voordroof of hooi ?à

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:01

scoxxx schreef:
Caballos schreef:
Dat is dus voor een boer een makkelijke keuze, het brengt meer op. En de opslag is makkelijk.

Hooi-oogst hier in (dit gedeelte) van Nederland is jammerlijk mislukt. Er is hooguit 1 snee vanaf gekomen a.g.v. natte zomer. In Duitsland schijnt het hooi ook moeilijk te verkrijgen te zijn.
Ik struin heel wat verkopers/boeren af: nauwelijks/geen hooi.

Kortom, het zijn niet de boeren die het in de portemonnaie voelen, maar de paardeneigenaren zelf.

En kuilen, jeetje dat is ook een vak apart zeg! Hoeveel slechte partijen pakken kuil ik dit jaar al niet ben tegengekomen! Ongelooflijk.

Ik draag de boer op handen die jaar in jaar uit goede kwaliteit ruwvoer weet te produceren! (maar ik ken er zo weinig).

Ik weet er wel een voor je...

Caballos

Re: voordroof of hooi ?à

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:11

Dat is ook wat ik bedoel, heb hele vieze voordroog balen gezien............. En dan ook nog een boer die zegt dat je je niet moet aanstellen............ Dat bedoel ik met koeien boeren gaan eigenlijk niet goed met paarden.

Ik heb gewoon niet hele goede ervaringen met boeren en voordroog.

Paul aangezien jij hier de voedingdeskundige bent.................
Waarom hebben melkkoeien allemaal zo'n giga dunne mest, terwijl koeien in "natuur" gebied allemaal veel vastere ontlasing hebben dat mij gezonder lijkt.
Tja ze hoeven niet te produceren zoals een melkkoe, maar zo aan de diarree blijvend kan toch nooit gezond zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:18

Zet je paard maar eens 24/7 op een vette weide, daarom dus ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:27

Nou, mensen die 4 of 5 keer gras vasn de wei halen mogen het mij komen laten zien !!!! wij halen van onze weides meestal 2x hooi, 1e snee is altijd prima, mooie kleine baaltjes perfect hooi.
2e snee is altijd minder, dit jaar was het niet te doen door de nattigheid dus balen laten persen.
Heeft 3 dagen goed gedroogd maar het is die tijd van het jaar gewoon al te nat geweest dus ik heb nu 6 pakkwen voordroog/kuil.
Er zijn 4 balen perefect droof voordroog vanaf gekomen, ruiken fris, zijn mooi groen en zijn perfect, echter de andere 2 zijn gebaald op de natte stukken langs bomentrij/sloot, dit is veel zwaarder, natter en zuurder geworden. Is nog lang geen koeienkuil geworden maar gaat de goede kant op. Kan het nog wel voeren.
Zo zie je maar dat je van dezelfde wei met dezelfde machines, dezelfde tijd van persen gewoon 2 heel verschillende soorten kunt krijgen. Ook een boer kan daar niet altijd wat aan doen.

Mijn paarden zijn echter vrij makkelijk denk ik, ze krijgen onbeperkt hooi...gaat prima, en sinds de balen klaar zijn om te voeren nu onbeperkt voordroog of kuil, ligt aan welk pak ik openmaak en wat voor verrassing eruit komt...
en ze hebben nergens last van , ja....twee dagen iets dunnere mest maar daarna weer mooie drollen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:55

Dat is lastig, je kan niet van de buitenkant zien hoe het er van binnen uit ziet, je zou het met doorzichtig plastic moeten in pakken............

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:56

anneliesdj schreef:
Zet je paard maar eens 24/7 op een vette weide, daarom dus ;)

Maar tijdens het stal seizoen hebben diezelfde melkkoeien nog steeds diarree.............

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:02

Melk "moet" in bepaalde hoeveelheden zijn + bepaalde samenstelling. Er zitten een hele studies achter hoe per koe zoveel mogelijk melk van een bepaalde samenstelling te produceren.
Dat voerbeleid geeft de meeste melk, maar ook de meeste diarree.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:06

Ik weet het, dat vind ik ook best jammer voor die koeien............ Je zal moeten om aan die eisen te voldoen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:22

Ik haal mijn voordroog bij een schapenboer. Echt super kwaliteit, het ruikt zoetig en voelt droog aan. Absoluut niet van die kleffe zure zooi. De paarden doen het er erg goed op. Mooie mest ook

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:43

scoxxx schreef:
Melk "moet" in bepaalde hoeveelheden zijn + bepaalde samenstelling. Er zitten een hele studies achter hoe per koe zoveel mogelijk melk van een bepaalde samenstelling te produceren.
Dat voerbeleid geeft de meeste melk, maar ook de meeste diarree.

we hebben het niet voor niets over koeienvlaaien
en bij paarden over mest eieren
koeien horen slappe ontlasting te hebben dat hadden ze toen ik een jochie was ook al en toen had niemand ooit van voerbeleid gehoord

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:13

Caballos schreef:
Dat is ook wat ik bedoel, heb hele vieze voordroog balen gezien............. En dan ook nog een boer die zegt dat je je niet moet aanstellen............ Dat bedoel ik met koeien boeren gaan eigenlijk niet goed met paarden.

Waarom hebben melkkoeien allemaal zo'n giga dunne mest, terwijl koeien in "natuur" gebied allemaal veel vastere ontlasing hebben dat mij gezonder lijkt.
Tja ze hoeven niet te produceren zoals een melkkoe, maar zo aan de diarree blijvend kan toch nooit gezond zijn?

Diarree is inderdaad niet gezond, het is alleen maar wat je onder diarree verstaat.
Dunne mest is niet per definitie diarree.
Een en ander heeft alles te maken met de passagesnelheid van het voer door het totale maagdarm kanaal en de verteerbaarheid van het rantsoen.
Die dunne mest bij koeien komt o.h.a niet van het kuilgras, maar van de krachtvoerkkomponenten in het rantsoen, vooral de zetmelen en de suikers, maar ook de hoeveelheid eiwit in het rantsoen zorgt voor dunne mest.
Geef de koeien alleen kuilgras en ze mesten net zo dik als een paard, alleen geven ze geen liter melk meer.
Om 30 tot 40 liter melk te kunnen produceren, hebben koeien heel veel eiwitten en energie nodig, die komen voor zo'n 40 % uit het ruwvoer en 60 % uit het krachtvoer.
Verder is het verteringsstelsel van een koe wezenlijk anders dan van een paard, hoewel ze beiden een systeem hebben waarbij de voeders afgebroken worden door fermentatie, zit dit "fermentatie vat" ( de pens ) bij koeien voor de eigenlijke maag, terwijl bij paarden dit "fermentatie vat" ( blinde darm ) achter de eigenlijke maag zit en dat heeft zo zijn consequenties voor de vertering.
Een goed verzorgde melkkoe kan makkelijk 8 tot 10 jaar worden, ondanks dat hij dan z.g. aan de "diarree" is.

Verder ga ik er niet over uitweiden, dan kan ik wel 20 pagina's volschrijven over de voeding van melkkoeien en wat daar allemaal bij komt kijken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:32

Paul11 schreef:
Caballos schreef:

Diarree is inderdaad niet gezond, het is alleen maar wat je onder diarree verstaat.
Dunne mest is niet per definitie diarree.
Een en ander heeft alles te maken met de passagesnelheid van het voer door het totale maagdarm kanaal en de verteerbaarheid van het rantsoen.
Die dunne mest bij koeien komt o.h.a niet van het kuilgras, maar van de krachtvoerkkomponenten in het rantsoen, vooral de zetmelen en de suikers, maar ook de hoeveelheid eiwit in het rantsoen zorgt voor dunne mest.
Geef de koeien alleen kuilgras en ze mesten net zo dik als een paard, alleen geven ze geen liter melk meer.
Om 30 tot 40 liter melk te kunnen produceren, hebben koeien heel veel eiwitten en energie nodig, die komen voor zo'n 40 % uit het ruwvoer en 60 % uit het krachtvoer.
Verder is het verteringsstelsel van een koe wezenlijk anders dan van een paard, hoewel ze beiden een systeem hebben waarbij de voeders afgebroken worden door fermentatie, zit dit "fermentatie vat" ( de pens ) bij koeien voor de eigenlijke maag, terwijl bij paarden dit "fermentatie vat" ( blinde darm ) achter de eigenlijke maag zit en dat heeft zo zijn consequenties voor de vertering.
Een goed verzorgde melkkoe kan makkelijk 8 tot 10 jaar worden, ondanks dat hij dan z.g. aan de "diarree" is.

Verder ga ik er niet over uitweiden, dan kan ik wel 20 pagina's volschrijven over de voeding van melkkoeien en wat daar allemaal bij komt kijken.

Ik vind het echt jammer dat ik hier niet net als op hyves respect kan geven....nou ja bij deze dan..

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:48

Ach, deze smilie volstaat ook hoor.

_/-\o_

:D :D :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:13

Ach wat ben je toch bescheiden :P

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:55

Ja, he, vind ik eigenlijk ook wel. :o

hadden ook wel 3 smilies kunnen zijn. :9

Zal mijn natuurlijke inborst wel wezen :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:58

Gelukkig heeft iedereen z'n eigen mening en voorkeur en dat is prima.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:00

biancavos schreef:
voordroog zit in plastic verpakt en hooi niet..

ons hooi zit ook in plastic ;')

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:01

dat heet dan voordroog ietjelover

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:10

Caballos schreef:
dat heet dan voordroog ietjelover

bij ons niet,,
wij kunnen kiezen uit hooi en voordroog dan zeg je gewoon hooi en krijg je dat.
al pak je voordroog krijg je veel vochtiger spul.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:15

Lees eerst het topic maar eens door, is uitgebreid besproken ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:53

Hoe zat het ook al weer met het graszaadhooi? Iets met monocultuur en niet goed? Hoe zat het ook al weer? En indien dit ingepakt is? Voordroog graszaadhooi dus.
Het ziet er perfect uit: veel blad... zeker geen stro. Je ziet geen verschil tussen hooi en dit spul. Tis iets geler, lang op het land gelegen dus.
Maar er stond me iets bij van graszaadhooi wat negatief zou zijn?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:22

scoxxx schreef:
Hoe zat het ook al weer met het graszaadhooi? Iets met monocultuur en niet goed? Hoe zat het ook al weer? En indien dit ingepakt is? Voordroog graszaadhooi dus.
Het ziet er perfect uit: veel blad... zeker geen stro. Je ziet geen verschil tussen hooi en dit spul. Tis iets geler, lang op het land gelegen dus.
Maar er stond me iets bij van graszaadhooi wat negatief zou zijn?

Graszaadhooi of ook wel eens graszaadstro genaamd, is wat er van het gras overblijft als het zaad eruit is gewonnen.
Vergelijk het maar met gerstestro, als de halmen, die overblijven als het gerst eruit gewonnen is.
Voedingswaarde zit zo'n beetje tussen hooi en stro in.
Het is wel erg eenzijdig, omdat het inderdaad monoculturen zijn, er komen dus geen andere kruiden etc in voor.
Daarnaast weet ik ook niet of er onkruidbestrijdingsmiddelen e.d. zijn of worden gebruikt, bij de produktie van dit gewas.
Bepaalde grasrassen kunnen ook veel suikers bevatten zoals tetraploid raaigras.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:25

Ik zal idd eens vragen of er onkruidbestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Vlgs mij is het Engels Raaigras. Er zit veel blad aan en in plastic verpakt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:13

:o helaas, gisteren te horen gekregen dat een eindje verder op aan de weg afgelopen weekend 3 paarden zijn overleden aan botulisme wat in het voordroog zat.............
Mensen in zak en as....... Vrijdag begon het, hup naar Utrecht, daar waren ze er vrij snel achter dat het om botulisme ging.
Er schijnt een "serum" te zijn wat je kan geven tegen de vergiftiging, dit komt uit de Flevopolder. Dit was dicht (echt hoe schandalig is dat!). Maandag kon dat pas afgehaald worden, dit hebben ze aan het 4e zieke paard kunnen geven, deze vecht nog voor z'n leven................
Het zou je maar gebeuren, in 1 weekend tijd. Vrijdag 1 paard overleden, zondag nog 1 en zondag nacht nog 1................ |(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:25

ik heb nog nooit van botulisme in voordroog gehoord.... heb zo vaak een verdroogde muis of vogel in de balen zitten. Dit haal ik eruit ( als ik ze zie) en dan voeren we het gewoon.Helemaal uit voordroog vind ik vreemd, dat is bijna gewoon hooi in pakken....vieze "koeienkuilgras" kan ik misschien nog voorstellen hoewel dat ook sterk lijkt.ik dat ook nooit gehoord heb.

Niet dat ik jou niet geloof hoor, heb het alleen nog nooit gehoord.....wordt er beetje kriebelig van * gaat in pakken kuil kijken*.....brrr

ps: lees net het artikel in de Wiki erover.....wist ik echt niet, getver, eng idee....
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 06-01-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt