Vachtprobleem. Wat te voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Vachtprobleem. Wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:18

Mijn merrie heeft echt een hele nare vacht dit jaar. Het is echt heel jammer want ik weet hoe mooi ze kan zijn. Ze is compleet verkleurd (zoals je dat bij friezen ook wel eens ziet). Eignelijk is ze nooit echt door de vacht heen gekomen. Ik heb wel op de juiste manier ontwormd. Ze krijgt een hoogwaardige sportbrok en ik heb al lijnzaadolie bijgevoerd.
De vacht ziet er vrij dood uit. maar als je er doorheen kijkt zie je wel dat ze glanst. Normaal gesproken ziet ze er zo uit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-PFQCWB38.jpg

Maar nu is het echt net een schaapje. De haren zijn niet lang en ze heeft ook niet een extreem dikke vacht maar ze is dus verkreurd en de haren staan wat overeind.

Is er iets waardoor ik haar heel snel door die vacht heen kan krijgen?

fargo

Re: Vachtprobleem. Wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:20

Hoe oud is je paard? Heb je foto's van de verkleuring en van de vacht? Is de verkleuring goudachtig van kleur? Hoe voelt ze zich verder, is ze fit?

Paarden met Cushing hebben een verkleurde, meer wollige, vaak iets langere vacht en komen slecht door hun haren heen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-08-08 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:24

Een vitaminestoot wil nog wel eens helpen. En ik geef de shetten een week omega 3 olie van Primeval in het voorjaar.

Maar de vacht is een goede graadmeter als er iets niet helemaal lekker zit. Supplementen zijn ook duur, vooral als ze niet helpen omdat je de oorzaak niet weet. Ik zou de veearts een bloedonderzoekje laten doen, je kan vragen om een algemeen bloedonderzoek en gelijk naar de wormbesmetting laten kijken. Als ze eruit ziet als een schaapje komt er vast wat uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:25

Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak ervan.
Laat het bloed en de mest eens onderzoeken.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:27

paard is 4 jaar oud. Dierenarts heeft haar al gezien en gaat er vanuit dat het door de zon komt. Bloedonderzoek was niet nodig volgens haar

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:29

Ik had het ook een hele tijd geleden alleen bleek het toch aan beweging te liggen. En ook als ze in het weiland staat de mate van gezelschap.

Ik voer nu geen supplementen meer geen andere troep alleen goede brok en wat musli. Verder regelmatige beweging en aandacht. Ik ben dus van alle troep afgestapt en weer op mijn oude gezonde verstand gaan werken zoals ik het vroeger ook deed.

Nu heb ik een gezond paard wat goed in de haren zit en ook vrolijk is in de omgang.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:29

Mijn paard had vorige jaar zomer ook dit probleem, moest hem zelfs scheren! Heb daarna toch maar eens bloedonderzoek en mestonderzoek laten doen en daar kwam toch wel een oorzaak uit, na die te hebben bestreden ziet hij er nu weer helemaal top uit Haha! !
Oorzaak was een worminfectie (ondanks altijd goed ontwormen!!!) en een te hoog eiwitgehalte. Dus wellicht een goede tip om eerst lichamelijke oorzaken uit te sluiten.
Succes met je paard!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:32

Paard staat in een heeeele grote wei met ongeveer 10 andere merries. Ze krijgt goed voer en ruim voldoende beweging. Ze wordt op professionele manier gereden en behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:56

oosterhoff schreef:
Paard staat in een heeeele grote wei met ongeveer 10 andere merries. Ze krijgt goed voer en ruim voldoende beweging. Ze wordt op professionele manier gereden en behandeld.

Dat wil niet zeggen dat dit specifieke paard niet iets kan mankeren/missen, bij professionele stallen wordt er ook wel eens een paard ziek.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:59

Zodra onze paarden minder mooi in de vacht komen of gaan ruien krijgen ze volle yoghurt. Binnen 3 dagen staan ze weer te glanzen. Het werkt echt als een tierelier en is ook goed voor de darmen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:00

oosterhoff schreef:

Dat zegt niets of ze happy is ja of nee. Schijnbaar niet.
Zou toch aandringen op een bloedonderzoek om nodige uit te sluiten.

Merk wel door het rare weer dat dieren meer moeite hebben met hun vacht.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:22

Scum schreef:
Zodra onze paarden minder mooi in de vacht komen of gaan ruien krijgen ze volle yoghurt. Binnen 3 dagen staan ze weer te glanzen. Het werkt echt als een tierelier en is ook goed voor de darmen.

Kijk daar heb ik wat aan! Hoeveel voeren jullie ze dan? Een pak per dag? Ben benieuwd of ze het naar binnen zal werken.
Heb haar vandaag een opkikker gegeven van excellent en toch nog maar een keer extra ontwormd. Kijken of deze dubbele boost gaat werken

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:26

oosterhoff schreef:
Scum schreef:

Kijk daar heb ik wat aan! Hoeveel voeren jullie ze dan? Een pak per dag? Ben benieuwd of ze het naar binnen zal werken.
Heb haar vandaag een opkikker gegeven van excellent en toch nog maar een keer extra ontwormd. Kijken of deze dubbele boost gaat werken

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:29

Een flink aantal paarden heeft een tekort aan magnesium en omega 3/6/9
Dat is gebleken door een onderzoek
kijk eens op http://www.equilin.nl
Of op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl
Daar kun je ook de nodige info vinden over magnesium tekort.
Eerst een bloedonderzoek laten doen, om verdere dingen uit te sluiten is altijd aan te bevelen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:32

Heb je onlangs iets in haar rantsoen veranderd? Want daar kan het best aan liggen. Ook het krijgen van voldoende beweging is een belangrijke factor. Daasnaast zou je haar wat extra olie kunnen voeren. Dat werkt vaak ook om een mooiere vacht te krijgen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:39

's Avonds een flinke scheut en dat doe ik over de brokken. Ooit een paard vies zien kijken tijdens het eten? Dat gaat dan wel gebeuren Knipoog
En toch eten ze het altijd op. Zelfs de moeilijkste eter.
En het is ook nog eens hartstikke goedkoop.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:17

Ze zullen raar staan te kijken op stal als ik met een pak yoghurt aan kom zetten. Ik wacht even deze week af wat de extra wormenkuur en de vitamine boost doen en dan ga ik de yoghurt proberen.

Ze krijgt ruim voldoende beweging. Ze staat dag en nacht op de wei en krijgt elke dag training. Daar zal het dus niet aan liggen.

Ik heb niets in het randsoen veranderd sinds 2 maand geleden. Toen is ze alleen op een andere weide gekomen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:18

olie over het voer doe ik ook al een tijd en daar wordt het helaas niet beter van.
Het lijkt ook alsof ze gewoon niet goed door haar winter vacht is gekomen. Ze is ook nooit echt goed verhaard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:05

Mij kijken ze ook altijd raar aan als ik dat zeg. Maar het helpt gewoon. En als je uitlegt dat het ook nog eens goed is voor de darmen neigen ze het te geloven.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:39

de mijne kwam ook maar niet door haar vacht heen, en het duurde en duurde maar. Je zag eronder dat haar goede vacht er wel zat met glans, maar het andere haar bleef er maar afkomen en er kwam geen eind aan. Ik voerde al vitamines maar dat hielp echt niks dit jaar, vorig jaar wel. Ik heb de DA haar een spuit gegeven en binnen een paar dagen was ze van haar haar af. Waarschijnlijk kwam ze niet goed door haar vacht vanwege haar blessure, die kostte zoveel energie om te herstellen dat ze geen energie meer had om dat haar nog eens weg te werken. De leeftijd speelde ook wel een rol denk ik.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:12

Wat heeft de DA haar uiteindelijk gegeven?

De mijne is 4 jaar dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:34

mijn DA heeft een aantal maanden geleden mijn paard een spuit gegeven om te helpen verharen.
Hij zei dat er gewoon medicijnen voor zijn, misschien nog een keerje met je eigen DA praten...?

heee, ik lees nu ook twee posten geleden dat een andere bokker ook ervaring hiermee heeft, wat grappig
want mijn paard had toen ook een peesblessure....

Vitamine poeder wil ook wel eens helpen (equi gold mix) en ik geef mijn paard nu gist (paardendrogist)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:47

Scum schreef:
Mij kijken ze ook altijd raar aan als ik dat zeg. Maar het helpt gewoon. En als je uitlegt dat het ook nog eens goed is voor de darmen neigen ze het te geloven.

Dat deed ik ook met lijnzaad olie en poeders ik ben met dit alles gestopt paard moet gewoon standaard goed in zijn vel zitten zonder al die troep. Ik was zoveel geld kwijt per maand aan extra dingen. Dat geld steek ik nu in lessen en voldoende aandacht en beweging en ik heb hetzelfde resultaat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:00

Maar ik gebruik het alleen als ze in de rui zijn. En dan zitten de meeste paarden niet fijn in hun vacht, ondanks goede beweging en voeding. Dan is het niet erg om ze een weekje iets extra's te geven.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:05

ik geef zowiso 2 keer per week lijnzaad aan mn paarden. is gezond en ik heb wel het idee dat het werkt om uit de vacht te komen.