E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 06:46

Chubby schreef:
Interessant.. Waarom willen wij dan granen voeren? Is een goed ruwvoer aangevuld met een kruidenmengsel (?) niet veel natuurlijker en dus voldoende voor een paard wat geen zwaar werk hoeft te verrichten?

Ik ben zelf ook zoekende met mijn drachtige recreatietinker en wil graag terug naar wat ze van oorsprong zou eten..

Zo voer ik hier altijd; ook paarden die zwaar werk verrichten...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:15

Hoe voer je altijd? Nagelbijten / Gniffelen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:44

MadamX voert geen krachtvoer, enkel hooi en gras. DAt kan ze doen omdat ze precies weet door analyses wat er in het hooi zit en wat er in het gras zit. Zonder analyses daarvan wordt het al een stukje moeilijker om zo te voeren en geen tekorten op te bouwen (denk ik ).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:29

Maris schreef:
MadamX voert geen krachtvoer, enkel hooi en gras. DAt kan ze doen omdat ze precies weet door analyses wat er in het hooi zit en wat er in het gras zit. Zonder analyses daarvan wordt het al een stukje moeilijker om zo te voeren en geen tekorten op te bouwen (denk ik ).

Klopt, enkel hooi/gras/kruiden, onbeperkt het hele jaar door.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:33

Waar haal je die kruiden vandaan? En hoe wete je welke kruiden je moet geven? Aangezien de meeste kruiden ook bepaalde werkingen hebben, en daardoor niet geschikt zijn om het hele jaar door/altijd te geven begreep ik.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:58

Needje schreef:
Waar haal je die kruiden vandaan? En hoe wete je welke kruiden je moet geven? Aangezien de meeste kruiden ook bepaalde werkingen hebben, en daardoor niet geschikt zijn om het hele jaar door/altijd te geven begreep ik.

Een hoop vragen...
1. die groeien op eigen terrein, sommige bestel ik elders in gedroogde vorm
2. door continu info te krijgen en door opleiding
3. de meeste kruiden hebben bepaalde werkingen, daarom is het tot nog toe niet nodig geweest dat een DA hier op het terrein komt
4. worden ook niet de hele tijd gegeven, enkel periodiek, afhankelijk van het seizoen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:04

madamX schreef:
Needje schreef:

Een hoop vragen...
3. de meeste kruiden hebben bepaalde werkingen, daarom is het tot nog toe niet nodig geweest dat een DA hier op het terrein komt
4. worden ook niet de hele tijd gegeven, enkel periodiek, afhankelijk van het seizoen.

Is natuurlijk de logische vervolgvraag. Wanneer/ in welke gevallen geef je welke kruiden ? Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:53

Interessant! Maar helaas voor mij niet mogelijk, aangezien ik afhankelijk ben van een pensionhouder. Ons kuilgras is van ontzettend variabele kwaliteit..

Waar ik nu over denk is als 'krachtvoer' lucerne en Marstall Sinfonie geven. Naast haar portie kuilgras en weidegang (nu zonder gras helaas). Straks als ze hoogdrachtig en lacterend is, zal ik e.e.a. weer opnieuw moeten beoordelen dan..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:16

Maris schreef:
madamX schreef:
Een hoop vragen...

Is natuurlijk de logische vervolgvraag. Wanneer/ in welke gevallen geef je welke kruiden ? Knipoog

En welke opleiding en waar haal je continu info vandaan?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:28

Knoffer schreef:
En welke opleiding en waar haal je continu info vandaan?

O.a diergeneeskunde en natuurgeneeskunde, daarna regelmatig cursussen. Info komt van mn franchisegever, dus van universiteiten/onderzoekcentra (wereldwijd).