Energie boost: ervaring met red cell of iets anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Energie boost: ervaring met red cell of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 21:31

Nee, helemaal niks.
Alleen de muesli.

Hij is de laatste 3 weken zelf te vlot!
Heel ander paard in vergelijking tot 1,5 jaar geleden!

monieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:58

Ik heb de eqyfyt sport gevoerd geen duidelijk verschil merkbaar, hij krijgt nu de quarter en daar loopt hij nog het beste op vind ik mag ik vragen hoeveel kilo je per dag voert don zhivago ben benieuwd?En voer je ook de basis muesli van equifyt?

Fijn dat jou paard er zo goed op loopt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 11:03

De basis muesli voer ik niet want daar zit te weinig in..

Hij kreeg van de sport+:
's morgens: 3/4
's middags: 3/4
's avonds: voorheen Zuppa en 1/4 muesli

Het werd een bommetje dus ben een stapje terug gegaan.

Nu krijgt hij:
's morgens: 3/4 Sport+
'smiddags: 3/4 competition
's avonds: 1/2 competition.

Hij krijgt echt 0.0 biks meer!
Hier werdt hij moddervet van en super traag!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:09

Watvoor biks voerde jij voorheen (merk)?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 14:59

Hij heeft van alles gehad. Pavo, Havens, Master.

Maar in 90% van de biks soorten zitten ballasstoffen en veel melasse, en daar kan die van mij niet tegen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:49

Ik ben sinds kort ook het voer van die van mij onder de loep gaan nemen. Die ban mij krijgt nog dagelijks beweging, is echter 18 jaar en een luchtzuiger. Daarnaast koliekgevoelig. afgelopen jaren echt zitten priberen om een evenwichtig dieet te verzinnen wat gezond is en daarnaast hem ook gewoon gezond houdt. Ben nu de biks aan het vervangen door muesli. Daarnaast krijgt hij een combi van droog kuil en hooi. Hij krijgt nu half, om half krachtvoer. Muesli heb ik nog eens extra vermengd met Luzerne. Ik merk nu al veel verschil na 2 weken. Hij is allerter, veel minder traag( wat hij jaren was)
Ik geef hem nu Pavo sportmusli met extra luzerne( voor het kauwen) Ik overweeg de biks helemaal te laten vervallen, maar biks zit in mijn kostprijs van de stalling. Nu heb ik extra kosten door het kopen van de musli ed. Ik moet dit nog even gaan bespreken. Vind dat ik al genoeg betaal maandelijks om eerlijk te zijn. Daarnaast koop ik ook zelf het hooi. Wat vinden jullie?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:04

Ik betaal gewoon mijn stalling, hier zit ook biks en hooi bij.
Het biks gebruik ik niet. Dus boven mijn stalling betaal ik zelf zijn krachtvoer.
Maar dag is een keuze die ik zelf heb gemaakt.

Wel fijn dat je na 2 weken al verschil merk! :D

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:15

Ik betaal ook naast mijn volledige stallingskosten het krachtvoer.
En daarnaast moet ik dat s'avonds ook nog zelf geven en sochtends geven hun het (een raar regeltje omdat ze eigenlijk helemaal geen eigen voer willen voeren).

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:42

Ik zal trouwens iets over mijn paard vertellen. Misschien hebben jullie advies.

Ik heb een 5 jarige ruin. 1.72m hoog inmiddels en een echte laatbloeier. Ik heb hem in april een jaar en hij is veel gegroeit sinds ik hem heb. (wat mogelijk ook een oorzaak is van zijn "lusteloosheid")

Van stal uit kreeg hij Masters basissportbrok en kuilgras. Dit is een brok voor lichte tot matige arbeid. Hij deed het hier zeer slecht op (er zit veel suiker en zetmeel in minder vitamine dan andere hoogwaardige brokken). Hij viel meteen erg af (wat ook door de verhuizing kon komen), kreeg een slechte vacht, weinig energie, terugkomen in bespiering, zand en mest eten. Maar wel buikig worden door het kuilgras.
Ik heb vitamine spuiten geven, meer kuil, minder kuil, overgaan op hooi, meer brok, brok met 5 granenmix erbij, mest onderzoek.
Ik wilde zelfs een bloedtest doen, maar mijn da vond dat onnodig omdat het eten van mest en zand een stalgebrek zou zijn?

Toen ben ik over gegaan op het volgende voerschema:
S'ochtends (9 uur): 1/4 schep Pavo sportfitmuslie, 1/2 schep Havens Draversbrok, half porsie kuilgras
S'middags (12 uur): 1/4 schep 5 granenmix
S'avonds (6 uur): 1/4 schep Pavo sportfitmuslie, 1/2 schep Havens Draversbrok, half porsie kuilgras

En na het werk kreeg hij dan een 1/4 of 1/2 schep kruidenmuslie met lijnzaadolie voor de lekker (en appels en/of wortels)

Hij loopt trouwens 4x per week een uur dressuurmatig, 1x aan de longe en 2x vrij per week.

Dit voerschema beviel eigenlijk heel goed. Hij kwam mooi in bespiering, zijn buik slankte mooi af en hij was fris genoeg onder het zadel.

Door stal hebben er helaas wat dingen moet veranderen en dit is zijn voerschema nu:
S'ochtends (9 uur): 1/4 schep Pavo sportfitmuslie, 1/2 schep Havens Draversbrok, half porsie kuilgras (dat betekend bij hun alsnog als een flinke baal vet kuil)
S'middags (12 uur): 1/4 schep 5 granenmix
S'avonds (6 uur): 1/2 schep 5 granenmix (meer omdat de rest dan wat krijgt en ik hem niet op die brokken wil hebben)
S'avonds (8 uur): half porsie kuilgras
En dan geef ik hem 1/4 schep pavosportfit muslie, 1/2 schep Havens draversbrok, 2 maatschepjes myoplast en lijnzaadolie

En nu begint hij toch weer buikig en "lui" te worden. Lui in de zin van snel uitgeput, veel zweten. Misschien dat hij weer aan het groeien is.

Hij word qua bespiering ook niet beter als hij weer zo is. Hij heeft gewoon een puntig kontje, weinig rugspier, en zijn nek is normaal. Hij lijkt alleen drachtig.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:51

Het kuilgras is heel wisselend van kwaliteit trouwens.
Op dit moment is het heel vet, nat en sterk ruikend kuilgras erg fijn van structuur.

Zelf zit ik te denken aan het volgende:
Kuilgras gedeeltelijk of helemaal vervangen door hooi (dat vind hij helaas niet zo lekker)
S'avonds 1/4 graan ipv 1/2
De brokken vervangen door een sportmuslie

En misschien toch even een bloedtestje doen? Naar eventuele tekorten of bloedarmoede?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:04

bij ons is het kuil ook wisselend van kwalitiet. Soms lekker als hooi, soms erg zuur. Ik heb de afspraak met de stalhouder hem niet teveel te geven als het zo zuur is. Hij gast hier enorm van op. dan voer ik hem extra hooi bij.

Mijn Paard, 18 jaar 1.73 en 5 tot 6 dagen nog stevig in het werk krijgt dagelijks:

3 maal daags 1/2 biks en 1/2 Pavo Sportfit muesli.Of 1/4 biks met 3/4 Pavo sportfitMuesli gemengd met luzerne.
Daarnaast 3 tot 4 maal daags hooi/kuil en 1 maal daags slobber Mash van Pavo. met extra Omega 3 Olie.
Daarnaast krijgt ie van mij voor een goed functionerende darmflora 1 maal daags 1 schepje Equion plus supplement.
Hij doet het hier super op. Glanst als een tierelier, beter humeur en zijn mest ziet er toppie uit.

Ik wil de biks er eigenlijk helemaal uitgooien tzt

@ Don Zhivago wel super zeg dat je dus eigenlijk dmv je voeding je nu een compleet ander paard hebt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:15

Ja dat is het zeker.
Het is een combi geweest van voer/training en vooral doorzettingsvermogen.
Er zijn dagen geweest dat ik niet meer wist wat ik ermee moest doen!
Maar na dik 1,5 jaar geduld en alles proberen zijn we er dan toch gekomen. :D

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:20

En wat heb je qua training veranderd? En geef je hooi of kuil?

Ik vind wel dat je paard er op de foto er heel fris, fruitig en alert uitziet!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:27

En de foto's in m'n profiel zijn al wat ouder ;)
Daar was hij nog vrij jong, toen had hij het niet.

Ik ben sinds 1 Jan verhuisd. Hij krijgt nu kuil, voorheen hooi.

Qua training ben ik heel concequent geworden om het tempo te bepalen. Hij moest lopen op mijn tempo.
Veel schakelen, schijnovergangen zodat hij alert blijft.
Oprichten en actief op achter!
De laatste 2 weken is hij te actief. Haha heel ander paard.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:09

Ik ken het, best even wennen als je paard altijd met de rem erop heeft gelopen en je dus hard zat te werken op hem. En nu een paard hebt als je maar iets doet je het geveoel hebt als een canon naar voren te gaan..... :D

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:16

Wat een grote veranderingen kunnen voer dan toch doen, worden ze van Sport+ ook erg druk in hun hoofd?

monieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:18

beste sieeeem mijn paard werd er niet echt vlugger van zag wel ineens overal spoken niet leuk dus wel druk in het hoofd maar meer energie ho maar dan beter de quarter nemen.
Zal ook beete hangen aan het feit of je paard gevoelig is voor haver.

Don zhivago je geeft aan dat e ook voordroog bent gaan voeren ipv hooi misshien dat dat er ook mee te maken heeft en snimais is ook een hele goede energieleverancier.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:53

Nee hij heeft juist de laatste tijd op hooi gestaan ;)
Hij staat pas sinds 1 jan. weer op voordroog.. het jaar daarvoor dus op hooi.
Daar merk ik tot nu toe weinig van.

Ik denk dat het een combinatie is van voer (aanbieden van langdurige energie) en trainen..

monieke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 07:37

Ben ik helemaal met je eens consequente training kan heel veel doen, mits het paardje niks mankeerd en een heel relaxed paard word natuurlik ook nooit de vlugste dat is 1 ding wat zeker is.

Super dat het bij jou het gewenste resultaat heeft gerealiseerd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:18

Creatine?
Bij mensen is het effect dat je langer door kan gaan met trainen, en snellere spieropbouw krijgt.
nu zag ik dat dit ook voor paarden beschikbaar is.
Nog nooit geprobeerd bij een paard, maar als het hetzelfde effect ongeveer heeft als bij mensen dan kan dit weleens het spul zijn wat je zoekt.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:52

Die van mij voer ik 1 of 2 dagen van tevoren de Kentuckey Lite E bij van Havens. 2 dagen er voor 2x een 1/4 kg de dag er voor 2 x 1/2 kg en 3 uur voor de wedstrijd een kilo. Dat werkt bij die van mij super!

(standaard krijgt ze 2 kg Fibra per dag, de kentuckey komt daar dus bij)

Ik zat met het zelfde probleem ik kwam op een gegeven moment in de M, M2 moet er toch wat verzameld gaan worden.... ik dacht dat trek ik nooit als ik er nog meer aan moet gaan rijden! Met de kentuckey ging het direct veel beter. Momenteel rij ik Z en we houden 2 proeven makkelijk vol! Afgelopen keer zelfs bijna te heet! Maar daar ben ik alleen maar blij mee! (nou kan het natuurlijk ook met de Fibra te maken hebben, veel vezels en lijnzaadolie, daar halen paarden energie uit voor duur prestaties.... de Kentuckey is meer zetmeel en dat is voor korte inpulsieve inspanningen) Misschien is het juist de combi.... Ik denk trouwen dat je naar het hele rantsoen moet kijken en dat je het niet oplost met een supplementje....

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:08

kentucky light E deed bij mijn paarden helemaal niets en ik heb het echt een flinke poos gevoerd
echter zonder resultaat.
Equifyt sport+ geeft naar mijn idee veel meer energie

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:12

Matheno schreef:
Creatine?
Bij mensen is het effect dat je langer door kan gaan met trainen, en snellere spieropbouw krijgt.
Nog nooit geprobeerd bij een paard, maar als het hetzelfde effect ongeveer heeft als bij mensen dan kan dit weleens het spul zijn wat je zoekt.

Creatine is creatine ;) alleen als ze er paard voorzetten kost het meer :7

Ik heb het gebruikt en ik kreeg een bodybuilder maar geen vlugge ervoor terug :D

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:22

jiperdepip schreef:
kentucky light E deed bij mijn paarden helemaal niets en ik heb het echt een flinke poos gevoerd
echter zonder resultaat.
Equifyt sport+ geeft naar mijn idee veel meer energie

Zo fijn om dit te horen. Ik heb mijn paard sinds vorig jaar mei Kentucky light E gegeven, omdat hij erg stijf en zuur werd van biks dat wordt gevoerd bij mij op stal. Hoewel er op de verpakking staat dat er heel veel energie in zit, werd mijn paard er heel sloom van. (Het hielp wel heel goed voor zijn spieren, hij was niet meer stijf)
Ik ga 'm nu op Endurix van Cavalor zetten, ik hoop dat dit helpt. :j

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:24

listiglistje schreef:
Matheno schreef:
Creatine?

Creatine is creatine ;) alleen als ze er paard voorzetten kost het meer :7

Ik heb het gebruikt en ik kreeg een bodybuilder maar geen vlugge ervoor terug :D

Oh echt? Waar is dat te koop?