Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

morelia

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:49

Als zo moeilijk aan hooi te komen is vraag ik me af of er wel stro gevoerd wordt als ruwvoer? Misschien weet dit paard gewoon niet wat ruwvoer is en wil het daarom niet eten? Zemelen heb je dat al geprobeerd? Wel te krijgen toch? Hier kan je ook olie door mengen en fijn gemaakte wortel en appel en wat lucerne. Die pavo summerfit koek brokkelen en er door doen, dan krijgt ze toch wat meer ruwvoer dan alleen brok. Als ze dat lust kan je steeds meer lucerne er door doen. Hoe eet ze de brok die je haar geeft? Gaat dat snel naar binnen en kan ze dat kauwen, dan zou je toch denken dat ze niet pijn meer heeft aan haar mond. Maar gewoon moet leren om ruwvoer te eten.

Succes!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:03

Hoi Iedereen ben heel blij met alle tips die ik krijg.
Urko er is wel aan heel goed hooi te komen, maar soms is het op, dus je moet een voorraad aanleggen. Mijn ander paard staat volledig op hooi en is mooi dik. Hooi in vergelijking met brokken is goedkoper. Ben een fortuin kwijt aan de merrie in vergelijking met mijn ruin.
Zemelen zijn op in de winkel.

Wortelen ga ik voortaan koken.
Ze schuimt niet meer tijdens het eten. Brokken worden nu veel sneller weggewerkt. Vanmorgen heb ik de luzerne brokjes opgebouwd naar 300gram en die is ook op net als een groot deel van het hooi dat ze kreeg voor de nacht.

petitparis Ik was haar al een 300 gram brokjes minder aan het geven maar toen begin ik te twijfelen ze is nog lang niet op gewicht. Dus ga daar nog zeker een maandje mee wachten.

HendrikisM je moet even de ouders posts lezen ik weet ook wel dat ze meer hooi moet hebben.

Dinopino ik heb haar opgemeten met een normaal meetlint en wacht nog even tot ik haar weer opmeet. Laatst deed ik dat en was er niks bij gekomen( logisch maar wel frustrerend).

Chipieke ik heb geen idee wat wiesencobs is?? Maar zal het even navragen op zich gaat het al beter met ruwvoer. Ik denk dat ze nu een kilo per dag naar binnen werkt. Dat is meer dan een week geleden toen er niks in ging.

Ik vermoed dat ze nog steeds wormen heeft ze blijft met haar staart tegen de muur schuren. Ik heb haar al twee keer ontwormd. De laatste keer was zaterdag. Mag ik nu dan al een andere kuur geven?

We hebben lijnzaad te koop maar in een artikel over reddingspaarden raden ze zonnebloemolie aan dus die gebruik ik en die is ook stukken goedkoper.

Ik zal even kijken of ik wat update foto's kan plaatsen, misschien kunnen jullie al wat verschil zien?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de voor foto's moet je even terug gaan naar pag 1 of 2 van dit topic

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:46

Ik dacht dat er voor foto's waren zet ze toch even erbij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:51

sjonge! herkenbaar!

Maar kijk even bij equistro.com die heeft heel veel suplementen die haar heel goed kunnen helpen.
Mijn zwaar verwaarloosde anda veulen krijgt nu ook een suplement van dat merk om meer rodebloedlichamen aan te maken. misschien kun je er wat mee..

Heel veel sterkte en vooral succes, Het is niet makkelijk maar geef het niet op!
Heb veel respect voor je!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:49

Wiesencobs zijn luzernebrokken van o.a. Marstall. Maar denk dat dat al zeker niet bij jou verkrijgbaar is.

Als je de tijd hebt zou je eens rond kunnen neuzen in het topic over voeren van oudere paarden. Die zijn ook vaker moeilijk op gewicht te krijgen en te houden.
Dat topic vind je HIER

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:05

als ik erover heen heb gelezen sory maar hoe oud is ze eigenlijk?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:13

Ze is 7 jaar. Ziet er iemand een verschil met de voor foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:47

Het verschil is klein maar er is wel vooruitgang! Ik denk ook dat je paard met maagzweren topt, en dat het hooi teveel 'prikt' in haar darmen. Als je deze weer op gewicht krijg heb je denk ik een plaatje van een paardje!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:51

zodiacje schreef:
Jennasilver schreef:
Ik heb in dit topic [HK] Meer bokkers met een Chronische Darmziekte? blz 57 en 58 foto's geplaatst van haar. Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen.

zo:

Jennasilver schreef:
Afbeelding
Afbeelding

foto's van de haken.

heb je ook foto's na het vijlen.
als het maar niet te rigureus gevijld is... :o Sommige dierenartsen/tandartsen streven erna de hoek weer te mooi te willen maken waardoor de kiezen niet eens meer op elkaar kunnen komen.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:52

Jennasilver schreef:
Tgra_ geen paardentandarts op Aruba vandaar dat de hoefsmit het gedaan heeft.
Kan ik op bokt niet een oproep ergens plaatsen voor als er een paardentandarts op vakantie komt naar Aruba?

kan ik bij jou komen logeren :D dan neem ik mijn instumenten wel mee :o
(heb wel een man en drie kinderen, hahaha)

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:03

Pebbels kom maar, ik ben wanhopig. (Hoe oud zijn je kids?)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:03

Net achter de schouder kun je zien dat ze iets voller is, maar het is wel minimaal. Belangrijker is dat je haar verteringssysteem weer goed op gang krijgt. Dat heeft z'n tijd nodig, maar als dat de goede kant op gaat volgen de kilo's vanzelf. Staar jezelf daar dus voorlopig nog niet blind op. Ik weet het, je hoopt zo graag resultaat te kunnen zien. Maar echt, je doet wat je kan.
Wat wel nog een idee kan zijn is om haar te helpen met probiotica. Is daar aan te komen op Aruba?

Pebbels, je doet je onderschrift eer aan! :D Maar ik hoop dat je kan helpen!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:46

Tody schreef:
Pebbels, je doet je onderschrift eer aan! :D Maar ik hoop dat je kan helpen!

Denk het niet :o Ik ben nog niet helemaal klaar met de opleiding

Ik ben wel nieuwsgierig om de na foto's te zien, dan kan je zien of de kauwvlakken verbeterd zijn qua hoek maar of ie niet te veel heeft afgevijld

Ik kan wel even voor je navragen of iemand een tandarts kent die in de buurt woont of daar binnenkort misschien komt voor je... :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:53

zo das niet bepaald dan een goeie staat voor haar leeftijd.

ze is wel opgeknapt. ik denk dat je het beste elke week of 2 week een foto kunt nemen.

en dat je zelf vooral op het gedrag gaat letten. het gewicht kun jij niet meer zien omdat je haar teveel ziet.
maar wanneer ze bijv haar voer op hebt kun je denken er zit weer een grammetje bij.
wanneer ze naar buiten in de paddock(denk ik) komt en ze loopt met iets meer enhousiastme weet je dat je er goed aan doet. elk stapje wat ze meer wil zetten is een vooruitgang! dat zijn de dingen waarop jij kunt letten.
dan kan iemand anders(wij ofzo...) kijken of ze ook daadwerkelijk dikker geworden is.
geniaal plan of toch weer niet(A)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:02

Als je door het magere heen kijkt kan het wel een leuk beestje worden hoor. Leuk type.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:57

ze ziet er iets beter en minder opgetrokken uit, maar om nou al te zeggen dat ze "bijgekomen" is, vind ik moeilijk.
Maar alleszins als ze meer begint te eten zal het wel sneller bijtrekken...
succes nog...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 16:58

Hoi Iedereen ben blij dat jullie toch een vooruitgang zien. Al is het maar een beetje ben er erg blij mee.
Hagelslag ik zal over een tijdje weer foto's plaatsen en dat wat je schrijft dat er weer een grammetje bij zit vind ik een leuke gedachte.
He pebbles jammer dat je niet kan komen. Ik ben helemaal vergeten na foto's te maken en ik heb geen idee hoe ik haar mond wijd genoeg open krijg om alsnog foto's te maken.
Er is een lieve paardentandarts bokker geweest die me heel goede tips heeft gegeven voor door te geven aan de hoefsmit.
JJane schreef:
Als je door het magere heen kijkt kan het wel een leuk beestje worden hoor. Leuk type.

Ja he dat vinden wij ook en zo is zo'n goed paard lief in de omgang, en een geweldige pas ( paso fino).
Over een paar maanden zijn er wedstrijden en ik kan niet wachten om die foto's te kunnen plaatsen.
De wedstrijden stellen niet zoveel veel ze moet dan een proefje lopen van ongeveer 20 min met mijn dochter.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:06

FIjn dat er iemand je tips kan geven voor de hoefsmid
Misschien komen we toch wel een keer die kant op vakantie, als dat zo is dan neem ik in iedergeval mijn gereedschappen mee en neem ik contact met je op oke?

succes!!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 13:24

Ik heb allerlei emails verstuurd naar een school in the USA je weet maar nooit en een email adress die ik van een bokker tandarts hebt gekregen die me helpt. Ik moet nog een mail maken voor alle emailadressen die ik heb van Nederland en dan maar hopen dat er eentje bijzit.

xlifelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:05

Ik denk dat wanneer de merrie weer een gezond uiterlijk heeft ze door kan gaan voor een sprookjespaardje.
Ik vind haar nu al prachtig!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:32

Dank je wel xlifelover. Vandaag heeft ze voor het eerst gegraast, ik wist niet wat ik zag ze nog geen pro-grasmaaier maar het begin is gemaakt.
Weet iemand misschien waarom ze na twee ontwormingen nog steeds met haar staart tegen de muur aan loopt te schuren?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:05

Wanneer je nu geen meetlint neemt maar gewoon een touwtje en die doe je onder de oksel direct naar boven achter de schoft. Dan moet je wel verschil zien. Op de foto is duidelijk te zien dat achter de schouder zich vet vormt. Dat is ook van de plekken waar meestal vet zit en ook kun je gaan kijken of de manenkam dikker wordt Op de foto is dat nog niet te zien. Boven op haar bips kan ook als eerste meer vet komen.
Paarden komen niet altijd daar aan waar je het graag wil zien, net zoals wij niet altijd afvallen waar wij het graag hebben.;-)

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 01:57

Hoi Iedereen ik heb een paardetandarts uit Amerika gevonden die enthousiast om naar Aruba te komen.
Ik ben zo blij kan het wel van de daken schreeuwen. Het gaat lukken.
Met de merrie gaat het beter, ze eet nu hooi.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:27

Goed om te horen dat het beter gaat en dat ze hooi eet en graast! Dat schuren met haar staart hoeft niet door wormen te komen. Als het wel om aarsmaden gaat moet je een geschikt ontwormmiddel gebruiken tegen deze wormen. Deze wormen zie je trouwens vaak wel. Sommige paarden schuren snel als ze last hebben van vliegen, maar ook veranderingen in voer kunnen paarden doen schuren. Succes met dit leuke paard!

Meander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:59

Ik vind het een supermooi beestje /3 !(alleen jammer dat ze zo mager is).
Ik vind dat ze er wel beter uitziet op de foto's :j
Succes verder