hoe hooi voeren ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viepje

hoe hooi voeren ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 01:39

wie weet een oplossing ?
mijn paard ktijgt waar hij op stal staat 1 keer per dag een flinke berg hooi maar het probleem is hij staat op krullen en na een paar happen kapt ie met zijn voorbeen alles door de stal waarna hij het niet meer eet nu heb ik het een tijdje met een hooinet geprobeerd dit ging best goed hij at het goed en keek er veel meer naar om en het belangrijkste hij kreeg veel meer binnen en er lag minder door zijn stal maar hoe goed ik da ding ook vastknoop ik heb hem al een paar keer op de grond aangetroffen ook geen succes dus niet erg veilig dat ding dud weer weg maar nu zijn we dus weer terug bij het begin .
meerdere malen kleine porties voeren doen ze niet , misschien een ruif ?
heeft iemand misschien nog tips of ideeen ??

ik hoor het graag

poes

Re: hoe hooi voeren ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 04:22

paard op stro zetten of fijn laage stro op de krullen leggen en dan pas hooi?

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 05:39

Ik heb zelf in mijn stal, houten schotten in de hoek gemaakt. Ik doe dan achter het hout het hooi en nu gaat er veel minder verloren omdat het door de stal heen gaat zwerven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:48

De oplossing? Wat dacht je van een andere stal... Is zo verkeerd om een paard maar 1 x daags te voorzien van hooi. Loopt hij veel op het land? Want anders vind ik dit echt Gestoord

viepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:09

bedankt voor jullie reactie's
maar op stro zetten is geen optie dan eet ie zo zijn stal leeg en hij staat normaal gesproken 7 dagen per week hele dag op de wei en anders voer ik een keer extra hooi , de schotten in de hoek vind ik wel een goed idee maar ik weet niet hoe ze daar op stal over denken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:16

Kom op, een beetje handig worden! Je moet gewoon zorgen dat hij het hooinet niet meer los krijgt, dus strakkere knoop, of een lus waaraan je een haakje bevestigd.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:21

Of een mooie ruif ophangen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:28

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:31

De kans dat ze daarin vast komen is een stuk groter als bij een net hoor Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:32

Zou geen gebruik gaan maken van een ruif of hooinet dat hoog hangt ivm met stof in de ogen en de niet natuurlijke manier van eten.
Schotten zijn een goeie oplossing mits je ze veilig plaats.
Of het hooi in meerdere hoeken leggen..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:41

Dat is een teken dat je hem teveel hooi voert. Gewoon minder voeren, dan gaan ze het niet versmeren. Hoeveel krijgt ie?

viepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:48

een kwestie van goed vast maken ? met 3 dubble knopen op 3 verschillende plekken en het touw door het net geweven maar meneer krijgt het toch los en teveel is het ook niet want hij pakt 2 happen en bigint te kappen in z'n hooi .
heb idd ook lieverdat ie het van de grond eet dit is natuurlijker dus zal eens op stal vragen of er schotten in mogen maar hoe hoog zou je die dan bouwen zodat ie er niet in gaat staan ?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:27

pintogirl schreef:
Dat is een teken dat je hem teveel hooi voert. Gewoon minder voeren, dan gaan ze het niet versmeren. Hoeveel krijgt ie?

Wat een onzin. Ik ken paarden en al geef je die bij wijze van spreken 3 dagen geen voedsel, dan nog doen ze dit. Minder hooi voeren is sowieso uit den boze, de meeste paarden krijgen al veel te weinig ruwvoer.

TS: Andere bodembedekking lijkt mij de beste oplossing.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:34

ik maak een lus in me hooinet en hang het dan op aan een musketton haak ze krijg dit nooit los.

Die van mij gooit ook de hooi door heel de stal.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:37

gewoon hooi op de grond voeren, je paard staat dan in de meest natuurlijke houding om te eten, zn slokdarm staat dan goed open. de restjes hooi eet hij wel tussen het zaagsel uit hoor. ik zou me er niet druk om maken. hooi net of ruif in de stal is geen goede optie

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:38

viepje schreef:
een kwestie van goed vast maken ? met 3 dubble knopen op 3 verschillende plekken en het touw door het net geweven maar meneer krijgt het toch los en teveel is het ook niet want hij pakt 2 happen en bigint te kappen in z'n hooi .
heb idd ook lieverdat ie het van de grond eet dit is natuurlijker dus zal eens op stal vragen of er schotten in mogen maar hoe hoog zou je die dan bouwen zodat ie er niet in gaat staan ?

Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeelding

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:40

berith je mag weleens afstoffen en spinnenwebben wegahlen !! hihi

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:44

Musketon haakje aan je net maken en dan ophangen!

@Berith: Komt jou paard nooit met zijn benen in dat schot dan? zie die van mij dr nog wel voor aan Haha!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:13

suuzepuus schreef:
berith je mag weleens afstoffen en spinnenwebben wegahlen !! hihi

Bloos Bloos Die spinnen eten muggen dus die zijn nuttig Knipoog

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:15

Melissa schreef:
Musketon haakje aan je net maken en dan ophangen!

@Berith: Komt jou paard nooit met zijn benen in dat schot dan? zie die van mij dr nog wel voor aan Haha!

Mijn paarden houden hun beentje over het algemeen netjes op de grond dus nee dat gebeurt niet.
Overigens staan ze ook eigenlijk nooit opgesloten in de stal, de deur is altijd open. Ze komen er alleen om te eten Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:13

Ik heb aan de binnenkant van mijn houten staldeur een hooinet gehangen, zoals dit hooinet ook buiten hangt
Afbeelding
Afbeelding

Ze trekken er dus kleine plukjes uit en er wordt weinig gemorst en al helemaal niet door de stal gelopen/vertrapt.

Als je interesse hebt kan ik wel een foto van maken.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:30

gewoon meerder keren per dag wat hooi geven of een ruif...je kan ook een deel in de stal zonder zaagsel houden zodat je daar het hooi neerlegd dat deed ik ook toen mijn paard op zaagsel stond.

een hoek met hout afzetten is ook een goed idee alleen als je stal al niet zo groot is word hij dan nog een stuk kleiner

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:32

Berith schreef:
viepje schreef:

Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeelding

kijk hihi jij kan wel een hoekje missen in je stal wantd ie is aardig groot..of toont dat alleen zo op de foto??

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:38

dorientjuh schreef:
pintogirl schreef:

Wat een onzin. Ik ken paarden en al geef je die bij wijze van spreken 3 dagen geen voedsel, dan nog doen ze dit. Minder hooi voeren is sowieso uit den boze, de meeste paarden krijgen al veel te weinig ruwvoer.

TS: Andere bodembedekking lijkt mij de beste oplossing.

mijn pony moet ik ook minder voeren, dan gaat niet alles door de stal. wel voer ik hem dan vaker kleine beetjes..

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:32