gemiddelde prijs hooi dit jaar?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:53

Maar er zit wel verschil in ronde balen en ronde balen. Het lijkt zoals jullie het zeggen dat ze allemaal hetzelfde wegen.
Ik heb al op veel verschillende plekken hooi gehaald en weeg altijd een kruiwagen vol met hooi, zodat ik weet hoeveel ik voer op een dag. Dat hou ik bij en zo weet ik hoeveel een baal weegt.
Ik heb al balen gehad van 120 kilo, 200 kilo, 350 kilo en 400 kilo. Daar zit dus ook het prijsverschil in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:38

mijn ronde balen zijn 1,45m in doorsnede en gewicht verschilt met hoe nat of hoe droog het voordroog in het pak is gekomen. In volume is het over het algemeen gelijk. Ik kan bij volledig ruwvoer zonder weidegang toe met 3 a 3,5 baal per maand voor 4 paarden.
Voor het gemak reken ik maximaal een baal per maand per paard bij onbeperkt voeren. Heb van de loonwerker begrepen dat het ongeveer 350kg is, maar dat verschilt natuurlijk met wat er in zit.
Die rechthoekige heb je ook in allerlei verschillende maten. Ik had balen waar de balenklem van de boer niet om heen kon O:)
Die waren echt heel groot (80 bij 80 bij 180/200cm, schat in dat die wel tegen de 500kg aan wegen) maar je hebt ook veel kleinere en kortere balen. Maar net hoe ze de machine afstellen.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:38

aerdenhout1 schreef:
50 euro voor denk zo'n 500 kilo baal ( rechthoekig dus niet rond!)
Eerste klas hooi, doe dik 2 dagen met een baal.
Dit is thuisbezorgd!

Jeetje....., via wie, wat, waar?
Wil er best nog een dertig euro bij leggen!

Wie oh wie heeft balen van een dergelijk gewicht? En natuurlijk voor een dergelijke prijs?

Lowara

Re: gemiddelde prijs hooi dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:08

hier in twente zijn de prijzen echt bizar :n
ging gisteren naar onze voerhandelaar, en die vroeg voor de 15 kilo balen 6 euro per stuk, en voor de 200 kilo balen 65 (!!!!) euro per stuk.
ergste was, het vloog als warme broodjes over de toonbank :=
vorig jaar was het nog 2.50/3 euro de baal, en 45 euro voor de groten en dat was al duur :+
uiteindelijk nu baaltjes van 30/35 kilo voorverpakt per stuk voor 9 euro op de kop weten de tikken viavia, dus heb daar gelijk voor de hele winter besteld en wordt donderdag thuisgeleverd :j

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:31

Hier 6,50 voor een kleine baal weide hooi en 6,00 voor graszaad hooi.

Als er iemand nog suggesties heeft voor een goede leverancier (bij voorkeur graszaad hooi) regio Goeree Overflakkee welke ook evt zou willen thuis bezorgen????
Dan graag een PB

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:34

ja, ik heb ook alvast maar 40 pakjes hooi extra gereserveerd voor die 3 euro (ligt in opslag bij iemand in grote bult) zodat ik van de zomer niet ineens voor verrassingen kom te staan als in de loop van de winter de prijzen steeds meer stijgen. Voordroog was er al minder (mijn 2e snee was ook niet helemaal gelukt ivm motregen op de dag van persen en zo waren er nog veel meer mensen met hetzelfde probleem) en hooien was helemaal lastig om het juiste moment te kiezen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:36

Raar.... mijn leverancier vraagt tot nu toe nog steeds dezelfde prijs. 50 euro p. baal voordroog. Thuis geleverd, eerste klas.
Voor het stro betaal ik momenteel 100 euro p.ton.
Als ik kleine baaltjes hooi zou voeren dan zouden er als het 20 kilo baaltjes zijn, zo'n 11 p. dag doorgaan.
Baaltje hooi a 4 euro dat 10 keer is al 44 euro!
Met een grote baal doe ik dik 2 dagen, dus dat is vele malen goedkoper en het hooi is een betere kwaliteit ..o.a. geen stof!
Allen is het qua werk iets meer, je moet 3 grote kruiwagens vullen 4 keer p. dag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:41

wij hebben grote balen gewoon hooi ingekocht voor 25euro, net als vorig jaar. Maar heb al mensen gehoord die nu 70 euro/baal moesten betalen...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:47

ik heb even rond gekekeken want eerst kregen we kleine balen voordroog van een brabander die het ook bracht deze balen waren rond de 30kilo en betaalde ik geloof ik 6 euro voor(helaas is heeft hij deze niet meer).nu heb ik rond gekeken overal waar ze verkochten.nu heb ik balen van 200/250kilo grote vierkante pakken voor 28,-

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:42

Zo, dat is ook nog aardig te doen. Waar zitten al die gasten? Brengen ze ook naar Gelderland?
Als iemand een adres/tel.nr. heeft? Hééééél graag!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:49

Vlindie schreef:
aerdenhout1 schreef:
50 euro voor denk zo'n 500 kilo baal ( rechthoekig dus niet rond!)
Eerste klas hooi, doe dik 2 dagen met een baal.
Dit is thuisbezorgd!

Jeetje....., via wie, wat, waar?
Wil er best nog een dertig euro bij leggen!

Wie oh wie heeft balen van een dergelijk gewicht? En natuurlijk voor een dergelijke prijs?

Waar woon je, is het in de buurt van Haarlem dan geef ik het nummer wel door!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:12

Aerdenhout1, dat is erg aardig van je! Haarlem ligt een tikkie uit de buurt. Wij wonen in het Oosten des lands, tegen de Duitse grens..... Zou je leverancier niet ook hier leveren? Ik bedoel dus; misschien al voor meerdere/andere adressen? Dan is het voor mij wellicht interessant om ahw. 'aan te schuiven'. Zou je dat willen navragen voor me? Bedankt voor zover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:41

Effe wat anders, bij zwaar bemest hooi, gaan de paarden dan aan de dunne? of is dat alleen bij kuil en voordroog.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:44

russel schreef:
Effe wat anders, bij zwaar bemest hooi, gaan de paarden dan aan de dunne? of is dat alleen bij kuil en voordroog.

wel kans op hoefbevangenheid en inderdaat ook op racekak
Laatst bijgewerkt door papagroom op 07-10-10 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:44

Bij gewoon hooi zal het reuze meevallen. Bij kuil kan het wel voorkomen.

als ze het eenmaal een tijdje krijgen zal het geen problemen meer geven.

waarmee is het land bemest?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:46

Hier 2,- voor een kleine baal

Anoniem

Heb begrepen eerst kunstmest en vlot daarna de gier en ik dacht varkens met koeienmest. Ben ik dus niet zo blij mee.

Maar meer paarden aan de dunne dan???Heb het nl nog nooit gehad van hooi.

Als ik dit hooi een paar maanden laat liggen, zal het dan minder worden? het zal de eiwitten wel zijn, lopen die dan achteruit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

papagroom schreef:
russel schreef:

wel kans op hoefbevangenheid

Zou niet weten waarom een paard die bemest hooi krijgt hoefbevangen zou worden. Sterker nog al onze shetlanders die toch aardig gevoelig zijn voor bevangenheid lopen op stukken grond waar elk voorjaar 50 ton kalvermest op komt. per hectare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:48

Nee bevangen eventueel van het hoge suikergehalte.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:49

russel schreef:
Heb begrepen eerst kunstmest en vlot daarna de gier en ik dacht varkens met koeienmest. Ben ik dus niet zo blij mee.

Maar meer paarden aan de dunne dan???Heb het nl nog nooit gehad van hooi.

om je weides gezond te houden en zonder al te veel rommel erin zal je toch mest moeten uitrijden.

Dus opzich maakt die helemaal niets uit. Heb juist liever hooi van bemest land om dat ze daar gewoon minder van hoeven te hebben.

Maar normaal gesproken van droog hooi raken ze niet aan de dunne. Hier nog nooit gehad! Lopen ze niet in het land? Want met nat gras kan het ook snel voorkomen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:49

hoe meer mest hoe meer fructaan...vooral in vroeg hooi en kuil

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:50

als je niet bemest groeit er op den duur niets meer. Dus ook geen hooi :p

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:53

bemesten is wat anders als ZWAAR bemesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:53

papagroom schreef:
hoe meer mest hoe meer fructaan...vooral in vroeg hooi en kuil

Hoezo? Leg uit...want volgens mij is dat niet zo.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:59

hoe meer mest hoe meer fructaan in t gras in t voorjaar zo dat t gras explosief kan groeien ...hoe later in t jaar deste minder fructaan ben geen bioloog dus beter uitleggen kan ik t niet