Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja schreef:Waarom moet ze op stal blijven? Als je land niet te nat is en je hebt een hoefzak omgedaan dan kan ze in principe toch gewoon naar buiten?
Ik zou met een paardje dat net weer wat beter gaat echt proberen om zoveel mogelijk hetzelfde ritme, hetzelfde stramien als anders aan te houden. Als ze nu gestresst op stal gaat staan is alles wat er aangegeten was er meteen weer af...
Lotte1990 schreef:Als je je bloeduitslag inscant kan ik er wel wat over proberen te zeggen..
Laag hemoglobine(ijzergehalte) en erytrocyten (rode bloedcellen) wijzen in elk geval op bloedarmoede. Dit kan zijn door te weinig aanmaak, te hoge afbraak of door bloedverlies. Als het goed is dan staat er ook een waarde op voor reticulocyten? Mocht deze plus zijn dan zit het met de aanmaak van rode bloedcellen in elk geval goed.
Verhoogd eiwit en ureum wijst op een slechte nierfunctie, helaas. Kreatinine komt vrij uit spieren en wordt als het goed is uitgefilterd door de nieren. Dat dit verlaagd is, is niks om je zorgen over te maken. Zegt misschien wel iets over de verminderde spiermassa.
Verhoogd GGT geeft een leverprobleem aan, met name in de galgangen. LDH komt vrij bij weefselschade en/of acute pancreasontsteking. CK komt vrij bij beschadiging van de hartspier ed problemen, wat op zich wel weer past bij het hartprobleem dat je dierenarts constateerde.
Ik hoop dat ik het een beetje goed uit leg zo