Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bonny4life schreef:huh..waarom zeggen er hier heel veel mensen dan gewoon droog voeren?

AngelofLove schreef:Weet iemand of je een jaarling ook zonder problemen flozaad / psylliumzaad kan geven? En bij ons in de reformwinkel hadden ze het over lichte en donkere psyllium???

AngelofLove schreef:Ik ga eens de dosering opzoeken en aan de hand daarvan de dosering wat aanpassen. Maar jij hebt het over lijnzaad? Is vlozaad/psysillium hetzelfde als lijnzaad??? Want in dat geval, dat heb ik gewoon liggen, weliswaar in olievorm maar komt toch op hetzelfde neer dan??
AngelofLove schreef:Ok, soms zie je door al die middeltjes en dingen het bos niet meer, hahaha. Overigens kwam mijn jaarling erg slecht uit zijn wintervacht en die olie leek wel te helpen, maar kan best begrijpen dat de meningen daarover verschillend zijn.
Nu heeft de reform winkel alleen donker vlozaad (het hele zaadje, geen vezel?) op voorraad, kan ik dit gewoon 'rauw' geven of moet dat eerst gekookt worden?
Pfff, sorry voor al die vragen, hahaha.

Taniya schreef:AngelofLove schreef:Ok, soms zie je door al die middeltjes en dingen het bos niet meer, hahaha. Overigens kwam mijn jaarling erg slecht uit zijn wintervacht en die olie leek wel te helpen, maar kan best begrijpen dat de meningen daarover verschillend zijn.
Nu heeft de reform winkel alleen donker vlozaad (het hele zaadje, geen vezel?) op voorraad, kan ik dit gewoon 'rauw' geven of moet dat eerst gekookt worden?
Vlozaad en psylliumzaad moet je wellen voor minimaal 3 uur dan krijg je dus zo´n lekkere brij gewoon wat warm water en 3 uur laten staan , als je er slobber doorheen doe meer water gebruiken en zelfs mijn kieskeurige paarden eten het als slobber op het ziet er wel slijmerig uit maar mijn paarden hebben er geen problemen mee.
30-50 gram bij volwassen paard (500-600 kilo)op 1 liter water.
Voor je jaarling gewoon aanpassen aan gewicht
AngelofLove schreef:Ok, soms zie je door al die middeltjes en dingen het bos niet meer, hahaha. Overigens kwam mijn jaarling erg slecht uit zijn wintervacht en die olie leek wel te helpen, maar kan best begrijpen dat de meningen daarover verschillend zijn.

singasong schreef:Heb toch ook wel het zaad gevoerd en daar stond echt niet op dat je het moest wellen. Gewoon een bekertje door het voer gedaan.
Mijn homeopate denkt daar heel anders over Breghje. Zijn zweert juist bij 3-6-9 omega olie van de Groene Os. Niek krijgt het bij zijn glucosamine speciaal, dat zorgt voor een betere opname van de calcium in het lichaam en het is ontstekingsremmend.
Ik weet wel dat je honden/katten beter een visolie kunt geven omdat zijn 'niets' kunnen met plantaardige oliën in hun lijf.
. Er zijn ook mensen die zwéren bij olfijolie voor hun paard, ook goed uiteraard. Wat ik merk is dat als ik geen olie geef ze hardere mest heeft en er dus meer moeite voor moet doen waardoor de kans op verstopping hoger wordt, en geef ik whatever soort olie dat de mest zachter wordt en makkelijker doorstroomt. Dus veel zal er niet opgenomen worden imho, het wordt mee uitgescheiden netjes gezegd 

singasong schreef:Breghje, volgens mij heb ik dat al eens gelezen. Stond dat niet in een topic hier over 'oliën' ofzo. Is denk ik al wel een jaar geleden.
Lijnzaadolie is volgens Laarakker de grootste troep die er is
Waarschijnlijk volgende week ofzo loop ik er ineens tegenaan.
) .. Breghje schreef:singasong schreef:Breghje, volgens mij heb ik dat al eens gelezen. Stond dat niet in een topic hier over 'oliën' ofzo. Is denk ik al wel een jaar geleden.
Lijnzaadolie is volgens Laarakker de grootste troep die er is
Ik weet niet meer waar het stond, dat is het frustrerende van de zaak.Waarschijnlijk volgende week ofzo loop ik er ineens tegenaan.
Ik sta neutraal tov lijnzaadolie, weet alleen dat het loeiduur is en ik het dus zo snel het kon verving voor zonnebloem en geen verschil zag. Weet je, ik heb zelf geen ervaring met Laarakkers (Gelukkig!! Want dat betekend dat mijn paard heel is hihihi) maar sta daar met gemengde gevoelens tegenover, want hij zit toch achter het merk De Groene Os? En heeft toch ook zelf een bepaald merk paardenvoer ontwikkeld? Dan is hij imho al niet meer helemaal neutraal te noemen want dan komen de verkoopcijfers ook langs uiteraard..(Ik weet, ik ben nogal een cynicus wat dat soort dingen betreft) ..

singasong schreef:De Groene Os heeft supplementen waar goed over is nagedacht. Hij heeft nu een nieuwe lijn 'Phytonics'. Is nog beter dan de vorige ivm 'frequenties' die er inzitten werken ze nog nauwkeuriger in op het probleem. Mij maakt het geen zier uit wie het heeft ontworpen als het maar goed is. Mijn therapeute test altijd vanalles uit en toch komt ze iedere keer weer bij zijn supplementen/medicatie uit
.