Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:32

huh..waarom zeggen er hier heel veel mensen dan gewoon droog voeren?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:54

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:40

bedankt ik kijk even!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:56

Ja, die discussie over wel of niet met water werd een stukje terug ook al gevoerd. Daar werd ook gezegd dat een paard er genoeg water zelf bij drinkt. Ik voer het droog, het is maar zo'n klein beetje. Anderen hebben het door dunne slobber gemengd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:58

Ik geef het ook niet droog, ik doe het door de slobber met iets extra water erbij wat al snel natuurlijk die 2 liter is in slobber en verder drinkt een paard tussen de 20 en 30 liter per dag, dus het wordt dun genoeg.

Als je een beetje een idee wil hebben van wat het spul doet, neem een schepje van bv. 20 gram husk en doe er water bij, dan zie je hoe snel het opzwelt en dat het een heel stevige gelei wordt. Sandclear blijft een klont en dit is een gelei.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:01

Ik week grasbrokken en doe daar de husk doorheen.
Is niet echt geweekt dus zoals aangeraden wordt, maar ook niet droog.

Heb het wel eens droog proberen te voeren, maar het wordt dan net kauwgom in de mond. Isabella stond tenminste erg te smakken en gekke bekken te trekken zo van 'bah dat plakt'. Daarna niet meer droog gevoerd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:13

Ik doe ze ook door de 'gewelde' Wiesencobs heen. Ze vinden het heerlijk :D

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:41

De mijne eet het niet :( Niet door de slobber (wat hij sowieso niet lust kwam ik achter) en niet droog. Heel onhandig zo'n kieskeurig paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:46

Zandweg eet de mijne ook niet.
Maar de pure psyllium husk dus wel.
Tja ...
Voorheen voegde ik aan de zandwegkuur een scheutje appelazijn toe. Dan at ze het wel met smaak.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:23

mijn pony is begonnen aan de heerlijke blaadjes in de paddock..allemaal trouwens, zucht, kijk er maar niet teveel naar,wat een gepeuzel, het regent hier bladeren overigens!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:53

Weet iemand of je een jaarling ook zonder problemen flozaad / psylliumzaad kan geven? En bij ons in de reformwinkel hadden ze het over lichte en donkere psyllium???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:02

AngelofLove schreef:
Weet iemand of je een jaarling ook zonder problemen flozaad / psylliumzaad kan geven? En bij ons in de reformwinkel hadden ze het over lichte en donkere psyllium???

Dat is wss lichte lijnzaad (gele kleur, zonder vlies) en donkere lijnzaad (met vlies) of lichte (vezels) of donkere psyllium (zaadjes psyllium). Snap je 't nog? :+

Ja kun je gewoon geven, alleen je dosering aanpassen!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:28

Ik ga eens de dosering opzoeken en aan de hand daarvan de dosering wat aanpassen. Maar jij hebt het over lijnzaad? Is vlozaad/psysillium hetzelfde als lijnzaad??? Want in dat geval, dat heb ik gewoon liggen, weliswaar in olievorm maar komt toch op hetzelfde neer dan??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:37

AngelofLove schreef:
Ik ga eens de dosering opzoeken en aan de hand daarvan de dosering wat aanpassen. Maar jij hebt het over lijnzaad? Is vlozaad/psysillium hetzelfde als lijnzaad??? Want in dat geval, dat heb ik gewoon liggen, weliswaar in olievorm maar komt toch op hetzelfde neer dan??

Nee, nee dat is heel wat anders en helpt echt niet het zand af te voeren zoals de husk dat doet. Het is wel goed voor de slijmlaag in de maag en darmen.
Olie is weer totaal anders dan het gekookte lijnzaad of de Linosan. Olie heeft niet het slijm wat het zaadjes produceert als het met vocht in aanraking komt. Ze zeggen dat olie goed is voor de verharing. Verder vind ik persoonlijk lijnzaadolie waardeloos, maar dat is mijn mening. Als je goede olie wilt geven zorg dan dat je een omega 3-6-9 olie geeft, die is goed in balans.

Vlozaad is hetzelfde als psysillium.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:42

Ok, soms zie je door al die middeltjes en dingen het bos niet meer, hahaha. Overigens kwam mijn jaarling erg slecht uit zijn wintervacht en die olie leek wel te helpen, maar kan best begrijpen dat de meningen daarover verschillend zijn.
Nu heeft de reform winkel alleen donker vlozaad (het hele zaadje, geen vezel?) op voorraad, kan ik dit gewoon 'rauw' geven of moet dat eerst gekookt worden?

Pfff, sorry voor al die vragen, hahaha.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:18

AngelofLove schreef:
Ok, soms zie je door al die middeltjes en dingen het bos niet meer, hahaha. Overigens kwam mijn jaarling erg slecht uit zijn wintervacht en die olie leek wel te helpen, maar kan best begrijpen dat de meningen daarover verschillend zijn.
Nu heeft de reform winkel alleen donker vlozaad (het hele zaadje, geen vezel?) op voorraad, kan ik dit gewoon 'rauw' geven of moet dat eerst gekookt worden?

Vlozaad en psylliumzaad moet je wellen voor minimaal 3 uur dan krijg je dus zo´n lekkere brij gewoon wat warm water en 3 uur laten staan , als je er slobber doorheen doe meer water gebruiken en zelfs mijn kieskeurige paarden eten het als slobber op het ziet er wel slijmerig uit maar mijn paarden hebben er geen problemen mee.

30-50 gram bij volwassen paard (500-600 kilo)op 1 liter water.
Voor je jaarling gewoon aanpassen aan gewicht

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:22

Taniya schreef:
AngelofLove schreef:

Vlozaad en psylliumzaad moet je wellen voor minimaal 3 uur dan krijg je dus zo´n lekkere brij gewoon wat warm water en 3 uur laten staan , als je er slobber doorheen doe meer water gebruiken en zelfs mijn kieskeurige paarden eten het als slobber op het ziet er wel slijmerig uit maar mijn paarden hebben er geen problemen mee.

30-50 gram bij volwassen paard (500-600 kilo)op 1 liter water.
Voor je jaarling gewoon aanpassen aan gewicht

Als ik dat 3 uur laat staat eet mijn paard het echt echt echt echt niet meer op hoor, dan mikt ze haar emmer om. Dan is het net klei / kauwgom.... Eet die van jou dat op? Ik doe het er op het laatste moment doorheen met extra natte slobber en dat gaat prima, maar dan wel snel zijn.

Overigens, ik geef zonnebloemolie. Gewoon zo'n grote tank van de Jumbo van een paar euro de liter. Ik heb begrepen dat paarden in principe geen omega's ed nodig hebben dat dat niet opgenomen wordt in het spijsverteringssysteem maar dat dat vooral een hype is die weer geld oplevert. Olie wordt zo wie zo amper door paarden opgenomen blijkbaar hoorde ik van mijn da, dus dan kan je net zo goed een goedkope versie nemen om de mest goed door te laten stromen.

Mocht het anders zijn hoor ik het uiteraard graag, maar ik merk wel dat zodra er ergens "paard" voor komt te staan, de prijzen rustig verdrie of verviervoudigen en daar doe ik niet aan mee.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:39

Heb toch ook wel het zaad gevoerd en daar stond echt niet op dat je het moest wellen. Gewoon een bekertje door het voer gedaan.

Mijn homeopate denkt daar heel anders over Breghje. Zijn zweert juist bij 3-6-9 omega olie van de Groene Os. Niek krijgt het bij zijn glucosamine speciaal, dat zorgt voor een betere opname van de calcium in het lichaam en het is ontstekingsremmend.

Ik weet wel dat je honden/katten beter een visolie kunt geven omdat zijn 'niets' kunnen met plantaardige oliën in hun lijf.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:41

AngelofLove schreef:

Mss rare vraag maar waarom bestel je de husk niet gewoon via internet? Er zijn hier al verschillende adressen voorbij gekomen waar je het kun krijgen. Denk dat het ook wat goedkoper is dan bij de reformwinkel?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:38

singasong schreef:
Heb toch ook wel het zaad gevoerd en daar stond echt niet op dat je het moest wellen. Gewoon een bekertje door het voer gedaan.

Mijn homeopate denkt daar heel anders over Breghje. Zijn zweert juist bij 3-6-9 omega olie van de Groene Os. Niek krijgt het bij zijn glucosamine speciaal, dat zorgt voor een betere opname van de calcium in het lichaam en het is ontstekingsremmend.

Ik weet wel dat je honden/katten beter een visolie kunt geven omdat zijn 'niets' kunnen met plantaardige oliën in hun lijf.

Kan hoor, ik heb net nog even gezocht, dacht dat ik ergens een artikel had opgeslagen waarin een onderzoekje stond naar het spijsverteringssysteem van paarden en wat olie daarin doet maar kan het niet vinden, ben bang dat ik het weggemikt heb. Mocht ik het nog vinden dan zal ik het neerzetten.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik nogal een nuchtere ben daarin, ik zag geen verschil in de conditie van haar vacht en spieren toen ik een tijd lijnzaadolie gaf tov de zonnebloemoliem ik merkte alleen een flink verschil in mijn portemonnee ;) . Er zijn ook mensen die zwéren bij olfijolie voor hun paard, ook goed uiteraard. Wat ik merk is dat als ik geen olie geef ze hardere mest heeft en er dus meer moeite voor moet doen waardoor de kans op verstopping hoger wordt, en geef ik whatever soort olie dat de mest zachter wordt en makkelijker doorstroomt. Dus veel zal er niet opgenomen worden imho, het wordt mee uitgescheiden netjes gezegd :D

Nog even op ander forum gezocht, ik weet nog wel dat het gaat om al dan niet vet oplosbare olieen, die al dan niet door de lever afgebroken worden en al dan niet opgenomen kunnen worden. Was een heel interessant artikelel. Baaaaaal ervan dat ik het kwijt ben. Was hetzelfde toen met de peesblessure, daar heb je ook allerlei middeltjes voor, waarvan zo ongeveer 90% in de maag afgebroken wordt en niet eens op de plek terecht komt waar het moet zijn, de pezen dus.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:12

Breghje, volgens mij heb ik dat al eens gelezen. Stond dat niet in een topic hier over 'oliën' ofzo. Is denk ik al wel een jaar geleden.
Lijnzaadolie is volgens Laarakker de grootste troep die er is ;-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:17

singasong schreef:
Breghje, volgens mij heb ik dat al eens gelezen. Stond dat niet in een topic hier over 'oliën' ofzo. Is denk ik al wel een jaar geleden.

Ik weet niet meer waar het stond, dat is het frustrerende van de zaak. :+ Waarschijnlijk volgende week ofzo loop ik er ineens tegenaan.

Ik sta neutraal tov lijnzaadolie, weet alleen dat het loeiduur is en ik het dus zo snel het kon verving voor zonnebloem en geen verschil zag. Weet je, ik heb zelf geen ervaring met Laarakkers (Gelukkig!! Want dat betekend dat mijn paard heel is hihihi) maar sta daar met gemengde gevoelens tegenover, want hij zit toch achter het merk De Groene Os? En heeft toch ook zelf een bepaald merk paardenvoer ontwikkeld? Dan is hij imho al niet meer helemaal neutraal te noemen want dan komen de verkoopcijfers ook langs uiteraard..(Ik weet, ik ben nogal een cynicus wat dat soort dingen betreft ;) ) ..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:21

Breghje schreef:
singasong schreef:

Ik weet niet meer waar het stond, dat is het frustrerende van de zaak. :+ Waarschijnlijk volgende week ofzo loop ik er ineens tegenaan.

Ik sta neutraal tov lijnzaadolie, weet alleen dat het loeiduur is en ik het dus zo snel het kon verving voor zonnebloem en geen verschil zag. Weet je, ik heb zelf geen ervaring met Laarakkers (Gelukkig!! Want dat betekend dat mijn paard heel is hihihi) maar sta daar met gemengde gevoelens tegenover, want hij zit toch achter het merk De Groene Os? En heeft toch ook zelf een bepaald merk paardenvoer ontwikkeld? Dan is hij imho al niet meer helemaal neutraal te noemen want dan komen de verkoopcijfers ook langs uiteraard..(Ik weet, ik ben nogal een cynicus wat dat soort dingen betreft ;) ) ..

De Groene Os heeft supplementen waar goed over is nagedacht. Hij heeft nu een nieuwe lijn 'Phytonics'. Is nog beter dan de vorige ivm 'frequenties' die er inzitten werken ze nog nauwkeuriger in op het probleem. Mij maakt het geen zier uit wie het heeft ontworpen als het maar goed is. Mijn therapeute test altijd vanalles uit en toch komt ze iedere keer weer bij zijn supplementen/medicatie uit ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:31

singasong schreef:
De Groene Os heeft supplementen waar goed over is nagedacht. Hij heeft nu een nieuwe lijn 'Phytonics'. Is nog beter dan de vorige ivm 'frequenties' die er inzitten werken ze nog nauwkeuriger in op het probleem. Mij maakt het geen zier uit wie het heeft ontworpen als het maar goed is. Mijn therapeute test altijd vanalles uit en toch komt ze iedere keer weer bij zijn supplementen/medicatie uit ;)

Je zult mij ook niet horen zeggen dat DGO niet goed is, (hoewel ik liever husk van een ander merk heb, is hetzelfde spul voor heeeeel wat minder geld) ik zeg alleen dat zodra iemand commercieel gaat, er meer belangen spelen. Als iemand iets verkoopt, zien ze liever dat je hun handel neemt dan die van een ander zeg maar terwijl er meer onder de zon is ;) .

Zou je eens uit willen leggen van die frequenties? Ik ben wel bekend met het fenomeen dat alles een bepaalde frequentie heeft qua energetische waarde enzo, maar niet dat je een bepaalde frequentie ergens aan toe kan voegen, ben daar dan weer wel nieuwsgierig naar eigenlijk.

Edit: Ik heb net op de site van Den HOek gekeken, onder Lecher antenne. De eerste twee alinea's kan ik me invinden, maar die laatste... klinkt me net iets te fantastisch in mijn oren. Electromagnetisme is nog steeds zover ik weet niet bewezen via de wetenschap toch?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:04

Tja, Goene Os Psyllium Husk 1 kilo: 40 euro
AmazoneXL.nl Psyllium Husk 1 kilo: 14,95 euro

Ik weet het, het is reclame maken voor m'n eigen webshop maar de prijs zegt genoeg toch?