)om in elk geval zoveel mogelijk tekort uit te sluiten..

En nu lucerne sinds gisteren,per dag 1 emmertje(gewoon zo'n algemene emmer maat zeg maar),dan hoef ik me volgens mij nog geen zorgen over scheve verhouding te maken?
Al blijf ik het wat tricky vinden...zeker omdat ik een supplement met magnesium voer.
Wordt dat wel goed opgenomen als het ingenomen wordt met ruwvoer/lucerne?
-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:44

Zoals ik al zei, eigenlijk bedoeld voor de ts, als je goede kwaliteit ruw voer voert en een vit./min korrel er bij, dan vraag ik mij af welke tekorten? Zeker als het om een sober ras gaat...spieren train je, spieren zijn nl functioneel, ze worden dikker en sterker met arbeid, stopt de arbeid, verslapt de spier...extra eiwitten voeren om zo extra spieren te krijgen werkt dus niet.
Dan is elk paard weer genetisch anders gebouwd dus de een meer en snellere spieropbouw dan de ander, wat niets zegt over de kracht, lenigheid en soepelheid van het paard.

De een is een duurloper de ander is een krachtpatser, ook daar zit verschil in en is ook ras gebonden..

Soms denk ik dat mensen alleen het uiterlijk als referentie kader hebben...graad op africhting/opleiding paard heeft ook veel te zeggen, want welke spieren worden aangesproken. Worde de spieren op de juiste manier gebruikt, dus worden de juiste spieren op de huiste wijze belast en dat is ook vaak nig eens niet correct.

Te veel koolhydraten om paard meer in het voer te zetten kan juist heel gevaarlijk zijn, te veel eiwitten die paard niet benut is een zwaardere belasting op lever en nieren.

Potjes en pannetjes gaan voeren en allerlei andere hulpmiddelen om spieren te doen laten toenemen, is even bekijken war je nu aan het doen bent...alles is te koop, maar weet men wel wat ze er in duwen?

Ga je werken met een paard, dan geef je gedoseerd een hoogwaardige brok in mate erbij...ga je zwaar dressuurmatig werken met een paard, pas je aan tot een normale hoeveelheid.

Maar normale dagelijkse middelmatige arbeid wordt door veel gezien als hard werken en gaan hun paarden voeren zoals de Z ruiter die bijna dagelijks traint en op wedstrijdnivo rijden, die paarden zijn ook goed zichtbaar gespierd, maar dat voer je er niet aan. Dat is mijn punt, omdat veel mensen ongewild en goedbedoeld te veel voeren, dus vet kweken, te veel koolhydraten dus suikers met alle gevolgen van dien, zeker bij sobere rassen en paarden die licht belast worden, maar gedacht worden dat ze veel belast worden. In het wild is 80 km per dag voor een paard standaard beweging......en die paarden eten ruwvoer, aangevuld met mineralen die ze kunnen vinden die in de natuur voorkomen...

De voedingsindustrie leeft er nl wel bij...lees eens de etiketten en zie wat een hoop rommel er in voer zit, gewoon afdraaien van rotzooi elders en geld verdienen....het liefst willen ze dat je voert volgens hun schema op de zakken......

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:48

Russel, als ik mijn paard volgens de wens van de producenten voer geloof ik dat ze in een jaar 6 keer bevangen gaat zijn ofzo :+
maar volgens mij zeggen we eigenlijk gewoon hetzelfde als ik je laatste post lees, ik was alleen even een beetje verward in de zin van voor wie wat bedoeld was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:16

ben het op zich met je eens hoor Russel.
Ik zie mijn pony ook niet als sportpaard maar we rijden wel aardig fanatiek.
Op alleen hooi redt hij het niet(valt af,geen energie).
Marstall force geef ik bij voor vitamine/mineralen.

Nu heb ik lucerne gekocht maar twijfel nu alweer of ik daar goed aan gedaan heb wegens de hoge calcium waarde.
Ik voer ook magnesium bij,en nu denk ik dat dit misschien wel helemaal niet goed wordt opgenomen als het samen met lucerne gegeten wordt?
Weet iemand dat?

Vind het allemaal maar lastig. Gewone brok gaat niet vanwege melasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:40

Ik vind het altijd weer moeilijk om zelf rantsoen uit te gaan rekenen zoals met magnesium toevoegen of ind calcium..

Ik heb een tijdje pavo met extra toegevoegde magnesium gevoerd, maar dan gewoon 11/2 kg per dag en dat beviel mij goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:09

ja,is ook moeilijk hoor!!
Maar ik moet bijna alle muesli en brok laten voor wat het is,wil ik een gezond paard houden dat zich niet compleet kapot schuurt.
Suikers op zich ben ik niet tegen(als ze verbrand worden)melasse is wel no-go.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:14

@ darkchrystal, zijn de HH brokken van voergezond niet iets voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:22

Heb ik gevoerd,maar ga ik niet meer voeren.
Hij vond ze niet geweldig lekker,slecht verkrijgbaar en vind het een vervelend bedrijf.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:27

Slecht verkrijgbaar inderdaad, ik koop 1x in de zoveeltijd een groot verpakking en ze doet het er super op! Voor mij niets anders meer.. :)