basisbrok of sportbrok??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

basisbrok of sportbrok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:40

Ik geef mijn paard nu 2 kilo basisbrok per dag. Ik train hem zo dat een sportbrok niet echt nodig is. Omdat er nogal wat verschil is tussen een basisbrok van het ene merk en het andere. Ik geef hem nu een basisbrok van het merk Subli.

Maar nu mijn vraag: Bestaat er ook een basisbrok die wat zwaarder is dan het merk subli?? Maar zo dat het net geen sportbrok is.

Ik hoop dat jullie ervaring hebben met verschillende merken en mij wat meer kunnen vertellen over welk merk nu zwaarder is dan het andere.

Groetjess!!!

criollolover

Re: basisbrok of sportbrok??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:45

heb zelf ook veel geexperimenteerd met verschillende soorten brok. jij wilt dus een soort tussenbrok. maar waarom geef je gewoon niet een kilo basisbrok erbij? basisbrok van subli is een prima brok, en je wilt dus geen sportbrok geven als ik het goed begrepen heb. en 2 kilo is niet zoveel hoor, daar kan gerust een kilo bij. heb niet echt direct een antwoord op je vraag,maar wou dit toch ff zeggen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:47

idd kan je gewoon iets meer voeren. ik heb zelf basisbrok van horsefood, die is wat pittiger als de meeste basis brokken.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:51

Ik wil nog niet een kilo sportbrok geven omdat hij nog maar 7 jaar is (niet dat hij vel is). Omdat mij verteld is dat als je een sportbrok geeft je m best regelmatig moet trainen. Ik zoek dus eigenlijk een tussen brok ja.

Met welke (merken)brokken heb jij allemaal al geexperimenteerd? en hoe waren je ervaringen hiermee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:52

Je zou ook sportbrok kunnen geven en dan iets minder er van, en evt. wat meer ruwvoer...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:54

@ nouvel: okee, kan ik dan gewoon een sportbrok van subli geven of advieseer je mij een ander merk?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:57

Ik ken Subli niet, dus dat durf ik niet te zeggen, maar als jij tevreden bent over dat merk zou ik dat gewoon doen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:59

je hebt ook nog conditie brok,daar heb ik eigenlijk de beste ervaring mee, heb zo'n beetje alle merken wel uitgeprobeerd omdat mijn paard veel problemen had, en iedereen had wel een advies over brokken, dus vandaar....en het merk maakt niet echt heeel veel uit, pavo raadde iedereen mij toen af...uiteindelijk ben ik gewoon weer overgestapt op subli basisbrok....

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:01

wat is het verschil tussen een conditiebrok en sportbrok??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:02

niet overgaan op sportbrok, als t geen sportpaard is!!
het grote probleem is juist, dat de paarden hier teveel krijgen!!
als je paard te dun blijft o.i.d., geef lekker een half kilootje meer.je paard is ook blijer met een beetje meer basis, als minder sportbrok.is ie lekker langer bezig.
ik heb veel merken uitgeprobeerd.deze was t beste, daarna pavo-condition.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:02

daantje99 schreef:
wat is het verschil tussen een conditiebrok en sportbrok??

ga maar eens googelen...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:04

@ spicegirl: welk merk bedoel je met: deze was het beste??

ik begrijp dat paarden het wel leuker vinden om dan iets meer van een basisbrok te geven dan minder van een sportbrok. Maarja ik dacht: is dat wel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:05

Ik zou ook eerder experimenteren met iets meer voer, of bijvoorbeeld toevoegen van olie, dan dat ik over zou stappen op sportbrok. Ik ben niet zo'n fan van sportbrok voor niet-prestatie-paarden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:08

ik heb horsefood. vrij hoog VEP gehalte.
bij voederadvies van deze brok word ook aangeraden; als je paard meer energie nodig heeft, hoef je niet over te stappen naar sportbrok, maar simpelweg meer voeren!
geen 5 kilo uiteraard, maar gewoon een schepje meer. ik heb nu een jong paard.sommige dagen doen we het heel rustig aan, en als we les hebben, of trainen, is t best wel pittig voor haar.dus afhankelijk van t werk, geef ik r meer/ of minder. geen 2 verschillende soorten brok, of musli.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 22:10

Het is zeker zo dat je al snel je paarden teveel voer geeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:21

mijn vorige paard, een zeer grote en stevige quarter, waar ik wedstrijden mee reed, en flink trainde, kreeg van mij horsefood basis; 1 KILO PER DAG!!! en hij zag er super uit...nooit ziek, en glom.
mn jonge paardje krijgt nu van 0,75- 1,5 perdag.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:32

Knipoog Ik voer altijd subli basis brok, heb een poosje 4 weken geleden de pony van mijn dochter voorzichtig over gezet op sportbrok van subli , omdat zij naar Ermelo ging voor instructie week van harry Horse. Omdat zij daar prestatie brok zou krijgen ben ik thuis al gaan mengen. Na ander halve week stond zij dus bevangen . Heb haar acuut van alle brok afgehaald en (natuurlijk DA erbij gehaald)
Mijn dochter heeft die week Ermelo haar eigen basis brokken meegenomen . Er werdt 2 x per dag een uur les gegeven , en met een half schepje meer brok ging dit prima en ze ziet er geweldig uit.
Dus pas op mat wat je geeft.
Subli Basis brok zou voldoende moeten zijn, als jou paard het hier goed op doet laat het dan zo Pling

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:07

die van mij is ook bevangen geweest na het voeren van sportbrok....fijn te lezen dat dit vaker gebeurt, dacht al dat ik een bijz paard had...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:09

@starjo: Ik snap wat je bedoeld. Maar is subli een zware basisbrok of niet. Want zoals hiervoor gezegd word: bij horsefood advieseren ze niet om snel over te stappen naar een sportbrok. Wordt dit ook gezegd over subli??

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:16

Ik voer ook Subli basisbrok, terwijl mijn paard toch best stevig aan het werk is momenteel. Ik voer idd dan liever wat meer dan dat ik overstap naar een andere brok. En een basis van een goede kwaliteit ruwvoer is natuurlijk het belangrijkst.
Subli is een vrij arme brok is mijn ervaring. Mijn paard is erg gevoelig als er teveel voedingsstoffen, dan krijgt hij snel problemen met zijn huid. Bij Pavo had hij daar steeds last van, met Subli gaat het prima.
Wat zijn precies de problemen dat je nu zou willen overstappen? Is je paard te tam, of valt hij in?

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:22

@ erleyne: Hij valt wat in en hij krijgt een beetje het diesel effect.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:51

Voor invallen kijk ik persoonlijk eerder naar het aanbod van ruwvoer. Meer, of betere kwaliteit is tot nu toe bij mij de beste oplossing gebleken.
Dieseleffect, dus hij heeft weinig zin/pit in het werk? Tja, dat is lastig. Dat kan aan zoveel dingen liggen, niet alleen het voer. Moeilijk hoor! Je zou idd zoals hierboven al is aangegeven altijd eens kijken of een half kilootje extra je wat verder helpt. Dat kan je eens een week of twee aankijken misschien.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:26

daantje99 schreef:
@ erleyne: Hij valt wat in en hij krijgt een beetje het diesel effect.

een vitaminespuit kan ook wel eens helpen...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:50

Ja dieseleffect, moeilijk op gang komen.

Vitaminespuit?? : hoe werkt zoiets? Is dat eenmalig?

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:46

jah, om hen even een stootje extra weerstand te geven. Ik zit ook even mee te lezen. Ik heb een 3 jarige met veel energie van zichzelf, mijn broertje heeft 2 zakken pavo conditioner meegenomen ipv basic. Zou dat erge kwaad kunnen? Als ik weer terug moet kost dat zoveel benzine...maarjah, als hij overbruist van energie hebben we ook nx aan, jullie advies?
(hij zat eerst alleen op havens musli zonder haver, maar ik heb hem liever op de basisbrok)