Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Is dat een paard die elke week een wedstrijd loopt? Of meer dan 1x per week? Ik noem maar iets.
Of doe je het op het gevoel?
dorientjuh schreef:Het lijkt me voor de duidelijkheid handiger om eerst even precies duidelijk te maken wat jij onder ''een sportpaard'' verstaat.Is dat een paard die elke week een wedstrijd loopt? Of meer dan 1x per week? Ik noem maar iets.
dorientjuh schreef:Nu even inhoudelijk over je post:
Ik heb zelf geen (sport)paard. Wat me opvalt aan jouw voerbeleid is dat jouw paard erg veel krachtvoer krijgt. Heb je wel eens uitgezocht hoeveel energie jouw paard werkelijk nodig heeft en wat hij nu binnenkrijgt?Of doe je het op het gevoel?
Het lijkt me handiger om niet alleen te zeggen wat je met je paard doet, maar ook hoe lang per keer.
En dat is niet "op gevoel" gegaan, maar kijken naar wat ze nodig heeft. Daar is het eea aan vooraf gegaan. Ik ben in korte tijd 2 keer van stal verhuisd wegens een eigen verhuizing. Het bleek dat mijn paard ipv sportbrok basisbrok kreeg en dat merkte ik aan haar energie (die ze dus totaal kwijt was en geen fut heeft om haar werk te doen). Ze leek wel afgestompt.Citaat:Persoonlijk, voor de gezondheid van jouw paard, zou ik ervoor kiezen om minder krachtvoer en meer hooi te voeren. Hoe lang doet jouw paard met die 1 tot 2 plakken hooi 's nachts?
Citaat:Zie dit absoluut niet als een aanval, maar als een goedbedoeld advies.
Ik ben zelf ook heel erg met paardenvoeding bezig (ik studeer ook Hippische Bedrijfskunde) en ik merk dat veel mensen niet precies weten waar ze mee bezig zijn.
Het kan namelijk wel een poos duren voordat je paard weer gewend is aan een voedingspatroon van veel ruwvoer en minder krachtvoer. Maar blijkbaar wil je daar niet aan, ieder zijn keus.
Daarom stelde ik ook olie voor.
Maar alles wat ik schrijf/ weet over paardenvoeding is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en lessen van een dierenarts. Dat is dus niet vanuit de NH hoek geschreven.
Wel blijkt keer op keer dat wanneer men dichter bij de natuur blijft qua voedingspatroon, er minder lichamelijke (en soms ook geestelijke) problemen zijn bij het paard. dorientjuh schreef:Het zou misschien kunnen, of misschien heb je niet lang genoeg geprobeerd.Het kan namelijk wel een poos duren voordat je paard weer gewend is aan een voedingspatroon van veel ruwvoer en minder krachtvoer. Maar blijkbaar wil je daar niet aan, ieder zijn keus.
Daarom stelde ik ook olie voor.
Het kan wel zijn dat ik me verdiep in NH, dat is ook zo.Maar alles wat ik schrijf/ weet over paardenvoeding is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken en lessen van een dierenarts. Dat is dus niet vanuit de NH hoek geschreven.
Wel blijkt keer op keer dat wanneer men dichter bij de natuur blijft qua voedingspatroon, er minder lichamelijke (en soms ook geestelijke) problemen zijn bij het paard.

de hele zomer