Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:26

zap schreef:
Nou Lara_Silver, als mijn pony iets niet lekker vind dan spuugt ze het gewoon uit hoor Lachen.

Daarbij geloof ik er absoluut niet in dan een paard iets ongewoons niet kan hebben (en er zijn heus uitzonderingen allebei de kanten op). Het is een dier hoor, geen één of ander fragiel tutje dat niks kan hebben. Een stukje kaasstengel of een stukje croissant, daar gaat een paard echt niet dood aan.

Ik lees nu je berichtje beter en zie dat je de af en toe keertjes hier niet aan toe schrijft. Ik ben het met je eens dat je er geen normaal iets van moet maken.

Aan de andere kant is natuurlijk wel de vraag in hoeverre je van voeren kan spreken als een paard 5 druppeltjes cola opdrinkt.

Maagproblemen zal een paard idd niet hebben van een paar druppels cola, maar wat denk je dat al dat suiker met de tanden doet? Wij mensen kunnen onze tanden poetsen en ze dus hier tegen beschermen. Dieren kunnen dit niet, daarom is het ook gewoon niet goed dieren kunstmatig suiker te 'voeren'.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:45

Normaal krijgt hij naast brokken, granenmix, muesli en hooi/voordroog/gras van de wei alleen een appel of wortel als lekkers. Mijn paard is eigenlijk een vreselijk verwende schooier, maar hij gedraagd zich wel netjes, hij weet dat als hij staat te klauwen hij nooit iets zal krijgen, en als hij netjes stil staat met de oortjes naar voren juist wel. Zo staat hij dus ook altijd als ik de zadelkamer uit kom, want ik kan daar weleens eten gepakt hebben.
Verder krijgt hij ook weleens broccoli stronken en oud brood. Als ik een keer lekkers vergeten ben of het is op komt het ook weleens voor dat hij met sinterklaas een paar pepernoten uit de kantine krijg, of een sultana/evergreen die toevallig nog in mijn tas zat. En als ik op stal loop met een krentenbol krijgt hij een stukje (ik eet ook wel eens een wortel of appel die eigenlijk voor hem bedoeld was). Ik probeer het suikerloos en bij 'natuurlijke' producten te houden.
Hij heeft trouwens weleens een punt appeltaart gehad voor zijn verjaardag, maar dat lust hij niet.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:08

Mijn paardje heeft chronische grass sickness gehad. Daarbij wilde hij niets eten.

Ik voerde hem nooit uit de hand en hij kreeg nooit gekke dingen. Maar toen....

Ik probeerde alles wat er maar in kon. Hij at graag evergreen als ik die at, alles wat ik at en uit plastic verpakkingen kwam vond hij redelijk interessant. Ik ken iemand wiens paard enkel nog marsen at (welke overigens wel beter is geworden) Zo raar om alles maar aan je paard te geven. Maar hij was doodziek dus het moest wel. Alles wat hij at was okee zeiden ze in Utrecht. De ene dag lustte hij geen appel en de andere dag geen wortel. Gelukkig heeft hij het gehaald! Zo gek: een paard dat niet wil eten...

Nu hij beter is zijn we terug bij de basis. Hij eet uit een bak of van de grond, kuil, muesli en soms slobber. en wat wortels, that's it. Hij wordt minder snel dik sinds zijn ziekte dus mag hij heel veel ruwvoer eten. Dat is voor hem wel weer leuk!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:35

Mijn poes eet ook graag chocola, als ze daar een likje van kan meepakken doet ze dat. Zo giftig als de pest dus dat proberen we ten alle tijde te voorkomen. Maar ook daarvan staat toch niet op de verpakking dat het giftig is voor dieren? Beetje kwestie van je inlezen in je dier Nagelbijten / Gniffelen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:54

Lara_Silver schreef:
Maagproblemen zal een paard idd niet hebben van een paar druppels cola, maar wat denk je dat al dat suiker met de tanden doet? Wij mensen kunnen onze tanden poetsen en ze dus hier tegen beschermen. Dieren kunnen dit niet, daarom is het ook gewoon niet goed dieren kunstmatig suiker te 'voeren'.

Dat valt nogal mee hoor. Paarden hebben een andere tandopbouw dan mensen. In hun normale voer zitten ook echt wel suikers verwerkt Ja. Oké, je moet er niet elke dag mee aan komen sjouwen, maar af en toe eens, dat is niet zo erg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:11

Dan hebben we het nu over mensen eten maar als ik zie wat sommige ook aan paardensupplementen in hun paard stoppen...dan vraag ik me ook wel eens af of dat allemaal wel zo gezond is.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:14

appel, peen, musli, bix, hooi en paardensnoepjes, maar andere dingen... (okee, af en toe een hoekje van een boterham als ik die toevallig op aan het eten ben.. maar meer ook niet! )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:39

Cowgirl schreef:
Dan hebben we het nu over mensen eten maar als ik zie wat sommige ook aan paardensupplementen in hun paard stoppen...dan vraag ik me ook wel eens af of dat allemaal wel zo gezond is.

Kan ook ongezond zijn, maar dat is iig nog bedoeld voor paarden. De troep waar ik het over heb ik niet bedoeld voor paarden, is voor mensen al slecht, laat staan voor dieren.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:43

Mijn paardje krijgt alleen hooi en brokken. Soms een broodje. Heel soms sta ik voor een wedstrijd een banaan of een broodje met iets te eten waarvan ze een hapje krijgt. Soms ook een evergreen. Dit is het enige, ik zou nooit proberen iets anders te voeren omdat ik verder niet bij mijn paard in de buurt snoep en omdat ze al genoeg anders lekkers heeft waar ze veel meer van geniet.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:46

Die van mij krijgt niet van die gekke dingen.
Ze krijgt af en toe een manderijn of een paardensnoepje.
Voor de rest krijgt ze hooi en wortels.

Ik ben zelf ook niet zo van vreemde dingen voeren

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:48

Maar waarom? Waarom zou je dat je paard laten proeven? Wat is het nut ervan om dat aan je paard te geven?[/quote]

Idd, dat snap ik ook niet helemaal. Heb jij ook wel eens hooi en biks geproeft dan?
Ga je ook niet dood van, maar zie je hoogstwaarschijnlijk ook het nu niet van in?[/quote]
Ja ik heb wel eens biks geproeft of een paarden snoepje van appel dat snoepje ging wel niet evrder opgegeten or maar niks bah Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:51

Trouwens, voor de mensen die zeggen dat paarde giftige dingen uitspugen: Waarom laten we onze paarden dan niet eten van pas bespoten gras? Waarom doen we nog zoveel moeite om JKK uit het land te halen? Waarom gebruiken we geen mooie buxus haagjes langs ons land?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:51

ik heb trouwens wel eens een lickit geproeft en ken mensen die er dol op zijn

en nee er is geen nut aan om het ze te laten proeven, net zo goed als je kan twijfelen aan het nut van biks, suplementen, rijden etc etc etc

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:53

trustHim schreef:
ik heb trouwens wel eens een lickit geproeft en ken mensen die er dol op zijn

en nee er is geen nut aan om het ze te laten proeven, net zo goed als je kan twijfelen aan het nut van biks, suplementen, rijden etc etc etc

Van biks en suplementen is punt 1 bewezen dat ze een doel kunnen hebben, en 2 dat ze voor paarden zijn. Iets wat je van vleeswaren, zuurtjes enz toch niet echt kan zeggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:01

een paard kan wel degelijk zieker worden van teveel supplementen dan van een zuurtje of dropje....het is zeker niet ongevaarlijk om een paard supplementen te voeren naast zijn gewone biks/muslie.....wat anders is het als het paard geen krachtvoer krijgt...(in mijn geval dus )

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:09

Waarom is het niet ongevaarlijk?
Vreemd dat mijn dierenarts een suplement voorschrijft als het gevaarlijk zou zijn.......

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:10

geerke schreef:
een paard kan wel degelijk zieker worden van teveel supplementen dan van een zuurtje of dropje....het is zeker niet ongevaarlijk om een paard supplementen te voeren naast zijn gewone biks/muslie.....wat anders is het als het paard geen krachtvoer krijgt...(in mijn geval dus )

Jep. Een paard kan ook zieker worden van teveel of de verkeerde medicijnen, JKK, een virus een bacterie.

Ik kan ook vee zieker worden door van het dak af te springen, dan door fastfood te eten. Moet ik dan maar mezelf volproppen met fastfood, omdat er dingen zijn die slechter voor me zijn?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:14

ik denk dat je lichtelijk overdrijft, tenzij iemand zijn paard dagelijks flinke hoeveelheden geeft kan het geen/weinig kwaad om je paard eens iets te laten proeven.

over de suplementen, doordat er vaak ook al vrij veel krachtvoer gevoerd wordt kan er een overdosis ontstaan wat schadelijk kan zijn

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:27

Vjestagirl schreef:
Chocotof schreef:
Mijn pony krijgt wel eens cola.

Vaste ritueel is dat ik een blikje cola drink tijdens het opzadelen en de laatste druppeltjes giet ik op mijn hand en mag ze eraf likken.
Ik zie daar niet zo'n probleem in.

Maar waarom? Waarom geef je je pony cola? Omdat je denkt dat het goed voor hem is? Of omdat hij zo leuk kijkt als hij het krijgt? Of nog iets anders? Waarom geef je je pony dingen die niet bedoeld zijn voor een pony?

Ja je geeft toch ook geen cola aan een vogel? Of cavia?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:31

ik kende een meisje bij ons op stal vroeger en die gaf paardlief restjes bami (!). Als ik mijn paard iets van drinken geef is het iets van wicky en dat omdat hij dan de geur van de medicijnen niet meer ruikt Lachen

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 03:49

haha me ene haf is een keer uitgebroken uit z'n stal kwam ik aan in de schuur midden in de nacht was vet donker liep ik tegen me pony' aan Tong uitsteken was ie de prullebak aant leeg eten Bloos was egt zow grappig wil alleen niet weten wat hij allemaal heb opgegeten Nagelbijten / Gniffelen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 04:36

Van cola, vlees en andere producten die absoluut niet voor paarden bestemd zijn kan ik me voorstellen dat een paard koliek kan krijgen (weet niet hoe goed ze met dat koolzuur overweg kunnen). Het blijven planteneters, geen vleeseters. Hun hele systeem is ingericht op het eten van vezelrijk voedsel, niet op het verteren van vlees of andere "gekkigheid".

Verder, Miep krijgt gewoon brok, muesli, wortelen, appels en soms oud brood. En kraanwater, doet ze het maar mee. Heb nooit het idee dat ik haar ermee tekort doe of zo.

Ik eet/ drink trouwens niet op stal, dus Miep kan bij mij niets bietsen. Snoep heb ik zowiezo eigenlijk nooit bij me dus dat kan ze ook niet krijgen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:59

Op de vorige stal waar ik stond had de eigenaar wel een heel speciale theorie...
Hij had niet zoveel weilanden en ook niet veel gras dus.Hij heeft dat opgelost door naar supermarkten bij hem in de buurt de afgekeurde groenten gaan te halen en die te voederen aan z'n paarden.
Die kregen elke dag peterselie,witloof,sla,selder,tomaten,... en dit onder het motto " ze hebben anders zo weinig groen om te eten..." Haha!
Dan ga ik nog liever een halve dag gras uittrekken onder de draden van de weides om zo gras te kunnen voederen dan dat ik selder ea moet voederen...ik heb een paard,geen koe!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:21

mick75 schreef:
Van cola, vlees en andere producten die absoluut niet voor paarden bestemd zijn kan ik me voorstellen dat een paard koliek kan krijgen (weet niet hoe goed ze met dat koolzuur overweg kunnen). Het blijven planteneters, geen vleeseters. Hun hele systeem is ingericht op het eten van vezelrijk voedsel, niet op het verteren van vlees of andere "gekkigheid".

Verder, Miep krijgt gewoon brok, muesli, wortelen, appels en soms oud brood. En kraanwater, doet ze het maar mee. Heb nooit het idee dat ik haar ermee tekort doe of zo.

Ik eet/ drink trouwens niet op stal, dus Miep kan bij mij niets bietsen. Snoep heb ik zowiezo eigenlijk nooit bij me dus dat kan ze ook niet krijgen.

De echte Ijslanders op Ijsland krijgen in de winter haring bijgevoerd.
En die vis is een goede energiebron, vet en eiwitten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:49

Mijn paard heeft een duidelijk basisvoer. Als extra krijgt hij gewoon een appeltje of banaan. Soms krijgt hij een m&m maar dar blijft het dan ook bij, hoewel hij er gek op is.