Stro voeren tegen verveling?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Stro voeren tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:57

Mijn paard heeft een beetje last van overgewicht, terwijl hij toch zeker niet teveel voer krijgt.
(0,5 kilo brok (Dodson&Horrell Safe&Sound), na het rijden twee handjes kruidenmuesli, hij staat op een kortgegraasde wei van 1000m2 en krijgt 2x per dag een paar plakken hooi, maar dit hooi is wel vaak van het voorjaar.)
Ik werk op het moment elke dag met hem, met een of twee keer per week een rustdag.

Normaal zou ik zeggen; minder voeren.. Maar ik kan er niks meer afhalen. Minder hooi kan ik niet geven, omdat ik wil dat hij wel de hele dag wat te kauwen heeft.
Dus nu zit ik eraan te denken om een deel van het hooi te vervangen door stro. Ik heb gehoord dat de voedingswaarde van stro te vergelijken is met hooi van het najaar, weinig suikers/vet, veel ruwe celstof.
Zou dit een goed idee zijn?

Zesiram

Re: Stro voeren tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:02

Ik geef mijn paard ook stro bij. Ik zou hem liever stengelig oud hooi geven, maar dat is niet zomaar te vinden hier. Bovendien wordt er op stal in één keer een partij ingekocht, dan is het echt zoeken naar wat minder rijk hooi. Stro is voor mij wel een alternatief tegen verveling, en hij krijgt weinig voedingsstoffen binnen ( hij wordt ook dik van de lucht namelijk ).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 13:12

Bedankt Lachen
Hier is inderdaad ook helemaal niks te vinden, ik heb alles afgezocht naar graszaadhooi, maar helaas. En inderdaad, ik krijg ook hooi bij de stalling, die houden meestal niet echt rekening met de kwaliteit van t hooi.

Dus je merkt wel verschil als je meer stro voert ipv hooi?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 09-08-08 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:13

Mijn Arabier wordt juist erg buikig van stro eten.(al zal 1 plak dat niet doen)
Daarom krijgt hij als hij op stal staat,nu veel meer hooi.
Dit bevalt ons beiden uitstekend,hij meer te doen en ik niet naar een stro buik te hoeven kijken.
Van het hooi wordt hij niet dikker,pfff gelukkig maar. Haha!
Veel succes met je paard.Groetjes.. Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 13:15

Die dikke buik dat zijn gewoon volle darmen, dat maakt mij niks uit bij mn paardje Lachen Een dag niks voeren en die buik is weg Knipoog
Het gaat mij echt om het vet, het echte overgewicht.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:30

Ik moet zeggen dat die van mij ook idd wat buikig staat na het stro eten, maar idd, een dag wat minder voeren, of even flink rijden, en dat zie je niet meer.
Ik merk idd verschil. Hiervoor stond hij op paardenkuil en toen was hij echt dik. Overgegaan op hooi ( bijna onbeperkt ) en hij bleef spekkig. Nu kan ik hem goed op gewicht houden. Overigens is stro maar een minimaal onderdeel van het rantsoen, ik heb denk ik 80% hooi en 20% stro ( en dan nog de wei erbij ).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 15:22

Oke, bedankt Ja

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:58

Juist niet het hooi vervangen voor stro. Als je paard teveel stro eet heb je meer kans op verstoppingen.
Je kan beter meer hooi geven, als je wil dat je paard wat te kauwen heeft. Daar zit bijna niks in.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:01

Je kunt de brok en muesli toch helemaal weglaten en dan alleen iets geven voor de viaminen en mineralen?
Ik zou zeker niet korten op hooi, minder vet hooi zou wel een optie zijn maar dat is blijkbaar niet te vinden.
Lastig probleem, succes er mee.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:05

Ik zie dat je een tinker hebt.
Ik heb zelf een fjord, en die word ook al vaak snel te dik. Ik geef haar Nature's Best van Pavo. Suikerarm en laag eiwitgehalte.
Als je ook brokken wilt blijven voeren dan kan je misschien eens voor Pavo Liga kunnen kijken. Speciaal voor sobere rassen en ook weer een laag eiwitgehalte.
Misschien kun je dat eens proberen?
Laatst bijgewerkt door Jessicauvita op 09-08-08 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:07

Ik geef in de winter op stal ook een plak stro tegen de verveling. Ze staan op vlas en voor ik op bed ga krijgen ze nog een plak hooi en een plak stro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:17

JessicaChico, hij krijg nu in principe onbeperkt hooi, twee keer per dag een paar plakken verdeeld over de wei en stal, en als ik dan de volgende keer langskom is het nét allemaal op. Maar er zit toch nog teveel vet in blijkbaar.
Hoe weet je dat van die verstoppingen? Zelf meegemaakt? Of via via gehoord? Ik heb het nl nog nooit gehoord.

Lotte, hij krijg nu een speciale brok, vergelijkbaar met de pavokoeken, inderdaad vooral voor de vitamines. (er staat bij: stimulans voor kauwen en langere ‘eettijd’, hoog in vezels, laag in zetmeel, gesupplementeerd met vitamines, mineralen en biotine met specifieke ondersteuning van de hoefkwaliteit.
Verteerbare energie 8,0 MJ/kg
Eiwit 8,5%
Vet 3,8%
Vezel 22,0%
As 8,8%
Vitamine A 8.250 iu/kg
Vit. D3 1.200 iu/kg
Vit. E 85mg/kg
Dat zit dus wel goed Lachen
)
Ik denk trouwens dat het nog niet eens een halve kilo per dag is. Ik geef twee keer een halve schep, maar dat spul bestaat bijna helemaal uit een soort van hooi, met wat grasbrokjes er doorheen, dus het weegt bijna niks. Zo'n voerzak is ook een stuk groter dan een normale voerzak, en weegt maar 18 kilo. Ik gok dus dat ie zo'n 300 tot 400 gram per dag krijgt.
En de kruidenmuesli zal zo'n 100 gram zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:04

Ik vervang momenteel een deel hooi door riet,distels en brandnetel.Moeten ze natuurlijk wel lekker vinden Knipoog .Dit zijn ruwe vezels,bloedzuiverend en ze zijn er echt dol op.
Mijn pony's zijn ook een tikje gevuld dus vond dit een mooie oplossing en snijd het elke dag vers voor ze Bloos
De volgende dag is er geen kruimel meer van te vinden Tong uitsteken
Buiten dit krijgen ze uiteraard wel een deel hooi,gras en brokken

Kijk eens of je bv wat wilgentakken kan geven,ook lekker en houd ze even bezig.Vooral als je een wat zwaardere tak heb kunnen ze heerlijk aan de bast knabbelen Ja

Stro vind ik meer iets om af en toe een beetje op te knabbelen,niet om de hele box leeg te schransen,zorg uiteraard wel voor heerlijk fris tarwestro van uitstekende kwaliteit Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:25

Goed idee inderdaad, ik zal ook eens wat wilgentakken zoeken, kijken wat hij daar van vindt.
Distels zitten al meer dan genoeg in het hooi *au*, brandnetels hebben we ook langs de wei staan maar daar eet hij niet van.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:47

MysticTinker schreef:
Goed idee inderdaad, ik zal ook eens wat wilgentakken zoeken, kijken wat hij daar van vindt.
Distels zitten al meer dan genoeg in het hooi *au*, brandnetels hebben we ook langs de wei staan maar daar eet hij niet van.

Als het vers is vinden ze distels vaak heerlijk hoor...die van mij vechten er om Tong uitsteken en die brandnetels moet je gewoon afknippen en op een hoop gooien,snaaien ze ze vanzelf weg.Andere optie is om het eerst te drogen maar dat hoef je morgen denk ik niet te proberen Haha!

Wilgentakken ook niet overdreven voeren...paar takken is vaak voldoende.Ik voer het vaak in de winter als tussendoortje als ze niet echt de wei opkunnen,na een flinke storm is het vaak makkelijk oogsten Knipoog
Mooiste is knotwilgen,daar kun je makkelijk bij en staan er vaak een hele rits naast elkaar.Als je dan zo af en toe een tak snoeit kan het voor de boom geen kwaad Knipoog

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:05

Ik lees dat hij op een kale wei van 1000m staat en 2 keer per dag een paar plakken hooi krijgt.
Lijkt me nog te veel voor een paard wat te dik is.

Hoe kaal is die wei eigenlijk? Ik neem niet aan dat het 1000m zand is. Gras groeit nog steeds, met name nu met die warme regenbuien en dan weer het zonnetje erover heen. Jij mag dan wel denken dat er niks op staat, maar hij houdt het gewoon bij, lijkt mij.
2 x 2 plakken hooi is een halve baal per dag, zie ik dat goed?
Dat is dus het winterrantsoen voor onze 2 e-pony's (Isabel- kruising volbloed van 1.55m en Cheyenna - kruising Fjord-Apaloosa van 1.50m).
Bij ons staan ze dus overdag ook op een "kale" wei van ca. 2000m met zijn tweetjes. Maar ik geef ze 's avonds maar 1 plak met zijn tweetjes, om ze van de wei af te krijgen. Daar hebben ze idd niet echt lang van, en dus hebben ze de rest van de nacht niks te knabbelen...en toch blijven ze aan de dikke kant Haha! . 's Nachts staan ze op een ruime uitloop, die voornamelijk uit zand bestaat. Er zal hier en daar nog wel een sprietje te vinden zijn, maar dat moeten ze dan toch echt zoeken.
Ik denk gewoon dat je toch nog te veel voert.

Een paard in het wild zoekt ca. 16 uur per dag naar voedsel, maar dat wil niet zeggen dat ze ook continu eten in die 16 uur. Wij bieden ze het aan in een wei. Daar hoeven ze voor de rest niks voor te doen. Een paard wat onbeperkt te eten aangeboden krijgt, zal ook vaak onbeperkt blijven eten. En dat is dus niet nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 23:39

De wei is echt helemaal kaal, tot op de klei afgeknaagd. Is ook niet gemest. En verdeeld in 2 stukken. Het tweede stuk laat ik altijd even bijgroeien, na een dikke week groeiweer (veel regen, 20 graden) is het gras nog steeds geen cm lang. Dan laat ik het hem weer stukje voor stukje afgrazen, elke dag een metertje verder. En dan na 2 weken is ie aan het einde, en dan weer een week eraf. Het andere grasstuk is nog kaler, dat is meer zand/klei dan gras.
Daarom wil ik hem ook niet helemaal zonder hooi zetten, dan krijgt ie me teveel zand binnen.
Hooi verspreid ik ook altijd zoveel mogelijk over de wei, zodat hij er lang mee bezig is. En dan 2 x per dag ongeveer 2 plakken inderdaad (daar is het volgens mij wel mee te vergelijken, we hebben zo'n groot pak van 300 kilo, dus ik geef gewoon op t oog, een paar armen vol) We doen ongeveer 2 maanden met dat grote pak, dus dat is 5 kilo per dag, en dat vind ik toch echt het minimum, aangezien paarden eigenlijk minimaal 1 kilo hooi per 100 gram lichaamsgewicht nodig hebben. Als die darmen niet meer genoeg werken ben ik bang dat ie me koliek krijgt, daar is ie erg gevoelig voor.
Daarom was ik ook eigenlijk op zoek naar iets anders, waardoor de spijsvertering wel optimaal blijft werken, maar minder snel dik maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:02

Je kan je weidebeheer ook veranderen. Zulk kort gras is geen goed paardenvoer omdat het structuur mist en hoog in het suiker zit. Je kan het beter proberen lang te laten worden en dan stripweiden zodat hij elke dag een streepje lang gras opeet. Krijgt hij en zijn structuur binnen en er zitten minder suikers in dan in kort gras, minder kans op zandkoliek en het is beter voor je grasmat. Dan hoef je ook geen hooi bij te voeren en de spijsvertering blijft op gang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:29

Daar is de wei jammer genoeg niet groot genoeg voor.
Het duurt maanden voordat het gras weer n cm of 10 hoog is, en dan heeft hij het met stripbegrazing na 2 weken weer tot op het zand kaalgegeten. Binnen een half uurtje heeft hij zo'n strip van 15 tot 20 m2 helemaal kaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:00

Ik geef mijn paard nu ze op rust staat vanwege een blessure ook kuil met stro er doorheen gemengd.
Zo heeft ze wel wat te doen, maar is het niet te rijk...
Ook heb ik laatst inderdaad wat wilgentakken gegeven, is ze ook lekker zoet mee geweest!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:28

Is er geen graszaadhooi in Limburg ? Hier ( in Zeeland ) nu volop, ze zijn nu net met het combinen ervan klaar.

Ik zou geen krachtvoer meer geven, dus ook geen 1/2 kg. Kennelijk heeft hij reserves ( vet ) genoeg. Je zou enkel een suppl kunnen geven voor de vit en min.
Je schrijft verder 2 keer per dag een paar plakken hooi. Hoeveel hooi op een dag is dat ?
Korte wei levert idd veel suikers omdat het gras gestresst is. Maar moeilijk wat aan te doen als de wei nu kaal is.

Riet zou ik niet geven, zitten ook vel suikers in ( daarom vinden ze het zo lekker Knipoog )
Takken van bomen en kruiden zijn idd wel een alternatief.

Staat hij helemaal alleen op de wei ? Beste advies is misschien wel een weidemaatje ! Dan krijgt hij meer beweging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:43

Nee, helaas niks te vinden hier in de buurt.
Het voer dat is ongeveer gelijk aan pavokoeken, zelf nog minder suiker/zetmeel (minder dan 10%), dus is echt alleen vitamines en mineralen.
En dus ongeveer 5 kg hooi per dag.
Hij heeft een maatje (pony van 30, dus rennen en spelen doen ze niet)
Het hooi verdeel ik over de wei zodat hij de hele dag wat heen en weer blijft lopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:19

Je zou bij de plukken hooi ook wat stro kunnen leggen, zodat ze wat extra te doen hebben, of er doorheen mengen, hebben ze nog langer werk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:23

Ja dat is inderdaad wat ik bedoelde Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:24

MysticTinker schreef:
Ja dat is inderdaad wat ik bedoelde Ja

Gewoon doen lijkt me! Knipoog

(ik stop het vaak door elkaar in het hooinet dat ze 's morgens krijgt buiten, en 's avonds meng ik het door het kuil in de stal, werkt prima!