Welk voer voor sportpaard dat energieker moet worden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Welk voer voor sportpaard dat energieker moet worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 23:30

Hallo

Ik heb een 6 jarige ruin waar ik intensief dressuur mee rijd.
Hij heeft een heel cool en rustig karakter, is helemaal geen heethoofd.
Hij wordt dagelijks gereden en heeft een goede conditie, alleen wil ik hem wat energieker krijgen.
Als ik hem wat meer aant werk zet, veel schakelen, overgangen en tempowisselingen rijd, word hij al snel futloos en moe.
Nu wil ik gaan overschakelen naar superforce van cavalor, en dan misschien nog een supplement bijgeven om hem energieker te krijgen.

Mijn vraag; wat voeren jullie aan jou sportpaard?
Wat raden jullie mij aan?

Nouvel

Re: Welk voer voor sportpaard dat energieker moet worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:48

Destijds werd mij Vipagraan (van Hippostar volgens mij) aangeraden toen ik mijn vorige paard wat actiever wilde hebben.
Dat werkte ook beter dan haver, van haver werd ze alleen kijkerig maar niet energieker in het werk...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:18

Pavo sportsfit muesli. Vriendin van mij gebruikt dat voor haar 25 jarige ruin die nog Z1 loopt en die is er helemaal van opgeknapt. Hij was ook wat futloos maar is nu weer zo levendig en fris!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:21

Sportsfit meusli in combi met de sportbrok

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:21

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:59

Bedankt voor de reacties.
Ik ben net terug van de winkel en heb nu 2 zakken superforce meegenomen om te proberen.
Heb hem juist een beetje gegeven maar hij vond het niet zo geweldig, hij ging liever hooi eten. Clown
In de winkel raadde ze me ook aan om de endurix te geven, dit voor het uithoudingsvermogen.
@ Linda_E Heb ook al gehoord over die pavo sportsfit dat het goed is voor meer energie, ga dat zeker proberen moest de superforce niet helpen..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:40

Ik geef de Derby compact brok van Havens. Vind het persoonlijk heel goed voer. Ik heb een paard die ook is van komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel, en als hij een halve schep hiervan krijgt is hij echt druk. Mijn andere paard die van nature heel heet is, kan ik het niet eens geven want dan wordt ze echt te gek.

http://www.paardenvoeders.nl/page16.html

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 19:59

Heb mijn paard vandaag zijn nieuwe voer gegeven, de superforce.
Het lijken net hondebrokken die ertussen zitten !
Hij lust het niet echt, neemt een paar hapjes en dit met lange tanden. Heb er wat brokjes bijgegeven en die zoekt hij er dan tussen uit. Hij gaat nog liever zijn hooi eten en stro knabbelen.
Een vriendin heeft de endurix gekocht en dat voer ziet er wel wat vettiger uit, lijkt me ook beter en ruikt ook lekkerder.
Nu weet ik niet wat ik zou doen. Misschien is dit even een aanpassing voor hem, maar hij is normaal niet zo kieskeurig op voer. Al vind ik die superforce er eigenlijk ook niet echt smakelijk uitzien met die brokken ertussen.
Ik ga dit nog enkele dagen afwachten en anders ga ik toch die pavo sportsfit proberen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:10

Ik voer mijn 4 jarige nu ook pavo sportsfit. 2 flinke volle scheppen per dag. Ik voer dit nu dik een maand. Maar merk nog geen verschil. Ik wilde haar ook iets feller/energieker hebben.
Verder dpet ze het er gewoon goed op. Dus ik blijf dit maar voeren.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:41

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard, erg snel zweten, net niet fit, snel moe.. Ik miste iets in het geheel..
Nu voer ik een combinatie van HestaMix van Hippolyt en Racing Diet van Dodson en Horrel. Het laatste voer alleen werkt alleen ook afdoende. Geeft veel energie, mijn paard is er iig erg van opgeknapt.

Edit; ze vindt het ook heel erg lekker Vingers aflikken

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:02

Wij voeren de sportpaarden "power plus mix" van Havens en dat bevalt heel goed!

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:38

een kwart haver per dag en sportbrok

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:42

Pavo sportsfit muesli. Dit geven wij onze paarden ook als dat nodig is...

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:20

Die van mij krijgt ook sportsfit.. een halve schep per dag en ik vind der echt superheet..(A) mocht je uit willen proberen heb nog 3 zakken staan en het is tot september goed kan het niet opmaken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:28

ik heb een 9 jarige merrie die wel recreatief, maar toch best fanatiek dressuurmatig gereden wordt, en precies hetzelfde karakter als die van de TS. Het deert haar allemaal niks, wat aan de ene kant heerlijk is natuurlijk, maar het betekent ook dat de reacties soms iets uitblijven of, áls ze komen, te matig zijn. Karakter kun je natuurlijk niet zomaar opheffen met voer, maar een beetje meehelpen kan geen kwaad leek mij, dus ik ga ook de power plus mix van havens proberen. Heb al van verscheidene mensen gehoord dat haver lang niet altijd het gewenste effect geeft, maar ik wou het toch maar s zelf proberen. als het niet bevalt, zijn er dus nog vele andere opties, las ik hierboven al.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:31

Ik heb er ook zo een gehad. Endurix vond-ie heerlijk maar ik merkte weinig verschil. Superforce kreeg hij 2x daags 2 scheppen en 2x daags kreeg hij ook een schep Top Action (brok). Reken maar dat hij heter werd!
Superforce ruikt inderdaad niet zo lekker kruidig als de Endurix, mijn paard moest er ook even aan wennen. Maar na een dag of 10 vond hij het geweldig. Zeker met een scheutje donker bier erover Haha!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:40

Oei ga dit even volgen, heb ook zo'n merrie, maakt niet uit wat je daar in stopt, ze
zet geen pas harder. Heb haar al van alles gegeven van zwarte haver tot verschillende
granenmixen. Nu krijgt ze Kentucky Lite E van Havens, maar ook hier gaat ze niet echt
van uit haar dak of zo.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:42

Mieschie schreef:
Wij voeren de sportpaarden "power plus mix" van Havens en dat bevalt heel goed!

Die heb ik ook voor mijn Groningers Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:32

Zorg naast ander voer ook dat je je paard genoeg afwisseling geeft in het werk. 7 dagen per week bakwerk (ik zeg niet dat je dit doet) is vrij geestdodend. Af en toe lekker boscrossen en springen doet soms ook wonderen. Lachen

cykie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:16

Ik voer mijn paard 4-granenmix. Worden ze ook wat pittiger van. Die van mij is namelijk ook liever lui dan moe Haha!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 00:17

snater schreef:
Ik heb er ook zo een gehad. Endurix vond-ie heerlijk maar ik merkte weinig verschil. Superforce kreeg hij 2x daags 2 scheppen en 2x daags kreeg hij ook een schep Top Action (brok). Reken maar dat hij heter werd!
Superforce ruikt inderdaad niet zo lekker kruidig als de Endurix, mijn paard moest er ook even aan wennen. Maar na een dag of 10 vond hij het geweldig. Zeker met een scheutje donker bier erover Haha!

Hij is die superforce ondertussen ook gewend geraakt en eet het nu toch weer smakelijk op Vingers aflikken
Maar qua verschil met de Endurix weet ik het (nog) niet, had vorige week gevraagd of ze die wilden bestellen en dat zou morgen geleverd worden..dan ga ik dat ook uitproberen.
Volgens de folder zijn die 2 wel aan elkaar gewaagd qua sportprestaties. Dat wordt dan maar weer uitzoeken wat het beste voor hem is..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:54

kan iemand meer vertellen over endurix en superforce?

Ik hoorde van mijn smit dat hij iets heeft dat paarden wel wakkerder maakt, maar niet heter of schrikkerig zoals ze van haver kunnen worden. Ik krijg donderdag de Havens power plus mix binnen, maar als nou mocht blijken dat Fleur niet goed reageert op haver, dan wil ik toch graag iets anders proberen waar geen haver in zit, maar wat wel een wat wakkerder effect heeft op paarden.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:21

Ik heb vroeger (een jaar of 6 geleden denk ik?)de power plus mix van havens gevoerd aan mijn vorig paard, had ook hetzelfde karakter, en merkte geen verschil met de gewone onderhoudsbrok, ik weet niet of dat voer nog hetzelfde uitziet, maar vond er zelf niet zo smakelijk uitzien, gewoon die brokken met wat haver tussen. Terwijl ik havens eigenlijk wel een goed merk vind.
Maar er is zoveel op de markt dat je het bijna niet meer weet Verward

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:32

Als je een paard energieker wilt krijgen moet je hem gierst geven. Dat is van dat vogelzaad. Lachen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:22

gierst? nog nooi van gehoord als paardenvoer. Dat zijn toch van die stengels met kleine korreltjes eraan?

Voer nu sinds donderdag power plus mix, maar merk nog niks....hoe lang zou dat duren, voordat ander voer daadwerkelijk 'aanslaat'?