23 jarige merrie vel over been - Update p.6: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

indrasjacks

Re: 23 jarige merrie vel over been - Update op pagina 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:10

Heel veel sterkte duim voor je

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:21

Ik duim ook voor je! Vind het echt super wat je allemaal voor het paard doet en ook nog wat voor tegen slagen je allemaal hebt gekregen, en gewoon het dier blijven helpen echt super! :D Ik hoop dat alles goed komt voor jou en het paardje!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:37

Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar heb je al eens seniores preores geprobeerd ?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 23:52

Qua eten zit ze nu op een goede mengeling :) seniores priores is mij ook enkele keren aangeraden in dit topic, maar in de winkel zeiden ze dat dit niet zal helpen omdat mijn paard nog wel hooi enzo eet. Maar ik geef nu meer maisolie, geen brood en heb een supplement gekocht dat hier in het topic is aangeraden door ellepel. Maar toch bedankt :)

indrasjacks ; bedankt, dat kan ze wel gebruiken denk ik

Loveloes: We blijven doorgaan tot mijn pony niet meer wil.. Ik heb daar niets aan te beslissen ;) . Maar nu is ze toch happy (deze week zal ze minder happy zijn, stal vindt ze stom) maar dat is tijdelijk dus we moeten even op de tanden bijten. Bedankt, ik hoop het ook :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:18

Hoe is het vandaag met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:23

Waarom moet ze op stal blijven? Als je land niet te nat is en je hebt een hoefzak omgedaan dan kan ze in principe toch gewoon naar buiten?
Ik zou met een paardje dat net weer wat beter gaat echt proberen om zoveel mogelijk hetzelfde ritme, hetzelfde stramien als anders aan te houden. Als ze nu gestresst op stal gaat staan is alles wat er aangegeten was er meteen weer af...

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:56

Sonja schreef:
Waarom moet ze op stal blijven? Als je land niet te nat is en je hebt een hoefzak omgedaan dan kan ze in principe toch gewoon naar buiten?
Ik zou met een paardje dat net weer wat beter gaat echt proberen om zoveel mogelijk hetzelfde ritme, hetzelfde stramien als anders aan te houden. Als ze nu gestresst op stal gaat staan is alles wat er aangegeten was er meteen weer af...

Een hoefzak werkt niet bij ieder paard en soms is het beter om in de stal te blijven.
zeker als het om een geroest stuk draad gaat moet je bij een oud paard geen risico nemen.
overigens als je goed had gelezen zie je dat de DA dat had gezegd dus die weet echt wel wat ie doet.
daarnaast zou ik mijn paard in deze situatie ook niet op de wei zetten
zelfs met hoefzak.
stel die gaat eraf of stuk komt er rotzooi in de hoef dan is ze erder van huis.
nee een paar dagen stal is echt beter men het helemaal met Dorienn eens
Dorien ik weet zker dat het goedkomt met je maatje.
En inderdaad zolang ze niet opgeeft moet jij dat ook niet doen ongeacht wat iedereen zegt.

Petje aaf voor Dorien menig bokker kan hier nog iets van leren zo jong en dan toch zulke toewijding voor een oud paardje dat is echte dierenliefde.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:45

Pff wat een opluchting vandaag, haal ze uit de stal voor de stal te mesten, over een plastiek naar een andere stal zodat dr hoef niet vuil zou worden en ze mankte niet *\o/* Dus het eerste gevaar is er al af. Ze eet goed, ik denk vandaag een snee of 6 hooi wat voor haar doen echt veel is.

@sonja; ja ik had ze ook liever op het land gehad maar t stuk is nu ook weer niet zo droog. Er zijn nog veel modderplekken enzo en wil het risico niet lopen. De stress valt wel mee, zolang ze de welshpony ziet is het wel in orde, en dus heb ik een stuk voor de stallen afgezet zodat becca ook bij dr in de buurt blijft. Ik ga morgen wel de veearts eens bellen of ik als ik haar een stevige zak of 2 rond de poot doe (die van Esprit ofzo) enkele uren aan de hand mag laten grazen want ben bang dat ze weer gaat afvallen..

De hoef is nu beschermd met eerst compressen dan een windel en dan duck tape. We moeten dr zo proper mogelijk houden maar het is niet simpel met een paard dat zoveel plast als zij. Vandaag 3 X opgestrooid en nog is de stal nat. Het zijn hele open stallen, en vandaag met die hitte een oud laken opgehangen zodat ze in de schaduw stond en dr 2 X natgemaakt.
Maar het ziet er vrij positief uit, ik heb vandaag de hoef verzorgt. Betadine ingedaan, compressen, ...

Vandaag ook de bloedwaarden binnengekregen. Kan hier iemand dat lezen?? Ik zie wel '+' en '-' staan enzo maar geen flauw idee want de conclusie is.

Bij hematologie, bloedbeeld zie ik vrij veel - staan, nl bij hemoglobine erythrocyten en lymfocyten
bij nierfunctie te veel ureum en eiwitten, en te weinig creatinine,
bij lever pancreas hart spier zie ik te veel gamma GT, LDH, en CK staan

kleine greep uit te veel of te weinig, ik denk dat dit het belangrijkste is.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:21

Je kunt ook vlas in de stal doen dat absorbeerd vocht heel goed is beter dan stro.

Voor het bloedonderzoek zou ik toch echt de Da vragen die weet het het beste voordat hier iedereen maar iets gaat roepen.

Ben blij dat het beter gaat vandaag
blijf heel hard voor jullie duimen.
liefs indra

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 23:26

Zal eens kijken of hier in de buurt ergens vlas verkocht wordt, bedankt voor de tip!
Ja maar ben net thuis en zie dat papier liggen, maar om nu nog de DA te bellen xd Maar heb dr een sms gestuurd maar ze heeft nog niet teruggestuurd. Ben echt raaazend benieuwd.. Er hangt zoveel vanaf he ..
tof dat je meeduimt :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:07

Als je je bloeduitslag inscant kan ik er wel wat over proberen te zeggen..
Laag hemoglobine(ijzergehalte) en erytrocyten (rode bloedcellen) wijzen in elk geval op bloedarmoede. Dit kan zijn door te weinig aanmaak, te hoge afbraak of door bloedverlies. Als het goed is dan staat er ook een waarde op voor reticulocyten? Mocht deze plus zijn dan zit het met de aanmaak van rode bloedcellen in elk geval goed.
Verhoogd eiwit en ureum wijst op een slechte nierfunctie, helaas. Kreatinine komt vrij uit spieren en wordt als het goed is uitgefilterd door de nieren. Dat dit verlaagd is, is niks om je zorgen over te maken. Zegt misschien wel iets over de verminderde spiermassa.
Verhoogd GGT geeft een leverprobleem aan, met name in de galgangen. LDH komt vrij bij weefselschade en/of acute pancreasontsteking. CK komt vrij bij beschadiging van de hartspier ed problemen, wat op zich wel weer past bij het hartprobleem dat je dierenarts constateerde.
Ik hoop dat ik het een beetje goed uit leg zo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:30

Fijn om te lezen dat het eerste resultaat qua kreupelheid positief is!
Jammer dat je land te nat is, dan moet je inderdaad geen risico gaan lopen, dan heb je ook teveel kans dat je hoefzak in de modder blijft hangen etc. Gelukkig dat ze rustig is op stal en niet stresst, 't zou zo zonde zijn als ze weer extra in zou vallen nu door stress.
Ik duim nog even voor je door dat het goed blift gaan en dat de bloedwaardes niet te ernstig zijn danwel ook nog verbeteren!

@indrasjack, wat een naar toontje heeft je bericht, jammer hoor :\

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:27

Als je vlas gaat gebruiken moet je wel heel goed opletten dat je paard dat niet gaat eten, er zijn paarden die dat doen en dat is erg ongezond! Goede kwaliteit stro is dan beter.

Hooi is opzich goed, mits het voldoende voedzaam is en dat verschilt nogal eens, dus misschien zinvol om daar nog eens nader naar te kijken. Je zou ook voordroogkuil kunnen proberen, dat is ook goed verteerbaar.

Misschien dat je er al gekeken hebt (ik heb ook niet dit hele topic doorgelezen), maar in het centrale Cushingtopic kun je ook lezen over nieuwe medicatie. Een oud ponietje bij ons op stal heeft dat ook gekregen en die is daar erg van opgeknapt, al gaat de Cushing natuurlijk nooit meer over.

Is je paard ook onderzocht op grass sickness? Mijn oude merrie (26) had die ziekte en vermagerde ook zo sterk, ondanks heel goed voeren. Hoewel er aan haar ziekte niets te doen was heeft ook zij met de juiste medicatie nog een hele tijd fijn geleefd, ook al was ze vermagerd.

Wat betreft die bloedwaarden, je DA zal je uiteraard kunnen en moeten vertellen wat die inhouden en of dat leidt tot het nemen van andere maatregelen of supplementen geven.

Ik neem aan dat je zelf al goed het weer in de gaten houdt en of ze het warm genoeg heeft. Als het zoals van de week fris is met veel wind en regen kun je prima een (regen)deken opdoen, zodat ze geen energie hoeft te gebruiken om op de goede temperatuur te blijven.

Fijn voor je dat het met de kreupelheid weer wat beter ging!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:40

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:08

hallo,

even een kort bericht
ik zal morgen de bloedwaarden proberen in te scannen, maar ik vertrek maandag naar zee dus anders zal het donderdag worden.
Vandaag DA gebeld, alles is normaal voor deze leeftijd. Nieren beginnen af te takelen, spieren worden verteerd, lever en pancreas is ook niet meer super maar het valt goed mee voor deze leeftijd. Vandaag maar weer dr hoef proper gemaakt, normaal om de dag maar dr verband was vuil geworden. morgen 2 zakken rond de hoef en dan mag ze even op het land.

Vandaag heb ik gemerkt dat ze 2 X geplast heeft in 1 uur tijd. geen wonder dat die stal continu nat is..
Haar antibiotica gaat redelijk binnen, mits gemengd met slobber en appelmoes :) Maar ik merk wel dat ze het beu is om binnen te staan. Maar nog een paar dagen en dan kan ze weer buiten.

simodi: kan je wat meer vertellen over grass sickness?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:16

Lotte1990 schreef:
Als je je bloeduitslag inscant kan ik er wel wat over proberen te zeggen..
Laag hemoglobine(ijzergehalte) en erytrocyten (rode bloedcellen) wijzen in elk geval op bloedarmoede. Dit kan zijn door te weinig aanmaak, te hoge afbraak of door bloedverlies. Als het goed is dan staat er ook een waarde op voor reticulocyten? Mocht deze plus zijn dan zit het met de aanmaak van rode bloedcellen in elk geval goed.
Verhoogd eiwit en ureum wijst op een slechte nierfunctie, helaas. Kreatinine komt vrij uit spieren en wordt als het goed is uitgefilterd door de nieren. Dat dit verlaagd is, is niks om je zorgen over te maken. Zegt misschien wel iets over de verminderde spiermassa.
Verhoogd GGT geeft een leverprobleem aan, met name in de galgangen. LDH komt vrij bij weefselschade en/of acute pancreasontsteking. CK komt vrij bij beschadiging van de hartspier ed problemen, wat op zich wel weer past bij het hartprobleem dat je dierenarts constateerde.
Ik hoop dat ik het een beetje goed uit leg zo :P

dit is ook ongeveer wat DA zei :) CK dus van die lekkende hartklep ??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:00

Dorienn schreef:
simodi: kan je wat meer vertellen over grass sickness?

Ja natuurlijk, ik zal je een pb sturen!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:24

Vlas eten paarden meestal alleen uit verveling en als ze geen voer meer in de stal hebben liggen idem als stro dus.
Goed stro neemt niet zoveel vocht op als vlas.
Als je paardje voldoende hooi heeft zal het er niet van eten
zaagsel ( de balen van de winkel zoals voor hamsters maar dan in t groot) nemen ook voldoende op alleen vlas stinkt minder.
maar je maakt het toch goed schoon dus houtvezel zou een goede oplossing of alternatief kan zijn.
ben nlij dat het al beter gaat.
t is dat je te ver wegwoont anders zou ik haar in de gaten houden voor je tijdens je trip naar zee

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:24

Asimodi.
wil ook wel weten wat grass sickness inhoudt??
heb nl ook een ouwdje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:18

Dorien, Subli levert ook SP in Belgie als je een pallet afneemt. Per laag kun je een produktsoort nemen dus als er nog andere paarden gevoerd moeten met wat anders, mag dat er bij.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:27

jeetje wat en zorg voor dit oudje maar als ze er nog zin in heeft, wat ik echt hoop voor haar en voor jou

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:39

Bedankt voord de pb simodi :)
urielle: enkel dit paard krijgt brokken, de andere 2 leven op gras en hooi en water. Hoeveel zakken gaan er in een laag?

De week is om, normaal gezien mag ze vandaag buiten. Maar eerst kijken of dr hoorn hard is :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:07

Dorienn schreef:
De week is om, normaal gezien mag ze vandaag buiten. Maar eerst kijken of dr hoorn hard is :)

Hopelijk lukt dat! Je treft alleen nu net wel heel slecht weer (of regent het bij jou niet zo hard? Hier in NL wel namelijk)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:39

ja ook wel wat maarja.. De wonde was wel wat zacht nog. Heb dr verband rondgedaan en dan een zak. Nu staat ze buiten maar straks haal ik ze weer binnen als ik naar het werk ga. Deze nacht heeft ze haar verband uitgekregen en heeft ze dus een tijd zonder gestaan. Maar tis weer uitgewassen en het komt wel in orde. Ze heeft al meermaals bewezen dat ze sterk is :) Buiten haar cushingproblemen allemaal is ze nog niet vaak ziek geweest. Toen we dr pas hadden koliek, en vorig jaar had ze gelig snot. En dat is het zowat :)
Echter nu heeft ze onder 1 cm neus een gezwelletje wat open is gesprongen. Ik heb het ontsmet maar ze heeft der geen pijn aan.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:28

kelly heeft van deze middag een zware gaskoliek. Haar toestand is nu stabiel, maar nog bijlange niet in orde. Later volgt een langer verslag maar moet nu bij haar blijven. De da komt strak weer, voor de 3e keer vandaag. Van wat ze het heeft weten we niet.