Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja_vR schreef:Assiepassie, sommige dieren reageren gewoon heel gevoelig op bepaalde zaken...
mijn vorige ijslander hoefde ik maar een paar handjes haver te geven op een dag en na een dag of drie was er geen land meer mee te bezeilenen dan spreek ik over max 2,5 ons (en dat is erg ruim geschat) op een paard van 325 kg per dag. schrapte ik de haver, geen probleem.
en dan spreek ik over een paard waarbij ik gewoon letterlijk tussen haar benen onder haar buik kon gaan zitten en kleine kinderen mee op pad zou kunnen sturen zonder haver , waarbij het met haver een drukke, chaotische, nerveuze muts was.
havervrij krachtvoer kon ik trouwens gewoon een kg p/d van voeren als ik gewild had, maar niet nodig .
veel paarden hebben gewoon helemaal geen krachtvoer nodig wat uit granen bestaatdus waarom zou je het wel voeren?
helemaal als minimale toevoeging bij sommige van die dieren tot bijwerkingen leid waar je als eigenaar niet blij mee bent en het beest er vast ook niet vrolijker op word.
Sonja_vR schreef:Russel, ik voer standaard een vit/min korrel (compleet)
hooi is eigenlijk 9 van de 10 keer niet voldoende kwa vit/min, ook niet bij onbeperkt![]()
ik blijf wel aan de lage kant van de dosering die aangegeven staat, is over het algemeen ook voldoende.
te veel of dekkend voeren met alleen ruwvoer(ook met zemelen/pulp erbij) is vrijwel onmogelijk. Dus om de tekorten juist te voorkomen die korrel , ik voer zelden krachtvoer in de traditionele zin (brok of muesli) alleen als blijkt dat het niet anders zou kunnen .
wat betreft specifieke tekorten , ik zou idd niet zomaar 1zijdige supplementen gaan toevoegen zonder te weten of het nodig is , dus 1 vit of min toevoegen op basis van een vermoeden ... de kans dta je dan dingen uit verhouding trekt is dan iets te groot
russel schreef:Wat zijn voor jouw dan te korten? Je voert ruwvoer, vit.min mengsel. Zemelen en pulp vind ik buikvulling...maar als je goed ruw voer hebt en ook weidezeisoen krijgt een sober ras genoeg eiwitten binnen...wat zou hij te kort moeten komen?
Sportvoer is vnl suiker en koolhydraten om glycogeen te kunnen op slaan voor spierarbeid en dsar te veel van is ook niet ok....met alle gevolgen van dien...