Caballos schreef:Dat is ook wat ik bedoel, heb hele vieze voordroog balen gezien............. En dan ook nog een boer die zegt dat je je niet moet aanstellen............ Dat bedoel ik met koeien boeren gaan eigenlijk niet goed met paarden.
Ik heb gewoon niet hele goede ervaringen met boeren en voordroog.
Paul aangezien jij hier de voedingdeskundige bent.................
Waarom hebben melkkoeien allemaal zo'n giga dunne mest, terwijl koeien in "natuur" gebied allemaal veel vastere ontlasing hebben dat mij gezonder lijkt.
Tja ze hoeven niet te produceren zoals een melkkoe, maar zo aan de diarree blijvend kan toch nooit gezond zijn?
Diarree is inderdaad niet gezond, het is alleen maar wat je onder diarree verstaat.
Dunne mest is niet per definitie diarree.
Een en ander heeft alles te maken met de passagesnelheid van het voer door het totale maagdarm kanaal en de verteerbaarheid van het rantsoen.
Die dunne mest bij koeien komt o.h.a niet van het kuilgras, maar van de krachtvoerkkomponenten in het rantsoen, vooral de zetmelen en de suikers, maar ook de hoeveelheid eiwit in het rantsoen zorgt voor dunne mest.
Geef de koeien alleen kuilgras en ze mesten net zo dik als een paard, alleen geven ze geen liter melk meer.
Om 30 tot 40 liter melk te kunnen produceren, hebben koeien heel veel eiwitten en energie nodig, die komen voor zo'n 40 % uit het ruwvoer en 60 % uit het krachtvoer.
Verder is het verteringsstelsel van een koe wezenlijk anders dan van een paard, hoewel ze beiden een systeem hebben waarbij de voeders afgebroken worden door fermentatie, zit dit "fermentatie vat" ( de pens ) bij koeien voor de eigenlijke maag, terwijl bij paarden dit "fermentatie vat" ( blinde darm ) achter de eigenlijke maag zit en dat heeft zo zijn consequenties voor de vertering.
Een goed verzorgde melkkoe kan makkelijk 8 tot 10 jaar worden, ondanks dat hij dan z.g. aan de "diarree" is.
Verder ga ik er niet over uitweiden, dan kan ik wel 20 pagina's volschrijven over de voeding van melkkoeien en wat daar allemaal bij komt kijken.