Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:23

newt schreef:
Pletje123 schreef:
Te dik is gewoon te dik hoor. Dat is niet ras afhankelijk :) Wel of ze snel te dik zijn. Je hebt sobere en minder sobere paarden.

En belgen dan? Wat is dan "op gewicht" voor een belg?

Geldt hetzelfde als alle andere paarden: voelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:24

En wat ik me afvraag... er werd net verwezen naar de droogheid van een langeafstandsloper. Maar moet dat het uitgangspunt zijn? Moeten we van al onze paarden marathonlopers maken? Wij mensen zijn ook niet allemaal langeafstandslopers. Ik heb een BMI van ca. 19,5, ben daarmee absoluut niet te dik (juist aan de lichte kant van "normaal") maar ben ook absoluut niet "droog": mijn spieren zie je eigenlijk alleen écht in gebruik.

Maar maakt mij dat te dik?
Nee. Val ik 3 kilo af, dan heb ik ondergewicht :')
Mijn ribben zie je nu ook zónder te voelen en ook wanneer ik níet in beweging ben. Maar ik heb wel vetjes hoor.

Geldt voor paarden dan wél dat ze allemaal gebouwd moeten zijn als de gemiddelde marathonloper, geen grammetje vet, enkel spier, en spiermassa die je ook in rust goed kunt onderscheiden?

Mijns inziens: nee.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:27

Mijn paardje.. Tinker.. dus koudbloed.. zit tussen 2 en 3 in.. momenteel gelukkig 3!

Te mager.. (billen waren net een glijbaan..)
Afbeelding

Nog onbespiert... maar wel op gewicht! (van de zomer)
Afbeelding

Recent:
Afbeelding

beetje wintervoorraad rond haar buik, maar rest helemaal netjes:

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:28

Ik ben het eens met yamcha dat er tegenwoordig veel te veel dikke paarden rond lopen, mensen hebben vaak geen benul hoe ernstig dat is. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid te dikke mensen, honden, katten, en nog zoveel andere dieren.. Lijkt wel normaal te worden.. Ik heb alles hier liever iets te dun rondlopen (ligt wel aan het dier zelf), maar de meeste hier hebben aanleg om dik te worden en zijn dus makkelijker dik te krijgen dan dun. Paar staan ook op dieet (2 katten, hond, en 2 pony's). Ik ben echt heel consequent met voeren, mijn moeder helaas iets minder waardoor er soms wel discussies ontstaan..
Gelukkig ben ik de gene die grotendeels voert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:40

[
Pletje123 schreef:
@Ellepel: dat is onzin, van het voer. Je hebt heel mooi droog kuil, is prima voor paarden! :j Er is tegenwoordig veel meer verschillend voer op de markt. Meer voor de eigenaar van het paard overigens...

Citaat:
Denk dat je dat verkeerd hebt begrepen van hooi of kuil. Het gaat om het grassoort. Dat is tegenwoordig standaart heel veel engels raai en een beetje andere soorten (die juist wel goed zijn voor een paard, maar minder opbrengst geven bij melkkoeien). Dat bedoelde ellepel met beter HOOI vroeger als HOOI nu...

dat bedoelde ik ook.
vroeger had je echt heel andere kwaliteit grasland,toen zag je nog veel onkruiden in het gras en was de grassoort ook veel beter afgestemd op paarden.
tegenwoordig zijn er minder boeren en de boeren die er zijn willen gras waar veel suiker in zit want daar geven de koeien flink melk van :j
echt mooi grasland geschikt voor paarden zie je steeds minder en dat vind ik jammer.
en natuurlijk is er wel goed ruwvoer te krijgen,maar daar is niet altijd even makkelijk aan te komen

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:41

Ik vind inderdaad dat er veel te veel dikke dieren zijn (niet alleen paarden). Toen ik mijn pony kreeg leek ze drachtig van 2 veulens en had daarbij ook nog eens hele erge artrose. Daar is zeker 50 kilo van af gegaan en vond haar toen nog te dik.
Maar m'n verzorgpony die ik had die was juist veel te dun en mocht wel 50 kilo aankomen.
Is inderdaad ook per ras verschillen. Zo vind ik gevulde haflingers en friezen er beter uit zien dan bijvoorbeeld een kwpn'er met overgewicht.
Heb ook wel eens een quarter zien lopen die 1 en al vet was. Bij elke stap die hij zette zag je het vet bewegen.. dan zou ik me pas erge zorgen gaan maken. Meeste paarden zijn wel aan de dikke kant, maar dat had ik nog nooit gezien :=

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:45

Pletje123 schreef:
Te dik is gewoon te dik hoor. Dat is niet ras afhankelijk :) Wel of ze snel te dik zijn. Je hebt sobere en minder sobere paarden.

En belgen dan? Wat is dan "op gewicht" voor een belg?[/quote]

Geldt hetzelfde als alle andere paarden: voelen :)[/quote]

Dus alle belgen zijn te dik. Gek genoeg worden ze zo gefokt.

Dat paarden en pony's hier te dik worden gezien, ja sommigen zijn dat zeker, maar waarvan "ik denk" dat het een netjes gewicht is zeggen jullie is te dik, zie de overgang buik billen. Niet iedere bouw van een paard is het zelfde, niet alle overgangen zullen het zelfde zijn.

Dan word het geopperd dat daar de fout ligt.. want " ik denk en ik vind " en dat kan niet het is een gemeten waarde in een pdf bestand uit onderzoek is gebleken enz enz.. maar vervolgens lees ik in verschillende reactie's onder elkaar " ik vind deze te dik of ik vind dat het net kan " kan dat wel?

Wanneer een paard scherp op de rug is en de ribben net niet te zien zijn bij het juiste licht, spreek je dan ook van te dik? of te dun? of juist goed

Hoe krijg je een paard dat precies juist?.

Ik heb bijvoorbeeld een nu 4 jarige merrie staat ook wel op mijn profiel, merrie had vorig jaar volgens het PDF de buik van model 4 de rug van model 2 de billen van model 2 en de flank optrekking is van model 1. en een normale hals, heeft van nature veel spier massa in hals.
Dus meer op voer gezet, toen werd de buik een 5 de rug bleef een 2 de billen werden een 3 en de flanken een 2. Is een paard dan te dik?. Half jaar later op de keuring zie foto profiel, wederom ik denk keurig, vind ze eerder zelfs te rank. Nu op rust weer een half jr verder, merrie is drachtig goed in de bespiering en houd de scherpe strakke rug. Dit word niet beter, is d bouw van het paard.

Ik vind het een interessante topic, maar vind dat de lijn te dik te laag ligt, maar goed daar in tegen is dan ook 75% van de bevolking te dik.

Airborn

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:06

Newt, voor mezelf sprekend, ik vind het vanaf foto;s zowieso lastig beoordelen, je moet eigenlijk een rondje rond met paard kunnen lopen en her en der voelen in hoeverre ribben te voelen zijn en wat vet en wat bespiering is. Maar omdat dit topic heel specifiek is op dat het algemene beeld van wat een gezond gewicht van paarden is, ben ik iets ehh, sterker qua uitdrukken dan als je 1 afzonderlijk dier ziet. Juist omdat dit over het hele plaatje gaat.
De fotos waar ik iets over heb gezegd, waren allemaal dieren (met een enkele uitzondering) die net aan te dik lijken op de geplaatste foto's. Niet dusdanig dat ik denk dat het voor de gezondheid van het paard kwaad kan. Maar wel ronder dan het ideale normaal plaatje. En omdat dit topic gaat over dat het beeld van wat het ideaal plaatje gezondheidtechnisch is ten opzichte van wat de heersende opvatting van de paardenwereld is dat het ideaal plaatje moet zijn, benadruk ik het verschil tussen de geplaatste fotos en het ideaal plaatje.
Natuurlijk is het niet zo recht toe recht aan. Een hangbuik door dracht, grasbuik, andere bouw, dr zijn allerlij dingen die ervoor zorgen dat een paard in 1 opzicht afwijkt qua optische conditie van de rest van zn lijf. En het ene paard heeft een langzamer of sneller metabolisme als het ander, meer of minder spiervorming etc.
Waar het hier om gaat, is dat het beeld van wat de meeste mensen hebben van wat normaal is, eigenlijk een score van rond de 4 soms zelfs hoger is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:13

Pletje123 schreef:

mooie opmerking!!!!
:D :D
wat is dan precies een sober paardenras????

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:18

Even binnenvallen:

Diaz op de eerste foto zag je paardje er helemaal niet verkeerd uit hoor. Jonge paarden die te dik zijn groeien veels te hard = schade aan de botten.

Hier bieden we momenteel wel onbeperkt ruwvoer aan, maar... Paardlief gaat er verstandig mee om. Beetje lopen, drinken, oh keertje naar haar poep hoekje toe, hapje eten, dutje doen, etc. Haar hooi laat ze geregeld hangen, ze plukt het kuilgras er zo tussenuit. Maar vanwege de kou hadden we nu toch best wat opgehangen, dan laat ze zelf kuil rustig liggen.

Anders krijgen ze inderdaad s'nachts maar een plakje oid, meer dan genoeg. Zeker als ze overdag op de wei staan.
(Nu even niet ivm fructaan, meer mensen die daarvoor momenteel paarden van de wei houden?)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:01

ellepel schreef:
Pletje123 schreef:

mooie opmerking!!!!
:D :D
wat is dan precies een sober paardenras????

??

Dat lijkt mij een inkopper: paardenrassen die met relatief weinig voedsel uit de voeten kunnen en van teveel en (te) rijk voedsel gauw in overconditie raken. Denkt u aan Fjorden, Haflingers en Shetlanders.

Maar dit is toch geen gekke opmerking? Althans, ik neem aan dat je het woord "mooi" niet serieus bedoelt in deze.

Newt: alle Belgen automatisch te dik? Waar staat dat in hemelsnaam? :? Ik heb het niet gezegd en je concludeert het aan de hand van mijn bericht := Ik geef alleen aan dat je moet voelen of een paard te dik is of niet. Belgen zijn nou eenmaal groter en groffer dan een Arabisch Volbloed. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook te dik hoeven te zijn :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:08

nou ik zei het omdat het woord "sober" door veel mensen anders gezien word.
vaak word sober gezegd en krijgen paarden alleen wat oud ruwvoer en vervolgens worden ze ziek omdat ze flinke tekorten oplopen in mineralen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:08

Ff gezocht naar een, wat mij betreft, mooi voorbeeld van een paard dat aardig in de bespiering zit en qua vet imo ook heel mooi in balans is:

Afbeelding
je ziet heel lichtjes de ribben lopen, de kont is duidelijk bespierd, niet ingevallen maar ook niet rond van het vet, de hals is mooi bespiert zonder extra vet weefsel voor de schouder of onder de manenkam. (zowiezo schitterend paard trouwens!)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:16

Tja. Ook op het gebied van voeding worden paarden enorm vermenselijkt.
Zie het zo veel. En dan idd veel te vette beesten.

Anderzijds hebben sommige aanleg, evenals aanleg om dun te worden.

Ik heb er 10 staan van onszelf. 1 te dun. 3 standaard te dik. De rest is prima op gewicht.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:26

Heb zelf een draver die van zichzelf niet snel dik wordt, en aangezien wij endurance rijden zijn al die overtollige kilo's ook niet echt handig! Mijn paard is bij ons op stal( 56 paarden) het slankst! Ik ben er heel blij mee! Overgewicht is slecht voor mens en dier, jammer dat zoveel mensen dat niet willen begrijpen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:34

ellepel schreef:
nou ik zei het omdat het woord "sober" door veel mensen anders gezien word.
vaak word sober gezegd en krijgen paarden alleen wat oud ruwvoer en vervolgens worden ze ziek omdat ze flinke tekorten oplopen in mineralen.

Tja en wat is sober...

Die foto van die fjord van mij in sportconditie, was er een toen er dikke 3 kilo krachtvoer per dag in ging :+
En volop weidegang, maar dus in combinatie met een berg werk. Dat krachtvoer ging erin, omdat mevr. anders niet zo
gemotiveerd was om hard te werken :D

Die foto van die dikke fjord van mij (dezelfde fjord overigens) is met veulen aan de voet, zelfde weiland en 1/2 kilo brok per dag.
(in een poging haar dik te hebben voor de keuring :o )

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:51

Cascade was van de zomer echt veel te dik (en dan eigelijk alleen gras te eten, maar veel te weinig beweging), nu redelijk dunner geworden (geef hem ook niet zoveel hooi als hij zou willen, maar hij lijkt er niet onder te lijden), verder soms een worteltje.
En voor het komende jaar is er veel meer beweging geplant!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:16

Ben eigenlijk benieuwd wat jullie van die van mij vinden. Staat momenteel niet in het arbied wegens studie baas en als er gereden word is het een rustig ritje in het bos (mits meneer zin heeft in rustig). Voor de rest zorg hij heel goed zelf voor de nodige beweging door regelmatig rond te crossen over het pad (mits deze begaanbaar is). En anders staat hij wel met een van de andere paarden te spelen of te klieren. Is de ene het zat nou dan ga je naar de volgende. Het is een 14 jarige fjordenruin die graszaadhooi krijg uit bakken met roosters erop (slowfeeder) en voor de rest een beetje grasbrok met bietenpulp en een handje equine sensitive voor de vitamine/mineralen. En beperkte weidegang, maar wel iets mogelijkheid om ook buiten de wei nog wat grassprietjes te eten. En hij heeft op het moment een ongelofelijke lange en dikke compacte vacht en een gigantische bos met manen die 2 kanten op vallen.
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:17

Dan ben ik benieuwd wat jullie van deze vinden.
Ik denk namelijk niet dat je van een foto kunt beoordelen of een paard te dik of te dun is.
Het is namelijk maar net hoe de foto genomen is.
Afbeelding

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:18

Die is wel behoorlijk dik ja :+ Waarom geef je in hemelsnaam pulp en grasbrok bij? Dat zijn toch juist dikmakers of zit ik nu verkeerd..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:19

Pulp en grasbrok maakt inderdaad flink dik... :=

Je zou hem eigenlijk gewoon op een schrale wei en een plukkie hooi bij moeten geven, dat is meestal gewoon het beste voor fjorden enzo :j

Kyrkelover, die lijkt me goed op gewicht te zien vanaf de foto :j
Je kunt wel een indicatie maken van 'ongeveer' maar uiteraard kun je niet compleet tot de conclusie komen ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:22

Kyrkelover, die foto is wel heel klein.

De fjord hier boven is door de vacht écht niet te beoordelen. Aan de kont te zien istie iig niet mager, maar meer valt dr echt niet over te zeggen.

Maar meiden, dit topic is niet bedoelt als "is mijn paard te dik?" maar meer om duidelijk te maken wat een normaal beeld is en wat mensen vinden dat een normaal beeld is.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:23

kyrkelover schreef:
Dan ben ik benieuwd wat jullie van deze vinden.
Ik denk namelijk niet dat je van een foto kunt beoordelen of een paard te dik of te dun is.
Het is namelijk maar net hoe de foto genomen is.
Afbeelding

Ik vind dit paard mooi op gewicht(koers conditie)!!! Je ziet dat het een engels volbloed is, en dat ie koerst!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:25

wat een super topic! ga rustig even alles door lezen maar ben het zo met je eens!

heb zelf een haflinger! en die is perfect op gewicht maar bij veel foto topics op bokt is ze te mager volgens bokt!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:25