Pavo summerfit koeken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fliam

Pavo summerfit koeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:09

Beste bokkers,

Nu mijn paarden 24/7 op de wei staan, krijgen ze allebei een halve pavo summerfit koek per dag (mogen evt. 1 hele staat op de verpakking). een stalgenoot van mij heeft berekend dat een pavokoek vergelijkbaar is met 2,5 kilo basisbrok.
Zelf had ik het idee dat deze koeken boordevol vitamines en mineralen zitten, maar weinig energie geven.
Daarnaast hoorde ik dat deze koeken alleen geschikt zijn voor koudbloeden, omdat warmbloeden er 'heter' van worden.

Toch vraag ik mij af of dit wel allemaal klopt. Nu merk ik niet echt iets aan mijn paarden (warmbloed en zwaar warmbloed), ze schommelen toch wel eens qua 'heet zijn' door de temperatuurswisselingen.

Er wordt zoveel en zovaak allerlei verhalen op gehangen, maar hoe zit het nu echt rondom die pavo summerfit koeken?

Bedankt!

omaas

Re: Pavo summerfit koeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:28

Het is een voedingssupplement in de vorm van een koek. In één pavokoek, zit net zo veelvitamines en mineralen als in 2,5 kilo basisbrok. Je kan dus de vitamines geven zonder de brok. (Hij komt er niet van aan!).
Mijn paard is een warmbloed. Ik voer het als ruim twee jaar en is er echt niet heter van geworden, wel beter!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:49

omaas schreef:
Het is een voedingssupplement in de vorm van een koek. In één pavokoek, zit net zo veelvitamines en mineralen als in 2,5 kilo basisbrok. Je kan dus de vitamines geven zonder de brok. (Hij komt er niet van aan!).
Mijn paard is een warmbloed. Ik voer het als ruim twee jaar en is er echt niet heter van geworden, wel beter!

Aha! Dus mijn stalgenoot had wel gelijk wb vitamines en mineralen vergelijkbaar met 2,5 kg basisbrok, maar niet over de energie die er inzit.
Bedankt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:51

Wij hebben ze ook een tijd gevoerd, zitten idd alleen maar vitamines en mineralen in. Paarden werden er niet heter of dikker van.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:52

Als één koek inderdaad 2,5kilo energie zou geven......nou dan was Silence al lang onhandelbaar hoor Knipoog
Daar zit veel Arabisch bloed in, dus die is al heet genoeg.
Alles waar extra energie in zit, dat merk je meteen bij hem.
Maar bij de Pavo koeken merk ik nooit verschil hoor.
Wat ik er van weet, is dat je Pavo koeken idd geeft voor de vitamine en mineralen, maar zeker niet voor de energie.
Is zo ver ik weet, een extra aanvulling voor (weide)paarden, die hun vitamine en mineralen nergens anders uit kunnen halen.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 08:57

Bedankt liezel en silence!

Er was zelfs iemand op stal die ze had gekocht maar heeft teruggebracht, omdat ze de koeken 'niet vertrouwd'.

tot nu toe doen die van mij het er prima op.
Geven jullie een hele of een halve per dag?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:58

wij gaven een hele per dag.. waren ijslanders, en die stonden 24 uur per dag op de wei.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:01

Zou ook niet goed zijn als het gelijk staat aan 2,5kg brok, naast al dat gras.....dan zou je paard echt megagroeien.
Wij voeren ze zelf juist bij in de winter, als het gras op is. Hebben in de zomer genoeg kruiden e.d. op het land. Daarnaast bijvoerafval van de plaatselijke biologische groenteman dus in de winter missen die van ons pas wat dat die pavokoeken mooi aanvullen. Zijn er erg tevreden over.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:01

Die van mij staan ook 24/7 buiten, maar krijgen na het rijden (3 of 4x per week) altijd wat muesli (Nature's best, dus vrij arme muesli). Een van de twee krijgt daar ook wat biks bij, de ander krijgt elke week een halve of hele koek. Vind hij lekker en zo weet ik zeker dat hij alles krijgt wat hij nodig heeft. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:02

Silence krijgt 2-3 keer per week een hele door de muesli.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:11

Harley krijgt ook Summerfit koeken, één per dag. Voor de rest staat hij in de wei of in de paddock met veel hooi.
Hij wordt er inderdaad niet dikker van en ook niet heter.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:14

Ik heb van mijn DA begrepen dat je bij weinig arbeid aan eeb halve koek genoeg hebt en bij veel arbeid het beste een hele kunt geven.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:18

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Was toch gaan twijfelen of het goed is dat ik deze koeken geef.
@ danneke: bedankt voor de tip! mijn bwp mag alleen nog maar stappen, dus die heeft iig genoeg aan een halve.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:20

Bij ons de shetlander merrie van 17 krijgt ook een stukje koek als aanvulling, eerst kreeg ze een halve koek maar daar werd ze dus super dik op (de wei doet niks dus het moet de koek wel zijn) toen hebben we maar de helft van de helft gegeven maar daar ging ze net zo hard op. Nu krijgt ze niks meer als een zoutblok... ik dacht dat het echt alleen om de aanvulling van vitamines en mineralen ging maar daar heb ik me een beetje op verkeken..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:39

Ik geef die ook aan mijn Arabiertje en qua energie merk ik dus ook geen verschil. Hij is altijd even heet Clown
Wel merk ik dat het echt een goede aanvulling is op het andere voer. Ook bij de ezeltjes. Die krijgen elk een halve per dag en daardoor zitten die veel beter in hun vel. Ze zijn zichtbaar gezonder.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:47

Onze Haflinger krijgen allebei een halve, eerst kreeg Azra een hele maar nu we er nog een bij hebben eerlijk delen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:58

mijn shet en zijn weidemaatje krijgen allebij een halve koek per dag. ze staan 24/7 op de wei en eerst kregen ze altijd wat basisbrok erbij.
maar nu hebben we 2 weides, dus hebben ze veel meer gras. basisbrok bijvoeren leek mij geen goed idee meer! dus nu maar voor de extra vitamines en mineralen een halve koek erbij!

ze doen het er hartstikke goed op en merk totaal géén verschil in de hoeveelheid energie!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 12:42

Qua energie merk je het inderdaad niet. Vind het echt superspul. Mijn paard krijgt ze 's zomers en 's winters omdat ze eigenlijk nooit krachtvoer krijgt. Ze vindt ze trouwens ook erg lekker.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:13

Fijn dat er zo veel positieve reacties zijn! Bedankt!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:26

Mijn fjordje van 27 krijgt in de zomer als ze dag+nacht in de wei staat ook een halve en ze doet het er uitstekend op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:51

Mijn merrie krijgt iedere dag een summerfit koek, ze vind het heerlijk en er zitten nog veel vitamines ed in ook! Ze is een QH maar ze is er niet druk van ofzo Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:53

PAVO Aura bedoel je?
Ik geef ook summerfit en als ik meer ruimte heb de aura. Zijn dezelfde koeken alleen van aura heb je er gelijk zoveel. Mijn fjord en mn shet krijgen allebei een halve. Mn fjord krijgt daarnaast Nature's best, laag in eiwit, calorie en suiker. prima spul.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:55

Samenstelling
Luzernemeel
Tarwe
Rietmelasse
Gerst
Mais
Lijnzaad
Sojabonen schillen
Natriumchloride
Magnesiumoxide
Vitaminen & Mineralen

Gewaarborgde gehaltes
(per kg = 6 koeken)
Energie (EWPa) 0,84
Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 800
Eenh./kg
DE 12,1
%
Verteerb. ruw eiwit 7,5
%
Ruw eiwit 10,5 %
Ruw vet 3,5
%
Ruwe celstof 11
%
Ruw as 9
%
Suiker 7
% (= 12 gram per koek)
Suiker & Zetmeel 31
%

Zie verder website pavo

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:57

idinn schreef:
Geven jullie allemaal pavo summerfit koeken of sommige ook die andere koeken? Weet even niet hoe die heten, zitten gewoon in papierenverpakking.. die zijn namelijk in prijs goedkoper en qua samenstelling exact (!) hetzelfde.

Ben ik dan wel benieuwd naar!
Als de samenstelling (vitamines en mineralen hetzelfde zijn) dan zou ik ook goedkopere voeren.

Bij ons staan de Welshkes nu dag en nacht buiten, hebben wel een inloopstal en sinds kort dan ook alleen een halve pavo-koek.
Eerst haalde ik ze 's nachts binnen en voerde bij en nog flink wat hooi, maar ze werden wel wat dik Bloos, nu krijgen ze alleen nog maar wat muesli als ze gewerkt hebben.

(Voor foto's zien mijn onderschrift Haha! )