Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:07

19 jarige gepensioeneerde ruin, krijgt 1/4 sensitive muesli 3x daags
9 jarige D-pony, krijgt 1/4 sensitive muesli 2x daags

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:20

Mijn merrie van 5, 1.70 wordt 6/7 dagen in de week getraint.

Staat op 3 x sportbrok en 0.5 sportmuesli van Hippostar met daarbij zo'n 10 kg hooi verdeeld over twee keer per dag.
(en ze is nog niet echt aan de volle kant)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:31

Mijn pony 1.55 krijgt 1 schep muesli en 1,5 sportbrok.. ze loopt 6 dagen pw. 1x dressuur, 1x springen, 2x training aan de longe, 1x buitenrit en 1 dag grondwerk en los.
Verder iedere dag buiten en onbeperkt kuil (ze eet niet zo veel, alleen als ze trek heeft)
Edit; krachtvoer krijgt ze over 3 beurten: ochtend muesli, middag halve brok, avond hele brok.

Belangrijkste punten zijn geen muesli en brok mengen in 1 voerbeurt, kunnen ze namelijk minder goed de stoffen eruit halen. Krachtvoer geven na ruwvoer, om dezelfde reden. En niet te veel per voerbeurt geven. 1 tot 1,5e kilo kunnen ze aan, de rest mesten ze onbewerkt weer uit. Meer voer kan alleen gegeven worden met meer voerbeurten.

Zelf zou ik kiezen voor 1 keer een schep muesli, en 1x naar energie behoefde sportbrok dan kom je uit op 1 schep, misschien iets minder?

lisaislisa

Re: Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:13

Mijn pony van 1.47 (volop in training) krijgt 2 kilo sportbrok
En paard van 1.62 ( op dit moment rust) krijgt 2 kilo basisbrok..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:40

Mijn andalusier van 1,53 staat half in training (blijft voorlopig zo) en staat op 1 kg basisbrok per dag en na het werk 3/4 kg muesli.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:43

Mijn fjord krijgt 2x daags een halve kilo, hij wordt heeel snel dik!

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:57

Mijn kwpn'er van ong. 1.70 krijgt s ochtends en s avonds een halve pavo schep basisbrok van.besterly en een schep daily plus van pavo. Bjj elke voerbeurt krijgt ze hooi en ze staat van 10-19 uur in de wei.
Onze welsh a pony krijgt een handje besterly basisbrok en een schep daily plus, verder hetzelfde kwa hooi en weidegang als mijn paard.
Onze 2,5 jarige haflinger krijgt s ochtends en s avonds een halve pavo schep podo grow met een schep daily plus en ook hooi en weidegang enzo.

Edit: mijn kwpn'er train ik op b niveau, ongeveer 3x in de week. Op de welsh wordt ongeveer 1-2x in de week recreatief bereden. De 2,5 jarige hoeft nog niks
Laatst bijgewerkt door Biene1 op 12-01-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:59

mijn paard in de ochtend een kilo
smiddags halve kilo haver
savonds 2 kilo brok

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:09

Mijn 5-jarige ruin van 1.65 krijgt per dag 1/2 kg muesli en 1/2 kg basis brok.
Ik rijd hem gemiddeld 3 dagen per week.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:25

Mijn ene paard van 16 krijgt nu s ochtends een handje biks en een hand lucerne, s middags geef ik hem een hand muesli en een handje lucerne met zijn poedertje en savonds krijgt hij nog een keer handje muesli met lucerne. Hij staat dagelijks buiten en word 5 dagen ong. een uur getraind (longe of zadel) en 2 dagen buiten stappen/aan het halster gelongeerd, wel actief natuurlijk.

Me ander krijgt hetzelfde maar doet op het moment niks. Normaal 1 kilo brok, halve muesli en halve granen en een schep lucerne. Over 3 voerbeurten verdeeld.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:15

Mijn verzorgpaard van 18 die nog elke dag intensief bereden wordt krijgt 3x per dag 3/4e bio-ron, en 1x per dag een halfje muesli.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:17

Kapito krijgt ongeveer 1 kg pavo basis per dag, 's ochtends een halve schep en 's avonds ook. Als hij een wat drukker schema heeft, wedstrijd of een lange buitenrit gereden. krijgt hij 3 kwart

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:01

De merrie die ik rijd krijgt 3x per dag een KG sportbrok, 2x een halve zwarte haver mix ze heeft onbeperkt een goede kwaliteit hooi in de stal liggen en gaan in de winter 4 uur per dag naar buiten, in de zomer de hele dag.
We rijden 4x in de week en 1x per week een buitenrit of wordt ze gelongeerd, ze wordt over 3 maand 5 jaar.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:05

's Avonds een halve kg conditiebrok, 2x per dag een grote hoeveelheid hooi, als het licht is staat hij buiten. Heeft snel te veel energie, vandaar weinig brokjes.. :)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:13

Jeetje wat geven de meesten veel brok zeg! Maar 2 kg voor een paard op rust lijkt me niet gezond.
Mijn pony krijgt alleen 60 gram marstall force korretjes voor de vitamines, verder bijna 24/7 ruwvoer.
Hij wordt nu ong. 5x per week een uurtje bereden, meestal dressuur, soms springen en soms een buitenrit van 3 uur.
Als we weer intensief gaan trainen voor de endurance krijgt hij 1/4 tot max 1/2 kg speciaal krachtvoer, althans dat kreeg hij afgelopen jaar, daar komt nu misschien wel iets bij.

little_birdy schreef:
savonds 2 kilo brok

Ik ben heel benieuwd wat jouw paard doet dat hij/zij zoveel nodig heeft, en vanwaar je keuze om 's avonds 2 kg brok te geven?
(BTW:Sommige paarden hebben inderdaad meer nodig dan anderen, dus het is gewoon oprechte interesse :) .)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:10

Jeetje, ik schrik gewoon van de hoeveelheid brok die sommige mensen geven :wow:

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:12

Mijn paard, KWPN merrie van 10 jaar krijgt een schep basisbrok per dag.
Ze wordt ongeveer 5x in de week recreatief/dressuurmatig gereden.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:14

Mijn pony 1.38 krijgt s'avonds 1/2 kg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:14

Kim_Evendi schreef:
Jeetje wat geven de meesten veel brok zeg! Maar 2 kg voor een paard op rust lijkt me niet gezond.
Mijn pony krijgt alleen 60 gram marstall force korretjes voor de vitamines, verder bijna 24/7 ruwvoer.
Hij wordt nu ong. 5x per week een uurtje bereden, meestal dressuur, soms springen en soms een buitenrit van 3 uur.
Als we weer intensief gaan trainen voor de endurance krijgt hij 1/4 tot max 1/2 kg speciaal krachtvoer, althans dat kreeg hij afgelopen jaar, daar komt nu misschien wel iets bij.

little_birdy schreef:
savonds 2 kilo brok

Ik ben heel benieuwd wat jouw paard doet dat hij/zij zoveel nodig heeft, en vanwaar je keuze om 's avonds 2 kg brok te geven?
(BTW:Sommige paarden hebben inderdaad meer nodig dan anderen, dus het is gewoon oprechte interesse :) .)

hij word 6 keer per week gereden ,
en ik merk als ik minder brok geef hij tekort komt
gaat erg zweten enz

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:16

Mijn paard, welke op dit moment stil staat, krijgt 's ochtends en 's avonds een handje biks als de rest ook brok krijgt, zodat ze niet als enige overgeslagen wordt. Van het voorjaar als ze echt aan het werk gaat, krijgt ze naar behoefte meer.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:22

's ochtends 1/4 muesli + 1/2 spelt
's middags 1/4 basisbrok
's avonds 1/4 basisbrok.

Dus 3/4 kg brokken/muesli en dan nog een halve spelt per dag.
Hij is 4 jaar en wordt ongeveer 3 á 4 keer per week gereden en staat overdag buiten, 's nachts op stal, hij doet het hier super op; mooi in zijn vacht, lekker te rijden en ziet er fit en gezond uit.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:22

Paard: Lichte tot gemiddelde arbeid. 3-6 x pw. Zomerdag gemiddelde arbeid.
Geen brok,. wel haver/granen ong. 1/4 a 1/5 per dag met echt onbeperkt kuil met liksteen. En nog barst ie van energie en vaak tegen het dikke aan. Zomerdag haalt ie meer uit de weide en voer ik niet extra bij.

pony: nooit wat. heel af en toe vitaminekoek. Of paar brokjes voor het idee. Kuil passend bij haar gewicht. Helaas doet zij het iets minder goed op opbeperkt kuil. Die wordt dan echt vet.

beide paarden staan samen onbeperkt buiten, met altijd gelegenheid tot toegang van ruime stal. Pony houd ik vaak in de middag/avond even apart om haar van het onbeperkte eten af tehouden.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:27

Hmmmm, ik lees veel reacties over dat men vindt dat er veel brok gevoerd wordt. Ik heb een 23 jarige ruin die nog zeker 5x per week gereden wordt. Niet voor de sport, maar zeg maar recreatief plus. Hij krijgt 3x daags een kilo basisbrok. Daarnaast ruim voldoende hooi. Mijn paard voer ik glucosamine en deze wordt gemengd in 2 bakjes. Per bakje gaat daar 1/5 schep granen en een beetje muesli in. Deze bakjes worden in de ochtend en de middag gevoerd met de brokken. Ik heb geprobeerd hem minder brok te voeren, maar merk dat hij het echt wel nodig heeft. Hij is absoluut niet te dik.

charysaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:31

Mijn 10 jaar oude andalusier krijgt :
sochtends : kilo basisbrok
savonds : kilo basisbrok
En na het rijden een schep muesli met zemelen.
3 x per dag hooi.

9 jaar oude cruzado krijgt:
sochtends : 3/4 basisbrok
savonds : 3/4 basisbrok
en ook na het rijden
1/2 muesli en zemelen
ook hij krijgt 3 x per dag hooi.

Paarden worden 5 / 6 keer per week gereden en staan de hele dag op de wei.
Savonds weer de stal in.

charysaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:32

Illusion1990 schreef:
Hmmmm, ik lees veel reacties over dat men vindt dat er veel brok gevoerd wordt. Ik heb een 23 jarige ruin die nog zeker 5x per week gereden wordt. Niet voor de sport, maar zeg maar recreatief plus. Hij krijgt 3x daags een kilo basisbrok. Daarnaast ruim voldoende hooi. Mijn paard voer ik glucosamine en deze wordt gemengd in 2 bakjes. Per bakje gaat daar 1/5 schep granen en een beetje muesli in. Deze bakjes worden in de ochtend en de middag gevoerd met de brokken. Ik heb geprobeerd hem minder brok te voeren, maar merk dat hij het echt wel nodig heeft. Hij is absoluut niet te dik.

Goed toch? Als je paard dit nodig heeft gewoon doorblijven voeren.