Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:04

Zoals ik al eerder in een topic besproken heb, blijft mijn paard heel schraal, om maar niet te zeggen mager. Ook is hij arm bespierd.

Ik vroeg me af of er een relatie zit tussen vetgehalte en spieropbouw.
Men heeft al wel eens tegen me gezegd dat mijn paard omdat hij te weinig vet heeft 'zijn eigen spieren opeet'.

Ik vraag me af welke bouwstof hij dan tekort komt.
Eiwit is een belangrijke bouwstof voor spieropbouw maar die krijgt hij plenty, want bij opvoeren van het eiwitgehalte krijgt hij eiwitbultjes. Dus het lijkt me stug dat dat het gaat zijn.

Ik hoop dat als ik de bouwstof weet, ik iets gerichter kan voeren om ons probleem op te lossen.

EDIT: link naar eerder topic over vroegere pogingen met voer
[VS] Aanpassing rantsoen voor trainingsweek?

Splinter

Re: Vet vs spieropbouw (bouwstoffen in voer?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:43

eiwit (Proteïne ) is het belangrijkste om spieren op te bouwen, dat hij er bultjes van krijgt hoeft niet te betekenen dat hij genoeg heeft, kan ook betekenen dat hij er gevoelig voor is, dus lastig!

Wellicht kan je een supplement nemen met aminozuren, zoals myoplast voor spieropbouw,

verder las ik in je beginpost van je andere topic (heb alleen je beginpost gelezen) dat hij 4 plakken hooi krijgt en granenmix, waarom geen brok? Voor zn gevoeligheid voor eiwit?

Verder helpt subli EM erg goed, mjne wil ook graag schraal worden, dus dit voer ik altijd bij als het nodig is

( en onthou van hooi wordt de onderkant 'dik' van krachtvoer de bovenkant Knipoog ) Dus onbeperkt hooi lost een schrale bovenlijn niet op!

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:52

heb je myoplast als aanvulling geprobeerd

het lijkt er wel op dat ie zn eigen spieren gaat 'aantasten' zo

is er geen voerdeskundige ofzo op paardengebied. en dan geen normale da maar eentje die er echt wat vanaf weet?

heb je hm al helemaal binnenste buiten gekeurd en als dat wel is weet je of die gelukkig is
paarden kennen ook slecht in hun vel zitten en daardoor niks aankomen hoor heb ik al vaker meegemaakt met een pony

misschien training aanpassen enzo of alleen recreatief rijden of gaan springen en kijken of het veranderd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:13

Aan eiwitgevoeligheid dacht ik niet direct, omdat hij die bultjes krijgt bij echt heel veel voeren met eiwit plus iets als kuilgras, wat dacht ik ook eiwitrijker is dan hooi? Misschien wel hoor, maar wat moet ik er dan mee aan als vervanging?

Iemand stuurde me de tip voor een bepaald supplement met aminozuren: Equistro Aminolite. Is dat ongeveer hetzelfde als Equitop Myoplast? Equitop Myoplast heeft hij een maand of vier gehad, zette ook niet veel zoden aan de dijk. Verder heeft hij een supplement gehad met gamma oryzanol, waar hij na de tweede pot wel erg lastig van werd, maar niet beter gespierd.

Hij is schraal over de hele linie. Schrale bovenlijn, ribben erdoor en een deuk in de achterhand. Verder overigens in optima forma, schitterend glanzende vacht, heel levendig. Als er nu ook nog wat vet en bespiering op zou zitten was het een droom van een paard Clown

Momenteel krijgt hij kuil ipv hooi (het hooi wat ze hadden was niet van goede kwaliteit dus tot de nieuwe levering: kuil), vier maal daags een portie. Meer dan dit wil hij niet eten.
We proberen momenteel drie weken Subli Seniores Priores, driemaal daags een emmer. Daarnaast een halfje Mijten Quattro en een halfje maisvlokken. Ook dit zet niets aan.

Brok heeft hij ooit al gehad (ergens in het topic staat de ganse voerlijst die hij al heeft gehad).

Hij is door drie dierenartsen bekeken inmiddels, bloedtest heeft hij gehad, maagonderzoek ook.
Paard is altijd zo geweest, de ene tijd beter dan de andere. Was een tijd niet happy afgelopen maand, en dat merk je bij hem ook wel op zijn zachtst gezegd Haha! , maar dat heeft niets met zijn magerheid en arme bespiering van doen want dat is hij dus steeds geweest. Op rust komt hij iets bij (logisch, hij hoeft niks te doen dan) maar nog onder de norm en uiteraard valt dan ook de bespiering terug.

Training aanpassen is juist dus NIET de bedoeling. Paard moet naar de PAVOcup en staat er als dressuurpaard. Als hij niet kan voldoen, moet hij weg Lachen Hij werkt overigens normaal gesproken juist heel graag.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:19

Ik heb geen idee wat er zal kunnen missen, dat laat ik wijselijk aan de andere over Haha!
Maar ik heb dit ook eens gehad en toen heb ik op advies van een voederman ( maakt zelf voer en verkoopt voer merken) een zak pianissimo van cavalor uitgeprobeert.
Hij zei dat de paarden deze energie omzetten in vlees, dus niet in nog meer energie.
Bij het paard had het goed geholpen ze heeft in totaal 2 zakken gehad, en is nu mooi rond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:25

2,5 jaar:
Afbeelding

een maandje terug:
Afbeelding

zeg nou zelf, dat houdt niet over Haha!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:27

Laatst bijgewerkt door Splinter op 20-05-08 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:29

AaronYve schreef:
Ik heb geen idee wat er zal kunnen missen, dat laat ik wijselijk aan de andere over Haha!
Maar ik heb dit ook eens gehad en toen heb ik op advies van een voederman ( maakt zelf voer en verkoopt voer merken) een zak pianissimo van cavalor uitgeprobeert.
Hij zei dat de paarden deze energie omzetten in vlees, dus niet in nog meer energie.
Bij het paard had het goed geholpen ze heeft in totaal 2 zakken gehad, en is nu mooi rond.

Cavalor Pianissimo hebben we gehad, maar bij ons op stal werkte het echt helemaal niet.
Wrangler werd fit en echt graatmager. De Andalusische hengst dit er stond (ook een stresskikker) durfden ze bijna niet meer zonder deken buiten te zetten, die liep echt voor schandaal erbij Bloos!

Maar op zich, we hebben al zoveel merken en types voer gehad, ik kan wel blijven uitproberen maar op een gegeven moment zeg je ook: nu wil ik gewoon echt weten wat ie tekort komt.

Hij is mager onder en boven en hij maakt geen gram spier aan. Dat is gewoon niet normaal toch?
Blijkbaar mist er ergens een essentiele bouwsteen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:30

Splinter schreef:
En zomers op het land? Krijgt hij dan een grasbuik of dat ook niet?

Gras zet wel iets aan, maar niet heel explosief. Sommige paarden worden dikkertje dap, de mijne wordt dan op het randje van normaal.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:33

Ik blijf dit even volgen. Mijn paard is wel behoorlijk gespierd maar heeft absoluut geen grammetje vet! Wij zijn van hooi al over gegaan naar kuilvoer, lijkt niet echt te helpen. Ook hebben we pulp geprobeert, maar dit hielp ook niet (en zitten veel risico's aan). Merriebrok gaf ook niet echt resultaat.
Blijf het dus volgen Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:35

poeh lastig hoor, en een tandje lager trainen? Zodat hij de tijd krijgt om wat bij te komen, zou dat een optie kunnen zijn?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:37

Heb je zijn tanden eigenlijk ook na laten kijken? Of eet hij soms langzaam?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:41

jori_X schreef:

Zijn tanden worden elk half jaar nagekeken. Het is geen bijzonder langzame eter, ook geen schrokker.
Door het luchtzuigen zijn de boventanden iets korter maar volgens DA's en tandarts niet in die mate dat hij zijn eten niet kan kauwen/verwerken.
Het eten wat hij nu krijgt (Subli Seniores Priores) is een slobber van hardvoer en ruwvoer ineen, speciaal voor paarden die ivm slecht gebit niet goed kunnen kauwen. Zit ook bietenpulp in, om aan te zetten. Dit had ik getipt gekregen van een jurylid dat mijn paard onverantwoord mager vond (en dan leg ik dus voor: los het maar op Vork ) maar er zit nog geen gram vet meer aan.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:44

Urielle schreef:
jori_X schreef:

Zijn tanden worden elk half jaar nagekeken. Het is geen bijzonder langzame eter, ook geen schrokker.
Door het luchtzuigen zijn de boventanden iets korter maar volgens DA's en tandarts niet in die mate dat hij zijn eten niet kan kauwen/verwerken.
Het eten wat hij nu krijgt (Subli Seniores Priores) is een slobber van hardvoer en ruwvoer ineen, speciaal voor paarden die ivm slecht gebit niet goed kunnen kauwen. Zit ook bietenpulp in, om aan te zetten. Dit had ik getipt gekregen van een jurylid dat mijn paard onverantwoord mager vond (en dan leg ik dus voor: los het maar op Vork ) maar er zit nog geen gram vet meer aan.

Echt apart Tong uitsteken Heb dus hetzelfde probleem.. Ik weet het ook niet meer. De pulp hielp bij mij helemaal niet. Heb het toch wel een behoorlijke tijd gegeven. Mijn kennis houdt op. Ik blijf het alleen nog volgen Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:44

Splinter schreef:
poeh lastig hoor, en een tandje lager trainen? Zodat hij de tijd krijgt om wat bij te komen, zou dat een optie kunnen zijn?

Hij heeft al zoveel vakantie gehad, niet normaal. Dan komt hij ietsje bij (nog niet genoeg), spieren DIE er zijn zijn dan gelijk weg en zodra ik hem twee, drie dagen in training heb is hij gelijk weer mager.
Hij werkt verder de laatste maanden echt niet hard, een dag of vier in de week. Het is dus echt niet zo dat hij overtraind wordt oid.

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:49

waarom MOET jouw paard naar de PAVO?
Is dat een graadmeting voor jezelf en wil je hum gewoon niet heel houden en moet ie maar weg.

Sorry hoor! Maar misschien mankeert hij echt wat alleen weet je nog niet wat.

Is je paard wel blij op zijn huidige stal, misschien mist ie echt wel wat of heeft hij gewoon nog een jaar rust nodig.Alleen maar fulltime opp het land omdat ie gewoon heel erg laat is

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:50

Urielle schreef:
Splinter schreef:

Hij heeft al zoveel vakantie gehad, niet normaal. Dan komt hij ietsje bij (nog niet genoeg), spieren DIE er zijn zijn dan gelijk weg en zodra ik hem twee, drie dagen in training heb is hij gelijk weer mager.
Hij werkt verder de laatste maanden echt niet hard, een dag of vier in de week. Het is dus echt niet zo dat hij overtraind wordt oid.

hoe oud is ie? 5 wordt ie dit jaar? en waneer issie ingereden?

ik ken mensen waarvan hun paard tot bijna vier jaar alleen maar in het land staat om uit te groeien, niet alle paarden zijn volgroeid e volwassen op drie jaarige leeftijd.

Sorry dat ik het zeg maar het lijkt erop of dat ie toch ergens gewoon iets mist of wat zulke energie vreet want egt goed op die ene foto dat je erop zit ziet ie er niet uit..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:52

De mijne is/was ook niet vet te krijgen.

O. was vroeger niet de gemakkelijkste en toen ik hem kocht kreeg hij vier kilo draversbrok.
Hij was veels te dun, meer voeren was niet te doen, want dan werd hij zo gek als een deur.
Ik was altijd blij als ik op concours een paard zag lopen dat ook niet te dik was Knipoog.

O. heeft een tijd thuis gestaan toen we fanatiek op wedstrijd gingen en toen voerde ik heel veel, maar kon dit ook in positieve arbeid om zetten.

Tijdens mijn zwangerschap langzaam minder gaan rijden en nu al een aantal jaren, door omstandigheden, erg weinig gereden. Ik ben altijd veel blijven voeren, meneer staat de hele dag op de wei en dat scheelt natuurlijk wel. Afgelopen winter heb ik hem niet zelf gevoerd en binnen no-time was hij vreselijk vermagerd Bloos , hij leek wel 10 jaar ouder.
Maisvlokken eet meneer niet alleen als het moet als het flink met olie aangemaakt wordt in combinatie met allerlei lekkers..., van een vriendin heb ik toen een aantal weken een soort van vers voer gekregen, hier zit mais in, een soort van pulp en bierborstel, een bekende van hen vult dit zelf af.
Dit heb ik flink gemixt met brokken, muesli, lucerne (dit eet de mijne goed gemengd, wel) en flink wat olie. Hier is hij flink van aan gekomen en in combinatie met het verbeterde voorjaarsgras ziet hij er weer mooi uit.

Ik voer inmiddels weer mooi zelf en als het wat kouder is, dan wordt dit dus echt weer bijgevoerd.

O. kreeg hiervan trouwens vijf scheppen per dag, vier lucerne, 3 schep sportbrok, 2,5 schep muesli en flinke scheuten zonnebloemolie, let wel: hij werkt niet.

Ik ben nu met het verse voer gestopt, sinds een paar weken, omdat het zo warm werd.
Momenteel krijgt hij drie scheppen lucerne, 3 scheppen sportbrok en 2 scheppen muesli en zonnebloemolie.
Ik krijg ontzettend veel complimenten dat hij er zo goed uit ziet.
Ik ga nu langzaam weer met rijden beginnen en hoop nu hij wat flinker is, weer mooie bespiering te kunnen gaan kweken.

Succes! Ik weet hoe moeilijk het is om zulke paarden mooi vol te krijgen.
(op bokt hoor ik ook wel eens "paardenmeel" vallen en een speciaal soort mais, haalt iemand in een topic in Duitsland, ik ben hier niet mee aan de slag gegaan, omdat meneer niet zo'n maiseter is.)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:02

En een paar keer per week slobber en bietenpulp oid?
Hij krijgt ook wel erg veel voer die zijn stresserigheid juist beinvloeden niet? Veel brok en graan.
Kan je geen krachtvoer geven wat juist voor rustige paarden zou moeten zorgen? Dan hoeft hij minder aandacht te besteden aan álles en wordt hij misschien wel ietjses dikker. Of idd een supplement dat ervoor zorgt dat hij wat kalmer wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:09

Mijn paard MOET kunnen functioneren als dressuurpaard, goed lezen. Daarvoor is hij aangeschaft, als hem dat geen plezier doet, moet hij verkocht naar iemand die er wel mee wil springen of recreeeren of wat dan ook. Maar aangezien hij graag dressuurt is dat verder geen issue en hoef je je niet op te winden. De PAVO noem ik omdat hij die dit jaar meeloopt vermits hij dus iets aankomt en bespiering opbouwt, anders hebben we daar niks te zoeken. Aangezien de PAVO rond juli is, is dit bepaald niet het moment om training aan te passen.

Als je enige suggestie hebt wat er nog nagekeken kan worden mocht het dier wat mankeren, dan be my guest. Ik ben al 2,5 jaar met het dier aan het dokteren, dus als jij nog iets kan bedenken om te onderzoeken, alleen maar graag. Je doet nu net alsof ik er niet bij stil heb gestaan dat er iets mis kan zijn, maar het dier wordt al vanaf de eerste dag dat hij bij mij is door iedereen die ik maar kon bedenken nagekeken, van dierenarts, tot homeopaat, tot holistisch DA, tot accupuncturist, tot masseur, tot fysio, tot osteopaat, tot tandarts, tot hoefsmid en ook leg ik elk klein probleem wat ik met hem heb nog eens voor aan mensen op Bokt in de hoop dat _iemand_ me de oplossing kan geven. Ik meen het echt, als je nog IETS kan bedenken wat ik kan laten onderzoeken, laat het me weten want ik bel linea recta mijn DA voor een afspraak.

En aangezien ik mijn paard enorm goed in de gaten hou, weet ik prima in te schatten of hij al dan niet happy is. Hij is onlangs verhuisd en was toen niet happy, dat begint nu weer een beetje te wennen. De jaren ervoor op zijn oude stal had hij het prima naar zijn zin. Als vijfjarige heeft hij meer vakantie gehad dan welk paard dan ook dat ik ken in mijn omgeving. Zowel om rust te geven, als tijdsgebrek, als rugproblemen bij mij, als blessures bij hem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:13

kellyenmagic schreef:
hoe oud is ie? 5 wordt ie dit jaar? en waneer issie ingereden?

ik ken mensen waarvan hun paard tot bijna vier jaar alleen maar in het land staat om uit te groeien, niet alle paarden zijn volgroeid e volwassen op drie jaarige leeftijd.

Sorry dat ik het zeg maar het lijkt erop of dat ie toch ergens gewoon iets mist of wat zulke energie vreet want egt goed op die ene foto dat je erop zit ziet ie er niet uit..

Ik heb hem gekocht met 2,5 jaar. Tot 3,5 jaar heeft hij zo'n drie keer in de week wat longewerk gedaan, gewandeld, vrijgesprongen, grondwerkoefeningetjes en dat soort gedoe. Daarna is hij onder het zadel gekomen en is vrij rustig aan gewerkt. Met 4 jaar heeft hij weer bijna 4 maanden stilgestaan op de wei omdat ik toen niet mocht rijden en met 4,5 is hij dus weer gewerkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:14

avaluna schreef:
van een vriendin heb ik toen een aantal weken een soort van vers voer gekregen, hier zit mais in, een soort van pulp en bierborstel, een bekende van hen vult dit zelf af.
Dit heb ik flink gemixt met brokken, muesli, lucerne (dit eet de mijne goed gemengd, wel) en flink wat olie. Hier is hij flink van aan gekomen en in combinatie met het verbeterde voorjaarsgras ziet hij er weer mooi uit.

Heb je hier wat meer info over, wordt dit ook gewoon verkocht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:18

BrittKitt schreef:
En een paar keer per week slobber en bietenpulp oid?
Hij krijgt ook wel erg veel voer die zijn stresserigheid juist beinvloeden niet? Veel brok en graan.
Kan je geen krachtvoer geven wat juist voor rustige paarden zou moeten zorgen? Dan hoeft hij minder aandacht te besteden aan álles en wordt hij misschien wel ietjses dikker. Of idd een supplement dat ervoor zorgt dat hij wat kalmer wordt.

Slobber heeft hij gehad vroeger, van PAVO. Dan kreeg hij na het werk altijd een voerschep slobber met warm water aangelengd. Vond hij hartstikke lekker maar hij werd er niet dikker van.

Het voer wat hij nu krijgt is voor oudere paarden, dus daar zit niet veel energie in.
Krachtvoer voor rustige paarden heeft hij gehad (PAVO Natures best, Subli Zonder, Cavalor Pianissimo) maar dat was tegen de klippen opvoeren. Van de Subli kreeg hij dus echt 6-7 kilo op een dag en dan was het nog randgeval!

Een supplement is nog wel een optie maar ik vraag me af of dat wel echt voor een verbeterde voeropname zorgt. Proberen kan altijd natuurlijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:20

Zijn daar geen supplementen voor eigenlijk? Verbeterde voeropname?

Heb je bijvoorbeeld ook al eens overlegd met een voerdeskundige van PAVO oid? Hoeft niks uit te komen natuurlijk, want die komt alleen met zijn eigen producten aanzetten, maar het kan misschien toch weer een andere kijk geven?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:23

@Urielle: ik ga eens kijken of ik meer info kan krijgen. Dit is wat er op het etiket stond. Mijn eigen pensionstaleigenaar zei dat dit ook veel in de opfok gevoerd wordt.
Zo gauw ik wat weet stuur ik je pb, het zal vast wel op meer plaatsen te krijgen zijn.
Wij kregen het via een vriendin van mij die zelf een sportstal hebben en hier pas mee begonnen zijn, kennissen vullen de zakken blijkbaar zelf af. Het is een soort van kant en klaar pulpachtig iets, zit in zakken van zo'n 25 kilo en je dient het luchtdicht te bewaren (zak dichtvouwen en op z'n kop zetten).
De mijne vond het de eerste dag wat vreemd (het ruikt sterk), maar ze aten het alledrie graag, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld maisvlokken (kon ik mengen wat ik wilde, maar werden echt alleen gegeten als het niet anders kon Haha! ).

Verder denk ik idd dat zoiets als Pianissimo niet helpt, want hier zit gewoon ook minder in en hij moet gewoon lekker hard werken, waar ook niets mis mee is.