Pavo Summerfit, zo slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:56

Ik ben het met je eens dat je aan de basis moet zijn, echter tenzij je zelf je voer samenstelt kan je alleen afgaan op hetgeen er op de zak aangegeven staat. Er staat bij mij bv op de Havens slobber niet echt duidelijk aangegeven dat er suiker inzit, maar ik neem absoluuuuut aan dat dat wel het geval zal zijn!

Als je een gezond paard hebt, hoef je idd niet standaard iets bij te geven. Echter ik heb geen "gezond" paard net zo min als ik zelf "gezond" ben en ik moet ook subs slikken/ gespoten krijgen, waardoor ik kan functioneren. Doe ik dat niet dan lig ik hele dagen op de bank, keuze is dan voor mij toch makkelijk. Geef ik mijn paard haar subs niet heb ik kans op verstopping en einde paard....Keuze is dan voor mij toch makkelijk

Niet alle keuzes zijn zwart wit of eenvoudig op te lossen zoals je ziet ;) .

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:56

Ik heb ook een keer een week summerfit koeken gevoerd. Mijn paardje (gevoelig voor suikers) kreeg meteen jeuk. Daarna ben ik overgestapt op marstall weidekoeken en dat gaat prima.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:59

Skessa en Kukkie: zijn jullie van de ene op de andere dag de andere koeken gaan voeren of hebben jullie een soort overgangsperiode ingebouwd?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:02

Ik krijg het bij mijn pony ook niet nar binnen. Ze wil het gewoon echt niet. Veelste droog denk ik, Geef mij dan denk ik ook maar liever wat brokken ;)
Verder zit er inderdaad erg veel suikers in!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:27

Breghje schreef:
Ik ben het met je eens dat je aan de basis moet zijn, echter tenzij je zelf je voer samenstelt kan je alleen afgaan op hetgeen er op de zak aangegeven staat. Er staat bij mij bv op de Havens slobber niet echt duidelijk aangegeven dat er suiker inzit, maar ik neem absoluuuuut aan dat dat wel het geval zal zijn!

Als je een gezond paard hebt, hoef je idd niet standaard iets bij te geven. Echter ik heb geen "gezond" paard net zo min als ik zelf "gezond" ben en ik moet ook subs slikken/ gespoten krijgen, waardoor ik kan functioneren. Doe ik dat niet dan lig ik hele dagen op de bank, keuze is dan voor mij toch makkelijk. Geef ik mijn paard haar subs niet heb ik kans op verstopping en einde paard....Keuze is dan voor mij toch makkelijk

Heb je helemaal gelijk in! Je moet doen wat het meeste "welzijn" biedt, en als dat wel subs slikken is - dan is dat zo.
Zo zwart/wit bedoelde ik het ook niet hoor :D - mijn medicijnkastje is ook niet leeg...
Vind het echter wel aan te raden dat als je de mogelijkheid hebt te kiezen tussen gras+weidekoek of een goede kwaliteit hooi, hooi dan te prefereren is boven de koek. Als je die mogelijkheid niet hebt, moet je automatisch roeien met de riemen die je wel hebt en kan weidekoek wel de beste oplossing zijn. Hoop dat ie nu wat genuanceerder overkomt :P .

Het suikerverhaal ligt zowiezo vrij ingewikkeld (ben zelf hypoglycaemie patient, dus heb me er tot in den treure in verdiept) je hebt snelle suikers en trage suikers, toegevoegde en natuurlijk aanwezige etc. etc. Het is een heel gedokter om te kijken wat voor jou/jouw dier het beste werkt. Ik kan bijvoorbeeld zonder problemen een hele galliameloen opeten (=water+suiker+nog iets) maar 1 slok cola en ik ben weer een week van de leg.

Op verpakkingen staat als het goed is wel altijd het gehalte koolhydraten.
Er zijn drie energieleveranciers: eiwitten, koolhydraten (dat zijn de suikers) en vetten.
Gehalte of percentage koolhydraten zegt echter nog niets over type suiker of kwaliteit, dus helpt niet echt in de beoordeling van het voer.

Maar dit gaat niet echt meer over pavo koeken, dus ik stop ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:05

YamaDeva schreef:
Breghje schreef:

Heb je helemaal gelijk in! Je moet doen wat het meeste "welzijn" biedt, en als dat wel subs slikken is - dan is dat zo.
Zo zwart/wit bedoelde ik het ook niet hoor :D - mijn medicijnkastje is ook niet leeg...
Vind het echter wel aan te raden dat als je de mogelijkheid hebt te kiezen tussen gras+weidekoek of een goede kwaliteit hooi, hooi dan te prefereren is boven de koek. Als je die mogelijkheid niet hebt, moet je automatisch roeien met de riemen die je wel hebt en kan weidekoek wel de beste oplossing zijn. Hoop dat ie nu wat genuanceerder overkomt :P .

Het suikerverhaal ligt zowiezo vrij ingewikkeld (ben zelf hypoglycaemie patient, dus heb me er tot in den treure in verdiept) je hebt snelle suikers en trage suikers, toegevoegde en natuurlijk aanwezige etc. etc. Het is een heel gedokter om te kijken wat voor jou/jouw dier het beste werkt. Ik kan bijvoorbeeld zonder problemen een hele galliameloen opeten (=water+suiker+nog iets) maar 1 slok cola en ik ben weer een week van de leg.

Op verpakkingen staat als het goed is wel altijd het gehalte koolhydraten.
Er zijn drie energieleveranciers: eiwitten, koolhydraten (dat zijn de suikers) en vetten.
Gehalte of percentage koolhydraten zegt echter nog niets over type suiker of kwaliteit, dus helpt niet echt in de beoordeling van het voer.

Maar dit gaat niet echt meer over pavo koeken, dus ik stop ;)

Hihihihihi, nee we gaan een tikkie off topic. Ik ben ook tegen die suikerzooi in de koeken hoor! Mijn paard heeft ze gekregen toen ik haar pas had, ze moest afvallen namelijk. Dus 24/7 op de wei, lekker aan de gang én uiteraard de weidekoek van Pavo. Afijn, dat ze niet afviel werdt al snel duidelijk, enige effect was dat de rem en het stuur eraf waren... Toen ik overstapte op Marstall had ik én een paard dat ging afvallen (vreemd he) én wat weer normaal gedrag vertoonde.

Zou je me meer info over de suikers willen mailen, voor mezelf, via pb? Ben er momenteel ook mee bezig en dan vervuilen we het topic niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 07:58

Mijn Haflinger kreeg zware mok (tot bloedens toe, aan 4 benen) van de koeken, had ook veel bultjes. Overgestapt op de Vital, daarmee schuurde ze haar manenkam tot bloedens toe (op de merriebrok van Pavo overigens ook). Nu geef ik Sempermin van St Hippolyt bij, iets minder praktisch maar ze doet het er wel super op!

De Marstall koeken heb ik ook wel eens gehad voor mijn jonkie, maar die zijn echt enorm hard.

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:36

Ik geef deze koeken liever niet.
Ik heb een Kwpn staat hoog in het bloed krijgt ze te veel energie door.

Marietje1990

Re: Pavo Summerfit, zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:22

Ik heb op het moment geen problemen met de koeken, geef de pony wel een halve (volgens de verpakking mag hij een hele hebben) Welke Marstall koeken geven jullie precies, ik kan op de site niet echt wegwijs worden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:25

Mijn Fjord heeft sinds deze zomer veel jeuk. Ik heb nooit de link gelegd met de koeken van Pavo. Ik stop vandaag nog met de koeken en kijken of zijn jeuk dan minder wordt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:39

YamaDeva schreef:
Ze is erg gevoelig voor suikers en melasse, dus wilde iets wat volledig suikervrij was. Ik heb toen een eetlepel Sanofor Veendrenkstof over haar voer gedaan. (kort door de bocht is dit humus/vergane plantenmateriaal - bevat veel vitaminen en mineralen). Op hondenfora lees je heel enthousiaste ervaringen hiermee, het is ook geschikt voor paarden maar veel minder bekend. Ziet er uit als ranzige zwarte drab, maar werkte wel bij ons.
Ze heeft het een maand of twee met smaak gegeten en likte geen zand meer. Opeens wou ze het niet meer eten, zandlikken is ook niet teruggekomen.

Wat grappig dat jij dit dus ook voert :) voer het hier aan de hond, de kat en aan de paardjes :) Erg vies om te zien idd maar merk er alleen maar goede resultaten van :)
Werkt ook goed bij zomerexzemers

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:14

mijn paarden willen deze koekjes niet en normaal eten ze wel alles wat ik ze geef maar dit hoeven ze niet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:17

suzannelos schreef:
Ik geef deze koeken liever niet.
Ik heb een Kwpn staat hoog in het bloed krijgt ze te veel energie door.

Juist niet. In krachtvoer zit meer energie dan in de voerkoeken.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:26

ik snap trouwens ook niet waarom je die koeken zou voeren ?

iemand die het nut hiervan kan mee delen dan??

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:27

Dodyg, voor de vitaminen + mineralen.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:33

ohh nee daar voer ik andere dingen voor dan koekjes hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:54

Dat kan, in brok, granenmengsels enz. zitten ook vitaminen en mineralen. En een hoop energie, die niet in de koeken zitten ;)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:56

ja ik hou wel van n beetje pit in mijn paarden ik hou ze liever terug dan dan ze niet vooruit zijn te branden hoor

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:58

Ja dodyg, ik ook. En onder andere daarom heb ik ook geen grote warmbloed ;)