[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:58

R0oszs schreef:
Wat een onwijs leuke pony Dyonne! Ik vind hem op de 2e foto het mooist in gewicht. Op de 4e foto lijkt ze ook wel mooi maar op de 5e foto lijkt ze weer te schraal doordat je de ribben ziet.

Ik vind persoonlijk dat je niet de ribben hoort te zien maar echt alleen moet voelen.

Hoe komt er zoveel verschil in het gewicht? Gewoon een vraagje :)

Dank je. Ik vind, zeker bij dit type pony dat je de ribben net niet moet zien, maar wel duidelijk voelen. En dat is nu moeizaam, dus ze is wel wat te zwaar.
Die verschillen. Sja, ze kwam zoals op de eerste foto (als 3-jarige).
Met 4/5 jaar was ze onder het zadel en best fanatiek, dus dat leverde een wat dunnere pony op.. Daarnaast had ik het idee dat ze ook nog groeide in die tijd.
En op de laatste is ze 8,5. Dus uitgegroeid en dan is niet te dik laten worden weer lastiger.

Pipppa, die is echt te zwaar, zit wat mij betreft ruim boven de 4

Focussed, dank je.
Ja op zich is ze er niet lelijk. Alleen Cobfokkers vinden het afschuwelijk. Maar ja, die zien het liefst zelfs het eerste..

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:08

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto is al wel een jaar oud, maar eigg nog hetzelfde.
Onderste van afgelopen zomer
Ik zou haar een 3, 3/5 geven

fidjike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:16

@merrieveulen ; ja idd we dus heel slecht hooi en at er ook niet veel van nu hebben we ander hooi en zijn vandaag weer begonnen met longeren , het gaat al veel beter !! bedankt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:36

Hmmm, dyonne, die "schrale" foto's, zijn die allemaal op 1 dag gemaakt? want daarvan vind ik dr op de bovenste 2 schitterend in conditie, die van een 3 ook trouwens. Hihi, wel grappig dat de fotos waarop ze wat slanker is ze geschoren is, waardoor paarden vaak iets minder glanzen. Betwijfel of je dat bewust hebt gedaan, maar hihi, beinvloed voor veel mensen het beeld wel denk ik.

Pippa, oef, vanaf deze foto zou ik jou paard idd eerder een 5+ geven... Je kan serieus alleen de achterste ribben VOELEN??? Oef.... Manenkam is wel heel groot zo te zien, duidelijk vet achter de schouder, billen zijn heel rond, buik lijkt vanaf deze foto gigantisch (nou is dat bij veel paarden puur buikvulling, maar bij dit paard is de rest ook wel heel vet)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:57

Airborn schreef:
Pippa, oef, vanaf deze foto zou ik jou paard idd eerder een 5+ geven... Je kan serieus alleen de achterste ribben VOELEN??? Oef.... Manenkam is wel heel groot zo te zien, duidelijk vet achter de schouder, billen zijn heel rond, buik lijkt vanaf deze foto gigantisch (nou is dat bij veel paarden puur buikvulling, maar bij dit paard is de rest ook wel heel vet)

Ze heeft een hele dikke wintervacht, dus ik kan de ribben er niet doorheen zien nee :P. Manenkam lijkt op de foto inderdaad erg groot, maar de manen vallen naar de andere kant, dus waar ze 'omvallen' lijkt op de foto ook nog hals, maar dat zijn dus de manen.
Ik zal binnenkort een duidelijke foto maken :')
Buik kon je toch niet goed meenemen in de test? Want in het tweede filmpje is een shetlander te zien met een beste buik, maar die wordt als 'goed' (geloof 3) gescoord?

Airborn

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:56

Pippa, ik had heel bewust voelen met hoofdletters geschreven: voelen is heel iets anders dan zien ;) dat je ze niet kan zien met wintervacht kan ik in kmen, maar als je ze niet kan voelen is er wel echt its mis...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:04

Airborn, nee, 3 en 4 zijn eerder gemaakt dan die waar je de ribben ziet (is in april pas gemaakt, dus behoorlijke tijd na het scheren).
Maar is niet bewust. Dat is de enige winter geweest dat ze zo slank is geweest.
En toen ze geschoren was stond ze meer in het werk, dat scheelt ook met slank blijven.

Bij de tweede foto is ze trouwens echt net geschoren (net klaar, haha), bij de anderen is het wel langer terug.
Ik vind geschoren/zomervacht wel beter beeld geven dan een wintervacht.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:34

Ah, ok, want op 3 en 4 vind ik dr wel heel mooi in conditie, en op 2 ook.
Zag het ook niet als iets verkeerts trouwens, geschoren of niet, en idd, wintervacht maakt het heel slecht te zien. Maar het viel me op, en vond het wel grappig, omdat als ik heel oppervlakkig kijk, het glanzende vachtje al snel me laat zeggen dat de laatste foto zo mooi is :+ Maar idd, als ze vol in het werk staan zijn ze makkelijker in goede conditie te houden.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 01:45

Dit is wel even een goeie! Heb een rondgeribte merrie die 2 a 3 veulens heeft gehad en weinig buikspieren heeft en dus standaard dik genoemd wordt (prima tot diegene dus hooi gaat voeren en de mijne amper iets krijgt :roll: )

Vind het wel iets lastig, ze heeft vet in d'r manenkam, iets op d'r schouders maar geen appelkont. Dus 4/ 3,5/ 3 denk ik. Mag wat af, zeker, maar wat krijgt ze:

Healthy herbs (ruwvoer brokken zonder suikers en granen, etc en weinig zetmeel) 2 x daags een half hondenmaatbekertje :+
Pavo daily plus 2 x daags 2 handen (vult de tijd dat ze met haar 'krachtvoer' bezig is, de rest van stal krijgt brok)
en 3 x daags hooi (voordroog, door stalhouder)

Ik hou er persoonlijk niet van het hooi te verminderen, HH wordt ze niet dik van is echt niets en de Daily plus bevat wel melasse maar zoveel kan dat nou ook weer niet zijn. Heb eerst melasse vrije luzerne gevoerd maar dat eet ze dus niet :+
Paard heeft snel last van d'r maag dus die wil ik wel gevuld houden.

Blijft over: meer bewegen (staat zo'n 3 a 4 uur in de paddock + rijden oid)

Iemand andere tips?

Zal nog even foto's maken/ opsnorren!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:38

@ dyonne, op de actuele foto vind ik jouw Cob zoals ik ze graag zie. op de 'tikkie schrale' foto's is ze ook niet verkeerd maar naar mijn bescheiden mening mag er op dat type paarden wel wat meer zitten dan op een 'gewone' rijpony. net als voor haflingers etc. de tweede foto ietsje minder rond maar ook nog mooi vind ik. en vwb de fokkers tja... ik schrik elke keer weer op de shows als ik de mijne naast de anderen zie, naar mijn mening echt vette propjes. en dat terwijl elk jaar weer in het boekje staat dat overconditie ongewenst is... snap er geen r**t van. over het algemeen vind ik dat wat er loopt echt te vet, met uitzondering vaak van de gebruiksrubrieken maar goed...

@ Donna, of juist te dik. ik vond mijn pony vaak al snel te dik omdat hij op de ribben een aardig laagje heeft en ook pocketjes achter de schouder. dat gebruikte ik als referentie tot de DA er een keer bij moest komen, en die legde mij dus uit hoe dit werkt. mijn pony had al vetjes op zijn vaste plekken maar de rug en hals waren schraal. daar moest naar zijn mening echt wel wat bij en dat hij dan op de ribben wat meer heeft is gewoon zo, vond de DA. en ik moet zeggen dat ik mijn pony erg vind opgeknapt sinds ik dat advies ben gaan naleven. overigens had mijn pony toen ook onvoldoende bespiering (4 jaar) dus dat geeft dan ook al een ander beeld. hij is vooral in bespiering enorm toegenomen.

@ pippaa, ik vind jouw paard wel echt een heel stuk forser aandoen dan je 'm scoort. de manenkam is behoorlijk flink en naar de staartwortel toe zie je ook bolle kussentjes. zo van deze foto af (het is inderdaad wel een érg ongunstige foto hiervoor, heb je niet een standfoto vanaf de zijkant?) zie ik een flink te vet paard met weinig bespiering. ik zou deze liever over het geheel wat krachtiger zien. ronde vormen is mooi bij zo'n paard maar dan wel uit bespiering en niet uit vet. de wintervacht vertekent ook behoorlijk, dus ik zou weleens een foto willen zien van wat dichterbij met het paard op stand. vwb de buik, daar kijk ik dus niet naar. wel geeft het vaak een verkeerd algemeen beeld, zo'n ronde buik. als je dit paard wat minder zou gaan voeren trekt de buik ook bij en krijg je al een heel andere foto. de vetjes volgen dan vanzelf, duurt alleen wat langer.

@ focussed dank je! we zijn er ook heel druk mee geweest, de anabolen hebben 'm wel goed gedaan maar we hebben ook flink getraind samen.

dit is hij als jaarling, dat 'garnalige' is er zó lang op gebleven, enorme bijlslag had hij altijd etc. pas sinds een jaar komt er echt wat model in, m.n. het laatste halfjaar. als ik deze foto zie moet ik altijd lachen, het is echt vreselijk... :')
Afbeelding

@ Lynn, ik vind jouw paard op de eerste foto een beetje vol (buik), op de onderste te schraal. zijn hals wordt daardoor erg 'stokkig' en zijn hoofd lijkt erg groot en grof. persoonlijk zie ik ook graag wat meer buikvulling. ik zou het paard op basis van deze foto een 2 geven. niet verkeerd voor bijv. een endurance of eventingpaard maar persoonlijk zie ik liever een 2.5 bij dat type. op de eerste foto zit er wel wat meer vorm ook in het paard, lijkt ook beter/ forser in de bespiering te zitten.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:33

Dan ben jij meer uitzondering dan regel misschien.
Overigens vindt ik het paard van Lynn mooier op laatste twee, daar zou ik een drie voor gokken. Op de eerst foto 3,5.
Maar dit blijft gokken want echt goed is het niet te beoordelen vanaf de foto.

Ik heb gister ook foto gemaakt, zal m zo even via de PC plaatsen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:38

Ik ben heel erg benieuwd hoe meranti is:
Ik schat zelf op 3.. á 4 (even erbij :+ )

Ribben zijn nog heel goed te voelen en de foto is uit periode dat ze vrij weinig werkte ivm de vorst.
Momenteel word ze weer 4 á 5 x per week getraint en verdwijnt haar wintervacht waardoor het ook iets beter te beoordelen is :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 26-02-12 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:50

Donna_ schreef:
Leuk topic! Ik heb het ook uitgeprobeerd en kom op een gemiddelde score van 2,5 uit, perfecte score dus. Gaat om een vierjarige, dus als ze spieren krijgt wordt ze voor 't oog nog wat mooier.

Het is lastig te zien vanaf de foto maar krijg wel het idee dat mensen over het algemeen hun paard te laag scoren, en dus paard dunner inschatten dan dat hij eigenlijk is...

Bij deze bijbehorende foto's. Ze staat lekker oncharmant natuurlijk :+
Overigens allemaal op dezelfde dag genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:02

Elin_ schreef:
Ik ben heel erg benieuwd hoe meranti is:
Ik schat zelf op 3..

3? Dat zou meranti wel willen :) Mijn eerste indruk gaat meer richting 4,5.
Blijft het feit dat het vanaf een foto vrijwel onmogelijk oordelen blijft.

Om die laatste reden heb ik me ook tot nu toe afzijdig gehouden, maar vind het wel een erg leuk topic. Alle aandacht voor het onderwerp is meegenomen. Heb de link naar dit topic dan ook in een twitter bericht gezet op de paardenweegschaal tweet... (of hoe heet zoiets ;) )

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:08

Meranti, is geen handige foto om te beoordelen, oa nek is niet goed te zien. Maar ik zie vet voor de schouder, volgens mij er ook achter, ribben lijken aardig vet (maar moet je eigenlijk voelen + wintervacht) en de billen zijn wel erg rond. Ik zou vanaf deze foto ook een 4 zeggen, afhankelijk van hoe de ribben voelen 4,5. Een 3 kan ik hier iig niet van maken, sorry.

donna, idd, 2,5, voor een jong paard mooie conditie, denk dat ze echt schitterend word met wat meer bespiering en een zomervachtje!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:12

Andere foto kan ik zoeken :) heb even wat bij de foto geschreven o.a over de ribben,dat ze zo goed als bijna niet werkte en dat ze op die vacht toch wel wintervachtje heeft :+
@Airborn
Ribben zijn heel erg goed te voelen en haar dikke wintervachtje verdwijnt gelukkig :):)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:05

Donna: Ik denk een 2 voor jouw paard. Prima score, gewoon mooi slank figuurtje. :j

merrieveulen: Haha wat een geniale foto _O- Lijkt wel een heel andere pony _O-
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 26-02-12 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:06

Bij mijn paard is het lastig, ze heeft wel een grote buik, maar vrij weinig vet. En der hals klopt idd, die is erg schraal nog qua bespiering (ze is ook pas 5), dus hopelijk trekt dat nog wat bij. Maar ze is iig niet te dik, nu trainen op de spieren :j

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:31

Afbeelding
Mijn paard zit denk ik rond de 3,5-4?
Ze heeft best een buikje maar voor mijn gevoel, niet echt teveel vet.
Momenteel is ze 6 jaar oud, ze staat overdag in de wei en krijgt twee keer per dag 1/3kg sportbrok. Verder tussendoor een worteltje en na het rijden vaak zemelen, ook krijgt ze hooi als ze op stal staat.
Toch heb ik het idee dat ze net wat boven het perfecte gewicht zit maar dit krijg ik eigenlijk nooit te horen van lesgeefster/Da enz vandaar dat ik jullie mening vraag.

Wat vinden jullie? :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:45

Ik heb ook even duidelijke foto's gezocht:

Hoe mijn paard is was toen ik haar net had(paar jaar geleden):

Afbeelding
Zeer schraal, een 1?

foto nu
Afbeelding"

Afbeelding
Netjes, een 3?
Laatst bijgewerkt door SteffiiY op 26-02-12 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:50

@ steffiY: Volgens de schaal is op de eerste pagina is 4 overgewicht, en vind jouw paard zoals ie er nu uitziet eigenlijk meer een 3 :)
Mijne die boven de jouwe staat is voor mijn gevoel net ietsje steviger.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:50

LisErm94 schreef:
@ steffiY: Volgens de schaal is op de eerste pagina is 4 overgewicht, en vind jouw paard zoals ie er nu uitziet eigenlijk meer een 3 :)

Oeps sorry, ik bedoelde inderdaad een 3, maar heb 4 getikt! zal even veranderen!

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:53

SteffiiY schreef:
LisErm94 schreef:

Oeps sorry, ik bedoelde inderdaad een 3, maar heb 4 getikt! zal even veranderen!

Haha dacht al :)
Vind m er prima uitzien namelijk.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:55

Ja precies goed :D
Vind jou paard net iets tussen goed- en overgewicht zitten. vind hem niet TE dik ofzo.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:38

Lynn_x schreef:
Bij mijn paard is het lastig, ze heeft wel een grote buik, maar vrij weinig vet. En der hals klopt idd, die is erg schraal nog qua bespiering (ze is ook pas 5), dus hopelijk trekt dat nog wat bij. Maar ze is iig niet te dik, nu trainen op de spieren :j

Lynn.. waarom lastig? Buik en bespiering heeft niets met vet van doen. Zo op het oog ziet jouw paard er prima uit.