Subli EnergieKernMix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Subli EnergieKernMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:56

Ik doel niet (alleen) op jou hoor, maar als je heel bokt bekijkt mbt voeren gaan sommige wel heeel ver Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:54

haha ach ja, dat hou je toch altijd en overal wel Haha! t is ook niet helemaal mijn ding om alles te gaan afwegen en elk graantje te veel of te weinig eruit te pikken, maar probeer wel op zoek te gaan naar dat wat het beste is voor mijn paarden. maar ach... dat doen we allemaal nietwaar? Ieder op zijn eigen manier! Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 16:08

Jep klopt, iedereen wil het beste. Maar vroeger kregen paarden ook gewoon brok en hooi, en hadden ze 1 oud dekje en jaren hetzelfde bit Clown Haha! (ik ga nu echt heeel erg offtopic)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:19

Haha ymke daar zeg je wat!
Ik zat daar laatst aan te denken toen ik weer met Wis aan t prutsen was qua voer en training etc, ik had echt zoiets ja vroeger ging dat allemaal veel simpeler en makkelijker Clown

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:48

Is de energiekernmix eigenlijk al kant en klaar en kan je em zo geven of moet je er net als bij slobber of zemelen nog water aan toevoegen ?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:49

Is helemaal kant en klaar, het is wel redelijk saai spul om te eten dus ik geef het of door de slobber of door wat muesli/brokjes Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 12:06

Ik geef het idd ook door de muesli heen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:04

ik gooi het over het biks heen.. en ze eten het heel erg goed, ben er vrijdag mee begonnen heb een foto gemaakt dus ga over 1 week weer een maken, 2 week om te kijken of er verbetering is..

zo kan ik het mooi voormezelf bijhouden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:42

Nou, na alle negatieve dingen over cavalor (bepaalde e-nummers die erin zitten en die echt schadelijk zijn) heb ik besloten om over te stappen. Hij doet het er goed op, maar ik wil niet dat dat ten koste gaat van zijn gezondheid. Ik ga vanaf vandaag beginnen met Mijten voer en dan type Gerstemix. Ik ben heel benieuwd!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:54

waarom zou dat zo slecht zijn?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:13

Zoek maar eens op bokt over bepaalde E-nummers. Eentje is zelfs verboden voor menselijke consumptie, waarom zou ik het dan wel aan mijn paard voeren? Ik was er eerst een beetje sceptisch over, maar zelfs voederhandelaren beginnen er nu over.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:01

Onze merrie krijgt sinds 2 dagen ook Subli EM erbij. Kan er dus nog niets van zeggen. In de winterperiode heeft ook zij de neiging wat terug te vallen in gewicht. Omdat ook zij heet genoeg is, krijgt ze daarbij muesli zonder haver. Vorig winter heb ik conditioner Booster van HiPro erbij gevoerd, ging ook goed. Mocht de Subli niet het gewenste effect hebben, ga ik de Booster er weer bij geven.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:30

Ik voer een klein beetje energiekernmix per dag, ik las het in de folder van subli welke ik via stal kreeg. Het voer van subli kan ik via stal afnemen, waarvan ik de voordelen zag. Nu is het probleem hij lust het niet, of beter gezegt als hij een halve voerschep vol kreeg liet hij het staan.
Nu krijgt mijn paard de sportbrok(de volgende zak wordt prestatiebrok) van subli en daarbij s'avonds een klein beetje energiekernmix met een bijna een halve voerschep van de green vet van Havens(welke bij mijn paard gewoon goed functioneerd) en daarbij krijgt hij een beetje zeewier, foenegriek en magnesium. Om het makkelijk te houden voor de stal zet ik dit klaar in bakjes, ze hoeven alleen maar de brok in de bak te gooien en een bakje met meusli e.d..
Het is nu wel zo als ik de energiekernmix combineer met het andere voer zoals ik nu doe hij het wel opeet. Verder kunnen mensen misschien wel zeggen dat ik te veel verschillende dingen zou voeren en misschien hebben zij gelijk, maar mijn paard ziet er gewoon stukken beter uit en presteerd beter. Hij krijgt wel minder voer als eerder maar het is voldoende.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 07:55

Ter illustratie:

M'n paard ongeveer 6 weken geleden. Toen kreeg hij net Subli EM, cavalor pianissimo en lucerne.
Afbeelding

En m'n paard gister, hij krijgt nu subli EM, mijten gerstemix, maisvlokken en lucerne
Afbeelding

(en ja het is hetzelfde paard, en dezelfde ruiter)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:03

Zo aardig bijgetrokken en een glimwormpje nu.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:23

Aangezien ik ook rantsoen ga aanpassen hier even een stipje!
Kan ik jullie ontwikkelingen mooi bijhouden Haha!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:16

ik voer het nu 1 week en begin aan de tweede week, en ik merk echt duidelijk een verschil ze gaat beter in der vacht zitten meer glans. en je ziet echt duidelijk wat meer spek ze is nooit heel dik geweest maar nu gaat ze toch weer naar normaal toe zal ook even een foto maken.. Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:02

zooo ymke wat een verschil!!!!

Hier begint Wis ook echt goed te eten, lucerne vindt ze inmiddels heerlijk! de pianissimo voer ik wel nogsteeds, dit eet ze ook echt goed!
Wil haar niet wéér op ander voer zetten ondanks de E nummers erin... en verder nog wat ponybrokjes en af en toe wat slobber.
Ook voer ik extra vit E en magnesium, dat doet haar ook veel goed merk ik Lachen

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:52

hoeveel voeren jullie? als ik vragen mag Lachen

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:52

Vindt het ook een groot verschil Lachen echt heel mooi om dat zo te zien lijkt ook wel alsof ze helemaal glimt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 09:53

Even gequote van een ander topic. Dit is wat Rock nu krijgt:

#Ymke# schreef:
Mijn paard is volbloed en word van veel voer vervelend, rennerig, en vooral brutaal. Het is een type paard wat heet en gevoelig is. Ik moet echt uitkijken wat ik erin stop, want hij kan niet goed tegen brok (word ie te brutaal) en marstall heeft ie gehad, maar daar deed ie het niet fijn op en bleef erg mat in z'n vacht en kwam niks bij. Heb ongeveer alles geprobeerd, maar veel dingen werd ie niet te rijden.
Ik heb urenlang internet afgezocht naar tips en ervaringen en gekeken in mijn eigen bakje ervaringen. En uiteindelijk dus op het voer uitgekomen wat ie nu krijgt.

- Mijten gerstemix (http://www.mijten.be), is een complete muesli zonder haver maar wel met dingen als gerst (is ook een dikmaker). Hiervan krijgt hij 2 voerscheppen per dag (is nog geen 2kg)

- Subli EM (http://www.subli.nl), dat is een bijproduct op basis van olie. Hiervan krijgt hij 200 gram per dag

- Lucerne van hartog (http://www.hartog-lucerne.nl) is ruwvoer. Hij krijgt hiervan 6 grote handen per dag bij z'n andere voer in de bak. Zo moet ie beter kauwen en in z'n darmen werkt het beter = neemt meer op. (je mag dit voeren tot 5kg uit m'n hoofd, maar die van mij krijgt misschien net een kg per dag, als ik dat al red).

- Maisvlokken, is gestampte mais (dus niet gebroken mais of maismeel). Hiervan krijgt hij een halve voerschep per dag.

Daarnaast krijgt hij natuurlijk 3x per dag een flinke arm voordroog.

Hij is voorwaarts en heet (maar dat is natuurlijk ook merendeel karakter), maar wel handelbaar. Ik heb het idee dat ie nu lekker in z'n vel zit en daardoor wat brutaler is geworden, maar op een leuke en handelbare manier. Het was voor mij kiezen of delen. Een voer wat hem tot rust brengt heb ik geprobeerd, maar daar haalde hij niet genoeg energie uit waardoor ie niet bijkwam, hoeveel ik er ook in propte. Nu krijgt ie dus gewoon basisvoer, wel geschikt voor hete paarden, maar toch met een beetje energie en dat heeft ie dus wel nodig om spieren & vet op te bouwen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:48

Oké, wel grappig want die van mij is van zich zelf ook een heet hoofd.

Ze is na de subli em, wel wat drukker maar niet op een vervelende manier, meer in de zin van zoals ze eerst was voordat ze lusteloos werd.

Voer haar per dag 3 a 4 schepjes subli (zulke koffie napjes kleintje zal eens kijken hoeveel gram dat is) ben het nog langzaam aan het opvoeren. Ben begonnen met 1 napje

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:57

Ymke: 6 grote handen lucerne, is zkr geen 1kg !
Mijn merrie krijgt een hele voeremmer per dag. Een hele voeremmer vol gevuld met lucerne is in totaal 1,5kg dus 6 handen lucerne is zkr geen kg !

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 19:39

Ok, goed dat ik het weet, dan heb ik hem gerust na het werk nog wat meer geven Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:40

idd Haha! Knipoog