FransVeldman schreef:Tsja, ieder zijn eigen interpretatie natuurlijk. Maar als jij een zak Pavo koopt waarop staat "complete paardenvoeding" dan is dat toch ook uitnodigend om te denken dat je klaar bent en niet meer zelf na hoeft te denken, nietwaar? Ik denk dat wij op onze site en in ons boek meer dan gemiddeld de mensen uitnodigen om zelf na te denken. Maar ja, er zijn mensen die gewoon niet zelf na willen denken, daar kunnen wij dan ook niks aan doen. Aan ons zal het niet liggen in ieder geval.
7. Wat cytek hiermee van doen heeft weet ik niet. Het zou ons geweldig goed bevallen als we konden zeggen dat een paard binnen een maand zijn darmflora kan herstellen, maar dat is helaas niet zo. We geven gewoon eerlijke informatie: het kan een jaar duren. Dat zijn ook de bevindingen van velen die het hebben uitgeprobeerd. Beetje onnozel om er dan maar cytek bij te slepen....
Frans
Heerlijke discussie!
Maar om aan het rondjes draaien en het welles-nietes-spelletje een eind te draaien... ik heb genoten van je boek PaardNatuurlijk (en wel 3x achter elkaar gelezen). En het heeft zeker mijn ogen op bepaalde zaken geopend. Ook jullie site raadpleeg ik regelmatig.
Uiteraard levert de PN-beweging een mooie tegenhang van alle brokjes-fabrikanten-gebeuren (maar ook deze beweging gaat met zijn tijd mee. Mooi voorbeeld is Paard Vital van Pavo).
Echter, de praktijk levert niet altijd het rooskleurige effect op dan het boek en de PN-beweging beloven.
Ik heb anderhalf jaar lang volgens de "strenge" PN-principe's mijn paarden "gehouden": enkel en onbeperkt hooi, geen dekens, geen ijzers, 24/7 a 365 dgn/jaar buiten.
Wanneer ik mijn mening publiceer, is deze altijd gebasseerd op daadwerkelijk persoonlijke ervaringen uit de praktijk. En in dit geval dus de PN-praktijk.
Ik ben er helaas op terug moeten komen: de vacht is (
net als de vacht van mijn jack-russel-hond) van zodanige opbouw dat ze zichzelf niet warm weten te houden, onbeperkt hooi levert te weinig energie voor de prestaties die ik van hen vraag, kunststof-ijzertjes leveren beter lopende paarden op in de prestatie die ik van hen vraag, 24/7 a 365 dgn/jaar buiten doen ze nog steeds (
en geven zelf aan een hekel te hebben aan op stal staan).
Mijn ervaring staat niet op zich. Er zijn meer mensen die de PN-beweging een warm hart toedragen, er zeker zaken uithalen die voor hen werken. Maar uiteindelijk tot de conclusie moeten komen dat de volledige
way-of-life-volgens-PNprincipe's simpelweg niet werken voor hun paard(en).
Het leven is nu eenmaal nuanceren van gegevens danwel overtuigingen.