Breghje schreef:Ik ben het met je eens dat je aan de basis moet zijn, echter tenzij je zelf je voer samenstelt kan je alleen afgaan op hetgeen er op de zak aangegeven staat. Er staat bij mij bv op de Havens slobber niet echt duidelijk aangegeven dat er suiker inzit, maar ik neem absoluuuuut aan dat dat wel het geval zal zijn!
Als je een gezond paard hebt, hoef je idd niet standaard iets bij te geven. Echter ik heb geen "gezond" paard net zo min als ik zelf "gezond" ben en ik moet ook subs slikken/ gespoten krijgen, waardoor ik kan functioneren. Doe ik dat niet dan lig ik hele dagen op de bank, keuze is dan voor mij toch makkelijk. Geef ik mijn paard haar subs niet heb ik kans op verstopping en einde paard....Keuze is dan voor mij toch makkelijk
Niet alle keuzes zijn zwart wit of eenvoudig op te lossen zoals je ziet

.
Heb je helemaal gelijk in! Je moet doen wat het meeste "welzijn" biedt, en als dat wel subs slikken is - dan is dat zo.
Zo zwart/wit bedoelde ik het ook niet hoor

- mijn medicijnkastje is ook niet leeg...
Vind het echter wel aan te raden dat als je de mogelijkheid hebt te kiezen tussen gras+weidekoek of een goede kwaliteit hooi, hooi dan te prefereren is boven de koek. Als je die mogelijkheid niet hebt, moet je automatisch roeien met de riemen die je wel hebt en kan weidekoek wel de beste oplossing zijn. Hoop dat ie nu wat genuanceerder overkomt

.
Het suikerverhaal ligt zowiezo vrij ingewikkeld (ben zelf hypoglycaemie patient, dus heb me er tot in den treure in verdiept) je hebt snelle suikers en trage suikers, toegevoegde en natuurlijk aanwezige etc. etc. Het is een heel gedokter om te kijken wat voor jou/jouw dier het beste werkt. Ik kan bijvoorbeeld zonder problemen een hele galliameloen opeten (=water+suiker+nog iets) maar 1 slok cola en ik ben weer een week van de leg.
Op verpakkingen staat als het goed is wel altijd het gehalte koolhydraten.
Er zijn drie energieleveranciers: eiwitten, koolhydraten (dat zijn de suikers) en vetten.
Gehalte of percentage koolhydraten zegt echter nog niets over type suiker of kwaliteit, dus helpt niet echt in de beoordeling van het voer.
Maar dit gaat niet echt meer over pavo koeken, dus ik stop