Meer voer als je lichtjes ribben ziet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Meer voer als je lichtjes ribben ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 14:30

Mijn merrie is 12 jaar oud en ik heb lang moeten zoeken om een passend voedingsschema uit te werken.
Ze is namelijk heel hevig, kan zeer weining eiwit verdragen, en wordt snel mager.

Het is een recreatiepaard, waar 3x per week mee buiten 'gewandeld' wordt (waar de weg het toelaat, draven & galopperen we) en waar af en toe wat lichte dressuur mee gereden wordt.

Overdag staat ze half op paddock, en half in de wei (langer kan echt niet, dan krijgt ze eiwitbulten).

Haar voerschema is als volgt: 3x per dag krachtvoer (in totaal 2,5 kg v Pavo Nature's Best - waar ze het qua temperament super op doet), 2x per dag een flinke berg hooi, een 6-tal uurtjes per dag op wei, en 's nachts enkele pakken vers stro om te knabbelen.

Soms zie ik lichte aftekening van haar ribben (je ziet ze zo niet, maar bvb bij het inademen, ...) maar haar heupen of zo steken niet uit, flanken zijn ook zeker niet ingevallen. Voel je over haar buik, dan bemerk je de ribben wel maar niet overduidelijk.

Nu vraag ik mij af, mag ze nog steeds voller (en hoe dan?) of zou het zo ok zijn? Veel bespiering heeft dit paard niet owv recreatief rijden. Ze glanst heel mooi, en voelt zich prima in haar vel (dartelt regelmatig rond gelijk veulentje).

Bedankt voor de tips!

bfsunshine

Re: Meer voer als je lichtjes ribben ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:32

Een beetje meer kan geen kwaad. Als je haar iets voller wil hebben slobber en/of maismeel. Daar zit niks in maar ze worden lekker vol:).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:39

ik zou het stro voor de nacht vervangen voor hooi...stro is geen paardenvoer

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:41

Ik zou eerder overgaan op onbeperkt hooi dan meer muesli of krachtvoer gaan geven.
In hooi zitten weinig eiwitten, dus daar zal ze niet echt last van krijgen.
Je kan het natuurlijk ook opbouwen om steeds wat langer de wei op te gaan,
een beetje eiwitbulten is niet erg en als je het rustig opbouwd went je paard er wel aan Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:45

JoCo schreef:
Mijn merrie is 12 jaar oud en ik heb lang moeten zoeken om een passend voedingsschema uit te werken.
Ze is namelijk heel hevig, kan zeer weining eiwit verdragen, en wordt snel mager.

Het is een recreatiepaard, waar 3x per week mee buiten 'gewandeld' wordt (waar de weg het toelaat, draven & galopperen we) en waar af en toe wat lichte dressuur mee gereden wordt.

Overdag staat ze half op paddock, en half in de wei (langer kan echt niet, dan krijgt ze eiwitbulten).

Haar voerschema is als volgt: 3x per dag krachtvoer (in totaal 2,5 kg v Pavo Nature's Best - waar ze het qua temperament super op doet), 2x per dag een flinke berg hooi, een 6-tal uurtjes per dag op wei, en 's nachts enkele pakken vers stro om te knabbelen.

Soms zie ik lichte aftekening van haar ribben (je ziet ze zo niet, maar bvb bij het inademen, ...) maar haar heupen of zo steken niet uit, flanken zijn ook zeker niet ingevallen. Voel je over haar buik, dan bemerk je de ribben wel maar niet overduidelijk.

Nu vraag ik mij af, mag ze nog steeds voller (en hoe dan?) of zou het zo ok zijn? Veel bespiering heeft dit paard niet owv recreatief rijden. Ze glanst heel mooi, en voelt zich prima in haar vel (dartelt regelmatig rond gelijk veulentje).

Bedankt voor de tips!

Ribben moet je net kunnen voelen, afgaande op wat je zo schrijft hoeft ze niet dikker.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:52

Onbeperkt hooi is voor haar denk ik de beste optie. Dan eet ze naar behoefte, niet meer en niet minder.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:54

Het kan ook zijn dat ze veel energie nodig heeft om zich warm te houden of om te bewegen. Mijn pony zijn hoeven stoppen zowat met groeien in de winter vanwege de kou. Daarom krijgt hij weer biotine en een 550gr deken. Mischien heeft ze het koud of heeft ze veel energie nodig?:)
Laatst bijgewerkt door bfsunshine op 14-06-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:56

dit klinkt als het perfecte paard qua gewicht.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:57

kimmie261 schreef:

Dit was ook het eerste wat ik dacht. Stro is bodembedekking en geen voer. Bij gebrek aan voer knabbelen paarden op stro.
Verder ben ik van mening dat ribben makkelijk voelbaar, maar niet zichtbaar moeten zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:13

kimmie261 schreef:

wat is dat nu voor onzin, stro is wel degelijk paardenvoer
alleen je moet wel het juiste stro hebben van goede kwaliteit en je moet het niet als hoofdbestanddeel van het rantsoen voeren .

maar in dit geval zou ik toch stro minderen en iets meer hooi geven Lachen denk twee plakjes stro eruit voor twee plakjes hooi erin

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:15

Sonja_vR schreef:
kimmie261 schreef:

wat is dat nu voor onzin, stro is wel degelijk paardenvoer
alleen je moet wel het juiste stro hebben van goede kwaliteit en je moet het niet als hoofdbestanddeel van het rantsoen voeren .

maar in dit geval zou ik toch stro minderen en iets meer hooi geven Lachen denk twee plakjes stro eruit voor twee plakjes hooi erin

Ze moeten van stro ook niet teveel krijgen. Dan krijgen ze koliek;). Als je je paard gewoon nomaal opstrooit ligt er al genoeg stro in de stal om te knabbelen. Als je ernaast onbeperkt hooi voert is het gewoon goed:).

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:29

Bedankt allemaal voor de reacties. Heb even geprobeerd foto ter illustratie erbij te plakken, maar
hoop dat het lukt, ben hier niet zo goed in Bloos

[/img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8K4UOSA.jpg[/img]

Het stro bezie ik niet echt als voer, maar vermeldde het wel even voor alle duidelijkheid.
Wij hebben namelijk van dat 'goed' stro, waar de paarden beslist graag van eten!

Wat betreft onbeperkt hooi ... Royality krijgt op stal een flinke hoop (ze staat enkel 's nachts binnen)
maar als ik haar bezig laat, blijft ze gewoonweg eten ... dus letterlijk onbeperkt ... nee dat is het niet.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:31

ok mislukt dus Boos!

nogmaals

Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:32

Edit: ah het is je zelf al gelukt. Ik vind je paard niet te dun hoor.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:34

Flew schreef:
Edit: ah het is je zelf al gelukt. Ik vind je paard niet te dun hoor.

ah ok bedankt! Tis soms zo moeilijk om 'objectief' naar je eigen paard te kijken!

Wat betreft die foto, tja ik ben dus écht niet handig in dergelijke zaken
Bloos Bloos
Haha!

Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:38

heey
mijn pony had dat van de overgang naar de zomer naar de winter beetje.. Ik gaf hem bijvoer.. maar aan de foto te zien vind ik het paardje niet dun!!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:43

Ik vind je paardje zeker niet te dun !
Maar er moet toch ook niets meer af gaan ! Moest ze dus weer een beetje afvallen, zou je bij haar krachtvoermaaltijden een scheutje plantaardige olie kunnen bijgeven.
Plantaardige olie is rijk aan vetten maar heeft de goede eigenschap van energie te geven die langzaam vrij komt & waar je paard niet heftig van word. Bovendien bevat olie extra vitamientjes !
Je hebt verschillende soorten plantaardige olie. Bv: maisolie, zonnebloemolie, olijfolie, sojaolie, omega olie enzovoort ...
Omega olie is het meest geschikt voor de wat hetere paardjes omdat de omegazuren (die trouwens het best van allemaal in balans is) zorgen voor betere concentratie & dergelijke.
Je paard is dus beter op jou geconcentreerd tijdens het rijden & niet op bv: koeien die langs de weg staan als je op buitenrit gaat ...
Mijn paardje word ook snel mager & heeft ook behoorlijk wat temperament. Zij krijgt Omega olie van NAF bij & doet het hier heel goed op.
Kan je bestellen bij de paardendrogist.
http://www.paardendrogist.nl

Edit: foutje

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:46

Niisj schreef:
Ik vind je paardje zeker niet te dun !
Maar er moet toch ook niets meer af gaan ! Moest ze dus weer een beetje afvallen, zou je bij haar krachtvoermaaltijden een scheutje plantaardige olie kunnen bijgeven.
Plantaardige olie is rijk aan vetten maar heeft de goede eigenschap van energie te geven die langzaam vrij komt & waar je paard niet heftig van word. Bovendien bevat olie extra vitamientjes !
Je hebt verschillende soorten plantaardige olie. Bv: maisolie, zonnebloemolie, olijfolie, sojaolie, omega olie enzovoort ...
Omega olie is het meest geschikt voor de wat hetere paardjes omdat de omegazuren (die trouwens het best van allemaal in balans is) zorgen voor betere concentratie & dergelijke.
Je paard is dus beter op jou geconcentreerd tijdens het rijden & niet op bv: koeien die langs de weg staan als je op buitenrit gaat ...
Mijn paardje word ook snel mager & heeft ook behoorlijk wat temperament. Zij krijgt Omega olie van NAF bij & doet het hier heel goed op.
Kan je bestellen bij de paardendrogist.
http://www.paardendrogist.nl

Edit: foutje

Niisj, dat is een hele goede tip, bedankt! Ik ga meteen een kijkje nemen op de website!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:51

Ze ziet er juist hardstikke goed uit... menig paardenhouder zou daar jaloers op moeten zijn hoor.

Niks mis mee en gewoon zo laten naar mijn mening.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:52

*bloost*

O zeg, dank je wel, dat is echt fijn om te horen! Heb er meer dan een jaar over gedaan haar zo te krijgen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:55

ik houd wel van een vol paard, en naar mijn mening mag er wel een pietsje meer bij op haar rug....
dus doe nog wat extra hooi en dan komt dat er na een tijdje ook wel bij.
verder ziet ze er inderdaad goed uit hoor!!!!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:06

ellepel schreef:
ik houd wel van een vol paard, en naar mijn mening mag er wel een pietsje meer bij op haar rug....
dus doe nog wat extra hooi en dan komt dat er na een tijdje ook wel bij.
verder ziet ze er inderdaad goed uit hoor!!!!

okido komt in orde Haha!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 20:36

xMariekee schreef:
Ik zou eerder overgaan op onbeperkt hooi dan meer muesli of krachtvoer gaan geven.
In hooi zitten weinig eiwitten, dus daar zal ze niet echt last van krijgen.
Je kan het natuurlijk ook opbouwen om steeds wat langer de wei op te gaan,
een beetje eiwitbulten is niet erg en als je het rustig opbouwd went je paard er wel aan Knipoog

Helaas in dit geval niet ... paard is erg allergisch ...
Huilen
Toch bedankt!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:40

kimmie261 schreef:

helemaal mee eens.

hooi kan geen kwaad dus geef haar maar lekker onbeperkt hooi.
als ze zat is stopt ze echt wel met eten.

mijn "menmerrie" krijgt ook onbeperkt hooi en ze groeit er heerlijk op.

pas op met te veel krachtvoer,want op een gegeven moment krijgt ze echt wel last van haar maag en darmen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 20:43

Bedankt, maar 2,5 kg voor een paard van 650kg kan je toch echt niet veel noemen hé?

Volgens de foto blijkt ze toch ok te zijn, dus voorlopig ga ik zo verder doen, en anders inderdaad wat extra hooi!