Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:43

anneliesdj schreef:
Jij denkt dat een mini van 150 kg net zoveel water drinkt als een rijpaard van 600 kg?

Waar zeg ik precies dat ik denk dat een mini net zoveel drinkt als een groot paard???
Gelukkig denk ik dat niet nee ik miste alleen even of zij het over mini's had of over grotere paarden, vandaar dat ik dus van stalpaarden sprak. ;) Nergens staat dat ik zeg dat een mini 30-50 liter water per dag drinkt. (Er wordt btw gezegd dat een paard ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht per dag aan vocht moet binnenkrijgen, dus ongeveer 10-15 liter dan indd voor een mini)

Citaat:
Ik heb zelf 2 mini's gehad en zij hebben door omstandigheden ook weleens op stal gestaan, ze kregen dan onbeperkt water maar toch werd er niet meer dan 20-25 liter maximaal gedronken door beide pony's samen, ze kregen verder hooi en wogen tussen 150-200 kg.
Als we dan eens uitgaan van 10 liter voor een showmini, ze voert minimaal 4 liter bij de bietenpulp en daarnaast krijgen ze nog 4 liter gewoon, komen ze dus hooguit 2-3 liter tekort, als ze al tekort komen aangezien zij zegt dat ze niet eens alles opdrinken.
Drink jij elke dag je 2 liter water? Schijn je ook nodig te hebben, toch zijn er veel mensen die daar ook niet aan komen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het eens ben met beperkt water geven, zie het nut er totaal niet van en als een paard minder krijgt dan hij eigelijk zou willen vind ik het grenzen aan mishandeling.

Dus als ze 2-3 liter tekort komen op 10-11 liter, is dat toch wel mooi bijna 25%.
Op een groot paard zou dat dus bijna 10 liter zijn, dan klinkt het ineens toch een stuk meer he? Als ze niet alles opdrinken, hoef je het drinken ook niet in te perken, dus dat is natuurlijk een raar verhaal.

Je hoeft ook niet elke dag 2 liter water te drinken, je moet elke dat 2 liter vocht binnenkrijgen volgens mij, en de meeste mensen krijgen dat echt wel hoor. Daarbij betekent het niet dat als je geen 2 liter binnenkrijgt dat maar gewoon gezond is. Je overleeft het heus wel, maar veel mensen hebben er toch wel problemen door (hoofdpijn bijv)..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-10 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:44

Sharani schreef:
Charaz schreef:
Ongelofelijk! Dat er mensen zijn die het uiterlijk van hun paard boven gezondheid stellen.
Echt erg triest dat het beest geen fatsoenlijk voor schema heeft.

Dit vind ik erg kort door de bocht.

Wie zegt dat onze paardjes niet gezond zijn? En ik denk dat wij behoorlijk goed nadenken over hoe wij onze paardjes voeren. En zoals al meerdere keren wordt gezegd zijn ze zeker het grootste gedeelte van de dag met hun eten bezig, ik denk zelfs langer dan het gemiddelde sportpaard.

Laat maar links liggen meid :o zo'n reacties zijn overbodig...
Wij zijn paardenmishandelaars zo te zien :D maar verder fokken we gezonde veulens en geen sterfgevallen in de kudde.
Wij weten wel beter omdat we erin staan dagelijks ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:01

Ik denk dat juist de mensen die met mini's showen heel erg bezig zijn met het juiste voer uit te zoeken. Voeding is zo belangrijk bij het showklaar maken, heel anders dan bij een dressuur of springpaard.

En weinig ruwvoer krijgen ze ook niet, ze krijgen ánder ruwvoer dan wat standaard is in Nederland. Maar dat dat niet slecht hoeft te zijn, bewijzen de showpaardjes dan wel weer ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:03

Gelukkig hebben mini's maar weinig voeding nodig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:06

Nou Russel, als ze als grasmaaier gehouden worden wel, als showpaard gaat er anders heel wat voer in.
Meer dan ik eerder voerde aan de welsh cobs bij het showklaar maken _O-

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:11

MarijeR schreef:
Ik denk dat juist de mensen die met mini's showen heel erg bezig zijn met het juiste voer uit te zoeken. Voeding is zo belangrijk bij het showklaar maken, heel anders dan bij een dressuur of springpaard.

En weinig ruwvoer krijgen ze ook niet, ze krijgen ánder ruwvoer dan wat standaard is in Nederland. Maar dat dat niet slecht hoeft te zijn, bewijzen de showpaardjes dan wel weer ;)

Mja, héél anders dan bij een dressuur- of springpaard. Niet dus. Dat er (inderdaad) te weinig aandacht aan geschonken wordt aan de voeding van dressuur- en springpaarden wil nog niet zeggen dat het niet heel belangrijk is.

Verder bewijzen de showpaardjes helemaal niets zolang er geen goed wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:22

WildWings: even een opmerking tussendoor:

epona heeft een pracht van een schimmelhengstje staan die ik zag op mhce vorig jaar en waw! Dat beestje zag er echt niet ongelukkig uit en was bloedmooi qua bouw/vorm...

Dus qua voeding denk ik dat je haar niet terecht hoeft te wijzen.

Niemand hoeft hier trouwens iemand terecht te wijzen. Ik vind het héél jammer dat op bokt zo'n reacties maar normaal zijn.

Ikzelf geef ook onbeperkt hooi, maar dat neemt niet weg dat iemand anders geen bietenpulp mag geven. Ik sta er zeker voor open, maar ga het niet direct toepassen en behoud het geven van hooi omdat mijn paardjes nu éénmaal niet zo'n showmodellen hoeven te zijn van mij. Maar.... wil je meedoen aan shows, moet je toch aan de voeding aandacht besteden. Gras/hooibuiken worden niet gewaardeerd. En je hoeft ze heus niet te 'mishandelen' om dit te voorkomen.

Ik stel voor zoals ervoor al eens gezegd: voer per paard! Per paard is het anders, plus wat ze doen, daar moet je ook naar kijken. Er bestaan in mijn ogen geen 'perfecte dieeten'. Je moet met zoveel rekening gaan houden dat dat ook onmogelijk kan. Maar geloof het maar, iedereen doet zijn best en niemand gaat expres zijn paard laten verhongeren/darmproblemen laten krijgen/...
Ikzelf volgde een hogeschool opleiding dierenzorg, ik heb ook voedingsleer gekregen voor paarden en ik ken dit dieet dus ook. Geen echte negatieve ervaringen mee gehad op stages. Nooit geen zieke paarden gehad omdat ze wel een andere vorm van ruwvoer kregen.

En geloof je het niet, dan stel ik voor dat je misschien eens naar de paardjes van Epona gaat kijken, en dan naar die van mij.

Je zult zien, wij voeren verschillend voor shows dan, maar onze paarden zien er zeker niet ongelukkig uit als je ze gaat vergelijken met elkaar. Vind het een beetje fout om elkaar zo'n verwijten te gaan maken.

Kijken, zelf ervaren en dan oordelen lijkt me het beste.

En ik las ergens onlangs dat mini's ong. 5 liter water per dag kunnen drinken.... dat zou normaal zijn.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:24

russel schreef:
Gelukkig hebben mini's maar weinig voeding nodig.

Mis... die eten echt wel goed hoor :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:28

dorientjuh schreef:
MarijeR schreef:

Mja, héél anders dan bij een dressuur- of springpaard. Niet dus. Dat er (inderdaad) te weinig aandacht aan geschonken wordt aan de voeding van dressuur- en springpaarden wil nog niet zeggen dat het niet heel belangrijk is.

Verder bewijzen de showpaardjes helemaal niets zolang er geen goed wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

Bij een dressuur/spring paard is het grootste deel van de resultaten behaald met training en speelt voeding een zeer beperkte rol. Ieder gezond paard kan een L/M proefje lopen op een schep onderhoudsbrok en hooi/gras. Het ligt aan de training en de ruiter hoe ver je er mee komt.

Bij een minipaard is dat anders. Het grootste deel van het showklaar maken doe je door middel van de voeding. Zeker bij de 1 & 2 jarigen.
Natuurlijk zit daar ook een deel training bij (oeps zet ik dat echt op bokt? :D ) maar reken maar dat 75% voeding is en 25% training.

En ja hoor, er is zeker in Amerika behoorlijk wat onderzoek gedaan, zeker ook bij maagproblemen e.d. bij minipaarden. Vooral omdat die daar toch al gevoeliger voor zijn dan grote paarden (bij bepaalde geneesmiddelen bv).

KiWiKo

Re: Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:34

ik ben altijd ernstig van de onbeperkte hooi :)

maargoed, ik snap wel dat je je showpaard in "conditie" wil hebben voor een show.

Ik vind het voerschema zo niet ernstig. Mijn keuze is het niet maar ik kan me voorstellen dat het iemands anders keuze die andere dingen doet met het paard wel kan zijn.

En ach, zolang er ooit een veearts is geweest die mij jaahaarenlang terug vertelde dat die hengst die volgende week naar de keuring moest beter eendag of twee voor de keuring geen water kan hebben, want daar word die zo mooi droog van....... vind ik dit nog uiterst plausibel ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:35

MarijeR schreef:
Bij een dressuur/spring paard is het grootste deel van de resultaten behaald met training en speelt voeding een zeer beperkte rol. Ieder gezond paard kan een L/M proefje lopen op een schep onderhoudsbrok en hooi/gras. Het ligt aan de training en de ruiter hoe ver je er mee komt.

Bij een minipaard is dat anders. Het grootste deel van het showklaar maken doe je door middel van de voeding. Zeker bij de 1 & 2 jarigen.
Natuurlijk zit daar ook een deel training bij (oeps zet ik dat echt op bokt? :D ) maar reken maar dat 75% voeding is en 25% training.

En ja hoor, er is zeker in Amerika behoorlijk wat onderzoek gedaan, zeker ook bij maagproblemen e.d. bij minipaarden. Vooral omdat die daar toch al gevoeliger voor zijn dan grote paarden (bij bepaalde geneesmiddelen bv).

Paarden die in de basissport worden gereden tellen voor mij mee als recreatiepaard. Ik ben ervan overtuigd dat er in de échte dressuursport, dus op Grand-Prix niveau, er nog betere resultaten zouden kunnen worden geboekt wanneer er beter wordt gekeken naar de voeding en het welzijn van deze paarden. Maar dat is geloof ik weer een andere discussie. :P

Is er ook onderzoek gedaan naar de mini showpaarden die op dit rantsoen staan? Zo ja, dan zou ik graag daarvan de resultaten willen zien.:)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:36

KiWiKo schreef:
ik ben altijd ernstig van de onbeperkte hooi :)

maargoed, ik snap wel dat je je showpaard in "conditie" wil hebben voor een show.

Ik vind het voerschema zo niet ernstig. Mijn keuze is het niet maar ik kan me voorstellen dat het iemands anders keuze die andere dingen doet met het paard wel kan zijn.

En ach, zolang er ooit een veearts is geweest die mij jaahaarenlang terug vertelde dat die hengst die volgende week naar de keuring moest beter eendag of twee voor de keuring geen water kan hebben, want daar word die zo mooi droog van....... vind ik dit nog uiterst plausibel ;)

Das een vreemde mening van een dierenarts...maar goed, ik vind dat er nu wel een beetje over :n

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:40

Sharani schreef:

Wie zegt dat onze paardjes niet gezond zijn? En ik denk dat wij behoorlijk goed nadenken over hoe wij onze paardjes voeren. En zoals al meerdere keren wordt gezegd zijn ze zeker het grootste gedeelte van de dag met hun eten bezig, ik denk zelfs langer dan het gemiddelde sportpaard.

Oh dus een show minipaard zit anders in elkaar dan elk ander paard en heeft totaal andere voedingswaarde nodig?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:44

dorientjuh schreef:
MarijeR schreef:

:? :? Wat moeten ze dan bewijzen???
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 04-02-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:45

Charaz schreef:
Sharani schreef:

Oh dus een show minipaard zit anders in elkaar dan elk ander paard en heeft totaal andere voedingswaarde nodig?

Moest je is weten wat een samenstelling van eten ze krijgen zodat ze alles van nodige stoffen binnen hebben...

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:48

Dorien1 schreef:
En ik las ergens onlangs dat mini's ong. 5 liter water per dag kunnen drinken.... dat zou normaal zijn.

Uit ervaring is bij mij gebleken dat de mini's inderdaad niet veel drinken.
Misschien bij warm weer wel wat meer (bij das bij iedereen mens of dier)
We hebben hier emmers staan waar 20 liter in kan zit er nooit helemaal in anders klots de helft eruit.
Ervaring is dat na 3 dagen er nog water inzat!! Dus zoveel drinken ze niet.

Jammer dit soort discussie's ik denk als ik voor mezelf spreek iedereen het probeert goed te doen.
Voor zijn paarden tenminste en niet moedwillig de paardjes ergens te kort in te doen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:58

Ik heb een paar berichten verwijderd. Graag op de bal spelen, niet op de man. De discussie verloopt zo verder prima, graag zo houden :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:21

Charaz schreef:

Ten eerste zit er idd wel een verschil in tussen een minipaard en een groot paard.
Ik merk zelfs een duidelijk verschil in voedingsbehoefte tussen een shet en een minipaard.
Je kan ook niet zeggen, een paard van 600kg krijgt 2 kilo brok dus ik geef een mini van 100kg 1/6 daarvan.
Mijn ervaring is dat een minipaard (jong en/of in training) een behoorlijk hogere behoefte heeft aan bv het eiwitpercentage dan een groot ras.
Mijn mini veulens/jaarlingen krijgen bv al een kilo veulenbrok per dag, met onbeperkt hooi en weidegang.
Dat heb ik een welsh cob veulen nog nooit hoeven te voeren!
Meer nemen ze niet op, binnenkort gaan zij dan ook over op het aangepaste voerschema voor het showseizoen. Ze hebben aardig wat nodig om te groeien en te ontwikkelen.

En verder zijn er meer manieren om een paard de juiste dingen binnen te laten krijgen dan het standaard hooi/gras/brok verhaal.
Incl. een lange eet-tijd en voldoende ruwe celstof :)
Maar ja, wat de boer niet kent, dat vreet ie niet, lijkt ook wel op te gaan voor bokkers :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:36

Eponastable schreef:
:? :? Wat moeten ze dan bewijzen???

Precies wat er staat: dat weinig/ ander ruwvoer niet slecht hoeft te zijn. Indirect: dat de mini showpaarden volledig fysiek en mentaal gezond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:56

Dorien1 schreef:
WildWings: even een opmerking tussendoor:

epona heeft een pracht van een schimmelhengstje staan die ik zag op mhce vorig jaar en waw! Dat beestje zag er echt niet ongelukkig uit en was bloedmooi qua bouw/vorm...

Dus qua voeding denk ik dat je haar niet terecht hoeft te wijzen.

Niemand hoeft hier trouwens iemand terecht te wijzen. Ik vind het héél jammer dat op bokt zo'n reacties maar normaal zijn.

Ik wijs niemand terecht qua voeding, ik geef alleen wetenschappelijk onderbouwde argumenten en tot nog toe ontvang ik GEEN wetenschappelijk onderbouwde argumenten terug, ook van jou niet.

Dat wie dan ook zijn paarden er ondanks een slecht dieet toch goed bij staan, zegt helemaal niets. Ten eerste weet je niet wat er zich van binnen afspeelt (bijv. maagzweren zijn NIET altijd zichtbaar aan de buitenkant qua gedrag / lichamelijke klachten, etc) en ten tweede, nouja, het argument over roken ga ik niet voor een derde keer geven, zoek dat maar terug :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-10 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:01

Dus jij gaat beweren dat volgens de wetenschap wij ongezond bezig zijn of volg ik nu helemaal niet meer??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:05

Kunnen mensen hier eens ophouden te insinueren wat anderen zouden zeggen, denken of beweren.. maar gewoon eens lezen wat mensen zeggen? En dan pas reageren, ipv meteen op de achterbenen te staan en te komen met kulargumenten zonder correcte onderbouwing..

Wetenschappelijk gezien is het slecht voor een paard om weinig ruwvoer gevoerd te krijgen en een paard kan nooit met 2 a 3x per dag het dieet dat in de beginpost vermeld staat, aan z'n 16-20 uur kauwen komen waar het verteringsstelsel op gebouwd is. Mijn posts gaan dus voornamelijk voer een dieet als in de beginpost of andere dieten waarbij te weinig ruwvoer word gegeven- ik wijs hier niemand persoonlijk terecht op zijn of haar dieet (zoals dat net zo leuk werd genoemd), maar wie de schoen past trekke hem aan ;)

Edit: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... zweer.html
http://www.paardendrogist.nl/6812/maagzweer/

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:14

WildWings schreef:
Kunnen mensen hier eens ophouden te insinueren wat anderen zouden zeggen, denken of beweren.. maar gewoon eens lezen wat mensen zeggen? En dan pas reageren, ipv meteen op de achterbenen te staan en te komen met kulargumenten zonder correcte onderbouwing..

Wetenschappelijk gezien is het slecht voor een paard om weinig ruwvoer gevoerd te krijgen en een paard kan nooit met 2 a 3x per dag het dieet dat in de beginpost vermeld staat, aan z'n 16-20 uur kauwen komen waar het verteringsstelsel op gebouwd is. Mijn posts gaan dus voornamelijk voer een dieet als in de beginpost of andere dieten waarbij te weinig ruwvoer word gegeven- ik wijs hier niemand persoonlijk terecht op zijn of haar dieet (zoals dat net zo leuk werd genoemd), maar wie de schoen past trekke hem aan ;)

Edit: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... zweer.html
http://www.paardendrogist.nl/6812/maagzweer/

Ik snap je niet wild wings waar ben je op uit!!!

Heb hier een haflinger staan die 2 uur per dag hooi eet ongeveer van de 24 uur.
Daarnaast eet hij al zijn stro op en is nog modder vet!!
Kan hem dus echt niet meer eten geven anders wordt dat ongezond.
Dus wat moet ik nu hem toch maar meer geven anders komt hij niet aan zijn kauwbehoefte
en dan wordt hij ziek zoals maag zweren enz zoals hier wordt beschreven!!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:15

Je kan mij zelf niet met de vinger wijzen want ik pas zo'n dieet zelf niet toe op mijn showpaarden.

Ik denk dat we je al duidelijk hebben uitgelegd dat geen van deze dieren die op zo'n dieet staat daar last van ondervind, zoals ik uit jouw redenering lees dat het slecht zou zijn maar dat is maar wetenschappelijk gezien.
En ja we zijn nog steeds over hetzelfde bezig dan wat Kaisa heeft beschreven in haar beginpost.

Ik kan geen onderbouwende WETENSCHAPPELIJKE argumenten geven want ik gebruik het niet, en ik denk dat voor er voor de meeste voedingsstoffen al de reden werd gegeven in het begin of niet?

HEB JE MINIPAARDEN?????????

edit: pfff is vermoeiend hoor! Neem je endoscopie even mee en test onze paarden uit of ze maagzweren hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:16

Wat snap je niet? Het enige waar ik op uit ben is reageren op dit dieet door mijn mening erover te geven.. dat is wat je doet in een discussie :+

Ik spreek hier niemand persoonlijk op zijn situatie aan, dat jij je persoonlijk aangevallen voelt schijnbaar, vind ik vervelend voor je, en ik weet geen oplossing voor jouw probleem, ik geef alleen onderbouwd aan waarom ik het belangrijk vindt dat een paard onbeperkt toegang heeft tot ruwvoer (of iets anders om op te kauwen dan, ook goed :+ ), en dat is bij dit dieet niet het geval.