Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:49

;)
Zilfstar schreef:
En dan op jouw bewering dat er geen melasse in Pavo zit. Hier nogmaals de lijst van ingredienten, van Pavo site geplukt:

Dan kun je hoog en laag springen: Rietmelasse is (ondanks het woordje riet waardoor men denkt dat het mogelijk.

sorry, maar zou je even op een normale manier willen reageren :? ik geef gewoon reaktie op jouw vraag. meer niet.
ik ga helemaal niet hoog en laag springen of wat voor onzin je nog meer uitkraamt. ik ga van de folder van pavo uit en daar stond in dat het melassevrij was. en als jij zegt dat er ook rietmelasse in zit dan zal dat wel zo zijn. ik maak daar geen probleem van hoor ;)
en ja, ik geef kruidenmuesli maar dat betekend niet dat jij dat moet doen? die van mij krijgt 2 handjes per dag en ik ben van mening dat dat beetje melasse echt neits uitmaakt. ik zou er geen kilo's van geven nee.
en even op je volgende berichtje te reageren over de boxrust: nee, ik bedoelde jouw paard hier niet mee maar reageerde op diegene voor mij die het over haar paard met beenblessure had.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:31

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:29

Jessicauvita

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:15

Handig topic, net even alles helemaal doorgelezen.
Zelf twijfel ik ook weer over het voer.

Ik begon ooit met Nature's Best van Pavo. Toen mijn fjord bevangen raakte heb ik een tijdje Dodson & Horrell en daarna ben ik overgestapt op Healty Herbs, het beste voer vind ik. Paarden schuurden ook niet meer. Ik voerde de Superbrok plus maar elke maand werd het me gewoon te duur, het is zo jammer dat ik het niet in de buurt kan krijgen dus dat het elke keer opgestuurd moest worden.
Nu sta ik sinds een paar maanden op Natural Base van Equifyt en het schuren begon direct weer.

Nu kijk ik info van Hugho, wat ook wel goed klinkt. Iemand ervaringen (met paarden die exceem hebben)?

En anders word het waarschijnlijk toch weer Healty Herbs.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:16

Zilfstar schreef:
marleen_usar schreef:
Maar wat is nou wel goed dan, welk voer?

Dat is aan jou om zelf te bepalen. Net wat je zelf wilt voeren. Ik ga momenteel voor de Voergezond, omdat daar dus geen melasse in zit en geen granen. alleen grassen en kruiden en de van nature voorkoemden suikers en zetmeel.

naast grassen en kruiden zitten er ook bomen en struiken in............... En ook nog afgewisseld op de seizoenen..........
Agrobs wiesencobs zit helaas ook bietenpulp in, het zwelt echt enorm als je er water bij doet.
Ik heb het 2 jaar terug gevoerd, ik deed op de bodem van de emmer een laagje brokken en dan moest ik tot de rand met water vullen, na een half uur was de emmer helemaal vol..........
Als ik nu de healthy herbs "week" dan valt het direct uit elkaar en that's it.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:21

in veel merken zit ook gewoon veel zetmeel, dan kan men zeggen suikervrij, maar zetmeelketens bestaan ook uit glucose.

@ Jessicachico, ik zou het zetmeel gehalte ook omlaag gooien, dus weer terug naar de healthyherbs ( is er nu geen verkooppunt in de buurt?) of bv formula4feet proberen ;)
Met de healthy herbs schuren je paarden niet, met natural base bv weer wel, in de natural base zit ook 33.2 % suikers + zetmeel,
Hugho zit op de 24% maar ik ken meerdere paarden die toch weer gingen schuren :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:03

dit topic is misschien ook interessant voor wie wil veranderen naar zo'n natuurlijk mogelijke voeding van het paard...

[VS] Natuurlijk voeren

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 11:14

Tieme schreef:
;)
Zilfstar schreef:
En dan op jouw bewering dat er geen melasse in Pavo zit. Hier nogmaals de lijst van ingredienten, van Pavo site geplukt:

Dan kun je hoog en laag springen: Rietmelasse is (ondanks het woordje riet waardoor men denkt dat het mogelijk.

sorry, maar zou je even op een normale manier willen reageren :? ik geef gewoon reaktie op jouw vraag. meer niet.
ik ga helemaal niet hoog en laag springen of wat voor onzin je nog meer uitkraamt. ik ga van de folder van pavo uit en daar stond in dat het melassevrij was. en als jij zegt dat er ook rietmelasse in zit dan zal dat wel zo zijn. ik maak daar geen probleem van hoor ;)
en ja, ik geef kruidenmuesli maar dat betekend niet dat jij dat moet doen? die van mij krijgt 2 handjes per dag en ik ben van mening dat dat beetje melasse echt neits uitmaakt. ik zou er geen kilo's van geven nee.
en even op je volgende berichtje te reageren over de boxrust: nee, ik bedoelde jouw paard hier niet mee maar reageerde op diegene voor mij die het over haar paard met beenblessure had.

Sorry hoor. Ik reageerde voor mijn gevoel geheel normaal. Jij zei dat er geen melasse in zat, is dus een bewering... en die is niet juist.

En dan over hoog en laag springen: was niet persoonlijk bedoeld. Er zijn mensen die als het beessie een andere naam heeft, niet willen aannemen dat het toch bijv melasse is. Zo is rietsuiker bijv ook suiker al klinkt het gezonder omdat er "riet" voor staat, dat voelt natuurlijker. En is dextrose ook gewoon een suiker alleen dan net effe een andere samenstelling. Maar nog steeds suiker. Dus dat was niet persoonlijk bedoeld, maar meer dat er mensen zijn (niet perse jij) die zich van alles laten voorkauwen wat niet (geheel) waar is. Jij gaat op het foldertje af. Nou ik heb meerdere folders gezien van voedsel waar gewoon leuke teksten in staan, maar als je naar de ingredienten kijkt het toch anders zit. Zoals het voorbeeld van "suikerarm"... ja omdat ipv 25% er "slechts" 21% in zit. Is idd armer aan suiker dan de normale brok, maar nog steeds erg veel.

En dat ik onzin uitkraam?? Nou daar ga ik maar niet op in.

En nogmaals: ik ga niemand voorschrijven wat die wel of niet aan zijn/haar paard moet geven. Ik hoop alleen dat mensen door dit topic eens goed gaan kijken wat ze nou werkelijk voeren ipv alleen de reclamepraatjes van voedselfabrikanten voor (in dit geval meestal te) zoete koek aannemen. Besluit je dan dat je paard het er prima op doet en je niets wil veranderen: prima. Maar ik wil graag mensen die ook hierover nadenken goed laten kijken naar de waarden en ingredienten zodat je dan een eigen afweging kan maken. Maar dan wel op basis van kennis van de inhoud van het product. En niet alleen van mooi lopende zinnen en termen die op zich wel waar zijn, maar toch ook misleidend kunnen (!!) zijn.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:30

ik weet van hugho dat een hoop friezen het er goed op doen.
Minder last van schuren en actiever.
Op stal heb ik al menig mens over kunnen halen omdat die mijn fries hebben zien veranderen.
Zit zo weinig in en zelf mijn DA bodegraven adviseerde mij dit voer.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:59

Dat is aan jou om zelf te bepalen. Net wat je zelf wilt voeren. Ik ga momenteel voor de Voergezond, omdat daar dus geen melasse in zit en geen granen. alleen grassen en kruiden en de van nature voorkoemden suikers en zetmeel.[/quote]

naast grassen en kruiden zitten er ook bomen en struiken in............... En ook nog afgewisseld op de seizoenen..........
Agrobs wiesencobs zit helaas ook bietenpulp in, het zwelt echt enorm als je er water bij doet.
Ik heb het 2 jaar terug gevoerd, ik deed op de bodem van de emmer een laagje brokken en dan moest ik tot de rand met water vullen, na een half uur was de emmer helemaal vol..........
Als ik nu de healthy herbs "week" dan valt het direct uit elkaar en that's it.[/quote]

Misschien ter vermelding dat in de weidebrok van voergezond wel melasse zit.
De basisbrok bevat ook zetmeel en suiker hoewel dit wel laag is, zeker t.o.v. b.v. een muesli
De Agrobs wiesencobs bevat geen bietenpulp, maar neemt wel water op omdat het onder hoge druk met stoom geperst is, dit geldt ook voor de Herbs.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:47

Waar ben je erachter bent gekomen dat de weidebrok melasse zou bevatten? Ik zie graag ingredientenlijsten van fabrikanten zodat we dat hier neer kunnen zetten.
Volgens de ingredientenlijsten die ik van Voergezond heb mogen ontvangen zit er geen melasse in.

Ik heb niet gezegd dat de basisbrok geen zuiker en zetmeel bevat, ik heb zelfs de percentages erbij gezet (totaal dus 10%). Een paardenvoeder kun je ook niet maken zonder suiker en zetmeel die van nature in gras en kruiden zitten.

Van Agrobs heb ik nog steeds geen lijst kunnen vinden op de sites waar exact opstaat wat erin zit. Dat zal wel op het etiket staan denk ik. Maar die heb ik niet.

Helaas is het nog altijd zo (en dit geldt voor ALLE fabrikanten) dat het wettelijk bepaald is wat er op gezet MOET worden en wat weggelaten mag worden. Dus helaas worden niet altijd alle ingredienten vermeld. Zo moet men als men vitaminen toevoegd dit op het etiket zetten. En mag met de van nature aanwezige vitaminen NIET vermelden, omdat dat geen 100% gegarandeerde hoeveelheden zijn (en bij zelf toevoegen weet je precies wat je erin stopt). Net zoals bij dat ene voer (weet nu even niet meer welke precies) waar dus wel vermeld moet worden dat men een bepaalde brok toevoegd (Kanne Tierpellet) zonder dat men verplicht is te vermelden wat daar dan in zit. Tot je dus gaat bekijken en blijkt dat het gewoon gemaakt is van: oud brood....

Net zoals ze dus kunnen volstaan met het weergeven van de hoeveelheid energie die het voer oplevert ipv de waarden van suiker en zetmeel (hetgeen de energiebron vaak is)

Ik wil dan ook niet dat topic ontaard in welles-nietes spelletjes. Mijn doel was een goed voer te vinden waar IK met MIJN ideeen tevreden mee ben. En als bijkomstigheid dat paardeneigenaren eens gaan nadenken over:
Wat voer ik mijn paard eigenlijk? Waarom? en vooral: wat zit er dan in? (dat laatste dan voor zover mogelijk na te gaan...)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:48

Taniya schreef:

Het gebeurt helaas wel vaker dat een concurrent met modder gaat gooien, volgens mij noemt met dit "laster". Gelukkig zijn mensen scherp genoeg om de "feiten" die de concurrent over producten aandraagt met een korrel( grote zak) zout te nemen.
Laatst bijgewerkt door madamX op 11-08-11 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:51

Van de site van Voergezond:

Bij het samenstellen van de producten wordt er om die redenen geen gebruik gemaakt van granen, zoals gerst, haver, maïs e.d. of reststromen uit de (voedingsmiddelen) industrie, zoals melasse, vinasse, bietenpulp, sojaschroot, lignine etc

Per seizoen verschilt de samenstelling ivm de dan aanwezige kruiden en grassen. Maar de brokken bestaan dus uit kruiden, grassen, bomen en struiken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:09

waarom zouden ze van voergezond alles melassevrij houden én dan in de brok voor paarden die amper arbeid verrichten, melasse toevoegen :? Ik geloof er niks van :n staat ook niet op de site,

apart verhaal Taniya, ik denk dat je ongelijk hebt :j

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:48

Ik lees ook even mee.

mijn tinkerruin krijgt nu st hippolyte structuur E. hij doet het er opzich goed op, maar aan de andere kant is de hoeveelheid die hij krijgt te verwaarlozen (100 gram voor paard van 700 kg)
dat van voergezond ziet er goed uit.

voeding blijft een heel lastig punt!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:50

madamX schreef:
Taniya schreef:

Het gebeurt helaas wel vaker dat een concurrent met modder gaat gooien, volgens mij noemt met dit "laster". Gelukkig zijn mensen scherp genoeg om de "feiten" die de concurrent over producten aandraagt met een korrel( grote zak) zout te nemen.

Nee MadamX heeft in dit geval niets met concurrentie te maken maar is een gegeven van de site voervergelijk en dit is wat de fabrikant zelf heeft opgegeven. Dus is alleen bedoeld om deze discussie aan te vullen. Iedereen wil toch duidelijkheid?

Buiten dit maakt iedereen gewoon zijn eigen keuze.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:15

Ja, ik wil graag duidelijkheid :D

En inmiddels heb ik geleerd dat het verstandig is om af te gaan op de specs van het voer.
Dus heeft iemand de specs van de weidebrok van Voergezond waaruit blijkt of er wel of geen melasse inzit?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:34

Een heleboel dingen die op voervergelijk staan kloppen niet naar mijn idee of zijn incompleet........

Er zit absoluut geen melasse e.d. in de healthy herbs!

dekoezegtboe; ik heb voordat ik over ging op de healthy herbs ook st.hippolyte gevoerd....... het ene paard bij ons op stal werd er behoorlijk dik van, het rook naar banaan en de andere keer weer anders zoet...... Zelf voerde ik de soberste variant geschikt voor hoefbevangheid e.d. maar ook dit plakte aan alle kanten en paardlief schuurde ervan......... En ze aten hun voerbak erbij op, dat was voor mij lichtje dat ging branden, suikerproducten..........

Nu met de healthy herbs word er rustig gegeten en zijn alle klachten weg.
Voor mij dus de healthy herbs.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:53

Caballos welke brok voer jij?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:29

De healthy herbs super brok plus

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:34

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:40

Oke die voerde ik ook. Bestel jij zo'n grootpak verpakking?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:00

JessicaChico schreef:
Handig topic, net even alles helemaal doorgelezen.
Zelf twijfel ik ook weer over het voer.

Ik begon ooit met Nature's Best van Pavo. Toen mijn fjord bevangen raakte heb ik een tijdje Dodson & Horrell en daarna ben ik overgestapt op Healty Herbs, het beste voer vind ik. Paarden schuurden ook niet meer. Ik voerde de Superbrok plus maar elke maand werd het me gewoon te duur, het is zo jammer dat ik het niet in de buurt kan krijgen dus dat het elke keer opgestuurd moest worden.
Nu sta ik sinds een paar maanden op Natural Base van Equifyt en het schuren begon direct weer.

Nu kijk ik info van Hugho, wat ook wel goed klinkt. Iemand ervaringen (met paarden die exceem hebben)?

En anders word het waarschijnlijk toch weer Healty Herbs.

waarom probeer je de herbs van equifyt dan niet?? dit is ook een gras kruiden brok zonder toegevoegde ballaststoffen.
en ik moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk niet eerder heb gehoord dat paarden van de natural base van equifyt schuren
de meeste paarden stoppen juist is er niet iets anders wat er veranderd is?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:02

voor mijn paard waren de herbs en de natural base ook al te veel.... hij ging er van schuren en kreeg er een dikke koker van....

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:19

Is bestel het in zakken en denk na om van de winter een grootverpakking te bestellen..........