Zomereczeem opgelost door voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Isabelle_

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:11

Ik heb een vraagje over de brandnetels. Hoe geef je die aan je paard? En kan je de brandnetels ook zelf drogen?

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:09

_Isabelle_ schreef:
Ik heb een vraagje over de brandnetels. Hoe geef je die aan je paard? En kan je de brandnetels ook zelf drogen?

Je kan brandnetels plukken en 2 dagen laten drogen en dan aan je paard voeren maar je mag het ook helemaal drogen dan is het makkelijk te versnipperen en kan je het bijvoorbeeld over het ruwvoer strooien. Tenminste, zo doe ik dat.

_Isabelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:41

Dank je wel!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:47

Ik pluk het, laat het ook 2 dgn drogen en dan geef ik de gehele bos aan de paarden. Ze nemen zelf wat ze nodig denken te hebben en de rest laten ze liggen (1x per week zelfbediening dus :).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:57

Eerlijk, als dit moest zijn waarom zijn er dan nog zoveel paarden met zomerexzeem??

Er zijn al tal van oplossingen geboden, maar echt een middel is er tot hiertoe nog niet. Mss ben ik te sceptisch, kan zijn hoor.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:14

bulck schreef:
Eerlijk, als dit moest zijn waarom zijn er dan nog zoveel paarden met zomerexzeem??

Er zijn al tal van oplossingen geboden, maar echt een middel is er tot hiertoe nog niet. Mss ben ik te sceptisch, kan zijn hoor.

Sceptisch mag, is alleen maar goed. Als je maar open blijft staan voor nieuwe ideeën. De meeste dierenartsen weten er ook geen oplossing voor (en sommige medicijnen kunnen een gevoelig paard zich nog ellendiger laten voelen) dus waarom dan een paardje laten vergaan van de jeuk als je, onder het mom van "baat het niet dan schaad het niet", probeert om met natuurlijke middelen de jeuk te verlichten?

In de natuur eet een paard ook op verschillende tijdstippen, verschillende (on)kruiden e.d. In een wei kan een paard deze niet vinden dus wat is er op tegen om deze dan alsnog aan te bieden. Als ik bij ons in de wei verschillende hoopjes (on)kruiden, takken e.d. neerleg dan zoeken ze zelf uit wat ze op dat moment nodig hebben en de rest laten ze liggen. Ook op wandeling worden er verschillende struiken en boompjes van takken en bladeren berooft. Meestal is dat van soorten die bekend staan voor een "verlichtende" werking

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:59

Voor brandnetels geldt zeker: baat het niet dan schaadt het niet. Het is een natuurlijk middel dat heel bloedzuiverend werkt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:08

Ja ik ben sceptisch maar sta zeker open voor oplossingen hoor :-)

Wat hier aangehaald wordt kan idd volledig kloppen. Onze jaarling is idd, 2 jaar geleden op een bemeste weide gezet. Zal zeggen, bemest in Maart en hij erop eind april, begin Mei.
Sindsdien heeft hij zomerrui, dus ook al heel wat geprobeerd. Nu smeer ik een spul op en een deken en zie je er niets aan, maar toch. Verder staat hij op een redelijk gewoon voer van vnl hooi, wat gerst en zemelen en een liksteen.

Uiteraard komt hij na de zomer op stal en zal hij getraind worden en ook anders gevoerd gaan worden. Wat natuurlijk in verhouding zal staan met wat hij dan moet presteren.

Daarom dat ik dit topic volg. Brandnetels eten ze idd, we hebben een hoek in de wei waar er wat staan. en regelmatig maai ik dat om en na enkele dagen gaan ze dit wel opeten.

dus ik volg rustig verder...

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:32

Ik kreeg ooit de tip van de dierenarts om ipv elke 8 weken te gaan ontwormen dit te verkorten naar elke 6 weken. Werkte perfect. Een vriendin van mij welke een pony heeft lopen met zomer exceem is dit ook gaan doen en merkte na 2x vervroegt kuren al dat de jeuk afnam en de haargroei weer terug kwam.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:38

@HT 2009, ontwormen om de 6 weken?
Vind het altijd kort door de bocht, dat zomaar ontwormen. Wij sturen 3 keer per jaar een meststaal en adh daarvan ontwormen we.
Dit om resistentie te verminderen en gewoon de juiste wormen aan te pakken.

Verder heeft het schuren door bvb wormen niets te maken met zomerexzeem, dus denk dat je daar ff op het verkeerde spoor zit.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:43

door aarswormen gaan paarden/ponys aan hun staart schuren,heeft niets met zomereczeem te maken.daar werk een wormenkuur wel tegen.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:49

Ben ik niet geheel met je eens, dit betrof eczeem welke zich in de manen bevond en niet op de staart. Na diverse middelen geprobeert te hebben op aanraden van de dierenkliniek kwam een gespecialliseerde dierenarts op eczeemgebied met dit idee. Paard is altijd keurig ontwormd en in het mest onderzoek betrof dat ook niet als aanleiding. We hebben haar 1 zomer elke 6wkn ontwormd, sindsdien is het over en is het niet weer voorgekomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:53

ik denk dat het ook zo is dat de ivermectine in bepaalde wormenkuren zou werken tegen luis, en mijten.
dus denk dat als een dier daar juist last van heeft het dus geholpen is bij extra ontworming met ivermectine.

maar dan heeft dat dier dus niet persé zomereczeem. ;)

sowieso vind ik nog steeds dat er veel te snel word geroepen dat een dier zomereczeem heeft als het ook maar ergens jeukt in de zomer.
dat er dan niet eerst word gekeken of men te maken heeft met ander ongedierte,voedingsfouten of andere lichamelijke ongemakken.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:09

In geval van zomereczeem wordt net vaak aangeraden om niet om de 2 maand te ontwormen, maar om de 3 à 4 maand.

Ik krijg ook altijd bolletjes mee voor na de ontworming. Je kan natuurlijk niet zonder, maar zo goed is het ook weer niet voor een paard :n

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:39

ik voer natural the best van PAVO, bemest mijn land met stimulan voor paardenweide (traag groeiend gras) mij is wel opgevallen, sinds ze van de biks af is, het wel beter gaat. (melasse in biks slaat op in het lichaam)
paar uurtjes weide op de dag, eczeemdeken altijd op, en smeren en spuiten maar elke dag.
vandaag zaten we al aan de koffie met het idee : groot net(tent) over de wei hangen, zodat de vliegjes er niet meer bij kunnen komen, scheeld mij een hoop werk met smeren,spuiten enz.. :D GEZOCHT SPONSOR MET GROTE VLIEGENTENT VAN HECTARE GROOT! :D

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:29

happytime schreef:
:D GEZOCHT SPONSOR MET GROTE VLIEGENTENT VAN HECTARE GROOT! :D

Als je die vindt mag mijn pony dan bij jou logeren :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:18

altijd....hoe meer paardjes van die rotvliegjes af zijn hoe beter. zal een gezellig zooitje worden dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:11

Jilly_Hayco schreef:
In geval van zomereczeem wordt net vaak aangeraden om niet om de 2 maand te ontwormen, maar om de 3 à 4 maand.

Ik krijg ook altijd bolletjes mee voor na de ontworming. Je kan natuurlijk niet zonder, maar zo goed is het ook weer niet voor een paard :n

sorry als ik nu iets heel stoms vraag, maar waarom wordt het afgeraden om om de 2maanden te ontwormen? Ik doe het nl wel altijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:51

te vaak ontwormen werkt resistentie in de hand.
beter mestonderzoek laten doen en aan de hand daarvan te ontwormen

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:54

ik heb ook brandnetels gesneden, gedroogd en.....ze at het op!
nog maar een lading snijden en drogen.
boek over zomereczeem en voeding besteld, nu maar afwachten tot het komt en....nog meer leren over eczeempatienten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:13

happytime schreef:
ik voer natural the best van PAVO

Sorry maar deze vond ik wel leuk :P

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:33

_Amyyy schreef:
Jilly_Hayco schreef:

sorry als ik nu iets heel stoms vraag, maar waarom wordt het afgeraden om om de 2maanden te ontwormen? Ik doe het nl wel altijd.

O.a. resistentie zoals ellepel al aanhaalde (al was er nog geen ivermectine resistentie bekend dacht ik?), maar ook omdat ontworming niet alleen het goede is. Mijn paard bv. ging altijd harder schuren na het toedienen van de ontworming. Vandaar dat hij daar ook pilletjes voor krijgt, om te helpen die stoffen uit z'n lijf te krijgen.
Een perfect gezond paard heeft imo niks aan iedere 8 weken ontwormen. Mestonderzoek laten doen en aan de hand daarvan ontwormen is inderdaad goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:38

Bedankt voor de antwoorden :)
Er wordt bij mij gelukkig binnekort mestonderzoek gedaan, omdat het ook beter voor het land schijnt te zijn als de paarden niet teveel ontwormd worden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:42

Hehe ben blij te horen dat er in Nederland kennelijk al verder nagedacht wordt over ontwormen. Hier bekijken ze me als gek, omdat ik niet gewoon een tube ersmijt :-)

Idd meststaal is perfect, allereerst voor de persoonlijk aanpak en behoefte van het paard. Ten tweede ook om eventueel beter weidebeheer te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:47

Tja nu de paddock is uitgebreid heeft mijn paard weer wat gras weten te snoepen, en niet weinig ook. Ik merk het direct, hij barst weer van de jeuk.