Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:50

MissPK schreef:
Ik wil ook graag zo sober en natuurlijk mogelijk voeren maar ik heb wel de pech dat mijn paard snel te schraal is, dat maakt het nog wel wat moeilijker vind ik. Ik wil hem zeker niet teveel ballaststoffen geven maar ben toch ook altijd weer bang voor tekorten bij hem..
Hij doet het nu goed op gras(wat bijna op is nu in de wintertijd) en 4 keer per dag redelijk veel voordroog en hij krijgt een half schepje Marstall zonder per dag en na het rijden een schep Wiesencobs met Subli energiekernmix en om de dag een kopje gekookt lijnzaad nu.

Mac als ik goed begrepen heb is dat equilin geen volledig voer toch maar ook geen volledig supplement? Dat zou ik dus ook niet aandurfen om alleen te gaan voeren bij hooi :n
Het lijkt me wel een mooi supplement.Ik ben benieuwd of jouw paarden daar genoeg uit kunnen halen :j

Zowel een volledig voer als een volledig supplement bestaan eigenlijk niet bij paarden omdat het hoofddeel van het dieet van een paard toch hoort te bestaan uit hooi, gras, kruiden etc. Wanneer je dus gaat kijken welke vitamine en mineralen er al veel voorkomen in de nederlandse grond (of in je eigen grond nog beter) kan je de supplementen erbij geven die ze nodig hebben. Veel mensen denken dat je beter teveel supplementen kan voeren als te weinig volgens mij maar dat is ook niet gezond.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:02

Ja dat ruwvoer het hoofdvoer moet zijn voor een paard dat snap ik hoor! :j Maar net wat je zelf schrijft over de aanvulling(krachtvoer/supplementen) voor bepaalde vitaminen en mineralen kan te veel imo net zo ongezond zijn als te weinig en juist daarom is het zo moeilijk om echt goed te voeren ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:08

Ik bedoel meer als er op staat dat het voledig voer is is het een leugen dus dan is dat niet het goede voer voor je paard :+ . (tenminste ik zou dan al twijfels hebben bij die fabrikant)

Dat maakt het inderdaad wel lastig je kan je eigen hooi/wei ook laten analiseren en dan kijken hoeveel je bij moet geven. Maar ik heb ook wel het idee dat het niet altijd zo nauw komt ik bedoel in je hooi fluctueerd het vaak ook wel enigzins en in je gras met de seizoenen etc.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:46

Volgens mij wordt het allemaal zo wel erg ingewikkeld...wij laten 1x/jaar ruwvoer analyseren en weten wat er ongeveer in zit. We passen de rest van het rantsoen daar op aan. Hoewel wij niet 'natuurlijk' voeren, komt er meestal niet veel meer bij dan een schepje brok, wat wortels en soms wat mineralen. De paarden doen het daar goed op. In al die jaren hebben we nooit problemen gehad die aan 'voedingsfouten' te wijten waren, dus in mijn beleving is er ook niet veel meer nodig.

Want: hoe eet je zelf, ga je dan ook precies na wat er in zit, en of je nog een schepje joghurt of een plakje brood extra moet die dag? Volgens mij gaat het altijd om de grote lijn en kan ieder dier (of mens) best wat schommelingen in allerlei gehaltes verdragen.

Daarnaast denk ik dat je een bepaalde basiskennis moet bezitten. Als mensen hier vragen of essentiële vetzuren en aminozuren hetzelfde zijn, denk ik dat het goed is om eerst jezelf basiskennis eigen te maken over vetten, koolhydraten en eiwitten en de belangrijkste vitamninen en mineralen. Dan kom je er ook achter dat er in het paard ook nog een heleboel gebeurt - 'goed voeren' is absoluut niet hetzelfde als een goede opname of een goede vertering. Die aspecten zijn voor mij de basis - en al het andere heb ik pas nodig op het moment dat er iets mis is.

amber18

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:12

Maris, ik zag dat St. Hippolyt verschillende goede en niet te dure supplementen heeft, en ook nog eens vrij natuurlijk. Of bedoel je met natuurlijk een supplement dat helemaal geen synthetische vitamines/mineralen bevat?

Mac, weet wel dat Equilin is ontwikkeld om te geven naast een dieet dat bestaat uit ruwvoer én krachtvoer (of granen met een compleet supplement). Equilin raadt dus nadrukkelijk wél aan om ruwvoer aan te vullen met ofwel krachtvoer ofwel een compleet vitaminesupplement. Hun eigen product is vervolgens bedoelt als 3e permanente onderdeel van het rantsoen; het vult díe stoffen aan die te weinig voorkomen in ruw- en krachtvoer (magnesium, vitamine e, omega 3, msm/zwavel en een gistcultuur). Dus als je Equilin geeft naast alleen ruwvoer moet je wel heel zeker zijn van een goede kwaliteit van je hooi/gras! Als ruwvoeranalyse geen optie is zou ik er zeker voor kiezen om naast Equilin toch gewoon bij je oude rantsoen te blijven, dus óok een goed compleet vitamine/mineralensupplement blijven geven! Is naar mijn mening verreweg het veiligst; dan weet je zeker dat je paarden geen tekorten krijgen, en het risico op overdosering is te verwaarlozen wanneer je je aan de aanbevolen hoeveelheden houdt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:27

Kendra verwoordt mooi hoe ik er ook in sta :j . De Equilin (in een hele lage dosering) is mijn "vangnet" voor de eventuele tekorten die op Nederlandse bodem voorkomen, die ik dus niet kan meten in de verschillende partijen hooi die ik ontvang. Dit is overigens in overleg en zelfs op advies van mijn dierenarts (die de Equilin ook aanraadde om de gevraagde arbeid en het herstel daarvan te kunnen leveren). Ik gebruik de Equilin dus anders dan hoe Equilin het aanbeveelt :Y) . Verder is/wordt hooi dus mijn complete voer.

Wat Jeddah doet is ook wel interessant trouwens: verschillende soorten ruwvoer gebruiken voor sobere en minder sobere paarden. Ik denk overigens ook wel dat paarden met een dunnere vacht meer ruwvoer nodig zullen hebben om warm te blijven dan paarden met een teddybeervacht.

Wat ze mij al jaren aan het verstand hebben proberen te peuteren maar waar ik in eerste instantie niet aan wilde is trouwens ook waar gebleken: als je krachtvoer weglaat en paarden (vrijwel) onbeperkt ruwvoer geeft worden schrale paarden dikker en vallen dikke paarden af. Het enige is dat paarden door het vele ruwvoer niet zo'n "gelikt" sportmodel hebben, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Weet iemand hier toevallig waar de overzichten van vitaminen/mineralenbehoeftes van een paard zoals je die in allerlei tabellen tegen komt op gebaseerd zijn? Is daar ooit onderzoek naar gedaan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:36

amber18 schreef:
Maris, ik zag dat St. Hippolyt verschillende goede en niet te dure supplementen heeft, en ook nog eens vrij natuurlijk. Of bedoel je met natuurlijk een supplement dat helemaal geen synthetische vitamines/mineralen bevat?

Liefst een helemaal natuurlijk supplement, dat zal dus op basis van kruiden zijn.
Ik ken wel een paar van die producten, maar die zijn erg duur.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:30

Kendra je schrijft niet ingewikkeld maar laat wel je ruwvoer analyseren, iets wat bij mij onmogelijk is, pensionstalling én verschillende perselen waar het af komt plus dat ik me meteen afvraag of het uberhaupt zin heeft om 1x per jaar te controleren terwijl het ruwvoer onder verschillende weers omstandigheden gegroeid is en eraf gehaald is.
En dan geef je nog een schep brok plus soms mineralen en wortels..nou, dat vind ik al heel wat hoor, mijn paard komt echt niet aan een hele schep brok op een dag en krijgt zelden wortels dus dat voeren van jou is mijn inziens al niet vergelijkbaar met mijn voerbeleid :n
Aangezien ik zo min mogelijk granen wil voeren, liever niets, zal ik dus het 1 en ander anders moeten doen en wel moeten kijken of er niks mist in de voeding van mijn paard, ik voel me daartoe verplicht om hem zo gezond mogelijk te houden aangezien ik ook prestaties van hem verwacht ;)

Idd gaat het imo ook om grote lijnen in het voeren maar schijnbaar liggen die lijnen voor iedereen anders :j

Amber18: Dat is precies wat ik bedoelde over de equilin, ze raden zelf aan om zeker krachtvoer bij hun produkt te verstrekken..

Mac: Mijn paard word echt niet dikker of buikiger van meer(vrijwel onbeperkt) hooi! Wel futlozer als ik hem alleen op hooi heb staan.
In de zomer maakt het gras veel goed maar omdat dat in de winter vrij weinig is probeer ik dat een beetje op te vangen met Wiesencobs nu. Ik geef die nog te kort om te zien of hij daar iets aan heeft.

En overzichten van behoeftes aan mineralen en vitaminen zouden globaal kunnen kloppen, ik denk wel dat ieder paard een andere behoefte heeft maar juist dat maakt het(voor mij) toch wel moeilijk om de zeker de goede dingen te kiezen :D

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:09

Maris,
ik denk niet dat je een kruidensupplement kunt maken met dezelfde hoge gehaltes aan vitamines en mineralen als een synthetisch supplement..., of is dat ook niet jouw bedoeling? Welke producten zijn dat die jij kent?
Naar mijn idee moet je kijken naar wat er in je huidige rantsoen waarschijnlijk tekort komt. Zijn dat gevarieerde grassoorten en kruiden die ontbreken, dan kan een kruidentoevoeging goed zijn. Zijn de gehaltes aan vitamines, mineralen en/of spoorelementen aan de lage kant, dan kies je voor een goed (maar dus synthetisch) vitamine-mineralensupplement. Synthetisch is niet synoniem voor slecht/ongezond, het is m.i. zelfs de enige manier om werkelijke tekorten in ruwvoer (komt veel voor bij hooi van arm/onbemest land) te compenseren wanneer je geen krachtvoer geeft.
(maar waarschijnlijk vertel ik jouw niets nieuws hoor ;), dit is ook gewoon bedoeld als bijdrage in de discussie)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:06

Amber18 je hebt helemaal gelijk mbt de kruiden ( bevatten niet mega hoge hoeveelheden ). Probleem is alleen : hoe weet je welke vit en min je paard eventueel te kort komt ? Bloedonderzoek wijst soms pas heel laat te korten aan. En hooianalyse is erg leuk, maar bijna niet te doen bij steeds wisselende partij hooi.
Enige wat ik wel weet dat al het hooi hier in de omgeving komt van met kunstmest bemestte weides en dijken. En dat daardoor snel tekorten kunnen optreden in hooi.
Kruiden hebben als voordeel dat overdosering veel minder snel/niet mogelijk is.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:50

Maris, ja dat is wel lastig idd als je niet precies weet waar je paard behoefte aan heeft. Toch zou je wanneer het ruwvoer van arme kwaliteit is (dus bijvoorbeeld van onbemest of met kunstmest bemest land) zeker wel veilig een compleet supplement erbij moeten kunnen geven. Omdat je er dan vanuit kunt gaan dat je paard niet voldoende uit zijn ruwvoer kan halen én bedenkt dat de meeste supplementen hun gehaltes aan de veilige kant hebben zitten loop je naar mijn idee weinig kans op overdosering. Die weinige gevallen van overdosering waar je wel eens van hoort zijn paarden die bijvoorbeeld én veel krachtvoer kregen én daarbij nog supplementen, dat is dan dus dubbelop maar dat is hier niet aan de orde. Daarbij is het niet zo dat een paard een heel precieze hoeveelheid nodig heeft van een bepaald element (zeg bijvoorbeeld 5 mg jodium) en dat alles dat daarboven komt gelijk een overdosering is en dus schadelijk. De gehaltes die meestal worden aangenomen als de behoeftes zijn eerder de minimumhoeveelheden die nodig zijn om optimaal te kunnen functioneren, maar voordat het schadelijk wordt moet je meerdere keren deze hoeveelheid per dag geven (voor jodium pas vanaf zo´n 30 mg). Die hoeveelheden bereik je niet als je je aan de aanbevolen dosering houdt en als je supplementen met gezond verstand toepast (dus niet als je paard bijvoorbeeld onbeperkt ruwvoer van een rijke grond te eten krijgt). Kruiden lijken op het eerste gezicht veiliger, maar ze bevatten relatief gewoon zulke lage gehaltes aan vitamines en mineralen per dagdosering dat dat niet te vergelijken is met een compleet supplement en dus ook zeker niet als zodanig kan worden ingezet. Wanneer sommige kruiden van bepaalde elementen wél hogere gehaltes bevatten (het jodiumgehalte in zeewier bijvoorbeeld is zo´n uitzondering), dan geeft dit net zoveel kans op overdosering als bij synthetische supplementen! Dus kruiden zullen ofwel weinig effect hebben wat betreft de aanvulling van vitamines en mineralen, ofwel zijn enkele soorten net zo gevaarlijk als synthetische supplementen wanneer onverstandig toegepast.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 10:27

Ik ben benieuwd of er mensen zijn, en wat ze dan precies voeren, die hun paard trainen en toch natuurlijk voeren?

Ik weet van iemand die gewoon traint en haar paard op veel hooi, handje lucerne om 1/3 fles zonnebloemolie mee te mengen en 1200 mg vit E heeft staan.
Paard is een westernras met een enorme bespiering maar heeft nog nooit zo goed gelopen als nu.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:26

Iemand bekent met Ultimae Balancer van Dodson & Horrell?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:36

Wat versta je onder trainen Vera?

Vorig jaar stond er een stuk in de Vrijruiter (magazine van de NVVR) van iemand die echt goed onderzoek gedaan heeft naar het hooi in Nederland en of er tekorten waren. Daaruit was de conclusie dat in principe alle gezonde paarden tot zeker een nivo van ZZ dressuur het gewoon op de Nederlandse hooi kunnen halen.
Pas bij extreme prestaties, internationale wedstrijden, zou er wat bijgevoerd moetenn worden.

Jeddah wordt 4 a 5 keer per week gereden, gemiddeld zo'n 12 kilometer per keer, op aktief tempo (stappen doen we alleen om warm te worden en als cooling down). Daartussen wordt ze ook dressuur matig recht gericht en nagevelijk gereden.
Malle loopt momenteel 1 a 2 keer per week onder het zadel, of aan de longe met bijzet. Daarnaast fiets ik met haar zo'n 8 kilometer in draf 1 keer per week.
Beide krijgen niets extra's.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:12

Jeddah schreef:
Wat versta je onder trainen Vera?

Vorig jaar stond er een stuk in de Vrijruiter (magazine van de NVVR) van iemand die echt goed onderzoek gedaan heeft naar het hooi in Nederland en of er tekorten waren. Daaruit was de conclusie dat in principe alle gezonde paarden tot zeker een nivo van ZZ dressuur het gewoon op de Nederlandse hooi kunnen halen.
Pas bij extreme prestaties, internationale wedstrijden, zou er wat bijgevoerd moetenn worden.

Jeddah wordt 4 a 5 keer per week gereden, gemiddeld zo'n 12 kilometer per keer, op aktief tempo (stappen doen we alleen om warm te worden en als cooling down). Daartussen wordt ze ook dressuur matig recht gericht en nagevelijk gereden.
Malle loopt momenteel 1 a 2 keer per week onder het zadel, of aan de longe met bijzet. Daarnaast fiets ik met haar zo'n 8 kilometer in draf 1 keer per week.
Beide krijgen niets extra's.

Wat je zegt klopt helemaal.
De paarden van veel mensen, krijgen veel te veel gevoerd. Goed ruwvoer, of dat nu kuilbalen zijn of hooi, is vaak meer dan voldoende. Een beetje brok bij ( 1/2 kg per dag voor normaal paard) voor de vitaminen en mineralen is voldoende. ( zomer's staan veel paarden en ponies in weide's met veel te veel gras, schraal is vaak veel beter)
Als je soms bij ons op stal ziet wat er door eigenaren aan hun paard wordt gegeven, val je haast stijl achterover. Zoveel hapjes, slobbertjes, wordtels als er door ze wordt gegeven. Vaak ook nog wat extra ruwvoer, naast dat wat er al gevoerd wordt door de pensionhouder.
Wat het presteren betreft heb je ook helemaal gelijk. Zodra ze echt zwaar aan het werk gaan, hebben ze meer krachtvoer nodig.
En er zijn maar heel weinig mensen op dit forum, die hun paard op dat niveau hebben, toch?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:17

Bambi zit ongeveer op niveau Jeddah en soms er wel onder, die doet niet al teveel :D
Ik train haar 3x per week een uurtje waarvan 1x een trail uur is dus dan doet ze minder.
Als ik haar nu op alleen hooi zou zetten dan zou ze een wandelend skelet worden.... althans dat vermoed ik.
Ze krijgt nu van 's morgens tot 's avonds:

* 1,5 gele voerschep Pavo Nature's best
* Flinke berg hooi; Ingepakt lang stengelig en schitterend paardenhooi met veel variatie, dus neit alleen 1 grassoort.
* 1 emmer Pavo Daily plus
* 1,5 gele voerschep Pavo Condition
* Flinke berg hooi

Inmiddels giet ik nu ook een flinke scheut zonnebloemolie er over om haar een beetje meer te kunnen geven.
Haar mest ziet er mooi uit, geen zand en mooie droge balletjes.
En ze glanst tegen je op.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:21

Jeddah, is dat artikel uit de Vrijruiter nog op internet te vinden? En ging het daarbij alleen over de energie, eiwitten en vezels, of ook de vitamines en mineralen? Die laatste zijn veel moeilijker voldoende uit hooi te halen, zeker als je hooi van armere grond komt. Ik weet niet wat zij verstaan onder ´Nederlands hooi´? Is in dit geval dan hooi genomen dat wel van een goed bemeste grond (dus niet met kunstmest maar organische mest) komt? Dan kan ik me idd goed voorstellen dat dat voor bijna alle paarden voldoende voedingsstoffen bevat, maar veel mensen hebben nu eenmaal hooi van onbemest/heel weinig bemest of met kunstmest bemest land dat ook nog eens zeer arm is van nature (zandgrond bijvoorbeeld).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:23

de rentrainer bij ons op stal voert de ultimate balancer van D&H bij, zijn kleiner korreltjes die zoet ruiken net zoals het andere voer, ook van D&H (French balancer, microfeed en Fiber P)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:22

Ik heb een leuk bedrijf gevonden wat redelijk bij ons in de buurt zit http://www.horsewellness.nl
Handig :)

Na veel opgetel en afgetrek ben ik tot een nieuw dieet gekomen voor onze paarden (hoeveelheden aangepast per paard natuurlijk):

's morgens
Schep Muesli Equifit Natural balance (omdat muesli gewoon lekker is :P maar kijken of we dat tzt kunnen afbouwen)
Veel hooi

Lunch

Wiesencobs

Diner

Wiesencobs met vitaminensuplement & zonnebloem olie

Nacht
Veel hooi

Ziet er een stuk natuurlijker uit dan wat ze nu krijgen en ik vermoed dat de probleempjes als slappe mest (bij Feline), geen vlees op het lijf te krijgen na de dracht (bij Oki) en moeilijk op gewicht te houden (Bambi), hiermee oplossen...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:25

Ik vind het nog altijd vrij veel krachtvoer Vera := ... Dat vitaminensupplement zou alles al moeten bevatten wat een paard nodig heeft ... ik zie niet in waarom je dan nog muesli erbij zou moeten voeren.

Heb je wel eens gemeten hoeveel hooi je ze voert (in kilo's)?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:30

1 schepje muesli is toch niet veel?
Wiesencobs is een ruwvoer, geen krachtvoer....

Ik moet ze 's morgen wel wat geven want anders breken ze de tent af! Als ik binnenkom en ze regendekens op moet leggen zonder dat ze iets te eten krijgen dan heb ik het zwaar :))
We moeten wel langzaam afbouwen maar ik zou niet weten hoe ik ze anders rustig kan krijgen.
Na het eten gaan ze altijd meteen naar buiten :):) Hooi eten in de paddock.

Wij hebben grote ronde balen van 100 kg en daar leg ik altijd hopen van in de paddock. Het is dus niet mogelijk om te weten hoeveel wie eet....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:08

als je de musli wil/kan afbouwen kan je misschien luzerne of ook wiesencobs geven ter vervanging, dan krijgen ze toch ook iets in hun voerbak.
hopelijk werpt je nieuwe voerschema z'n vruchten af.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:20

Mijn paard mag geen lucerne hebben en 3x per dag Wiesencobs lijkt me wat veel.
Die moet je ook eerst weken en als ze 10 minuten moeten wachten op hun maaltje ~~}>

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:11

Vera, ik weet niet hoeveel cobs je ze op die twee voerbeurten geeft maar dat zou je ook over 3 kunnen verdelen. Bikkel, m'n logeershet krijgt ook altijd cobs mee met Ben. Ben krijgt twee hondenvoerschepjes ('t is een klein plastic schepje wat ik ooit es bij een tuincentrum kocht), wat Ben krijgt is denk ik nog geen kwart voerschep. Nu krijgt hij dat in 1 voerbeurt maar toen hij in pension stond kreeg hij 1 schepje per keer dus slechts een bodempje voerschep vol. Dat is ook wat Bikkel krijgt, da's misschien iets meer dan een flinke hand vol. Nu met 't koude weer krijgen ze iets meer maar in wezen kun je ze een handje per keer geven. En dat weken hoeft echt geen 10 minuten hoor, ik doe er water op, voeg m'n dingetjes door, roer een keer flink met een lepel en geef het al terwijl het nog gewoon 'brokken' zijn, ik wacht niet tot het uit elkaar gevallen is. Dat gebeurt wel als ze er van gaan eten. Doordat ze er van gaan happen valt de rest vanzelf uit elkaar en zijn ze zelfs met zo'n handje cobs net zo lang zoet als met een schep gewoon voer.
Als je bijv. de cobs in losse voerbakken of emmers gooit, water er op, dan dekens op doen en dan cobs geven, dan zijn de cobs al lang voldoende geweekt voor je ze geeft.

1 volle schep muesli vind ik ook nog aardig wat idd, toen Dot nog op de Subli-Zonder stond kreeg ze 2 scheppen per dag. 1 schep is dus al snel een half dagrandsoen aan krachtvoer. (heb ik het over zo'n standaard voerschep vol dus, heb ooit es gewogen dat een volle schep muesli tussen de 750 en 800 gram weegt afhankelijk van de soort muesli. 2 scheppen is dus al ruim 1,5 kilo)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:00

Vandaag de eerste dag wat van het nieuwe voer gevoerd :)
We hebben nog wat oud staan dus stappen op deze manier langzaam over.

We hebben Equiherbs gehaald http://www.horsewellness.nl/product_inf ... cts_id=233
en Pre Alpin Compact http://www.horsewellness.nl/product_inf ... ucts_id=83 om eens te kijken hoe ze dat vinden.
Voor Bambi en Oki (die wat bij moet komen van haar veulen opvoeden) Marstall Force http://www.horsewellness.nl/product_inf ... cts_id=193
En voor Feline (en Oki straks) een totaal supplement wat iets minder van alles heeft voor soberdere rassen (Ben even de naam kwijt).

Ik heb met verbazing zitten kijken hoe weinig van de Equiherbs je nodig hebt om een enorme hoeveelheid te krijgen als je er water op gooit! :P
Ze vonden het best wel oke... Het was even wennen :) behalve Feline, die vrat echt!

De Pre Alpin compact hebben we net gegeven maar normaal krijgen ze altijd hooi dus dit was veel te veel werk, vonden ze. Ze stonden echt er in te happen maar er kwam weinig af, mooi spul!
Dus die hebben we in hun voerbak gegooid voor de nacht om mee te spelen en verder gewoon hooi gegeven.

So far, so good!