Hoeveel/Wat geef jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

Hoeveel/Wat geef jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:08

Heei
Dit vroeg ik me gewoon af, niet dat ik het nodig heb ofzo hoor;)

Wat is je dagelijkse eetpatroon of hoe ze het ook noemen?
Hoeveel hooi geef je je paard en al die dingen of eet je paard alleen 's winters hooi? En hoe doen jullie dat dan(hoevaak) dat vroeg ik me gewoon af!
En waarschijnlijk is het welke maat paard je hebt, dus willen jullie dat er dan ook bij zetten?
XXX Laura
Laatst bijgewerkt door LauraXWhite op 02-08-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

GaitMonster

Re: Hoeveel geef jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:10

Mijn pony krijgt 's ochtends en 's avonds een handje brokken (basisbrok) en 's avonds een emmertje hooi.
De rest van de dag staat hij in de wei Knipoog

LauraXWhite

Re: Hoeveel/Wat geef jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:12

Okee dank je!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:13

En nog is hij dik Vork Maar het ligt er echt aan wat voor een paard je hebt, en waarvoor je hem gebruikt..
Mijne doet 2 of 3x in de week hobby dressuur/springen.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:15

oké;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:24

Ik heb een Gelderse ruin van 1,67m van 13 jaar. Ik rijd dressuurwedstrijden op M niveau en ik rijd ongeveer 4/5 keer in de week. Momenteel staat hij dag en nacht buiten op een niet al te rijk weiland, maar er staat wel genoeg. Hij heeft aanleg om snel dik te worden.
's Avonds krijgt hij een bak krachtvoer met een kilo biks, een halve muesli en een halve haver + oud brood. Als het weer wat slechter wordt of ik heb een wedstrijd de dag erna dan heb ik hem 's nachts op stal en dan krijgt hij 's avonds een plak hooi erbij.

In de winter krijgt hij een heel ander patroon.
Als hij overdag buiten staat krijgt hij 's morgen een kilo biks en een kilo muesli met een plak hooi. Om 5 uur komt hij dan weer binnen en krijgt dan een kilo biks, een kilo muesli, wat wortels en oud brood. Om 22 uur krijgt hij een dikke plak hooi.

Staat hij in de winter de hele dag binnen dan krijgt hij 's morgens een kilo biks en muesli en een plak hooi. Om 12 uur krijgt hij een bak vol wortels en een halve plak hooi. Om 15 uur krijgt hij dan weer een halve plak hooi en om 17 uur een kilo biks, een kilo muesli en oud brood. Om 22 uur krijgt hij een dikke plak hooi.

In de winter gooi ik ook vitamine en mineralen poeder en magnesium poeder door het voer.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:28

Ik heb een kruising tussen een kwpnxfriesxtinker van 1.68. Ik rij hem vrij intensief. Hij is 5 jaar oud en ik rij ongeveer 4 a 5 x in de week en de andere dagen longeer ik. Hij heeft 1 rust dag die elke week weer verschillend is op welke dag die valt. Hij valt echt ontzettend snel in, dus in de winter krijgt hij 2x per dag een flinke hoeveelheid hooi. Hij staat in de winter de hele dag buiten als hij binnen zou staan krijgt hij de hele dag door hooi(dat hij iets te knabbelen heeft). Hij krijgt alleen bix na het rijden omdat hij erg druk is en als ik hem sochtens en/of savonds ook nog bix geef hij helemaal niet te houden is Bloos . Nu krijgt hij niets hij staat dag en nacht op een groot land en hij doet het hardstikke goed hij blijft netjes op gewicht en heeft zelfs een buikje! Alleen als hij gewerkt heeft krijgt hij 1 a 2 handjes bix met een appeltje of worteltje beetje lijnzaad enz..

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:05

ik heb een quarter van ong 1,52 hoog die word 6 dagen in de week ong een uur echt getraind...staat overdag in de wei(niet heel veel gras) en gaat 'snachts naar binnen.
hij krijgt 'smorgens 1 kilo 5 granen en een halve kilo musli en een plak hooi....'s avonds krijgt hij ook 1 kilo 5 granen en een halve kilo musli en 1 plak hooi.verder nog wortels en brood als dat er is

Daisies

Re: Hoeveel geef jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:15

Onze paarden krijgen onbeperkt hooi/kuil en 1 schep bix per dag als ze op stal staan, nu ze buiten staan worden ze niet bijgevoerd

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:16

Mijn pony's staan op dezelfde stal maar in een andere groep, op het moment staan ze beide op de wei, met hooi onbeperkt bij omdat het gras niet zo wil vanwege de droogte hier (zandgrond)
In de winter krijgt mijn grote pony onbeperkt hooi maar mijn shet staat in een groep die dan wat beperkter hooi krijgt.
Dit is een groep met pony's die snel dik worden en 1 hoefbevangen is.
Verder krijgen ze op dit moment geen voer.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:18

mijn 3jarige welsh cob van ong 1,42 staat de hele dag op de weide en kan dag & nacht hooi eten
verder krijg hij per dag ong. 750gr van een soort gerstemix en daar doet hij het goed op Knipoog

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:50

mijn fries krijgt ochtends 1 kilo brokken,
avonds krijgt die ook 1 kilo brokken , naar het rijden krijgt die een kwartje haver.
en avonds krijgen ze ook nog kuilvoer..
hij staat van ochtends vroeg tot s avonds laat in de wei

_Pablo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:10

Mijn paard staat in de zomer van 9 tot 5 op het land
´s ochtends krijgt hij 1 kilo biks en 1 kilo sportbrok
en ´s avonds krijgt hij 1 kilo biks, na het rijden muesli
en om 22.30 uur krijgt hij nog een snackje Haha!

Edit, hij is 1.62 m

prado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:42

Paarden bij ons op stal krijgen vier keer per dag eten.
2 x krachtvoer
2 x hooi
Dit verspreid over heel de dag.
In de winter krijgen de paarden meer hooi, omdat ze dan geen gras eten.
Hoeveelheid brok en hooi ligt natuurlijk aan het niveau van africhting.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:25

s'ochtends:
- 2/3 plakken hooi
- halve schep biks
- halve schep muesli

daarna de hele dag op de wei

s'avonds:
- 3 plakken hooi
- halve schep biks
- halve schep muesli

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:15

Mijn welsh krijgt 's ochtends een bodempje exzem, met exzemplus.

Mijn shetten krijgen 's ochtends nu nog een kwart schep safe nd sound van dodson and horrel en ook exzemplus van marstall.

's Avonds krijgt de welsh nog zo'n portie als 's ochtends. De shetten idem met een beetje marstall fortissimo.

Verder krijgen ze alle 3 3x daags een goede plak hooi.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:02

Mijn tweejarige staat nu 24/7 op de wei, heb 'm pas anderhalve week dus ik ga nog kijken wat ik hem voer in de winter.
Nu krijgt hij een klein handje Hippolyt GKM met een klein handje Pavo Nature's Best door elkaar. Hij is alleen een best moeilijke eter, dus ik ben allang blij dat ie dit wel opeet Ja

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:51

In de zomer dagelijks:
Onbeperkte hooi en water;
24/7 weidegang (normaal gras, geen "vol" gras);
Sportsfit, ca 1 tot 1,5 schep;
Scheutje (knoflook)olie met Cortaflex;
Enkele keren per week vervang ik de muesli door slobber (1 op 1 met water ongeveer een halve kleine emmer).

In de winter dagelijks:
Onbeperkt hooi en water;
Overdag ca. 8 uren weidegang;
Sportsfit met sportbrok, ca 2,5 schep;
Scheutje (lijnzaad)olie met Cortaflex;
Na het rijden paar keer in de week extra een schep slobber (1 op 1 met water ongeveer een kwart kleine emmer).

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:56

Ik heb een paard van 1,72.
Die krijgt nu 2x per dag een kilo biks sochtends en savonds omdat ze nu van 12 tot 6 op het land staat de hele dag.
Als ik dan kom krijgt ze nog een lekker happie slobber/zemelen/muslie maar meestal een kwart.

Als ze niet op het land staat krijgt ze 3x per dag een kilo en dan savonds nog iets lekkers. Ja

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:58

Dit krijgt mijn 1.70 m hoge merrie, die intensief gereden wordt:

In de zomer:
2 a 3 plakken kuil (mits ze op stal staat, als ze op de wei staat 2 plakken)
4 kg sportbrok (als ze op de wei staat wordt er alleen 's ochtends gevoerd en krijgt ze maar 2 kg)
Ong. 750 gram muesli + wat lekkers zoals een appel of wortel

In de winter:
2 a 3 plakken kuil
4 kg sportbrok
Ong. 750 gram muesli + wat lekkers

Voor mijn ruin geldt hetzelfde, alleen hij krijgt ipv van alleen muesli een 'papje' wat bestaat uit water, maïsmeel (om dikker te worden) en muesli.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:11

mijn Gelderse ruin van 1,70 krijgt s'zomers na het rijden 2 kilo biks (basis sport) geen hooi.

S'winters krijgt hij s'ochtend een kilo en s'avonds een kilo, daarbij ook een "flinke knuffel:P " hooi, overdag een paar uur op de wei

hij word intensief gereden (4á5 keer in de bak, 1x buitenrit van al snel 2á3 uur)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:37

mijn Halfinger merrie krijgt op dit moment:

1/3 ochtends bixx gemengd met mueslie + hooi
smiddags lucerne
1/4 savonds bixx gemengd met mueslie + hooi

En als ze erg braaf gewerkt heeft, nog een extratje!

Brunca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:06

Mijn paarden krijgen 7x per dag voer in de winter, omdat er dan weinig in het gras zit en het goed voor je paard is om zo vaak mogelijk kleine hoeveelheden voor te geven.

S'morgens om 7 uur krijgen ze 1 kilo meusli

dan om 8 uur hun eerste hooi, dit is verschillend voor elk paard, kijken hoe "vol" het paard is.

Dan om 12 uur krijgen ze zemelen met lijnzaad en weer meusli, vaak totaal een emmer vol (verschild ook per paard).

dan om 13 uur krijgen ze weer hooi.

Dan worden ze gepoetst en gereden en na het rijden krijgen ze weer meusli 1 kilo + halve kilo haver, dit is vaak rond 17:00 uur

Dan krijgen ze om 18:00 uur weer hooi + meusli vaak een halve kilo tot 1 kilo (hangt er van af hoe de training was).

En dan om 22:00 uur krijgen ze voor de nacht nog een bult hooi.

Wij voeren onze paarden eigenlijk nooit een hele periode de zelfde hoeveelheid voer, dit omdat elk paard in elke periode weer andere behoeftes hebben, zo krijgen ze ook tussen door nog een emmer wortels of brood en Appels.

In de zomer krijgen onze paarden veel minder hooi omdat ze overdag eigenlijk altijd buiten staan in de wei.

verder voeren we onze paarden ook geen brok, omdat brok in vergelijking tot meusli en hele granen veel minder goed is voor het verteringskanaal.

Veel mensen denken ook dat paarden druk of wit worden van haver en meuslis, dit is echter niet het geval, ze worden er juist rustig door omdat hun natuurlijke vertering beter op gang komt en hierdoor zit het paard beter in zijn vel en is doordoor ook minder gesstrest.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:18

Ik heb een kruising appalousa arabier van 1.65m.
In de zomer staat hij dag en nacht op het land dus eet hij gras Knipoog en krijgt hij alleen muslie als ik ga rijden en dan krijgt hij ongeveer 3/4 kilo. Ik doe er wel altijd iets lekkers bij appel brood etc.
Als ik een dag niet kom heeft hij pech en krijgt hij niets. (behalve gras dan natuurlijk)

In de winter staat hij in een uitloop stal met een paddock en krijgt hij onbeperkt hooi. Dit is voor hem ongeveer een kleine baal per dag en twee keer per dag een halve kilo muslie.

Ik rij ongeveer 5 keer per week en de ene keer wat intensiever dan de andere keer.
Mirel

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:31

E pony, 3 jaar oud dus maar 2 keer per week onder het zadel:

's ochtends en 's avonds een halve kilo basisbrok en een schepje muesli. 3 volle kratten hooi, en voor de rest op het land Lachen