Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Re: Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:00

hyppolyte schreef:
9.5 - 10.5 kg krachtvoer
.

Whaa!!! Volgens mij is die voedingscalculator op hol geslagen! Tong uitsteken

joyce B schreef:
Misschien kiezen ze voor basisbrok omdat je daar meer volume van kan voeren ivm het invallen van je paard. Doel van sportbrok is hogere concentratie energie en vitaminen/mineralen in minder hoeveelheid voer.

Ja, dat is een goeie! Daar had ik idd niet aan gedacht! Haha!
Ik wil hem alleen ook wel wat "heet" hebben en heb het idee dat je dat met een basisbrok minder hebt, maar hij krijgt nu een combinatie...

Wat ik me nog wel afvraag; ik ken wel mensen die slecht eten, zeg maar te regelmatig die Big-Mac... die zien er ook niet zo best uit, vaak slechte huid, dof haar enzo en mensen die gezond eten zien er meestal ook gezonder uit..
Waarom zouden mijn glanzende wakkere en looplustige paardjes dan eigenlijk ondertussen vergiftigd kunnen zijn door hun brok?
En ik zie toch vaker van die paarden bij een boertje die geen krachtvoer bij krijgen met een doffe vacht en slechte hoeven...

Ik wil best openstaan voor andere ideën, maar moet dan wel ergens een aanwijzing vinden dat het zo niet goed gaat... wij hebben verder geen problemen met koliek en hoefbevangenheid enzo. (klopt snel af... Tong uitsteken )

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:24

Calculators:

voedingscalculator Hartog
Advies voor mijn paard:
BALANCE
Structuurmuesli
1 - 1,5 kg
CARE PROMISE
Kruidenslobber
1 kg per week

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
Geef je paard naast 24 uur weidegang:
1.5 - 4 kg ruwvoer
1 - 2 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 1 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit

voedingscalculator Paardnatuurlijk
Advies voor mijn paard:

in orde

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:39

in de kerstvakantie ga ik inventariseren wat de calculators op jullie paarden hebben geadviseerd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:24

@ sparklingApp, bij die boertjes is goed ontwormen, regelmatig bekappen en zorgen voor GOED ruwvoer ipv bijv. goedkoop kuil ook nogal eens nagelaten.

wat wél bekend is, is dat in de sportpaardensector naar verhouding véél meer paarden zijn met kwalen binnen het spijsverteringssysteem, alsmede slechte hoefkwaliteit. denk aan maagzweren, koliek en dergelijke. maagzweren bijvoorbeeld komen bij weidepaarden naar verhouding tot 'sportpaarden' zéér zelden voor.

over de schadelijke gevolgen van te rijk voer en granen is alleen op Bokt al een zee aan info te vinden. onder andere gerelateerd aan bepaalde ziektes (EPSM en PSSM), maar ook gerelateerd aan spierbevangenheid, zomereczeem en hoefbevangenheid.

overigens komen dergelijke kwalen naar verhouding meer en sneller voor bij sobere paarden, juist omdat onnodig rijk voeren bij hen veel eerder invloed heeft. echter, er zijn ook gevallen bekend van hoger in het bloed staande paarden met zomereczeem welke genazen bij het wegnemen van de overtollige suiker in het voer.

persoonlijk ben ik er érg vóór om niet te wachten tot de problemen ontstaan, maar deze gewoon voor zijn. ik zie dat mijn dieren het zónder krachtvoer goed doen, ik zie dus geen reden om ze dat wel te geven. probleem is dat heel veel mensen niet beter weten.

iemand hier in het topic zei: degene die het het beste weet, ben je zelf. of iets in die trant. ik twijfel daar persoonlijk behoorlijk aan, en verbaas me regelmatig over het gebrek aan kennis (en niet alleen over voeding) van de eigenaren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:00

FransVeldman schreef:
Tsja, ieder zijn eigen interpretatie natuurlijk. Maar als jij een zak Pavo koopt waarop staat "complete paardenvoeding" dan is dat toch ook uitnodigend om te denken dat je klaar bent en niet meer zelf na hoeft te denken, nietwaar? Ik denk dat wij op onze site en in ons boek meer dan gemiddeld de mensen uitnodigen om zelf na te denken. Maar ja, er zijn mensen die gewoon niet zelf na willen denken, daar kunnen wij dan ook niks aan doen. Aan ons zal het niet liggen in ieder geval.
7. Wat cytek hiermee van doen heeft weet ik niet. Het zou ons geweldig goed bevallen als we konden zeggen dat een paard binnen een maand zijn darmflora kan herstellen, maar dat is helaas niet zo. We geven gewoon eerlijke informatie: het kan een jaar duren. Dat zijn ook de bevindingen van velen die het hebben uitgeprobeerd. Beetje onnozel om er dan maar cytek bij te slepen....

Frans

Heerlijke discussie!

Maar om aan het rondjes draaien en het welles-nietes-spelletje een eind te draaien... ik heb genoten van je boek PaardNatuurlijk (en wel 3x achter elkaar gelezen). En het heeft zeker mijn ogen op bepaalde zaken geopend. Ook jullie site raadpleeg ik regelmatig.
Uiteraard levert de PN-beweging een mooie tegenhang van alle brokjes-fabrikanten-gebeuren (maar ook deze beweging gaat met zijn tijd mee. Mooi voorbeeld is Paard Vital van Pavo).

Echter, de praktijk levert niet altijd het rooskleurige effect op dan het boek en de PN-beweging beloven.
Ik heb anderhalf jaar lang volgens de "strenge" PN-principe's mijn paarden "gehouden": enkel en onbeperkt hooi, geen dekens, geen ijzers, 24/7 a 365 dgn/jaar buiten.
Wanneer ik mijn mening publiceer, is deze altijd gebasseerd op daadwerkelijk persoonlijke ervaringen uit de praktijk. En in dit geval dus de PN-praktijk.

Ik ben er helaas op terug moeten komen: de vacht is (net als de vacht van mijn jack-russel-hond) van zodanige opbouw dat ze zichzelf niet warm weten te houden, onbeperkt hooi levert te weinig energie voor de prestaties die ik van hen vraag, kunststof-ijzertjes leveren beter lopende paarden op in de prestatie die ik van hen vraag, 24/7 a 365 dgn/jaar buiten doen ze nog steeds (en geven zelf aan een hekel te hebben aan op stal staan).

Mijn ervaring staat niet op zich. Er zijn meer mensen die de PN-beweging een warm hart toedragen, er zeker zaken uithalen die voor hen werken. Maar uiteindelijk tot de conclusie moeten komen dat de volledige way-of-life-volgens-PNprincipe's simpelweg niet werken voor hun paard(en).

Het leven is nu eenmaal nuanceren van gegevens danwel overtuigingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:48

scoxxx schreef:
FransVeldman schreef:
Tsja, ieder zijn eigen interpretatie natuurlijk. Maar als jij een zak Pavo koopt waarop staat "complete paardenvoeding" dan is dat toch ook uitnodigend om te denken dat je klaar bent en niet meer zelf na hoeft te denken, nietwaar? Ik denk dat wij op onze site en in ons boek meer dan gemiddeld de mensen uitnodigen om zelf na te denken. Maar ja, er zijn mensen die gewoon niet zelf na willen denken, daar kunnen wij dan ook niks aan doen. Aan ons zal het niet liggen in ieder geval.
7. Wat cytek hiermee van doen heeft weet ik niet. Het zou ons geweldig goed bevallen als we konden zeggen dat een paard binnen een maand zijn darmflora kan herstellen, maar dat is helaas niet zo. We geven gewoon eerlijke informatie: het kan een jaar duren. Dat zijn ook de bevindingen van velen die het hebben uitgeprobeerd. Beetje onnozel om er dan maar cytek bij te slepen....

Frans

Heerlijke discussie!

Maar om aan het rondjes draaien en het welles-nietes-spelletje een eind te draaien... ik heb genoten van je boek PaardNatuurlijk (en wel 3x achter elkaar gelezen). En het heeft zeker mijn ogen op bepaalde zaken geopend. Ook jullie site raadpleeg ik regelmatig.
Uiteraard levert de PN-beweging een mooie tegenhang van alle brokjes-fabrikanten-gebeuren (maar ook deze beweging gaat met zijn tijd mee. Mooi voorbeeld is Paard Vital van Pavo).

Echter, de praktijk levert niet altijd het rooskleurige effect op dan het boek en de PN-beweging beloven.
Ik heb anderhalf jaar lang volgens de "strenge" PN-principe's mijn paarden "gehouden": enkel en onbeperkt hooi, geen dekens, geen ijzers, 24/7 a 365 dgn/jaar buiten.
Wanneer ik mijn mening publiceer, is deze altijd gebasseerd op daadwerkelijk persoonlijke ervaringen uit de praktijk. En in dit geval dus de PN-praktijk.

Ik ben er helaas op terug moeten komen: de vacht is (net als de vacht van mijn jack-russel-hond) van zodanige opbouw dat ze zichzelf niet warm weten te houden, onbeperkt hooi levert te weinig energie voor de prestaties die ik van hen vraag, kunststof-ijzertjes leveren beter lopende paarden op in de prestatie die ik van hen vraag, 24/7 a 365 dgn/jaar buiten doen ze nog steeds (en geven zelf aan een hekel te hebben aan op stal staan).

Mijn ervaring staat niet op zich. Er zijn meer mensen die de PN-beweging een warm hart toedragen, er zeker zaken uithalen die voor hen werken. Maar uiteindelijk tot de conclusie moeten komen dat de volledige way-of-life-volgens-PNprincipe's simpelweg niet werken voor hun paard(en).

Het leven is nu eenmaal nuanceren van gegevens danwel overtuigingen.

En hier sluit ik me 100 procent bij aan. Er staan verschrikkelijk goede dingen op jullie site (zo adviseer ik iedereen met trailerproblemen eens op jullie site te kijken, want echt, dit is de beste manier die ik (theoretisch, want heb er geen praktijkervaring mee) ooit heb gezien om een paard vriendelijk trailermak te maken), en vriendjes en weidegang zijn absoluut een belangrijk streven, maar qua voeding en ijzers gaan jullie je doel voorbij.

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:36

KWPN 13 jaar B niveau ongeveer 500 kilo

Advies voor mijn paard: 1,5 - 2 kilo structuurmuesli + 1,5 kilo kruidenslobber(per week)

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard: 3.5 - 6 kg ruwvoer, 4 - 5 kg krachtvoer

Advies voor mijn paard: alles binnen de gewenste marge, geen fijne calculator

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:03

Ik heb ook even het een en ander ingevuld. Ik ben uitgegaan van een paard wat 525 kg weegt en zwaar in het arbeid staat. Is nu niet helemaal waar maar vanaf begin volgend jaar als we gaan optrainen weer wel.

Hartog

ENERGY CLASSIC / SPECIAL
Granenmix met/zonder haver
1 - 1,5 kg

CONCEPT
Kruidenbrok
1,5 - 2 kg

Pavo

Beste paardenhouder,

Jij hebt ingevuld dat cookie op dit moment aan ruwvoer krijgt:
9 uur weidegang, 10kg ruwvoer, 0.2kg luzerne (telt ook als ruwvoer).

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 9 uur weidegang:
4.5 - 7 kg ruwvoer
3 - 4 kg krachtvoer

De producten die het beste bij cookie passen zijn:
Nature's best en Liga

De VoedingsWijzer geeft een indicatief advies maar bedenk wel, ieder paard is uniek en niemand weet beter wat goed voor hem is dan jij.

Paardnatuurlijk

advies; 9.7 kg ds grashooi en een liksteen

Bij die gift wordt alles voldoende gedekt.

Allereerst een globale controle of er geen grote fouten in het rantsoen voorkomen:

Ligt het totaal aantal kilo's aan voedingsmiddelen binnen het praktisch mogelijke voor cookie? Ja
Zijn alle mineralen in voldoende mate beschikbaar? Ja
Liggen alle mineraalhoeveelheden beneden de maximale waarden? Ja
Liggen de verhoudingen van de mineralen onderling binnen de gewenste grenzen? Ja

We gaan nu in detail kijken naar hoe goed het gekozen rantsoen de voedingsbehoeften van cookie dekt.

Energie (VEP)
Hiervan krijgt cookie met het gekozen rantsoen daaglijks 6228. eenheden, en dat is 99% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde is wat aan de lage kant, maar omdat deze berekening slechts een grove benadering is hoef je niet direct het rantsoen te wijzigen als de gezondheid daartoe geen aanleiding geeft.

De calculator van Hartog is veel te summier om ook maar enigzins serieus te nemen. PAVO is redelijk al kan je ook daar niet alles goed kwijt. Bovendien vraag ik mij af waarom ik met een paard die vol in training staat voer uit hun recreatie-lijn krijg aangeboden?
Paardnatuurlijk heeft alles mooi berekend maar dat valt of staat met onze kwaliteit ruwvoer en de opname van mijn paard.

Aangezien ze er nu super uitziet en gezond is blijf ik voorlopig maar bij mijn huidige voerschema.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:21

@ merrieveulen
Citaat:
iemand hier in het topic zei: degene die het het beste weet, ben je zelf. of iets in die trant. ik twijfel daar persoonlijk behoorlijk aan, en verbaas me regelmatig over het gebrek aan kennis (en niet alleen over voeding) van de eigenaren.

Ik denk dat je mijn post bedoelt, maar was onderdeel van het advies wat ik van Pavo kreeg, ik ben het daar dus ook niet mee eens.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:31

Don Pablo, 5 jarige ruin, 156,5 m, 450 kg, lichte arbeid, overdag weidegang

Hartog:
1-1,5kg Balance structuur muesli
1 kg per week kruidenslobber

Pavo:
4-5 kg ruwvoer
1-2 kg krachtvoer Natures best / condition extra

PN:
Kwam wel aardig wat minerale te kort en sommige binnen de marges, en eentje die was te hoog maar idd geen krachtvoer ingevuld.

Globaal Equiral:
4,75 kg goed hooi
2,7 kg EQuiral®

En hij krijgt nu 0,5kg basisbrok van subli en zo goed als onbeperkt hooi (prop t voernet heel erg vol en zit nog een klein beetje in de volgende ochtend, s'morgens krijgt hij minder)
Ga nu deze week overstappen op Marstall Cornmuesli 0,5 kg ongeveer per dag en misschien nog lucerne of maismeel erbij en 1x per week slobber. Kijken hoe hij t daarop doet.

Meer krachtvoer heeft ie echt niet nodig nog. Hij is energiek genoeg van zichzelf Knipoog Anders wordt hij wel erg springerig haha

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:11

Mijn pony: Welsh-pony, merrie, 300 kg, 13 jaar, onderhoudsniveau (weidegang en wandelen in het bos); 7 uur per dag in de wei, 17 uur op stal.

Advies voor mijn paard:
*0,5 – 1 kg Hartog Balance structuurmuesli per dag
*1 kg Hartog Care Promise kruidenslobber per week

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
*0,5 – 1,5 kg krachtvoer per dag (Nature’s Best, of ConditionExtra)

Advies voor mijn paard:
Heel vreemd, want mijn pony staat in de wei, maar ik kan niet invullen dat ze gras eet ?! Ook de wortel kan ik niet toevoegen.
Als ik haar 4,2 kg DS aan hooi zou voeren, heeft ze alles binnen (niet dat ze dat opeet, maar goed).

globaar voedingsadvies equiral uitgaande van structuurmix
Advies voor mijn paard:
[*]3 kg hooi
[*]1,4 kg structuurmix

~~~

Van alle (behalve PN) moet ik krachtvoer geven (wat ik dus lekker niet doe). Het idee van een voedingscalculator op zich vind ik wel goed, maar de vragen moeten uitgebreider (meer keuzeopties etc). Misschien is het ook beter als je, zoals bij PN, je eigen rantsoen kan invoeren. Er zou dan een vergelijking gemaakt kunnen worden met wat je voert en wat je paard nodig heeft.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:34

Mijn pony's staan op een redelijk volle graswei, en krijgen hooi bijgevoerd dit is inderdaad niet in te vullen in de diverse calculators, dus ben ik uitgegaan van onbeperkt hooi.

Pivanti, een tip bij de corn zou ik geen maismeel gaan voeren aangezien er al vrij veel mais in zit. Mijn haf deed het heel goed op de combi corn en optimaal, voor mijn shetten is de corn momenteel te energierijk, door de hoeveelheid gras die er nog staat. Dus voer ik alleen optimaal.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:27

Shetlandpony 18 jaar zware arbeid

Calculators:

Advies voor mijn paard: 0-0,5 kg balance krachtvoer en 0,5-1 kg kruidenslobber (als ik dit voer trekt hij de arbeid niet Bloos )

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard: 3 uur weidegang en geen extra ruwvoer, 1 á 2 kg krachtvoer + Liga (heb dit in het verleden gevoerd, wel met 2,5 kg hooi erbij, maar ik vond dat ik erg veel moest geven en ben daarom overgestapt op enkel brok+hooi)

Advies voor mijn paard: 99% vep en Na tekort (heb idd sinds een paar jaar geen mineralenblok meer) verder alles binnen normaal waarden

En als je nog zin hebt, kun je deze ook nog doen
Geen calculators, maar wel advies:

globaar voedingsadvies equiral uitgaande van structuurmix
Advies voor mijn paard: 2,5 kg hooi + 2,6 kg equiral

Ik voer op dit moment per dag 2,5 kg hooi - 3/4 ponybrok - 1/4 slobber. Ben erg tevreden over hem. Voor een shetlandkeuring zal hij te mager zijn maar voor de arbeid is hij precies goed Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:26

corn zou ik zowiezo al niet geven aan sobere rassen, wegens het hoge zetmeelgehalte...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:10

Valt mij ook op, ook bij kennissen die Pavo-calculator invullen hoe vaak zij Natures Best aangeven. Misschien heeft het ook te maken met wat je antwoord op bepaalde vragen wat je belangrijk vind (hoefbevangenheid voorkomen bijvoorbeeld, of bij het op de wei staan, etc) dat ze daardoor een keuze bepalen in combinatie met arbeid/type paard?

Het wordt in elk geval heel erg gepromoot. Net als de pavo liga /pavo koeken. Hun vitaminesupplementbrokjes, waar je maar 50gram per dag van hoeft te voeren, worden weer niet eens genoemd, terwijl me dat ook prima lijkt bij paarden met overgewicht die voldoende ruwvoer krijgen... Dat voeren wij namelijk bij.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:32

ja zo doe ik het dus ook, niks krachtvoer maar wel een supplementje voor de vitaminen, mineralen en spoorelementen.
de adviezen voor onze véél te dikke haflinger zijn simpelweg dodelijk.

ik snap ook niet dat met de moderne kennis PAVO nog steeds voederd met een enorm suiker/ zetmeelgehalte aanprijst voor sobere rassen...

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:07

Heb alleen pavo gedaan.

Jij hebt ingevuld dat Patty op dit moment aan ruwvoer krijgt:
9 uur weidegang.

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 9 uur weidegang:
0.5 - 1.5 kg ruwvoer
1 - 2 kg krachtvoer

Producten die bij patty passen zijn:

Natures best & Condition Extra

De VoedingsWijzer geeft een indicatief advies maar bedenk wel, ieder paard is uniek en niemand weet beter wat goed voor hem is dan jij.

Geef haar nu per dag (voor s'nachts):
Een hoekje vol hooi in de stal
En halve maat schep biks.

Zou dat voldoende zijn?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:27

Arabesk schreef:
Advies voor mijn paard:
1-2 kg muesli, 1,5 kg kruidenslobber per week

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:
2-3 kg krachtvoer ( Pavo Condition extra ) Gestoord
5,5-6 kg ruwvoer

Advies voor mijn paard:
7,3 kg grashooi ( VEP 100%, wel Na laag) Ik geef zelf meer, dan kwam ik op een te hoog VEP uit, maar ik denk dat ons hooi vrij arm is.
Himalay liksteen als aanvulling ingevuld, dan komt het allemaal binnen de marges.

Mijn paard staat op bijna volledige boxrust ivm een ernstige peesblessure. arbeid: 30 minuten stappen per dag. ( bij hartog onderhoud ingevuld ).
mijn eigen voerschema: paar handjes extra-arme brok ivm oplossen van de medicijnen en voor de rest heel veel arm ruwvoer
Ik vind bij alle berekeningen dat er erg weinig hooi uitkomt. Ik denk dat hij nu ongeveer 10kg krijgt. anders staat hij zich helemaal zo te vervelen. Ik hang af en toe een himalaysteen op.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:50

Hartog
Balance Structuurmuesli 1 - 2 kg
Care promise Kruidenslobber 1,5 kg per week

Pavo
Geef je paard naast 10 uur weidegang:
4.5 - 5.5 kg ruwvoer
0.5 - 1.5 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 1 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit

de laatste daar snap ik niet veel van Tong uitsteken

Ik voer op het moment 2x per dag een halve schep basis sportbrok aangevult met wortels en savonds een halve schep slobber mash van havens.
ze staan nu ongeveer 7/8 uur op de wei en hij krijgt ongeveer 4 plakken voor de nacht.

verder werkt hij op het moment nog niet Knipoog

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 02:06

http://www.pavo.nl/nieuws/voedingswijzer-voor-paarden-wordt-verbeterd.html

"In een aantal gevallen geeft de VoedingsWijzer geen optimaal advies.
Mede door de input van jullie als gebruikers hebben wij daarom besloten
om sneller dan gepland een verbeterde versie te maken."

"...Ook blijkt de praktijk soms anders te werken dan de deskundigen in
eerste instantie denken. Vooral bij paarden van de zogenaamde sobere
rassen is het krachtvoeradvies regelmatig aan de hoge kant. "

Knipoog

Hmm, "de praktijk is anders dan de deskundigen in eerste instantie dachten..."
Wat was dat nou ook alweer dat je voedingsdeskundige zou moeten zijn om een voedingscalculator te kunnen maken? Haha!

Frans

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 02:08

leuk ook voor de mensen die het advies eerder wél ter harte namen en er ook gebruik van maakten...

maar goed, het is duidelijk dat PAVO zijn best doet om eerlijk met de ervaringen bezig te gaan en fouten te erkennen. ze komen er wel!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:17

Haha, toch leuk dat ze waarschijnlijk meegelezen hebben?! In ieder geval goed dat ze gaan proberen het te verbeteren. Als de nieuwe in de lucht is ga ik zeker weer even checken. ...Ondanks dat ik mijn paard nooit brok zal voeren, maar goed, ben gewoon nieuwsgierig Bloos .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:26

FransVeldman schreef:
http://www.pavo.nl/nieuws/voedingswijzer-voor-paarden-wordt-verbeterd.html

"In een aantal gevallen geeft de VoedingsWijzer geen optimaal advies.
Mede door de input van jullie als gebruikers hebben wij daarom besloten
om sneller dan gepland een verbeterde versie te maken."

"...Ook blijkt de praktijk soms anders te werken dan de deskundigen in
eerste instantie denken. Vooral bij paarden van de zogenaamde sobere
rassen is het krachtvoeradvies regelmatig aan de hoge kant. "

Knipoog

Hmm, "de praktijk is anders dan de deskundigen in eerste instantie dachten..."
Wat was dat nou ook alweer dat je voedingsdeskundige zou moeten zijn om een voedingscalculator te kunnen maken? Haha!

als we nog even zo doorgaan, dan komt er uiteindelijk uit dat géén krachtvoer het allerbeste is voor een paard

Frans

ROFL

Hopelijk heeft het boktonderzoekje hier ook aan bijgedragen. Ik heb nog niet eens de resultaten uitgezocht Extreme duivel

maar we zullen de nieuwe versie ook aan een kritische blik onderwerpen uiteraard Vork

Ik heb ze een brief gestuurd met mijn op en aanmerkingen (bijv. dat in hun opinie paddocks zonder ruwvoer bestaan, en dat je niet kunt invullen dat je paard 24.7 hooi ter beschikking heeft). Ook heb ik gevraagd of zij suikervrije bietenpulp, zemelen en suikervrije lucerne in hun assortiment willen opnemen, omdat dat zo moeilijk te krijgen is op dit moment.

Subli had suikervrije lucerne, maar ze hebben het uit de handel genomen Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:01

mijn arabiertje adviseren ze 1-3 kg biks en zijn zoon (half kwpn half arabisch) moet 6-9 kg!

Terwijl álles precies hetzelfde is ingevuld. Zou dat alleen maar zijn omdat ik hem als kwpner heb ingevuld??

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:18

Merrieveulen welke corn bedoel je?