haar uitval, zwakke hoeven welke supplementen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

haar uitval, zwakke hoeven welke supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 12:53

Mijn paard heeft sinds kort flinke (manen en staart) haar uit val. ook zijn hoeven zijn erg slecht en scheuren in en zwikken om. zou dit een gevolg kunnen zijn van vitamine tekort (vitamine B, want dat is bij mensen dan toch altijd?)?
ik zat bij t haar al te denken aan eczeem maar de kale plekjes die hij heeft zijn niet tot nauwelijks schilverig.
Ook krabt hij veel aan zijn koker en tussen zijn voorbenen. en hij krabt ook onder zijn oog, vanwege vliegjes.
Heeft iemand hier ervaring mee/een antwoord op?

Afbeelding
Manen
Afbeelding
Manen
Afbeelding
Onder het hoog
Afbeelding
Koker
Afbeelding
Koker
Afbeelding
tusen voorbenen

Zoals je ziet is mijn paard een superjeuker..
hij kan eigenlijk nergens echt schuren, overal zit stroomdraad.
Owja dr staat ook nog een welsh a hengstje bij van 1 jaar oud die m af en toe wil bespringen en bij zn manenkam grijpt.. zou t daar van komen?

eefje_rudmer

Re: haar uitval, zwakke hoeven welke supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:55

Ik zou er even een dierenarts naar laten kijken, want dit is niet echt gezond. Kan een tekort aan vitamine zijn, het lichaam bezuinigt als eerst op wat hij het minste nodig heeft, dus je haar en je nagels, bij paarden dus de vacht en de hoeven. Maar ik zou echt even een DA naar laten kijken.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:00

voor zijn hoeven kun je hem eventueel biotine geven
en hem als hij die nog niet heeft op ijzers zetten
heeft mijn paardje ook nodig door dr slechte hoeven

de plekjes kunnen komen door steekvliegjes of muggen maar daar zou ik niet zomaar vanalles op gaan smeren
de koker ziet er ook erg gezwollen uit
je kun eventueel de dierenarts bellen en dit met hem bespreken
misschien heb die een zalf of ander middel waarmee je het tegen kan gaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:04

wat voer je?
die irritatie kan van de vliegen komen, een vliegendeken of eczeemdeken kan dan helpen evenals insprayen met een goed vliegenmiddel.
de plekjes behandelen met een ontsmettende zalf helpt ook wel.

als ik het zo hoor vind ik zeewier een hele goede oplossing.
zeewier is goed voor huid,haar en hoeven.
gewoon elke dag een schepje door een beetje muesli of brok mengen en vaak zie je al vrij snel verschil.

maar hoe oud is je dier,hoeveel beweging krijgt het,staat het in gras en zo ja wat voor gras?
wat krijgt het aan voer

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 13:12

ellepel schreef:
wat voer je?
die irritatie kan van de vliegen komen, een vliegendeken of eczeemdeken kan dan helpen evenals insprayen met een goed vliegenmiddel.
de plekjes behandelen met een ontsmettende zalf helpt ook wel.

als ik het zo hoor vind ik zeewier een hele goede oplossing.
zeewier is goed voor huid,haar en hoeven.
gewoon elke dag een schepje door een beetje muesli of brok mengen en vaak zie je al vrij snel verschil.

maar hoe oud is je dier,hoeveel beweging krijgt het,staat het in gras en zo ja wat voor gras?
wat krijgt het aan voer

hij staat 24 uur per dag op een vrij kale wei, daarbij is een paddock en hij heeft een in/uitloopstal. momenteel krijgt hij alleen gras en hooi. ik heb al een bucas vliegendeken.. maar dan is hij nog vrij panisch..
staat dicht in de buurt van een bos.. er zitten idd veel mugjes..
maar de fokker garandeerde mij dat hij 100 % ezeem vrij was omdat t niet voorkam in de stam volgens hem (haflinger: nassau x star)
Dierenarts komt de 19e sowieso even langs Lachen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:21

[quote][de fokker garandeerde mij dat hij 100 % ezeem vrij was omdat t niet voorkam in de stam volgens hem (haflinger: nassau x star)
/quote]
Dat kun je nooit garanderen...

Wat al is gezegd zeewier, maar ook Omega 3 olie (of bijv. Naf Omega of lijnzaad) helpt erg goed bij huidproblemen. Overigens komen huidproblemen en hoefproblemen vaak in combinatie voor.
Biotine werkt vaak pas na langere tijd.

Zou ook echt DA erbij halen. Kan direct ook oordeel vellen over zomereczeem. Vindt het er wel verdacht veel op lijken hoor. Anders even binnen houden als die muggen zo actief zijn (tussen 16.00 - 20.00 uur)?

Wat bedoel je met 'omzwikken'? Als het de randen zijn moet je daar even flink de rasp langshalen, zorg je er ook voor dat het niet meer scheurt. Dus zodra je een scheurtje ziet even rasp erlangs. En natuurlijk regelmatig hoefsmid e.d.
Staat hij sinds kort niet meer op ijzers of ben je net veranderd van ijzers / hoefsmid? Is de wei opeens droog? Staat hij op andere ondergrond op stal? Dat zijn allemaal dingen die ook meespelen bij een hoef.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:30

moniekk:
kale wei en hooi is naar mijn mening onvoldoende om in de vitamines te voorzien.
geef dus in elk geval een liksteen en een goed supplement wat vitamines aanvult.
dat kun je echt wel veilig geven, zeker als je het bijvoorbeeld om de dag doet.

zeewier vind ik dus wel een goede,maar er zijn ook zat andere supplementen.
helpt toch om de weerstand optimaal te krijgen en daardoor hebben ze vaak toch minder last van huid,hoef en haar problemen.

hoeven ook nat maken nu met deze droogte is al goed,maar als ze te lang zijn dan scheuren ze toch wel

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:50

Ziet er uit als zomereczeem. Als je naar een supplement op zoek bent, bij mijn eczemer helpt biergist heel erg goed. Veel vitamine B, foliumzuur en zink zit hier in. Wat ook helpt is hem binnen houden s'avonds en s'ochtens tijdens de schemering wanneer de knutten heel actief zijn. Succes!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:52

hij heeft idd ook nog een liksteen(rocky van de boerenbond), de paddock is als het ook maar een beetje heeft geregend flink drassig, en dan moet hij door de modder als hij de stal in wil of water wil gaan drinken. in de stal liggen op dit moment varkensroosters. in de winter ligt er vlas in de stal en in de zomer niks.
ik vijl de hoeven ook idd altijd bij als ik een scheurtje zie, soms gaat het heel snel en is dat scheurtje al omgezwikt, dan kip ik het eraf en vijl ik het bij. heb ik nu net ook weer gedaan. de hoefsmid komt om de 3 a 4 maanden.
jupiter is in februari 08 2 jaar oud geworden. heeft de hele dag door beweging.
wel supplement is het handigst voor mij om te kiezen, want t is denk ik onhandig om ze allemaal te kiezen?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 10:13

Ik heb gister even de fokker en hengstenhouderij hierover geinformeerd, vanmorgen belde de fokker al, hij dacht aan een allergische reactie of vitamine te kort.. ik hoop dat hij zo erg gelijk heeft en dat het geen eczeem is..
Morgenvroeg laat ik de dierenarts hiervoor langskomen (die zou eigenlijk de 19e pas komen maar de fokker vond het verstandig dat ik 'm morgenvroeg al liet langskomen.)
Zal morgen nog ff laten weten wat de dierenarts als diagnose heeft gesteld

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:52

ik ben wel benieuwd

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 12:40

hmm ik zat net te denken.. de fokker zei allergische reactie.. ff daarna moest ik eraan denken dat mijn vader romdom de wei met roundup heeft gespoten.. langs de draad, ik was toen nog heel erg kwaad want ik hou daar niet zo van, ben erg voorzichtig maar hij zei dat het geen kwaad kon..
Nu aan mijn pa voorgelegd dat het mogelijk ook door roundop kon komen, en dat als dat echt zo is dat het daardoor komt dat pa van mij de rekening krijgt van de dierenarts en die fijn kan betalen!
nadat ik dat gezegt had ging ik naar de wei om poep te ruimen en te voeren.. pa kwam er ook heen, hij zei tegen mij dat als morgen de dierenarts komt ik niks mag zeggen over het gif Verward
hij voelt volgensmij nattigheid, hij wil me het etiket van t gif niet geven en vind dat ik de dierenarts alleen het paard mag laten zien en vragen wat t is en verder geen informatie mag geven omdat het anders onnodig geld kost omdat dierenartsen proberen overal hun slag uit te slaan volgens hem Boos!
Ik zei dat ik toch wel even een huid/bloedonderzoek wil laten doen en toch wil vertellen over het gif want dat is gewoon hartstikke belangrijk! ik vind dat de dierenarts die informatie moet hebben.. hij werd echt super kwaad op mij en zei dat het handen vol geld ging kosten wat eigenlijk helemaal niet nodig is.. (ik ben nu nog veeeel bozer op hem!)
nu heb ik dus ruzie met pa.. Boos!

Ik heb nu het etiket van roundup gevonden op internet Lachen
Morgen ga ik gewoon alles voorleggen aan die dierenarts want ik wil gewoon dat er een goede diagnose gesteld word Lachen het is ook helemaal niet zeker dat het van gif komt, misschien is het wel vitamine te kort of eczeem..
ik wil gewoon het beste voor mijn paard... en pa gaat dat zo tegenliggen Boos!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:16

Vervelend zeg dat je nu ruzie met je vader hebt! Toch denk ik dat het een allergische reactie op knutten is helaas. Die steken precies op die plekken, omdat ze daar makkelijk bij de blote huid kunnen. Ik heb een paard met zeer zware zomereczeem en dit jaar gaat het super goed door s;nachts op stal te zetten en daarnaast biergist door het voer. De DA kan inderdaad een testje doen om te kijken of het eczeem is. Dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is. Sterkte!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 07:17

ik heb een beetje ene 'zomereczeemfobie'.. toen ik mijn paard kocht had ik al zoiets van komt zomereczeem in de stam voor enz.. ik heb toen nog die fokker gezegt dat als t paard zomer eczeem krijgt ik hem zou terugbrengen naar hem.. dat hadden we afgesproken..
ik ben er zo bang voor omdat ik vroeger ben opgegroeid met een fries paard wat toen hij 1.5 was last kreeg van zomereczeem.. die eigenaar had alles geprobeert, maar niks hielp.. dat paard heeft nu ondertussen géén manen meer.. alleen nog zijn voorste pluk, zijn staart ziet er ook verschrikkelijk uit!
dat paard jeukt zich helemaal naar de klote..
en t eerste wat ik dacht toen ik een paard kocht was hij mag absoluut géén zomereczeem hebben!!!!

@ morelia: hoe goed is het helpt het binnenzetten en geven ban biergist? echt dat hij zn manen dan nog behoud of hoe moet ik dat zien?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:00

Nou, dat scheelt inderdaad bij mij zoveel dat ze zonder eczeemdeken buiten staat overdag en nog steeds niet geschuurd heeft. Voor het eerst dat ik haar heb heeft ze nu een voorpluk. Je zou kunnen zeggen ze is praktisch eczeemvrij alleen bij de buiknaad is ze nog wel eens een beetje jeukerig maar je ziet geen korstjes of kale plekken zoals bij jouw paard nu. Ik was de manen en staart wel ongeveer in keer in de week met teershampoo. Het is vooral belangrijk dat je paard tijdens de schemering s'ochtens en s'avonds binnen te hebben omdat de knutten je paard vooral dan echt aanvallen. De biergist is overigens wel lastig te krijgen ik koop het bij homeopaard.nl of in duitsland bij masterhorse.de

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:42

de dierenarts is net geweest... het is zomereczeem

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:47

moniekk schreef:
de dierenarts is net geweest... het is zomereczeem

Doe je hem nu weg?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:51

ik had al zo'n vermoeden dat het zomereczeem is,maar wat raar dat hij het bij de vorige eigenaar niet had?

zoek es uit wat het verschil is tussen daar en op je huidige stalling?
andere grond,ander soort gras,andere voeding, bomen rondom de wei of niet..
of breng je hem wel terug

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:09

ellepel schreef:
ik had al zo'n vermoeden dat het zomereczeem is,maar wat raar dat hij het bij de vorige eigenaar niet had?

zoek es uit wat het verschil is tussen daar en op je huidige stalling?
andere grond,ander soort gras,andere voeding, bomen rondom de wei of niet..
of breng je hem wel terug

nouja ik heb m al van veulen af aan..
vorigjaar had ik al vermoedes van zomereczeem maar ik had er toen een schaap bij staan dus die kreeg de schult dat hij aan de manen beet/littekens maken met zijn horens.. Clown
ik vind t echt heel erg, heb net de hele tijd zitten brullen..
toen ik m kocht heb ik zn hele stamboom nagekeken of daar geen eczeempatientjes tussen zaten enzo omdat ik zeker geen eczeempaard wou hebben..
ik volg nu de tips op van de DA.. : onder deken houden, om 4 uur naar binnen, zeewier bijvoeren, met laurierzalf de hoeven insmeren, en zie ik dan geen verbetering (dus als ik allen maar zie dat het minder word) dan verkoop ik hem..

t is voor mij wel heel erg moeilijk omdat ik al heel erg lang een paard wou vanaf mn 5e ofzo, en er toen hard voor ben gaan sparen.. en een haflinger gekocht heb omdat die wat goedkoper zijn en beter in mijn budget passen (dan wel een met goede afstammeling nassau x star) en ook speciaal gekozen heb voor een veulen om samen te kunnen opgroeien en ik m helemaal naar mn hand kan zetten..
hij is nu 2.5 t is een pittig heertje (maja puber he) maar ik heb t heerlijk naar mijn zin met hem.. ik heb alles zelf gedaan, longeren, hij is bomproof en luisterd goed naar mij.. ook t zadel heeft hij al op gehad en ik wou/wil m ook zelf gaan inrijden..
het is gewoon mijn 1e eigen paard waar ik heel erg lang voor heb moeten sparen en vechten want mijn ouders zijn totaal geen paarden mensen en stonden er ook nauwelijks voor open..

ik moet alles even goed op een rijtje zetten om een goede beslissing te maken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:12

ohw oke,ik dacht dat je hem nog niet zo lang had..
ik heb ook een eczemer hoor en met een eczeemdeken op, en goede vitamines gaat het supergoed.
zomereczeem is heel vervelend,maar niet het einde van de wereld hoor.
helpt vast een hoop als je de tips van de dierenarts op volgt Ach gut

Blossom_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:33

Jacky91 schreef:
voor zijn hoeven kun je hem eventueel biotine geven
en hem als hij die nog niet heeft op ijzers zetten
heeft mijn paardje ook nodig door dr slechte hoeven

de plekjes kunnen komen door steekvliegjes of muggen maar daar zou ik niet zomaar vanalles op gaan smeren
de koker ziet er ook erg gezwollen uit
je kun eventueel de dierenarts bellen en dit met hem bespreken
misschien heb die een zalf of ander middel waarmee je het tegen kan gaan

Sinds wanneer zet je een paard op ijzers omdat hij/zij slechte hoeven heeft???????

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:39

Wat jammer dat hij zomerexceem heeft.. je zal er wel flink van balen..
Mijn eerste eigen paardje bleek ook een excemer.. en ik kan je zeggen.. met een goeie vliegendeken kom je heel ver. daarmee kun je echt het grootste deel van de ellende voorkomen.
Dan kunnen die vliegjes niet bij hem..

ik had de boett deken, en was daar erg gelukkig mee.. en mijn pony ook..
http://divoza.com/shop/a.visit/485939f302190b46273fc0a8c064067e
Het zou jammer zijn als je hem moest verkopen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:38

ja idd ik baalde als een stekker! ik was eigenlijk ook gewoon een soort van boos.. zo van gotver hele lijn na gekeken en dan nog eczeem hebben Boos! Clown
maar goed ik wil m wel graag houden want ja ben met m opgegroeid.. (in t begin sprak ik wel anders Nagelbijten / Gniffelen )
Ik heb nu zelf een zalf gemaakt en ik zal zeggen t is net een tover middeltje Haha! Haha! na 3 dagen smeren ziet t er al veel beter uit en daar ben ik heel blij mee!
maja hij staat op een kale wei en ze zeggen dat dat nu ook niet goed is vanwege fructraan.. dus moet ff oplossingen gaan vinden Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:58

Zomereczeem is niet terug te vinden in afstamming omdat het niet erfelijk is, zoals enkele dierenartsen denken. Oorzaak moet gezocht worden in een mineralen/vitaminen tekort. Te beginnen met het land waar het paard op staat( o.a. tekort aan kobalt, natrium, kali, etc. etc.)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:13

Ik denk ook aan een vitamine tekort en raad je aan om een uitvoerig bloedonderzoek te doen. Mocht er niks uit het bloedonderzoek komen (wat ik niet verwacht), kan je altijd nog van zomerexceem uitgaan. Maar nu even verder zoeken Lachen
Succes!