Wie kent het voer 'natural glo'?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Wie kent het voer 'natural glo'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:52

Mijn ruitershop (voerverdeler) heeft een nieuw type van voer: Natural Glo.

Het is gemaakt op basis van olie en rijstvezels, en je kan het in 2 vormen krijgen: muesli of korrel.

Zou uitermate geschikt zijn voor sterk vermagerde paarden weer op krachten te helpen, oudjes, zogende merries en sportpaarden.

Na een 3-tal weken zou je een verschil moeten merken (paard ziet er mooi glanzend, energiek, en voller uit).

Het voer belooft zo veel dat je zelf het gewone krachtvoer achterwege kan laten (want dat is het dus niet),
en zou bovendien veel gezonder zijn.

Iemand ervaring?

cissy

Re: Wie kent het voer 'natural glo'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:40

heb even gegoogeld (spelling?) maar vindt het nogal prijzig voor wat olie en rijstvezels, 32 euro de 18 kg! er zit een hoop omega olie in en daar gaan ze wel van glimmen ja, maar dat is wel goedkoper te krijgen dan dit. fabrikant is http://www.nutracea.com/AnimalNutrition en dan equine products

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:42

Bloos! vind het ook erg duur!!!!

maarruh....als je het toch gaat proberen...wil je dan ff een voor en na foto maken? uiteraard dan pas een na foto na 3 weken Vork

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:46

oh Sabine1985 ben al te laat met een foto voor, maar zal van het weekend wel 1tje van nu plaatsen!
Mijn paard blinkt ondertussen gelijk een spiegel, en ja ze is zelfs al voller! En dit na 2 weken voeren?! Snap het zelf niet!

Is inderdaad duur, maar je hoeft er maar 150gr per dag van te geven! (dat is als je het geeft als supplement natuurlijk, dus gemengd onder je andere voer)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:44

Hmmmm... Ik ben wel benieuwd naar dit voer Lachen
Begrijp ik goed dat er 20 % olie in zit?
32 euro voor 18 kilo en dan 150 gram per dag... Dan heb je met 1 zak genoeg voor 3 maanden en kost het 16 cent per dag. Da's voor een supplement niet zo heel duur Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:45

Ik voer mijn paarden ook rice bran (naast vit/mineralenmengsel, lijnzaad en bietenpulp) ipv op granen gebaseerd krachtvoer. Ik heb het in Duitsland gekocht; het is hier in Nederland nl. moeilijk verkrijgbaar, dus dat je dit hier kunt kopen is al heel wat!

Rice bran is idd rijk aan omega 3 en 6 vetten voor langdurige ipv snelle energie, maar bevat ook vitamine E, wat goed is voor (het herstel van) spieren. Ook bevat het biotine, wat -naast de vetjes- goed is voor een gezonde huid, gezonde vacht en gezonde hoeven en een scala aan andere B-vitamines. Wat uniek is aan rice bran is dat er gamma oryzanol in zit, een bijzonder krachtige anti-oxidant, die dus alleen in rice bran zit.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:51

oh dus het is wél interessant!!!

ik wacht met spanning op de foto's!!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:37

heeft iemand een tabbelletje met de waardes van dat voer? ook van rice bran?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:27

Even dus de samenstelling van dit voer (foto's hoop ik vanmiddag te nemen).
Zelf ken ik er totaal niks van (van samenstellingen dan), dus alle reacties zijn welkom!

Ruw eiwit 13% Kalium 1,3%
ruw vet 20% Beta Karoteen 1,7mg/450gr
Ruwe celstof 8,5% Vit D 450 IU/450gr
Ruwe as 11% Vit E 1,0 IU/450gr
Calcium 1,5% Niacine 45mg/450gr
Phospor 1,5% Thiamine 2,7mg/450gr
Magnesium 0,45% Riboflavine 1,2mg/450gr
Biotine 0,17mg/450gr

Ingrediënten: calcium carbonaat houdend rijstvoermeel, Vit F

Voorgeschreven dosering ENKEL MET GRAS/HOOI (in mijn geval wordt het dus als SUPPLEMENT gebruikt):

Voor rijpaarden:
in rust 450gr/dag
lichte arbeid 625gr/dag
zware arbeid 900gr/dag

Maar er staat extra op de zak vermeld dat dit een beetje van paard tot paard verschilt, en je in de meeste gevallen minder nodig hebt.

Als supplement:
100 gr/d
150 gr/d
250 gr/d
Of dus even zoeken tot je tevreden bent van het resultaat (voller, glanzender, fitter,....)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:49

ik wil graag juist de hoeveelheid suiker en zetmeel weten... weet je dat toevallig ook?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 08:55

ikenindi schreef:
ik wil graag juist de hoeveelheid suiker en zetmeel weten... weet je dat toevallig ook?

Nee sorry, ik heb gewoon overgetijpt wat op de zak staat! Maar in de winkel hebben ze wel extra foldertjes,
misschien dat het daar instaat. Ik zal het nakijken zo vlug ik er kom!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:56

ik heb de link van de fabrikant toch al gegeven staat er daar niks bij dan? misschien kun je er een mailtje aan wagen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:00

cissy schreef:
ik heb de link van de fabrikant toch al gegeven staat er daar niks bij dan? misschien kun je er een mailtje aan wagen.

Dit gaat geloof ik wel over 'rice bran' hé en niet over 'natural glo'?
Of ben ik nog niet goed wakker en kijk helemaal verkeerd?
Bloos

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:19

Het hoofdingredient van natural glo is ricebran Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:19

dit is wat er in natural glo:
Ingredients
NutraCea® Stabilized Rice Bran and Germ. Added Calcium Carbonate and Vitamin E Supplement.
Guaranteed Specifications
Crude Protein (min) ................................................................13%
Crude Fat (min)......................................................................20%
Crude Fiber (max) .................................................................8.5%
Free Fatty Acids (max) .........................................................0.8%*
Calcium (min / max) ...................................................1.3% / 1.7%
Phosphorous (min) ................................................................1.5%
Vitamin E (min) IU/lb ............................................................ 1,000
Ash (max)..............................................................................12%

maar ook daar staat dus niet hoeveel suiker en zetmeel. vooral zetmeel ben ik bang voor dat die veel te hoog is (niet zo gek met n rijsstproduct dacht ik zo? )

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:22

ikenindi schreef:
dit is wat er in natural glo:
Ingredients
NutraCea® Stabilized Rice Bran and Germ. Added Calcium Carbonate and Vitamin E Supplement.
Guaranteed Specifications
Crude Protein (min) ................................................................13%
Crude Fat (min)......................................................................20%
Crude Fiber (max) .................................................................8.5%
Free Fatty Acids (max) .........................................................0.8%*
Calcium (min / max) ...................................................1.3% / 1.7%
Phosphorous (min) ................................................................1.5%
Vitamin E (min) IU/lb ............................................................ 1,000
Ash (max)..............................................................................12%

maar ook daar staat dus niet hoeveel suiker en zetmeel. vooral zetmeel ben ik bang voor dat die veel te hoog is (niet zo gek met n rijsstproduct dacht ik zo? )

Heb echt letterlijk overgetijpt wat op mijn zak staat ...

Maar wat betreft het zetmeel denk ik ook dat dit zeeeeeeeeeer hoog is (verklaart waarom de paarden er meteen ronder van worden volgens mij).
Vandaar dat ik kies voor de supplement-gave en niet dit voer als hoofdbestanddeel (van krachtvoer)

Maar waarom ben je bang voor te veel zetmeel? Heeft dit negatieve gevolgen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:24

Dankjewel JoCo voor het overtypen van de samenstelling! OK dan!
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de suiker/zetmeelwaardes, en ook watvoor olie erin zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:39

Mac schreef:
Wat uniek is aan rice bran is dat er gamma oryzanol in zit, een bijzonder krachtige anti-oxidant, die dus alleen in rice bran zit.

Hmmm tot dit stuk klonk het goed maar ik heb gamma oryzanol een tijd gegeven voor spieropbouw (bodybuilders gebruiken het ook Vork ) , en:
a) staat het op de dopinglijst
b) worden paarden er knetterheet van. Ik viel na 2,5 jaar ineens wekelijks van mijn paard. Nors opkijken

Met die gamma oryzanol ben ik dus helemaal niet blij No Cheer

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:41

Oh lekker dan! Punt b kan voor sommigen nog handig zijn Haha! Maar door punt a is dit voer dus gewoon niet bruikbaar als je wedstrijden wil rijden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:19

Sorry maar dit kan ik moeilijk geloven. Het voer wordt namelijk vooral in het sportpaardencircuit gebruikt. Kan me dus moeilijk voorstellen dat het dan positief scoort bij een dopingtest ...

Maar ik vraag het meteen na in de ruitershop!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:25

Heb de link met alle info gevonden:
http://www.naturalglo.be/

Oh ja, en ik heb een mail naar de fabrikant gestuurd. Dus of het idd zo is dat het anti-oxydant op de dopinglijst staat en wat met het hoge zetmeel- en suikergehalte.

Niet dat ik mijn collega-bokkers niet geloof hoor, maar gewoon om te kijken wat zij antwoorden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:10

Is het ook geschikt voor paarden die minder goed kunnen kauwen Verward

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:38

In de pdf op de belgische site staat :
total carbohydrates (suikers) 45-55%

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:47

het zijn de hulsjes van bruine rijst,die dan wit wordt.....
hetzelfde als zemelen van graan,de hulsjes van de tarwe korrel...alleen heb ik eens gelezen dat rijstzemelen beter zijn...
Dat glanzen komt door de olie,daar doet die rice-bran niets aan,wat betreft de vitamines b en niacine,die zitten in de tarwezemelen ook.....niet beginnen over een scheve kalk/phosfor verhouding,zolang je geen emmer zemelen per dag voert is er niets aan de hand,400 gram per dag kan absoluut geen kwaad...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:14

tamary schreef:
In de pdf op de belgische site staat :
total carbohydrates (suikers) 45-55%

Oeps!